השיבושים בעקבות תקלת הענק ברכבת, שהחלו ביום שישי ויימשכו כנראה לאורך חודש אוגוסט, מחמירים עוד יותר: הרכבת הכריזה על השבתה של תחנת רכבת השלום החל מהיום (ד') לצורכי עבודות בטיחות שהוקדמו מספטמבר, מה שיוביל למעשה לקטיעה של כל רשת הרכבות.
הרכבות מהדרום יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב"ג, ורכבות מצפון יגיעו עד סבידור מרכז. העבודות יסתיימו ביום שלישי 26.8, ועד אז הרכבת תפעיל שאטלים חינמיים. גלובס עושה סדר.
● תחנות הרכבת בתל אביב יושבתו לשבוע. האם מקום העבודה מחויב לספק חלופה?
● נהלי הבטיחות לא נאכפו, הסמנכ"ל הורה להמשיך בנסיעה: פרטים חדשים על הכאוס ברכבת
● רכבת ישראל ממנה ועדת בדיקה חיצונית לתקלת הענק
מהי תקלת הענק שגרמה לשיבושים?
בשל חוסר בפין בטיחות מחוזק, רכבת שיצאה מאשדוד עם מטען של פלטות העמסה קרעה את כבלי החשמל באזור גנות. כבלים אלו מוצבים מעל הרכבת, והכרחיים לתנועת רכבות חשמליות אליהן רכבת ישראל עוברת. צוותי הרכבת הוקפצו למקום, כולל סמנכ"ל המשא של הרכבת ישראל מרקו. על פי מידע שהגיע לגלובס, הוא לחץ שהרכבת תצא לדרך במהירות האפשרית, למרות שהסיבה המקורית לקריעה לא תוקנה. זו הייתה טעות גדולה במיוחד: תקרת הפלטה שוב התרוממה בשל הרוח שנוצרת בנסיעה במהירות גבוהה, וכשנהג הרכבת שם לב לכך באזור כפר ויתקין בין נתניה לחדרה - נקרעו כבר 4 ק"מ של כבלים חשמליים. ברכבת סירבו להתייחס לכך ישירות וטענו כי יש להמתין למסקנות הרשמיות.
בשל המיקום האסטרטגי של הפגיעות בשני צידי גוש דן, תנועת הרכבות שובשה קשות וקווים רבים בוטלו או צומצמו. גם תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב בוטלו לגמרי. הרכבת מפעילה קטרי דיזל ישנים כדי למתן את הנזק - אך זה רחוק מלהספיק. כרגע ההערכה היא שהשיבושים יימשכו כשבוע וחצי.
למה הרכבת מחריפה עוד יותר את המצב?
כעת, התבשרנו שהשיבוש רק מחמיר: רכבת ישראל הודיעה שהיא מבטלת לגמרי את תחנת הרכבת תל אביב השלום, ובכך מפצלת את כל רשת הרכבות של ישראל שמרכזה בתחנות תל אביב. הרכבות מלוד יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב"ג, ורכבות מהצפון יגיעו עד סבידור מרכז. המעבר בין החלקים השונים של רשת הרכבות, למעשה, נקטע לגמרי. זאת כבר ממחר, ה-20.8, עד ליום שלישי ה-26.8.
זה, אומרים ברכבת, בכלל ניצול הזדמנות: "על רקע השיבושים בתנועת הרכבות בשל תקלת החשמול, החליטה רכבת ישראל לנצל את ההזדמנות ולשלב כבר כעת עבודות בטיחות חיוניות שתוכננו במקור לחודש ספטמבר". כלומר, אם כבר הרכבת משובשת - אז שתהיה משובשת עד הסוף, כך שבספטמבר יהיה ניתן לחזור לתפקוד רגיל. ברכבת מתארים את עבודות התחזוקה כ"טיפול ושדרוג של מרכיבי תשתית חיוניים, בהם 'שסתומי הלב' של המערכת המאפשרים מעבר רכבות בין מסילות ומשרתים את מרבית הביקושים לנסיעה". עם זאת, לא ברור מדוע הרכבת לא מפרסמת מראש לציבור את גאנט ההשבתות המתוכננות, כך שהנוסעים יוכלו להתכונן אליהם מראש.
מה לא יפעל, ומה האלטרנטיבות?
על פי הודעת הרכבת, "תופסק תנועת הרכבות בתל אביב ולא תתאפשר נסיעה בין הצפון לדרום. תחנת ת"א השלום תיסגר זמנית לשירות. רכבות מדרום יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב"ג, ורכבות מצפון יגיעו עד ת"א סבידור מרכז". כך שבנוסף לצמצום הקווים עד כה - גם הנסיעה בין חלקי המסילה אפילו בקטרי הדיזל הישנים - לא תתאפשר יותר.
"כדי להקל על הציבור" אומרים ברכבת, "רכבת ישראל תפעיל קו אוטובוס ייעודי ומיוחד בין תחנות ת"א ההגנה, ת"א השלום ות"א סבידור מרכז, בתדירות גבוהה של כל חמש דקות וללא עלות. בנוסף, דיילי שירות יתוגברו ויוצבו בתחנות לטובת הכוונה וסיוע לנוסעים". כלומר, נוסע שמגיע מבאר שבע יצטרך לקחת רכבת עד לוד, לעלות על שאטל לתחנת ההגנה, לעלות על שאטל שני לתחנת סבידור, ורק משם לקחת את הרכבת צפונה. אפשרות אחרת היא לעבור דרך המסילה המערבית דרך אשדוד, וכך לחסוך את אחד השאטלים.
מי חוקר את התאונה?
ביום ראשון הוכרז על הקמת ועדת בדיקה פנימית בראשות סנכ"ל הבטיחות של הרכבת, יוסי בן שמחון, שמונה לתפקיד לפני שבועיים בלבד לאחר 28 שנים בצה"ל. אך תוך יום אחד בלבד הוא הכריז שהבדיקה תעבור לוועדה חיצונית שיעמוד בראשה יהודה בראון לשעבר מנכ"ל נת"ע. בצוות יהיו חברים גם עו״ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ואינג'נר אפי כליפא, בעל תואר שני בהנדסת חשמל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.