גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ
דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

נפתח בחידה: מה היה הרכב הנמכר ביותר באירופה ב־2024? קרוב לוודאי, שרוב התשובות יהיו דגם כלשהו של פולקסווגן, יונדאי או טויוטה. אבל התשובה הנכונה היא דאצ'יה סנדרו.

כן, אותה סופר־מיני אלמנטרית ונטולת חן, שהיא כמעט שקופה על כבישי ישראל ונמצאת עמוק בתחתית סולם הסטטוס החברתי, מכרה בשנה שעברה באירופה יותר יחידות מטסלה Y, טויוטה קורולה, פולקסווגן גולף ועוד.

אבל למרות הישגי המכירות גם רנו, החברה האם של דאצ'יה, נאלצת להפנים, שבפלח רכבי ה־Low־Cost אין כיום הרבה רווח ליצרנים, אם בכלל. לפיכך צריך לדחוף את המותג לכיוון של רכב גדול ויוקרתי יותר. וכך מגיע אלינו כיום הקרוס־אובר החדש "ביגסטר" מבית דאצ'יה, שהוא הגדול והמרשים ביותר בהיצע של המותג עד היום.

עיצוב חיצוני

כראוי לשמו זהו כלי גדול. הוא ארוך ב־23 סנטימטרים מהדאסטר, גבוה ממנו ב־9 סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית. הממדים מודגשים על ידי עיצוב של רכב פנאי קשוח עם חרטום רבוע, עתיר זוויות וממוסגר על ידי מכסה מנוע מאסיבי עם שלל זוויות ותפיחות ופנסי LED מתוחכמים.

מהצד בולטים הגובה החריג של הרכב ומרווח הגחון הנכבד שלו כמו גם תפיחות גלגלים שריריות, חישוקים נאים ומרווח גחון גבוה. עמוד הגג האחורי מזכיר קצת את טויוטה לנדקרוזר דור קודם ואילו הזנב שואל אלמנטים מהמותג ג'יפ ומציג באותיות ענק את שם המותג "דאצ'יה". בסך הכול, הרכב יכול למלא בקלות תפקיד של רכב פנאי עתיר סטטוס אם יישא עליו שם של מותג יפני או קוריאני.

פנים הרכב

רצפת תא הנוסעים ממוקמת גבוה ודורשת מקצרי הרגליים להיעזר במסגרת הדלתות בעת הכניסה לרכב והיציאה ממנו. הבונוס הוא תנוחת ישיבה גבוהה וצופה למרחוק כמו בכלים גדולים ויוקרתיים. הראות לפנים מעניקה תצפית טובה לפינות הרכב, שמסייעת לנהיגה בשטח טכני והראות לאחור ולצדדים סבירה אם כי מערכת המצלמות ההיקפיות היא די בסיסית.

מוטיב ה־XL מאפיין גם את מרחב הפנים. המושבים הקדמיים יכולים לאכלס בקלות שני מבוגרים רחבים בגובה 1.8 מ' פלוס, מבלי שראשם יהיה אפילו קרוב לגג. גם היושבים מאחור נהנים ממרחב ראש בשפע והמושב רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אם כי הנוסע שבאמצע יצטרך להשלים עם תנוחת ישיבה לא נוחה. נראה, שגם דאצ'יה מייעדת את המושב הזה לשניים.

את החבילה השימושית משלים תא מטען רחב ושטוח בנפח של כמעט 500 ליטר במצב הרגיל. כאשר המושב האחורי מקופל' התא יכול לאכלס בנקל אופני הרים, עגלות או ערימה רצינית של מזוודות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הגרסה ההיברידית הוא במתכונת דומה לדאסטר הייבריד החדש, שעמד כאן למבחן לפני מספר חודשים. בגרסה הבכירה יש לו לוח מחוונים דיגיטלי גדול, צבעוני וחד, אם כי הגרפיקה קצת נאיבית, ומסך מולטימדיה גדול ועבה שמתרומם מתוך החלק התחתון של עמדת הפיקוד.

ממשק האנוש ברור ונוח לתפעול, אבל יש בשוק מסכים עם תגובה זריזה יותר. לצד תפריטי המגע יש כמות מכובדת של מתגי מגע פיזיים אבל חלקם, כמו למשל מתג השליטה במערכת הקול ובבקרת השיוט, חבויים עמוק מתחת להגה. זהו פטנט שלקוח מדגמים של רנו מלפני 15 שנה וכבר אז הוא לא היה מוצלח במיוחד.

ואם כבר עוסקים ב"רטרו" למרות השדרוג בממדים, בעיצוב החוץ הפנים ובנראות, דאצ'יה ממשיכה להיצמד למסורת של שימוש בחומרי דיפון פנימיים זולים בתא הנוסעים ויש גם המון מתגים זולים למגע. אז נכון ש"רטרו" הוא גימיק נחמד אבל בעידן, שבו כל יצרן סיני זול כבר יודע להעניק תחושת פרמיום, ייתכן שהגיע הזמן להתקדם.

מנוע וצריכת דלק

הגרסה ההיברידית שעמדה למבחן מצוידת במנוע 1.8 ליטר נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה עם הספק משולב של 155 כ"ס. כאשר הסוללה הקטנה טעונה, הרכב גולש בשקט מופתי בעיר ואפילו במהירויות בין עירוניות ומסוגל לייצר תאוצות די נמרצות.

אבל כאשר הסוללה מתרוקנת, וזה קורה די מהר, או כאשר מטילים על המנוע עומס בהאצה בעלייה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה בקול מוחשי וצורם, שמצליח לחדור מבעד לבידוד. העברת הכוח בין החשמל לבנזין די חלקה ובשיוט על כביש מהיר המנוע די שקט. הבונוס העיקרי של מערכת ההנעה הוא צריכת דלק מרשימה, בסביבות 20 ק"מ בתנאים ריאליים, שיכולה להעניק לנהגים מתונים טווח של מעל 600 ק"מ פלוס בין תדלוקים.

על הכביש

על הכביש הביגסטר מפתיע לטובה ולא רק "ביחס לדאצ'יה". למרות מרווח הגחון הגבוה נטיית הגוף בפניות מרוסנת מאד ועל כבישים הרכב מעביר משקל בחינניות ומבלי לייצר מחלת ים. אחיזת הכביש על משטחים חלקלקים טובה וכך גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההיגוי לא הכי חד ומדויק, אך הוא שומר על היזון חוזר סביר.

בולמי הזעזועים נוטים לצד הנוקשה ופגישה בפסי הרעשה עלולה להקפיץ את המרכב והנוסעים. אבל ברוב המקרים שיבושי כביש מנוטרלים בצורה בוגרת ונטולת דרמה.

הגרסה ההיברידית מצוידת בהנעה קדמית בלבד, אבל עם מרווח גחון של 22 ס"מ ותכנון הנדסי מוקפד של הגחון - הוא יכול לצלוח לא מעט שבילי עפר וחצץ מחורצים שרוב דגמי הקרוס־אובר "המשפחתיים" לא יתקרבו אליהם. מי שמחפש רכב לאתגרי שטח עשוי למצוא את מבוקשו בגרסת הבנזין כפולת ההנעה, שאחרי מיגון ראוי יכולה לספק יכולת שטח רציניות. אבל זו מגיעה עם תיבה ידנית בלבד, מה שמוריד אותה מהפרק עבור בערך 99% מהלקוחות בישראל.

מחיר

המחיר של דאצ'יה ביגסטר היברידית מתחיל ב־170 אלף שקל ונוסק עד 185 אלף שקל לגרסה המאובזרת בה נסענו. אלו הם מחירים שמציבים את הרכב בקרבה רבה לדגמים של מותגים מבוססים מיפן וקוריאה, שלא לדבר על המתחרה מבית ג'רי טיגו עם הנעת פלאג־אין. גם בחברה המכובדת הזו יש לביגסטר מה להציע, אבל נדרש עוד מאמץ כדי להשאיר מאחור את מורשת ה-Low-Cost. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קורולה קרוס הייבריד 2025

180־193 אלף ש' עולה הקרוס. העיצוב יותר משפחתי, תא הנוסעים מרווח, איכות הייצור טובה. תא המטען מסתפק ב־425 ליטר, מערכת הנעה היברידית מייצרת 140 כ"ס וצריכת הדלק היא 20 ק"מ לליטר.

קורולה קרוס הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

קיה ספורטאז' הייבריד 2025

198־208 אלף ש'. הרכב מצויד בהנעה קדמית והוא ארוך מגרסת הספורטאז' הרגילה. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר.

קיה ספורטאז' הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שאול אלוביץ' / צילום: רפי קוץ

נדחתה בקשת אלוביץ למחוק תביעה נגדו ב-100 מיליון שקל

בית המשפט קבע כי תביעת מפרקיה של יורוקום נדל"ן נגד בעל השליטה לשעבר לא התיישנה ● לטענת המפרקים הנזק האמיתי לחברה היה 700 מיליון שקל, וכי שהגבילו את סכום התביעה משיקולי אגרה ● אלוביץ טען, כי התביעה התיישנה משום שהאירועים המתוארים בה התרחשו בשנים 2014-2013 והיא הוגשה רק בשנת 2024

מתוך סרטון התדמית של אסטור קפיטל. המתחזה אמר שזו חברה–בת של בנק שלא קיים 100 שנה / צילום: צילום מסך

איך דווקא איש עסקים לוחמני נפל קורבן להונאת ענק וגילה שגם עשירי העולם נופלים בפח

"אני מרגיש כמו אידיוט. איך יכולתי ליפול בפח?", אמר ריקרדו סלינאס פלייגו, מיליארדר מקסיקני שנפל קורבן להונאת ענק ● מניות בשווי מאות מיליוני דולרים שנתן כבטוחה להלוואה נמכרו ונעלמו עקבותיהן ● למהלך אחראי אדם שהצטייד בייחוס בדוי למשפחת אסטור, הידועה כ"בעלת הבית של ניו יורק"

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות

הרפורמה שתוביל להתייקרויות רכבים ● החברה הסינית שנערכת להרחבת היצע הדגמים החשמליים בישראל ● והדוח של קבוצת אדאני חושף: הביצועים של נמל חיפה נסקו לשיא ● השבוע בענף הרכב

עמיר אהרון, מנכ״ל מחלבות גד / צילום: יח''צ

מחלבות גד בדרך לבורסה: תנסה להנפיק לפי שווי של 725 מיליון שקל

רשת המחלבות של עזרא כהן וריצ'י האנטר פרסמה תשקיף לקראת הנפקה של מניותיה ● תנסה לגייס סכום של 280 מיליון שקל שיושקע בהקמת מתחם חדש באיזור התעשייה תימורים

דירה למכירה. המכירים באזורי הביקוש ירדו בחדות / אילוסטרציה: תמר מצפי

דרמה נדל"נית: לב אזור הביקוש הפך לפריפריה החדשה של מחירי הדירות

במשך שנים נהנו אזורי הביקוש בימים של פריחה בשוק הנדל"ן, וספגו פחות כשהמציאות לא הייתה מלבבת ● כעבור 20 שנה התמונה התהפכה ● בזמן שבמחוזות הצפון והדרום מחירי הדירות בעלייה, תל אביב מתמודדת עם ירידות חדות ועם צבר גדול של דירות לא מכורות

איתי שטרום / צילום: שלומי יוסף

ביהמ״ש אישר: איתי שטרום ישלם 7.5 מיליון שקל על הנפקת החברים

איש שוק ההון, אשר נתבע בתביעה ייצוגית ביחד עם נוחי דנקנר על הרצת מניות אי.די.בי, הסכים להגדיל פי שלוש את הסכום שישלם לעומת סכום הפשרה המקורי ● התביעה נגד דנקנר תמשיך להתנהל ● השופטת: "הסדר ראוי, הוגן וסביר"

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

טראמפ הודיע שארה"ב תרכוש 10% ממניות אינטל; המניה זינקה

ההכרזה של נשיא ארה"ב מסמנת התערבות ישירה נוספת של הבית הלבן בעולם התאגידי, והצעד צפוי לעורר הדים בשווקים ובתעשיית השבבים ● רק לאחרונה קיבלה אינטל הזרמה של 2 מיליארד דולר מסופטבנק היפנית, מהלך שנתפס כהבעת אמון נדירה בחברה המצויה בעיצומו של מהפך עסקי

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

יו״ר כללית עולה למתקפה נגד מנכ״ל משרד הבריאות

יו״ר קופת החולים כללית יוחנן לוקר כותב במכתב חריף לשר כץ כי "מזה כשלושה חודשים שדירקטוריון כללית ואני נתונים תחת מתקפה אישית, לא עניינית ולא מקצועית מצד גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ובראשם מנכ”ל משרד הבריאות" ● בהמשך מאשים לוקר את אנשי המשרד בהדלפות מגמתיות ושגרתיות, ומציין כי המסקנה העולה מההתנהלות היא "ניסיון השתלטות פסול על הקופה"

השבוע בעולם / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד, אשתו ואחיו בצרות; וטראמפ שולח אוניות מלחמה דרומה

האופוזיציה רודפת את ראש הממשלה, את אשתו ואת משפחתו, אבל הוא מוסיף להערים על יריביו. איפה? בספרד ● טראמפ שולח את הצי אל חופי ונצואלה, ורוצה לעצור את נשיאה ● אמריקה הלטינית פונה ימינה ● הודו לא תהמר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Ben Curtis

בקרוב: הנאום שכל וול סטריט מצפה לו

גולת הכותרת של כנס ג'קסון הול היא הנאום המרכזי של ג'רום פאוול, יו"ר הפד ● המשקיעים יחפשו כל קריאת כיוון ביחס לאופן שבו רואה פאוול את מסלול הורדת הריבית, לו מחכים השווקים כבר תקופה ארוכה ● הנאום מגיע בעוד שפאוול ניצב תחת מתקפה מתמדת מצידו של נשיא ארה"ב, שכינה אותו בין היתר "פרד עקשן"

נשיא מצרים א־סיסי, בפורום שיתוף הפעולה סין־מדינות ערב, בייג'ינג / צילום: ap, Tingshu Wang

16 מיליון תיירים, בורסה בעלייה ועסקת גז אחת: מצרים בדרך החוצה מהמשבר?

חרף המלחמה בעזה, מתקפות המורדים החות'ים ולחצים כלכליים, ניכר שיפור במצרים במדדים מרכזיים ● האינפלציה מתמתנת, הלירה המצרית מתחזקת והשקעות זרות ממשיכות לזרום ● לצד זאת, התלות בגורמים חיצוניים כמו ישראל גוברת ועליה לתמרן בזהירות בין סין לארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט / צילום: הדס פרוש

רה"מ דן על התוכניות המבצעיות, ושיגר מסר לאמריקנים

משפחות החטופים בהצהרה לקראת הדיון על כיבוש העיר עזה: "ממשיכים במלחמה ללא תכלית" ● כיבוש עזה יוצא לדרך: נתניהו יאשר תוכניות, זו כמות הכוחות שיפעלו בשיא התמרון ●  במקביל להוצאת צווי המילואים: הפעולות הצבאיות כבר החלו בשטח ● מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להפסקת אש מיידית ברצועה ●  דיווחים ערביים: חיל האוויר תוקף בשעה זו בצפון הרצועה ● 50 חטופים - 685 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

עלייה מחודשת בביקושים לעובדים בענף / צילום: Shutterstock

קניתם דירה חדשה? יש לנו חדשות רעות בשבילכם

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ברקע ירידת מחירי הדירות, תשומות הבנייה ממשיכות להתייקר ולהכביד על הקבלנים ● קצב העלייה אומנם הואט בחודשים האחרונים, אך תנאי השוק והעובדה שבלמ"ס טרם סיימו את עבודת עדכון המדד, עשויים להוביל להמשך עלייה ● ומי צפוי לספוג את עיקר העליות?

ראש אמ''ן לשעבר,  אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

הקלטות חליוה: "נתניהו קיבל התרעה אסטרטגית למלחמה"

בהקלטות חדשות של ראש אמ"ן לשעבר אלוף אהרן חליוה הוא מאשר בקולו שניתנה לראש הממשלה התרעה למלחמה ● לאחר שלא הצליח לקדם סנקציות נגד ישראל: שר החוץ של הולנד התפטר ● 50 חטופים 687 ימים בשבי ●  עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

ניסתה לשלול אבהות של בעלה לשעבר, הגרוש התנגד. מה פסק ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה לסוגיה מורכבת, במסגרתה פנתה אם גרושה בבקשה לברר את זהות אביה הביולוגי של בתה ● שני הגברים הרלוונטיים, כמו גם המדינה ובית הדין הרבני, התנגדו להליך ● מה סבר בית המשפט לגבי טובת הילדה?

מי המשתכר הבכיר ביותר שייקח חלק באליפות אירופה בכדורסל? / צילום: Shutterstock

מי המשתכר הבכיר ביותר שייקח חלק באליפות אירופה בכדורסל?

מהו קודקס דרזדן, מה מקור המונח "דיפלומטיה" ואיזו להקה שרה: "אמא שלי הכינה שניצל, רוצה לבוא אלי..."? ● הטריוויה השבועית

שדה סולארי באסואן, מצרים / צילום: ap, Amr Nabil

אחרי עסקת הגז הגדולה: התמונה האנרגטית אצל השכנות עגומה

למרות המלחמה המתמשכת ומעמדה הבינלאומי הבעייתי, שכנותיה של ישראל מעמיקות את התלות בגז שלה ● ירדן נכוותה מהמבצע מול איראן ● במצרים נדרשת השקעה של מיליארדים בתשתיות הרעועות ● בסוריה נשענים על סיוע קטארי ● ובלבנון, חיזבאללה לא מותיר שום אפשרות שיקום ● זוהי תמונת המצב האנרגטית במרחב

הפקולטה. איך ייראה יום עבודה בעוד חמש שנים / צילום: Shutterstock

לדמיין יום עבודה בעוד חמש שנים: כך תנהלו את הצעדים הבאים בקריירה שלכם

ניהול קריירה הוא תהליך מתמשך של תכנון אך כדי להתחיל את המסע הזה יש צורך להגדיר מטרות ● כיצד נצליח לסמן את הכיוון הנכון, מה הקריטריונים שצריך לפעול לפיהם ואיך ישיבה על הכורסה דווקא תוכל להועיל לתהליך?

מל''ט מסוג הרון של התעשייה האווירית / צילום: דוברות התעשייה האווירית

ישראל או טורקיה: מי תזכה בחוזה המל"טים היוקרתי?

אנטנה מוגנת שיבושים מתוצרת סינית, המהווה רכיב משמעותי בכטב"ם המתאבד האיראני שאהד 136, זמינה לרכישה בעלי אקספרס ● יפן מחפשת לרכוש מל"טים ומתלבטת בין התעשיות הביטחוניות בישראל ובטורקיה ● טורקיה מציגה מל"ט שמשגר כטב"מים מתאבדים ● ואפריקה נכנסת למרוץ הכלים הבלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך מיוטיוב

אפקט אודי כגן: הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, גם השבוע

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת למותג המזגנים טורנדו, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני באהדה מתברגת הפרסומת החדשה של פריגת, ששומרת על שפה עקבית עם שלום מיכאלשווילי