גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock
מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע הקרוב תשוב וויזאייר להפעיל את הקו ללונדון, כחלק מחזרתה ההדרגתית לישראל. מדובר באחד הקווים שסובלים מהיצע נמוך של טיסות ביחס לביקוש, לאחר תקופה שבה חברות זרות לא פעלו בקו: בריטיש איירווייז הודיעה כי לא תשוב לפני סוף אוקטובר; חברת הלואו קוסט איזי ג'ט מתכננת לחזור רק במרץ 2026; וירג'ין אטלנטיק החליטה לוותר על הקו עד להודעה חדשה ולהמשיך את פעילותה בישראל באמצעות קוד שייר עם חברת אל על בלבד.

האירים נטשו, וההונגרים מסתערים עם טיסות במחיר שמתחיל ב־187 דולר
אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת
במקום טורקיה? המדינה שרוצה להפוך ליעד הטיסות החדש של הישראלים

כעת, עם חזרתה של וויזאייר והודות לתוספת טיסות מצד אל על וארקיע, ניתן לצפות לירידה מסוימת במחירים - אך לא כזו שתשנה את התמונה מקצה לקצה, שכן עדיין לא שבו לפעילות בקו שלוש חברות.

עד כה נראה כי תוספת הטיסות אכן תרמה לירידה במחירים, אך היא מוגבלת. בקו להית'רו, שנותר בבלעדיות של אל על, חלה ירידת מחירים, אף שהמתחרות לא חזרו לאותו נמל. עם זאת, ריבוי האלטרנטיבות בשדות האחרים ביחס לתקופות המקבילות אשתקד בעיצומו של גל הביטולים תרם לירידה. מדובר בקו שקשה מאוד להוריד בו את המחירים עקב מיסי הנמל הגבוהים בהית'רו. דבר זה מקשה על חברות התעופה שפועלות ממנו להפחית מחירים.

בתקופות שנבדקו בשנת 2024 ניתן היה לטוס להית'רו (עם אל על) וללוטון (עם אל על וישראייר) בלבד. השנה, בזכות התוספת של ארקיע לסטנסד ושל וויזאייר ללוטון, ניתן למצוא אלטרנטיבות זולות יותר, בעיקר מצידה של חברת הלואו קוסט ההונגרית. אחרי תקופת הביקוש של חגי תשרי, הנוסעים אף יוכלו לטוס עם וויזאייר בחצי או שליש מחיר.

מחירי השקה: ארקיע, אל על

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות מגיעה בעיצומה של הידרדרות ביחסים בין ישראל לבריטניה. הדבר משתקף גם במספר הישראלים הבוחרים לטוס לשם: לפי נתוני רשות שדות התעופה ליולי 2023 - לפני המלחמה, בריטניה הייתה במקום החמישי מבין היעדים הפופולריים בישראל, שאליו טסו 835,114 נוסעים, 6.02% מכלל הנוסעים. ביולי 2025, לעומת זאת, הצטמקה התנועה המצטברת ל־387,717 נוסעים בלבד, שהם 4.13% מהתנועה.

כתוצאה מכך הידרדרה בריטניה למקום התשיעי ברשימת היעדים מישראל. נזכיר כי לפני הביטולים של החברות הבריטיות, וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז הפעילו כל אחת בין 14-7 טיסות שבועיות, ואיזי ג'ט הפעילה 8 נוספות. בסך־הכול למעלה מ־30 טיסות שבועיות יכלו להתווסף לקו שבין ישראל לבריטניה אם הטיסות היו פועלות כסדרן.

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות שטסות לארץ מרחיקה את בריטניה ממפת התיירות של הישראלים. לונדון הפכה בשנה האחרונה לפחות נגישה, פחות משתלמת ועבור חלק מהישראלים גם פחות רצויה.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שער הלירה־שטרלינג הגבוה, שמייקר את כלל ההוצאות. לכך נוספה השנה גם חובת ה־ETA, אישור כניסה אלקטרוני בעלות של 10 פאונד, שאותו מחויב כל אזרח ישראלי להנפיק לפני טיסה לבריטניה. לצד זאת, ישנם עוינות ציבורית, ריבוי הפגנות וכן הממשל הבריטי, שהכריז לאחרונה כי יכיר במדינה פלסטינית. אולם התנועה ללונדון נותרה יחסית מבוקשת, במיוחד ביחס להיצע הדל.

הדרך ללונדון משתנה מנמל לנמל

עבור המגיעים מישראל ללונדון ניתן להגיע לשלושה שדות תעופה: הית'רו, לוטון וסטנסטד. נכון להיום אל על מפעילה 15 טיסות שבועיות להית'רו וחמש טיסות נוספות ללוטון; ישראייר מפעילה תשע טיסות שבועיות ללוטון; וויזאייר מפעילה חמש טיסות שבועיות ללוטון; בארקיע מפעילים כעת שש טיסות שבועיות לסטנסטד, ובאוקטובר מספר הטיסות צפוי לרדת לשלוש.

הית'רו, הנמל המרכזי של לונדון, הוא אחד משדות התעופה המקושרים ביותר בעולם. מדובר במרכז בינלאומי עצום, שבו יש טיסות כמעט לכל יעד אפשרי ונגישות לרכבת מהירה, לרכבת תחתית, לאוטובוסים ולכבישים. מחיר הנסיעה למרכז לונדון נע בין כ־6 פאונד ברכבת התחתית ועד כ־25 פאונד ברכבת המהירה או באוטובוס הישיר.

סטנסטד משמש בעיקר את חברות הלואו קוסט, בעיקר ריינאייר. הוא משרת אוכלוסייה גדולה של סטודנטים ואוניברסיטאות בצפון־מזרח אנגליה. זהו נמל פחות נוח לקונקשנים, אך הטיסות לרוב זולות יותר. מחיר הנסיעה משם למרכז לונדון נע בין כ־10 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת המהירה.

לוטון נחשב לנמל פחות מזמין: הוא ישן וצפוף יותר, אך עלויות ההפעלה בו נמוכות יותר, ולכן הוא מושך חברות לואו קוסט כמו וויזאייר ואיזי ג'ט. ההגעה לעיר מתבצעת בשאטל קצר לתחנת הרכבת, ומשם ברכבת ישירה ללונדון. המחיר נע בין כ־6 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת.

לא קל להגיע להית'רו - לכן חברות תעופה מסתפקות פעמים רבות בלוטון ובסטנסטד. משום שמדובר באחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם, בהית'רו קיים מחסור כרוני בסלוטים. הסיבה המרכזית לכך היא שהנמל פועל בשני מסלולים בלבד. הביקוש לטיסות גדול בהרבה מהיכולת התפעולית של הנמל. עלויות הסלוטים בו גבוהות, וכל חלון זמן להמראה או נחיתה מנוהל בקפדנות על־ידי מתאם סלוטים ומוקצה כמעט במלואו שנים קדימה.

המשמעות היא שחברות חדשות כמעט אינן יכולות להיכנס, אלא אם ירכשו סלוטים יקרים. כך נוצר מצב שבו סלוט בהית'רו הפך לנכס כלכלי נדיר, שערכו יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים, והמחסור בו מכתיב את כל אסטרטגיית הצמיחה של חברות תעופה שרוצות לפעול בלונדון.

בהשוואה להית'רו, שדות התעופה האחרים בלונדון מתמודדים עם לחץ קטן בהרבה. בגטוויק קיימת מערכת סלוטים מסודרת, אך יש יותר גמישות; בעוד שבסטנסטד ובלוטון הקיבולת הזמינה יחסית גבוהה, והם מושכים בעיקר חברות לואו קוסט.

לחברות התעופה, בעיקר אלה שפחות בונות על שוק של קונקשנים, משתלם יותר לטוס לשדות אחרים. הבדלי המחירים בין שדות התעופה בלונדון ניכרים בעיקר במיסי נמל. הית'רו הוא היקר ביותר, מיסי הנמל בו גבוהים משמעותית בגלל עלויות התפעול, הביקוש העצום והשירותים שהוא מציע. הכרטיסים מהית'רו יקרים יותר, שכן עלויות המסים מגיעות לעתים ליותר מ־200 דולר לאדם - לעומת לוטון, שם מיסי הנמל נמוכים לפחות ב־50 דולר. לכן חברות הלואו קוסט מעדיפות את לוטון ואת סטנסטד.

חברות התעופה דורשות מהמדינה פתרונות

על־פי הערכות, בריטיש איירווייז, איזי ג'ט וחברות נוספות פועלות מאחורי הקלעים לטובת שינוי רגולטורי שיאפשר להן לחזור ולטוס לישראל. לפני כחודש הן הצטרפו לשורת חברות תעופה ישראליות וזרות בדרישה לעדכון מול החוק המקומי, המחייב אותן לשלם על הוצאות סיוע לנוסעים שטיסתם בוטלה. בדומה לחברות תעופה זרות נוספות, גם הן חוששות לשוב לישראל בלי תיקון מתאים.

זמן קצר לאחר מבצע "עם כלביא" פנו החברות עם מארגני תיירות לשרת התחבורה ולשרים נוספים. הן דרשו להסיר את החובה לספק שירותי סיוע ולהסתפק בהחזר כספי בלבד על כרטיסי הטיסה. ככל שלא יינתן פטור כזה, הן דורשות שהמדינה תשפה אותן על ההוצאות ועל ההפסדים שנגרמו, לרבות טיסות ריקות ותביעות מצד נוסעים. הנושא נדון בוועדת הכלכלה, אך לא הגיע להכרעה עקב התנגדות משרד האוצר להקצות מקור תקציבי למהלך. כעת ההחלטה עברה לידי ראש הממשלה, בהתאם לבקשת חברי הוועדה.

בינתיים חברות התעופה, הישראליות והזרות כאחת, נותרות חשופות לתביעות מצד נוסעים. רבות מהן אינן ממהרות להיענות לדרישות הפיצוי, וממתינות להכרעה רשמית שתסדיר את סוגיית האחריות במצבי חירום ביטחוניים. עד אז, כ־150 אלף נוסעים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" נאלצים לשאת בעלויות הנלוות שנכפו עליהם עם ביטול הטיסות וסגירת השמיים.

עוד כתבות

משכנתא הפוכה. מתנה או הלוואה? / צילום: Shutterstock

האם לקחה משכנתא הפוכה לטובת רכישת דירה לבת: האם מדובר במתנה או בהלוואה?

בית המשפט קבע כי כספים שניתנו באמצעות משכנתא הפוכה לבת ולבת זוגה - ששילמו בעצמן את ההחזר החודשי - ייחשבו כהלוואה ולא מתנה, והורה על השבתם לצד חיוב בהוצאות משפט גבוהות

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Ben Curtis

הריבית, המכסים וטראמפ: המשקיעים מצפים לנאום פאוול בכנס ג'קסון הול

גולת הכותרת של כנס ג'קסון הול היא הנאום המרכזי של ג'רום פאוול, יו"ר הפד בשישי ● המשקיעים יחפשו כל קריאת כיוון ביחס לאופן שבו רואה פאוול את מסלול הורדת הריבית, לו מחכים השווקים כבר תקופה ארוכה ● הנאום מגיע בעוד שפאוול ניצב תחת מתקפה מתמדת מצידו של נשיא ארה"ב, שכינה אותו בין היתר "פרד עקשן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו 7 עם שרון גל, i24 News, 12.8.25 / צילום: איל יצהר

מה באמת נתניהו אמר על החשיבות של רפיח?

ראש הממשלה טען כי מעולם לא כינה את העיר הדרומית ברצועה "המעוז האחרון של חמאס" ● הארכיון מראה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אתי רוטר, מבעלי השליטה בקסטרו

הטרנד החדש של תביעות נגד מנהלי חברות ולמה יש מי שמסתייגים ממנו

שורה של מקרים נידונו בביהמ"ש לאחרונה סביב ניצול הזדמנות עסקית ע"י בעלי שליטה ומנהלים, במקום להביא אותה לחברה עצמה ● בעקבות זאת הוחמרו הכללים להגבלת התופעה ● המומחים מותחים ביקורת: "השוק נפגע, אפשר לתקוף עסקאות לגיטימיות ולשלול רווחים"

ספינה של צים / צילום: Lior Patel/jצים

הרווח הנקי של צים צלל: "הביקושים ירדו תוך כמה שבועות"

חברת התובלה הימית מציגה ירידה של 94% ברווח הנקי הרבעוני, אך מעלה את ממוצע טווח התחזיות השנתי ● מנכ"ל צים אלי גליקמן לא מכחיש פרסומים על כוונתו לרכוש את החברה, שבקופתה נחים קרוב ל-3 מיליארד שקל – 50% יותר משווי השוק שלה ● המניה ירדה ב-1.4% במסחר בוול סטריט

תערוכת NEDS ברוטרדם, הולנד / צילום: מתוך אתר התערוכה

המהפך של הולנד: לא תכניס חברות נשק ישראליות לתערוכה

לגלובס נודע כי חברות ביטחוניות ישראליות לא יורשו להשתתף השנה בתערוכה הצבאית ההולנדית הגדולה NEDS, בה התעשיות הביטחוניות בארץ השתתפו באופן קבוע בשנים האחרונות ● לפי גורמים ישראליים, המארגנים תולים את הביטול בסוגיות של ביטחון וקשיים ארגוניים ● ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים: "ישנן אינדיקציות שעוד מדינות יחרימו את ישראל"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

דיפלומט: הכנסות של כ-960 מיליון שקל וצמיחה בפעילות בישראל ובחו"ל

ההכנסות של ענקית הייבוא קפצו בכ-11% ● דיפלומט מראה גידול בסך של 110 מיליון שקל, רובו הודות לשוק הישראלי ● הדירקטוריון הכריז על חלוקת דיבידנד בסך של כ-12 מיליון שקל שישולם בחודש הבא, שמתווסף לדיבידנד נוסף שחולק מתחילת השנה בסכום כולל של כ-30 מיליון שקל

המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock

וויזאייר רוצה לשנות דרמטית את לוח הטיסות, והחברות המקומיות מנהלות קרב בלימה

ענקית התעופה וויזאייר ההונגרית בוחנת הקמת מרכז בישראל, ונציגיה מגיעים לארץ לקידום הנושא ● גלובס חושף לראשונה את פרטי המתווה שעשוי לשנות את הענף ● במשרד התחבורה תומכים, אך בחברות המקומיות טוענים שהמהלך מאיים על שרידותן ומנהלים מאבק בלימה

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

בעקבות מכסי היבוא על סין: כל דגמי אייפון 17 ייוצרו בהודו

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: חוקרי סייבר מצאו שסוכני בינה מלאכותית עצמאיים עלולים ליפול להתקפות והונאות פישינג ● אנבידיה מנסה לשמר את השוק הסיני בלי לחצות קווים אדומים מול וושינגטון ● אפל מהמרת על הודו כתחליף לייצור בסין ● ואינטל נותרת ללא "שומר סף" לקוד הפתוח של מאיצי Gaudi ● חדשות ההייטק

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

היועמ"שית בהרב-מיארה לא תפתח בהליכי נבצרות נגד נתניהו

שלושה חודשים לאחר שקיבלה פניות בנושא, הודיעה היועמ"שית על עמדתה - למרות חומרתם של האירועים האחרונים ● בתוך כך, הנהלת בתי המשפט הודיעה כי לפי בדיקת שב"כ אין אפשרות לקיים את עדות נתניהו בהיכל המשפט בבית שמש, ולפיכך עדותו תימשך באולם התת-קרקעי במחוזי בת"א

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

החל מהיום: השיבושים ברכבת מחמירים - תחנת השלום תיסגר, רשת המסילות תפוצל

השיבושים בעקבות תקלת הענק ברכבת מחמירים עוד יותר, לאחר שברכבת ישראל החליטו להקדים עבודות בטיחות ולהשבית את תחנת רכבת השלום בת"א ● מה הייתה התקלה, למה החליטו ברכבת להחמיר את המצב, מה האלטרנטיבות, ומי חוקר את התאונה? ● גלובס עושה סדר

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

מניות דלק ואיתקה קפצו לאחר פרסום הדוחות

הקבוצה הכפילה את הרווח התפעולי למרות למרות שצימצמה את החזקתה באיתקה ל-58% ● קבוצת דלק שהשלימה לאחרונה את העסקה הגדולה לרכישת השליטה בישראכרט תחלק דיבידנד בהיקף של 250 מיליון שקל ● מתחילת השנה זינקה מניית דלק בכ-60%

גלעד אלשטשולר, יוסי לוי, יאיר לפידות / צילום: סם יצחקוב, יח''צ, איל יצהר

ילין לפידות מסכם את החודש הגרוע מזה שנים בגיוסים, והגוף שהופך ללהיט שהמשקיעים נוהרים אליו

דוח העברת הכספים למתחרים בגופי הגמל מגלה כי אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים בקצב מהיר, והפסיד ביולי עוד 2.4 מיליארד שקל ● בית ההשקעות מור העביר אליו מהמתחרים 1.85 מיליארד שקל, ועלה למקום השני בגיוסים מתחילת השנה ● ילין לפידות רושם חודש שלישי רצוף של אובדן כספים, ומי המרוויחות הגדולות?

איור: גיל ג'יבלי

תמחור זול, צמיחה גבוהה: האם כדאי לכם לשלב בורסות מהמזרח בתיק?

כשחושבים על השקעות מעבר לים חושבים בדרך כלל על וול סטריט או בורסות אירופה, אבל האם ההזדמנויות הגדולות נמצאות בקצה השני של העולם? ● מתחילת השנה מדדי השווקים המתפתחים מציגים תשואת יתר על הבורסות במערב ● איך כדאי לשלב אותם בתיק? ● נתון בשבוע

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

נותרה ללא שינוי: הורדת הריבית תחכה כנראה להתפתחויות בגזרת עזה

מאז ינואר 2024, הריבית בישראל עומדת על 4.5% - כשהאינפלציה עדיין מעל היעד שעומד על 3% ● על אף הציפיות בשוק להורדת ריבית בספטמבר, נראה כי בנק ישראל יעדיף לנקוט גישה זהירה ולחכות להתפתחויות הביטחוניות הקרובות, גם אם הריבית בארה"ב תרד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה בת"א; טאואר ונובה נפלו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והשקל נחלש ל-3.4 שקלים לדולר ● יחסי טראמפ-זלנסקי-פוטין מורידים את מחירי הנפט ● המשקיע שמנסה לתזמן את מחיר הביטקוין ● וגם: ההמלצה שקיבלה פאלו אלטו מבק אוף אמריקה

מטוס תדלוק. היקף העסקה נאמד בכחצי מיליארד דולר / צילום: חברת בואינג

חצי מיליארד ד' ליכולות מול איראן: ישראל תרכוש מתדלקים מארה"ב

צי המתדלקים החדשים של צה"ל יורחב לשישה - שני מטוסי התדלוק המתקדמים שישראל רוכשת יצטרפו לארבעה שנרכשו מדגם KC-46 ● במקביל, ועדת השרים להצטיידות אישרה את תוכנית משרד הביטחון וצה"ל להגדלה משמעותית של קצב ייצור טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמר והאיתן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

האנליסט שהולך נגד הזרם ומעריך: תיתכן הפתעה בריבית היום

היום תפרסם הוועדה המוניטרית בבנק ישראל את החלטת הריבית השישית לשנה זו ● גם הפעם, כמו בכל ההחלטות מאז ינואר 2024, הריבית צפויה להישאר ללא שינוי ● למרות זאת, יונתן כץ מלידר שוקי הון אומר כי לא יופתע אם הריבית תרד ב-0.25%

ביל גייטס / צילום: ap, Jason Redmond

תחרות חדשה: מיליון דולר על תרופה לאלצהיימר

ביל גייטס עורך תחרות למציאת תרופה באמצעות בינה מלאכותית למחלת האלצהיימר ● מספר חולי הדמנציה, שמחלת האלצהיימר היא הגורם העיקרי שלה, עומד כיום על 55 מיליון בני אדם, והוא צפוי לשלש את עצמו עד שנת 2050

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

ארמיס במו"מ למכירתה: מי צפויים להיות המרוויחים הגדולים

כפי שנחשף באתר גלובס, החברה במגעים למכירת השליטה לקרן הפרייבט אקוויטי תומא בראבו ● מתחילת השנה נסגרו 7 רכישות סייבר ישראליות בעבור 58 מיליארד דולר