גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock
מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע הקרוב תשוב וויזאייר להפעיל את הקו ללונדון, כחלק מחזרתה ההדרגתית לישראל. מדובר באחד הקווים שסובלים מהיצע נמוך של טיסות ביחס לביקוש, לאחר תקופה שבה חברות זרות לא פעלו בקו: בריטיש איירווייז הודיעה כי לא תשוב לפני סוף אוקטובר; חברת הלואו קוסט איזי ג'ט מתכננת לחזור רק במרץ 2026; וירג'ין אטלנטיק החליטה לוותר על הקו עד להודעה חדשה ולהמשיך את פעילותה בישראל באמצעות קוד שייר עם חברת אל על בלבד.

האירים נטשו, וההונגרים מסתערים עם טיסות במחיר שמתחיל ב־187 דולר
אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת
במקום טורקיה? המדינה שרוצה להפוך ליעד הטיסות החדש של הישראלים

כעת, עם חזרתה של וויזאייר והודות לתוספת טיסות מצד אל על וארקיע, ניתן לצפות לירידה מסוימת במחירים - אך לא כזו שתשנה את התמונה מקצה לקצה, שכן עדיין לא שבו לפעילות בקו שלוש חברות.

עד כה נראה כי תוספת הטיסות אכן תרמה לירידה במחירים, אך היא מוגבלת. בקו להית'רו, שנותר בבלעדיות של אל על, חלה ירידת מחירים, אף שהמתחרות לא חזרו לאותו נמל. עם זאת, ריבוי האלטרנטיבות בשדות האחרים ביחס לתקופות המקבילות אשתקד בעיצומו של גל הביטולים תרם לירידה. מדובר בקו שקשה מאוד להוריד בו את המחירים עקב מיסי הנמל הגבוהים בהית'רו. דבר זה מקשה על חברות התעופה שפועלות ממנו להפחית מחירים.

בתקופות שנבדקו בשנת 2024 ניתן היה לטוס להית'רו (עם אל על) וללוטון (עם אל על וישראייר) בלבד. השנה, בזכות התוספת של ארקיע לסטנסד ושל וויזאייר ללוטון, ניתן למצוא אלטרנטיבות זולות יותר, בעיקר מצידה של חברת הלואו קוסט ההונגרית. אחרי תקופת הביקוש של חגי תשרי, הנוסעים אף יוכלו לטוס עם וויזאייר בחצי או שליש מחיר.

מחירי השקה: ארקיע, אל על

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות מגיעה בעיצומה של הידרדרות ביחסים בין ישראל לבריטניה. הדבר משתקף גם במספר הישראלים הבוחרים לטוס לשם: לפי נתוני רשות שדות התעופה ליולי 2023 - לפני המלחמה, בריטניה הייתה במקום החמישי מבין היעדים הפופולריים בישראל, שאליו טסו 835,114 נוסעים, 6.02% מכלל הנוסעים. ביולי 2025, לעומת זאת, הצטמקה התנועה המצטברת ל־387,717 נוסעים בלבד, שהם 4.13% מהתנועה.

כתוצאה מכך הידרדרה בריטניה למקום התשיעי ברשימת היעדים מישראל. נזכיר כי לפני הביטולים של החברות הבריטיות, וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז הפעילו כל אחת בין 14-7 טיסות שבועיות, ואיזי ג'ט הפעילה 8 נוספות. בסך־הכול למעלה מ־30 טיסות שבועיות יכלו להתווסף לקו שבין ישראל לבריטניה אם הטיסות היו פועלות כסדרן.

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות שטסות לארץ מרחיקה את בריטניה ממפת התיירות של הישראלים. לונדון הפכה בשנה האחרונה לפחות נגישה, פחות משתלמת ועבור חלק מהישראלים גם פחות רצויה.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שער הלירה־שטרלינג הגבוה, שמייקר את כלל ההוצאות. לכך נוספה השנה גם חובת ה־ETA, אישור כניסה אלקטרוני בעלות של 10 פאונד, שאותו מחויב כל אזרח ישראלי להנפיק לפני טיסה לבריטניה. לצד זאת, ישנם עוינות ציבורית, ריבוי הפגנות וכן הממשל הבריטי, שהכריז לאחרונה כי יכיר במדינה פלסטינית. אולם התנועה ללונדון נותרה יחסית מבוקשת, במיוחד ביחס להיצע הדל.

הדרך ללונדון משתנה מנמל לנמל

עבור המגיעים מישראל ללונדון ניתן להגיע לשלושה שדות תעופה: הית'רו, לוטון וסטנסטד. נכון להיום אל על מפעילה 15 טיסות שבועיות להית'רו וחמש טיסות נוספות ללוטון; ישראייר מפעילה תשע טיסות שבועיות ללוטון; וויזאייר מפעילה חמש טיסות שבועיות ללוטון; בארקיע מפעילים כעת שש טיסות שבועיות לסטנסטד, ובאוקטובר מספר הטיסות צפוי לרדת לשלוש.

הית'רו, הנמל המרכזי של לונדון, הוא אחד משדות התעופה המקושרים ביותר בעולם. מדובר במרכז בינלאומי עצום, שבו יש טיסות כמעט לכל יעד אפשרי ונגישות לרכבת מהירה, לרכבת תחתית, לאוטובוסים ולכבישים. מחיר הנסיעה למרכז לונדון נע בין כ־6 פאונד ברכבת התחתית ועד כ־25 פאונד ברכבת המהירה או באוטובוס הישיר.

סטנסטד משמש בעיקר את חברות הלואו קוסט, בעיקר ריינאייר. הוא משרת אוכלוסייה גדולה של סטודנטים ואוניברסיטאות בצפון־מזרח אנגליה. זהו נמל פחות נוח לקונקשנים, אך הטיסות לרוב זולות יותר. מחיר הנסיעה משם למרכז לונדון נע בין כ־10 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת המהירה.

לוטון נחשב לנמל פחות מזמין: הוא ישן וצפוף יותר, אך עלויות ההפעלה בו נמוכות יותר, ולכן הוא מושך חברות לואו קוסט כמו וויזאייר ואיזי ג'ט. ההגעה לעיר מתבצעת בשאטל קצר לתחנת הרכבת, ומשם ברכבת ישירה ללונדון. המחיר נע בין כ־6 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת.

לא קל להגיע להית'רו - לכן חברות תעופה מסתפקות פעמים רבות בלוטון ובסטנסטד. משום שמדובר באחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם, בהית'רו קיים מחסור כרוני בסלוטים. הסיבה המרכזית לכך היא שהנמל פועל בשני מסלולים בלבד. הביקוש לטיסות גדול בהרבה מהיכולת התפעולית של הנמל. עלויות הסלוטים בו גבוהות, וכל חלון זמן להמראה או נחיתה מנוהל בקפדנות על־ידי מתאם סלוטים ומוקצה כמעט במלואו שנים קדימה.

המשמעות היא שחברות חדשות כמעט אינן יכולות להיכנס, אלא אם ירכשו סלוטים יקרים. כך נוצר מצב שבו סלוט בהית'רו הפך לנכס כלכלי נדיר, שערכו יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים, והמחסור בו מכתיב את כל אסטרטגיית הצמיחה של חברות תעופה שרוצות לפעול בלונדון.

בהשוואה להית'רו, שדות התעופה האחרים בלונדון מתמודדים עם לחץ קטן בהרבה. בגטוויק קיימת מערכת סלוטים מסודרת, אך יש יותר גמישות; בעוד שבסטנסטד ובלוטון הקיבולת הזמינה יחסית גבוהה, והם מושכים בעיקר חברות לואו קוסט.

לחברות התעופה, בעיקר אלה שפחות בונות על שוק של קונקשנים, משתלם יותר לטוס לשדות אחרים. הבדלי המחירים בין שדות התעופה בלונדון ניכרים בעיקר במיסי נמל. הית'רו הוא היקר ביותר, מיסי הנמל בו גבוהים משמעותית בגלל עלויות התפעול, הביקוש העצום והשירותים שהוא מציע. הכרטיסים מהית'רו יקרים יותר, שכן עלויות המסים מגיעות לעתים ליותר מ־200 דולר לאדם - לעומת לוטון, שם מיסי הנמל נמוכים לפחות ב־50 דולר. לכן חברות הלואו קוסט מעדיפות את לוטון ואת סטנסטד.

חברות התעופה דורשות מהמדינה פתרונות

על־פי הערכות, בריטיש איירווייז, איזי ג'ט וחברות נוספות פועלות מאחורי הקלעים לטובת שינוי רגולטורי שיאפשר להן לחזור ולטוס לישראל. לפני כחודש הן הצטרפו לשורת חברות תעופה ישראליות וזרות בדרישה לעדכון מול החוק המקומי, המחייב אותן לשלם על הוצאות סיוע לנוסעים שטיסתם בוטלה. בדומה לחברות תעופה זרות נוספות, גם הן חוששות לשוב לישראל בלי תיקון מתאים.

זמן קצר לאחר מבצע "עם כלביא" פנו החברות עם מארגני תיירות לשרת התחבורה ולשרים נוספים. הן דרשו להסיר את החובה לספק שירותי סיוע ולהסתפק בהחזר כספי בלבד על כרטיסי הטיסה. ככל שלא יינתן פטור כזה, הן דורשות שהמדינה תשפה אותן על ההוצאות ועל ההפסדים שנגרמו, לרבות טיסות ריקות ותביעות מצד נוסעים. הנושא נדון בוועדת הכלכלה, אך לא הגיע להכרעה עקב התנגדות משרד האוצר להקצות מקור תקציבי למהלך. כעת ההחלטה עברה לידי ראש הממשלה, בהתאם לבקשת חברי הוועדה.

בינתיים חברות התעופה, הישראליות והזרות כאחת, נותרות חשופות לתביעות מצד נוסעים. רבות מהן אינן ממהרות להיענות לדרישות הפיצוי, וממתינות להכרעה רשמית שתסדיר את סוגיית האחריות במצבי חירום ביטחוניים. עד אז, כ־150 אלף נוסעים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" נאלצים לשאת בעלויות הנלוות שנכפו עליהם עם ביטול הטיסות וסגירת השמיים.

עוד כתבות

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

למרות הלחצים מטראמפ, הנסיך הסעודי לא צפוי להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שנה לאחר הפסקת האש בין חיזבאללה לישראל: ארגון הטרור מתחזק, ובישראל מאיימים בעימות; טראמפ רוצה לכונן יחסים בין הסעודים לישראל - בסעודיה מתנים זאת בהכרה בפלסטינים; ואיראן ופקיסטן מתקרבות ומשנות את האזור • כותרות העיתונים בעולם 

מימין: אבישי אברהמי, ריצ'רד פרנסיס, לירון אייזנמן / צילום: אלן צצקין, אלעד מלכה, ברצי גולדבלט

הישראלית שקפצה בעקבות שיתוף פעולה עם פייפאל, וזו שצנחה בשיעור דו־ספרתי

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● מניית פלטפורמת בניית האתרים Wix קפצה בכ-7% בעקבות שיתוף פעולה עם ענקית התשלומים פייפאל ● טבע צברה מומנטום חיובי לקראת פרסום הדוחות השבוע ● וסיליקום נפלה ב-10% לאחר פרסום הדוחות

הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים / צילום: Shutterstock

כשהבינו שלא יוכלו לנצח אותם: הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים

הבנקים הגדולים בעולם עברו מהתעלמות וחשש מהמטבעות הדיגיטליים היציבים, לאימוץ מסיבי ● במקביל, המטבעות היציבים הופכים לנשק שובר שוויון במאבק על הכסף העולמי ● אילו חברות ייהנו מכך, מי צפויות להיפגע ולהפסיד, ומה ההשלכות על המערכת הפיננסית בישראל?

הנשיא נברוצקי ומשפחתו במהלך הקמפיין. גבר ברוב קטן על המועמד הליברלי / צילום: ap, Czarek Sokolowski

אירופה בעקבותיה: זה הצעד של פולין להילחם במשבר הילודה

הפרלמנט הפולני אישר בקריאה ראשונה את הצעת החוק שיזם הנשיא החדש: פטור ממס הכנסה למשפחות עם שני ילדים ● המהלך ספג ביקורת רבה, אבל הוא מייצג את הרצון הגובר של מדינות היבשת להילחם בשד הדמוגרפי ● גם בליטא, הונגריה וצ'כיה כבר נקטו צעדים דומים ● האם זו מדיניות שישראלים, שנאבקים ביוקר המחיה, יכולים לקנא בה?

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

הרכבות באזור טרם חזרו לפעול / צילום: Reuters, Chris Radburn

תשעה בני אדם נפצעו אנוש מדקירות בבריטניה, סטארמר: "תקרית מחרידה"

חשד לפיגוע טרור: עשרה בני אדם נפצעו מדקירות על רכבת במזרח המדינה, תשעה מהם מאושפזים עם סכנה לחייהם • כוחות רבים זרמו לתחנה שבה עצרה הרכבת באופן לא מתוכנן, ועצרו שני חשודים - זהויותיהם טרם ידועות • עדי ראייה תיארו את המראות הקשים וסיפרו כי נוסעי הרכבת שנמלטו על חייהם היו "מכוסים בדם" • הרכבות באזור טרם חזרו לפעול, מפקח במשטרה הבריטית אמר: "זה אירוע מזעזע"

האם יש למועמדים סיכוי מול ממדאני / צילום: Reuters, RYAN MURPHY

הבוחרים בניו יורק לא מחכים: נתון שיא בשלב ההצבעה המוקדמת

מערכת הבחירות הסוערת לראשות ניו יורק מגיעה לישורת האחרונה, ושורה של סוגיות ליבה עומדות במוקד ● המועמד המוביל זוהראן ממדאני, המזוהה עם השמאל, מבטיח למסות עשירים וליישם מדיניות סוציאליסטית ● קרוב ל־600 אלף כבר הצביעו בשלב המוקדם

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

אסדת כריש / צילום: איל יצהר

בעלות מוערכת של מאות מיליוני דולרים: אנרג'יאן תקים צינור גז למדינה חדשה

אנרג'יאן מתכננת להקים צינור שיחבר את אסדת כריש למתקן ייצור חשמל של קבוצת Cyfield בלרנקה ● המהלך מותנה באישור הממשלה המקומית ועשוי לשבור את מונופול היבוא שלה, ואם יאושר, תהפוך קפריסין ליעד יצוא הגז השלישי של ישראל

ג'נסן הואנג / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

מנכ"ל אנבידיה מכר מניות בשווי מיליארד דולר, ומה הוא חושב על בום ה-AI

השבוע מנכ"ל אנבידיה השלים את התוכנית שלו למכור 6 מיליון מניות עד סוף השנה, מאז יוני מכר הואנג מניות בשווי מעל מיליארד דולר ● על במת פסגת המנכ"לים של הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה־פסיפיק (APEC) הסביר הואנג מה עומד בלב בום ה-AI ● "נכנסו למה שנקרא 'מעגל חיובי' המודלים נהיים טובים יותר. יותר אנשים משתמשים בהם. יותר אנשים משתמשים בהם –  כלומר זה מייצר יותר רווח", אמר

אילוסטרציה: shutterstock

מכירת הענק של מנכ"ל אנבידיה, השיא של באפט ואילו מניות יזנקו היום בת"א?

בורסת תל אביב תפתח היום את המסחר אחרי שנרשמו שיאים חדשים ועליות חדות במדדים המקומיים ● המשקיעים יעקבו אחר עונת הדוחות של טבע, נובה ואודיוקודס, לצד המתיחות הגיאופוליטית וההשפעות מוול סטריט – שם אמזון זינקה, מטא צנחה והביטקוין איבד גובה ● ומה צפוי במניות הדואליות?

מה רוצים המנהלים הגדולים בראיון עבודה / צילום: AP

בזוס עסוק בביוב, ובגוגל סופרים פסנתרים: מה רוצים המנהלים הגדולים בראיון עבודה

בעולם שבו כולם יודעים לכתוב קורות חיים מרשימים, המבחן האמיתי מתחיל בשאלות לא צפויות בראיון העבודה ● מה הייתם עושים בשעון חול של 7 דקות - ואיך זה קשור לקריירה שלכם? ● שאלות של יזמי ההייטק הגדולים שמראות שהיגיון יצירתי חשוב לא פחות מידע טכני

בודקים את המיתוס. גלדיאטור לא היה מקצוע לעבדים בלבד / צילום: ציור: ז'אן־לאון ז'רום (1872)

עם כל הכבוד לסרט, בפועל קרבות הגלדיאטורים לרוב לא היו עד המוות

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הקרבות לא היו נטולי אלימות או סיכון, אך רבים מהלוחמים זכו לתהילה וליחס טוב

מלכוד המנהלים הצעירים בארגונים הוותיקים / צילום: Shutterstock

מנהלים צעירים נוטים למהפכות בארגונים ותיקים. יש לזה מחיר

מנהלים חדשים נוטים לא פעם למחוק את העבר הארגוני, מה שעלול לעלות ביוקר ● אלה הסיבות להתנהלות הבעייתית הזאת, וכך תוכלו לחולל שינוי ששומר על השורשים

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

מה עדיף: גמל להשקעה או קרן נאמנות – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

היכן להשקיע? בניהול עצמי דרך קרנות נאמנות שקופות ונזילות, או בניהול מנוטרל רגשות בקופת גמל להשקעה? ● אל שני המדדים שהושקו לאחרונה בבורסת ת"א יצטרפו בקרוב עוד שלושה - בתחומי הנדל"ן, התעשיות הביטחוניות והתשתיות - בבורסה בונים על ביקושים גבוהים על רקע צפי להורדות ריבית ● אלטשולר שחם רושם חודש חמישי רצוף של אובדן כספים למתחרים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל ● וגם: אנבידיה שברה שיא נוסף, והגיעה בפתיחת המסחר לשווי של חמישה טריליון דולר

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

שמוליק ארבל / צילום: ליאור מזרחי

במקום יו"ר בנק ירושלים: שמוליק ארבל ימונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים

ארבל, שכיהן כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, יחליף בתפקיד את איתמר פורמן שפורש לטובת מינויו למנכ"ל ישראכרט ● בנק הפועלים: "ניסיונו של ארבל, בשילוב היכרותו עם המערכת הבנקאית והלקוחות העסקיים, צפויים להביא ערך לבנק"

צילום: Shutterstock

קורונה אינה מצדיקה איחור במסירה: אזורים תשלם פיצוי של חצי מיליון שקל לרוכשי 8 דירות

בית משפט השלום בירושלים פסק כי על חברת אזורים לשלם פיצוי כולל של כחצי מיליון שקל ל־15 איש שרכשו 8 דירות בפרויקט ארזה במוצא עילית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

הר המזומנים של וורן באפט צמח לשיא חדש

חברת ההחזקות של "האורקל מאומהה" בן ה-95 מציגה קפיצה חדה ברווח התפעולי ברבעון השלישי ● למרות הירידה בערך המניה בחודשים האחרונים, בחברה נמנעו ממהלך של רכישת מניות עצמית