גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההכנסות עולות, ההפסדים מתכווצים: השינוי שעברה ויה בדרך להנפקה

צבר חוזים, צמיחה עקבית וסנטימנט חיובי כלפי טכנולוגיות תחבורה חכמות, מעניקים רוח גבית לוויה לקראת הנפקה בארה"ב ● מנגד, השאלה היא: האם החברה, המספקת מערכת מתקדמת לגופי תחבורה ציבוריים, פיתחה תלות גבוהה במגזר הציבורי

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ
אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ

חברת התחבורה החכמה ויה (Via Transportation) הגישה ב־15 באוגוסט תשקיף פומבי לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), צעד שמקרב אותה מאד להנפקה ראשונית בבורסת ניו־יורק, המתוכננת כבר בשבועות הקרובים. מדובר באבן דרך משמעותית עבור החברה הישראלית־אמריקאית, שפועלת מארה"ב ומספקת מערכות תוכנה ושירותים לגופי תחבורה ציבוריים ברחבי העולם.

ניתוח | "צריכה הזרמה של 40 מיליארד דולר": האם דווקא דונלד טראמפ יציל את אינטל?
תעשיית הקרנות בשיא כל הזמנים, ומוצר אחד צמח ביותר מ־700%

לפי התשקיף, הכנסות ויה במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו ב־205.8 מיליון דולר, עלייה של יותר מ־26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וההפסד הנקי צומצם ל־37.5 מיליון דולר, ירידה של כ־25% לתקופה המקבילה אשתקד. המספרים האלה מסמנים מגמה ברורה: צמיחה מהירה לצד ירידה עקבית בהפסדים, שילוב שעשוי להפוך את ההנפקה לאחת מהבולטות בגל ההנפקות הצפוי בספטמבר הקרוב.

העיתוי אינו מקרי. אחרי ניסיון כושל להנפקה ב־2021, שנגנז על רקע מלחמת רוסיה אוקראינה והאטה כללית בשוק הטכנולוגיה, בוחרת כעת ויה לצאת לציבור בתקופה שבה ענף ה־GovTech (יישום טכנולוגיות חדשניות במגזר הציבורי) זוכה לתשומת לב גוברת, והממשלות ברחבי העולם משקיעות מיליארדים בתשתיות תחבורה חכמות.

"מוח דיגיטלי" בדרכים

ההימור של ויה הוא כי השילוב בין חוסן עסקי, המבוסס על חוזים רב־שנתיים עם רשויות, לבין סנטימנט שוק חיובי כלפי טכנולוגיות תחבורה ירוקה, יאפשר לה לגייס הון בשווי של מיליארדים ולהפוך לשחקנית ציבורית. אך כאן עולה השאלה המעניינת באמת: האם התלות הגדולה של החברה בתקציבי ממשלה היא נכס שמבטיח יציבות, או אולי בעצם סיכון שיחשוף אותה לשינויים פוליטיים ולמחזורי תקציב בלתי צפויים?

ויה נוסדה בניו־יורק בשנת 2012 על ידי שני יזמים ישראלים, דניאל רמות, פיזיקאי בוגר אוניברסיטת תל אביב וסטנפורד ששירת כטייס קרב, ואורן שובל, מתמטיקאי וכלכלן. שניהם זיהו בעיה מוכרת דאז כמעט בכל עיר בעולם: מערכות תחבורה ציבורית מיושנות, מסורבלות וקשות לתפעול, שמתקשות להתאים את עצמן לצרכים המשתנים של תושבים במטרופולינים מודרניים.

החזון שלהם היה פשוט להסבר אך מורכב לביצוע: לקחת את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לגמישה, חכמה ומבוססת דאטה, בדומה למה ש־Waze עשתה לעולם הניווט. בתחילת דרכה ניסתה ויה להיות בעצמה חברת תחבורה: היא הפעילה שירותי "שאטלים חכמים" באפלקיצה בערים בארה"ב. המודל הזה הוכיח שהטכנולוגיה עובדת, אבל הפעלת צי רכבים גדול דורשת הון עתק ותפעול מורכב, וקשה להתרחב כך בקנה מידה עולמי.

בשלב זה הגיעה נקודת המפנה: רמות ושובל הבינו שהנכס האמיתי של ויה אינו הרכבים עצמם אלא התוכנה. במילים אחרות, לא עוד חברת הפעלה תחרותית, אלא ספקית טכנולוגיה שתציע את הפלטפורמה לערים, רשויות תחבורה, מערכות חינוך ועוד.

התוכנה של ויה בעצם מאפשרת לתכנן מסלולים אופטימליים, להתאים קווים לביקוש משתנה, לשלב בין סוגי תחבורה שונים, ולעקוב אחר צי הרכבים והנוסעים בזמן אמת. כך הפכה החברה למעין "מוח דיגיטלי" שמאפשר לרשויות להפוך מערכות סטטיות ומיושנות למערכות חכמות, גמישות ויעילות. כיום היא פועלת ביותר מ־650 ערים בלמעלה מ־30 מדינות, ונחשבת לשחקנית משמעותית בתחום התחבורה הציבורית החכמה.

דומיננטית במגזר הציבורי

אחד המאפיינים הייחודיים של ויה הוא המודל העסקי שלה: כמעט כל הכנסותיה, מעל 90%, מגיעות מחוזים עם רשויות תחבורה מקומיות, עיריות וממשלות. עבור חלק מהאנליסטים מדובר בחוזקה ברורה. חוזים ממשלתיים הם בדרך כלל ארוכי טווח, יציבים, ולעיתים מגובים בתקציבים פדרליים או מדינתיים שממשיכים לזרום.

בארה"ב, למשל, נהנית ויה מרוח גבית רגולטורית־כלכלית משמעותית: חבילת התשתיות הפדרלית (IIJA) שהעביר ממשל ביידן בנובמבר 2021 כוללת 110 מיליארד דולר, שיוקצו לשדרוג מערכות תחבורה ציבורית עד 2026. גם באירופה ממשלות מקדמות תהליכי דיגיטציה וייעול בתחבורה הציבורית.

עם זאת, לצד היתרונות קיימות גם חולשות אופציונליות במודל: תקציבי תחבורה ציבורית מושפעים באופן ישיר מהאקלים הפוליטי. שינוי ממשלה, החלפת ראש עיר או מיתון עמוק עלולים לגרום להקפאת מכרזים או לביטול פרויקטים קיימים. בנוסף, המכרזים עצמם נמשכים חודשים ארוכים ולעיתים שנים, והם מתנהלים באיטיות תחת רגולציה כבדה. התחרות מול ענקיות ותיקות כמו Siemens, Thales ו־Hitachi Rail מוסיפה גם היא שכבת קושי נוספת.

השורה התחתונה היא שוויה אמנם מתקדמת בצמיחה, אך ממשיכה לפעול כמעט בלעדית תחת מסגרת ציבורית. כך, ההכנסות צומחות, ההפסדים מצטמצמים. ועם זאת, החברה עדיין לא הציגה רווח נקי.

משתלבת חזק בשוק

הנפקת ויה תתרחש ברגע שבו התחבורה הציבורית בעולם משנה כיוון, מהפעלה ידנית ומסורבלת אל עידן דיגיטלי, מבוסס נתונים. בפועל, ויה כבר שם. באירופה היא משתלבת בפרויקטים שמטרתם להחליף מערכות מיושנות בפלטפורמות מבוססות דאטה. בארה"ב, אחד התחומים הצומחים שלה הוא שוק ההסעות לבתי ספר, ענף שבו יכולות האלגוריתמים ומערכת החברה - מעניקים לה יתרון ממשי על פני מתחרים.

עוד כתבות

חברת החשמל / צילום: דוברות חברת החשמל

כל ספקיות החשמל הפרטיות: אין מספיק חשמל במשק כדי ליצור תחרות

הספקיות הפרטיות טוענות כי המכרז של רשות החשמל קטן מדי ולא יאפשר הוזלת מחירים אמיתית ● כולן פועלות כיום בהפסד ומתריעות: השוק התחרותי עלול לקרוס

קניון TLV ת''א (ארכיון) / אילוסטרציה: יח''צ

הכלכלה התכווצה ב־3.5% בגלל מבצע "עם כלביא", אך הריבאונד כבר החל

למרות הירידה בתוצר עקב המערכה באיראן, תחזיות הצמיחה ל־2026 עודכנו כלפי מעלה עם סימני התאוששות בצריכה ובענף הבנייה ● איך היא תשפיע על הריבית?

בודקים את המיתוס. פסלוני בודהה / צילום: Andrew Moore

יש בעולם יותר מבודהה אחד, אז למה במערב מבלבלים ומערבבים ביניהם?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: יש בעולם יותר מבודהה אחד, אז למה במערב מבלבלים ומערבבים ביניהם?

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

לוין לבג"ץ: נעלתי בפני היועמ"שית את חדרי האישי בתל אביב

שר המשפטים יריב לוין טוען בתשובתו לבג"ץ כי לרשות הייעוץ המשפטי לממשלה עומדים באותו בניין "משרדים מפוארים ומרווחים", ולכן עבודת היועמ"שית לא נפגעה

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

תקלת הענק החריגה שהשביתה את התנועה: חמש שאלות על המחדל ברכבת

קריעת כבלי מתח במסילת החוף השביתה קווים בכל הארץ והותירה מאות אלפי נוסעים ללא מענה ● ברכבת ישראל מעריכים שהתיקון יימשך כשבוע וחצי, אך לא מספקים תשובות ברורות לגבי הסיבה לתקלה, עלות השיקום ואופן המימון ● האם המדינה תתערב בתחקור המחדל?

המסחר בשווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

המניה שצפויה לעלות, ומה יקרה בהחלטת הריבית: מה שכדאי לדעת לפני שבוע המסחר

בורסת ת"א סיימה את השבוע החולף בעליות, בעוד עונת הדוחות העלתה הילוך עם דוחות חזקים לחמשת הבנקים הגדולים ● האינפלציה נשארה מעל היעד של בנק ישראל, ועל פי הערכות הריבית לא תרד השבוע ● וגם: איזו מניה חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ואילו צפיות לרדת

טלטלה בשווקים / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, ינאי יחיאל

הקרנות שעשויות לחולל מהפכה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

לא רק קבוצת דלק: אלה המרוויחים הגדולים מעסקת ניו-מד ● קטגוריה של קרנות כספיות "מתחדשות" באות לאתגר את הבנקים ● קרן ההון הנורבגית מכרה מניות ישראליות ובשוק מעריכים: למוסדיים יש הזדמנות לקנות בזול ● כך בעלי השליטה בבזק, פרטנר וסלקום הרוויחו מאות מיליונים ● מנהל ההשקעות שחושש מהתמחור הגבוה של מניות הבנקים והביטוח, וממליץ "לא להמר נגד השקל"

שיא חדש לתעשיית הקרנות / אילוסטרציה: Shutterstock

תעשיית הקרנות בשיא כל הזמנים, ומוצר אחד צמח ביותר מ־700%

בצל הזינוק במדדי הבורסה המקומית בחודשים האחרונים, תעשיית הקרנות המקומית רושמת ציון דרך היסטורי אחרי שבתוך פחות מחמש שנים הצליחה להכפיל את עצמה ● הקרנות הכספיות והמחקות הובילו את הגיוסים בשנים האחרונות

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן / צילום: כדיה לוי

עיריית רמת גן דורשת הליכי חדלות פירעון נגד חברת נדל"ן

עיריית רמת גן מבקשת לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד חברת מ.מגן אינטרנשיונל שבשליטת היזם מתי מגן ● טוענת כי החברה חייבת לה 125 מיליון שקל עפ"י פסק דין חלוט, וכי מגן רוקן את החברה מנכסיה ● מגן: עברתי שני ניסיונות התנקשות בגלל גורמים בעירייה

סוכריות מנטוס / צילום: Shutterstock

היכן המציאו את סוכריות המנטוס?

מי האישה הראשונה והיחידה ששירתה בשייטת 13, מה המציאה מריון דונובן, ומיהו הכדורסלן בעל קריירת היורוליג הקצרה ביותר בהיסטוריה? ● הטריוויה השבועית

ניצן לביא, מנכ''ל סופר פארם / צילום: יח''צ

רכישת הענק שטלטלה את מותגי האופנה ונתנה פייט לאימפריות היוקרה

רכישת ורסצ'ה ע"י פראדה שינתה את הכללים בשוק האופנה, בו שולטות קבוצות־על ● ניצן לביא, מנכ"ל סופר־פארם, מסביר למה העסקה היא מעבר לאיחוד בין מותגים איקוניים ● מדד המותגים 2025

ניקולא פוש, היורש (ימין) ואריק פריימונד / אילוסטרציה: איורים: גיל ג'יבלי

תיק הרמס נפתח: היעלמות מניות ב-15 מיליארד דולר, מוות פתאומי וכמה הסברים

ההתאבדות לכאורה של אריק פריימונד, היועץ הפיננסי ליורש רשת מוצרי היוקרה הרמס, מסמנת תפנית דרמטית באחת התעלומות הפיננסיות הגדולות ביותר של המאה ● לפי עורכי דינו, היה פריימונד "אדם בעל רגישות נדירה שנשבר מאלימות החשד, הבגידה ומעולם חסר רחמים"

גבי ויסמן, רפי עמית, שוקי ניר, עומר כילף / צילום: נובה, רענן טל, דורון לצטר, יח''צ

הישראלית שקפצה הודות לטראמפ, ואלו שקיבלו כתף קרה מהמשקיעים

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● סולאראדג' קפצה, הודות לפרסום תקנות חיוביות מהצפוי מצד הממשל האמריקאי ● חברות השבבים הישראליות סבלו מהסנטימנט השלילי בשוק, בשל תחזיות חלשות של אפלייד מטיריאלס ● ואינוויז קפצה בעקבות האטה בקצב שריפת המזומנים

הפגנה למען החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

ההייטק בפנים, הקניונים בחוץ: מי משתתף בשביתה היום?

יוזמת משפחות החטופים יוצאת היום לפועל ותכלול שביתה ויום מחאה במשק • למרות שהסתדרות העובדים הכללית לא הצטרפה למהלך, חברות רבות הודיעו על תמיכתן, ובהן מרבית חברות ההייטק רשויות מקומיות ואוניברסיטאות • ומה יעשה פורום העסקים?

דונלד טראמפ וליפ בו טאן / צילום: אינטל

"צריכה הזרמה של 40 מיליארד דולר": האם דווקא דונלד טראמפ יציל את אינטל?

רק לפני שבועיים הנשיא האמריקני קרא למנכ"ל אינטל להתפטר, אבל בסוף השבוע האחרון דווח כי הממשל שוקל לקנות מניות של יצרנית השבבים ● מול התקווה להוציא את אינטל ממשבר של שנים, מומחים בשוק, כולל מנכ"ל עבר של החברה משוכנעים שמשם לא תגיע הישועה

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

השביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות?

אילו גופים צפויים לשבות היום, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

תיעוד מתקיפות קודמות: הפצצת שדה התעופה של צנעא על־ידי חיל האוויר / צילום: Associated Press, Osamah Abdulrahman

הירי לישראל: משלמים בריבית דריבית על הבורות בנוגע לחות'ים

מתחילת המלחמה ישראל תקפה 14 פעמים בתימן – תקיפה מדי כ־48 ימים בממוצע; לעומת זאת, 70 טילים בליסטיים שוגרו לישראל ב־152 ימים – טיל בליסטי כל יומיים ● שר הביטחון ישראל כ"ץ טען כי "החות'ים ישלמו בריבית דריבית על כל ניסיון ירי לעבר ישראל" - אבל הנתונים בשטח אחרים לגמרי

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל הרכבת: "ייקח שבוע וחצי לחזור לפעילות מלאה"

הבוקר חלו שיבושים כבדים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ, בעקבות קריעה של כבלים חשמליים במסילת החוף ● בעקבות כך, מנכ"ל הרכבת אבי אלמליח כינס מסיבת עיתונאים בה אמר כי לגבי מקור התקלה "נדע רק בימים הקרובים, ואז נוכל לדווח לציבור"

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר יהושוע קליסקי וד''ר גל הררי / צילום: אתר INSS, ניצן סקיבה - דוברות משרד הביטחון

"זה לא יעבוד": הקצין שניהל בעבר את פרויקט הלייזר מגלה את מאחורי הקלעים

שיחה עם ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר ב-INSS, וד"ר גל ההרי, מנהל הטכנולוגיות של מפא"ת במשרד הביטחון, על מערכות ההגנה האווירית במלחמה ואיך הן ייראו בעוד כמה שנים ● שדה הקרב העתידי, כתבה שלישית בסדרה

ספינת סער 6, הובילה את המתקפה הלילית / צילום: תע''א

הספינה שנקנתה כדי להגן על אסדות הגז והמתקפה הלילית בתימן

בניסיון להגביר את הלחץ על החות'ים, חיל הים תקף לפנות בוקר תשתיות אנרגיה בתימן ● אילו כלי שיט השתתפו בתקיפה, אילו אמצעים ימיים נוספים יש לישראל, והעסקאות שנחתמו לאחרונה בתחום ● גלובס עושה סדר