גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-130 אלף שקל: המהפכה החשמלית של פולקסוואגן ויונדאי

היצרניות המערביות יחשפו בתערוכת הרכב במינכן דגמים חדשים בפלח החשמלי שמתאימים גם למשפחות ובמחיר של 150־130 אלף שקל, שיגיעו אלינו ברבעונים הבאים ● המחיר הזול יחסית, הן מקוות, יסייע בתחרות מול היצרניות הסיניות שלא מתכוונות לוותר על הסגמנט

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ
רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

בשנה החולפת נתקל פלח הרכב החשמלי בישראל במחסום דרכים. בשבעת החודשים הראשונים של השנה צנחו המכירות בפלח בכ־27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כיום הוא תופס כ־16% בלבד מכלל המכירות.

בלעדי | באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות
טסלה משיקה דגם עם שישה מושבים. כמה הוא יעלה?

בעבר התייחסנו לא אחת לסיבות לתופעה הזו ובהן ביטול של הטבות מס על כלי רכב חשמליים, חוסר ודאות לגבי שמירת הערך בעתיד וכניסה לשוק של דגמים חדשים עם הנעה אלטרנטיבית כמו רכבי פלאג־אין עם טווח ארוך וכלי רכב היברידיים מוזלים.

אבל את הסיבה המרכזית למחסום אפשר לסכם בחמש מילים: "יחס בין ממדים וטווח למחיר". כלומר היעדר היצע של דגמים חשמליים שהממדים שלהם שימושיים למשפחות ויש להם טווח "רב־תכליתי", של כ־400 ק"מ לפחות, במחיר "נגיש" - בסביבות 130־140 אלף שקל פלוס מינוס, לפני הנחות ומבצעים.

כתוצאה כך, חלק גדול מהביקוש לרכב עממי בטווח המחיר האמור מופנה בישראל לדגמי בנזין והייבריד משומשים ומגביל את צמיחת הפלח החשמלי. אומנם "ציידי מציאות" עדיין יכולים למצוא כיום בטווח המחיר הזה דגמי "אפס קילומטר" חשמליים משפחתיים, אבל זו אספקה זמנית ולא סדירה.

אלא שכיום נראה שהפלח החשמלי בישראל ניצב בפני עוד קפיצה אסטרטגית בזכות גל של דגמים חשמליים זולים יחסית, שייחשפו בתערוכת מינכן בחודש הבא וינחתו אצלנו ברבעונים הקרובים.

חשמליות זולות בדרך

הרשימה ארוכה ובניגוד לעבר כוללת כעת גם יצרנים אירופים וקוריאנים שמצטרפים לפלח. קבוצת פולקסווגן, למשל, תציג בספטמבר משפחה שלמה של דגמים חשמליים קומפקטיים של המותגים פולקסווגן, סיאט וסקודה. מחיר היעד ההתחלתי שלהם באירופה הוא כ־25 עד 32 אלף אירו, פלוס מינוס והם יציעו את העיצוב והערכים המוכרים של המותגים לצד תא מרווח יחסית עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ', בערך בין פולקסווגן פולו לפולקסווגן גולף.

הגרסאות הבכירות יציעו טווח של מעל 400 ק"מ ב־WLTP ועם קצת רצון טוב מצד היצרן ושער המטבע, המחירים בישראל עשויים להתחיל ב־140־150 אלף שקל. גם לרנו־ניסאן, פיז'ו, סיטרואן, פיאט ועוד מותגים אירופים יש בקנה דגמים רלוונטיים, שחלקם כבר מוצעים באירופה, כמו למשל רנו 5 החשמלית, שגם היא אמורה להגיע.

גם לקוריאנים יש כמה הפתעות בשרוול כולל דגמים חשמליים עירוניים כמו קיה EV2 ומקבילתה מבית יונדאי, איוניק 4, שגם ייוצרו באירופה. נזכיר, שקיה תיכנס עוד החודש לפלח הקרוס־אובר החשמלי־משפחתי בישראל עם ה־EV3, במחיר שעשוי להתחיל בכ־160־170 אלף שקל או למטה מכך (במבצעים) וזו טריטוריה חשמלית חדשה עבור המותג.

הסינים לא מתכוונים לוותר על הפלח הזה, שבו הם כבר שולטים עם דגמי בנזין והייבריד. חברת Leapmotor, למשל, תציג בתערוכה קרוס־אובר חשמלי משפחתי עם ממדים "משפחתיים" (4.51 מ' אורך) ותא נוסעים מרווח בזכות בסיס גלגלים של 2.73 מ'. המפרט של הדגם האירופי כולל טווח של עד כ־434 ק"מ ב־WLTP ומחיר התחלתי, שעשוי לנוע בישראל סביב 140 אלף שקל, פלוס מינוס בכפוף למסים ושער המטבע. השנה הוא בישראל.

גם לחברת GAC, שתיכנס בקרוב מאד לשוק יהיה מה להציע בפלח עם מכונית ההאצ'בק המשפחתית AION UT, שאורכה כ־4.3 מ' בלבד אבל בסיס גלגלים ענק של 2.75 מ' יאפשר לה להציע מרחב פנים משפחתי. הטווח ינוע סביב 420 ק"מ ב־WLTP. המחיר בארץ, כשתגיע אלינו בתחילת 2026, עדיין לא ידוע אבל בסין היא עולה סביב 14־17 אלף דולר. כמו "דולפין" של BYD, שנמכרת בישראל בפחות מ־150 אלף שקל. "גם BAIC מתכננת להשיק סדאן חשמלית משפחתית בכ-130 אלף שקל, ייתכן שעוד השנה. נציגות סיניות חשמליות בפלח "העממי" צפויות להגיע גם מקבוצת צ'רי המורחבת, שלה שלושה מותגים בישראל וזו רשימה חלקית.

בזכות מחיר הליתיום

מאחורי הדור החדש של חשמליות "משפחתיות עממיות" ניצבים שינויים גלובאליים, שאין להם קשר לישראל. בראשם הירידה החדה במחירי הסוללות בעקבות ירידת מחירי הליתיום בעולם.

בשלוש השנים האחרונות צנחו מחירי הליתיום בשוק העולמי ביותר מ־80% בשל עודף כושר ייצור ומלאים, ירידה בביקוש העולמי והתייעלות התעשייה. חלק מיצרניות הסוללות הגדולות ניצלו את המצב להגדלת רווחים אבל עדיין מחירי הסוללות, שמהווים כמעט מחצית מעלות הייצור של כלי הרכב החשמליים, צנחו מכ־130 עד 140 דולר לקילוואט לפני שנתיים לסביבות 60 עד 70 דולר לקילוואט כיום, בהתאם לסוג הסוללה.

כלומר סוללה טיפוסית של רכב חשמלי־משפחתי בקיבולת של 60 קילוואט עולה ליצרן פחות מ־4,000 דולר לעומת כ־7,800 דולר לפני שנתיים עם צפי להמשך ירידה. זהו שינוי שוק אסטרטגי, שמאפשר ליצרני הרכב להוזיל את מחיר הרכב החשמלי ולהציע דגמים חדשים עם טווח הגיוני במחירים דומים לאלה של דגמי בנזין או הייבריד.

סיבה נוספת לירידת המחירים היא "התבגרות" השוק. נזכיר, ששוק הרכב החשמלי התפתח בשנים האחרונות "מלמעלה למטה". כלומר השחקנים הראשונים בו, בהובלת טסלה, החלו בשיווק דגמי פרמיום יקרים, שניתן לגלגל אליהם בקלות את עלויות המו"פ והסוללות. בעקבות טסלה אימצו מתחרות רבות את הנוסחה של "דגמים חשמליים גדולים, כבדים ויקרים שמכוונים ללקוחות בחלק העליון של השוק". הטרנד הזה לא פסח על ישראל ובענף הרכב מעריכים כי המחיר הממוצע לעסקת מכר של רכב חשמלי חדש עמד בשנתיים האחרונות על כ־180 אלף שקל במחירי מחירון.

הוזלת הסוללות מאפשרת ליצרנים לתת מענה לביקוש הגדול לחשמליות משפחתיות זולות עם טווח סביר. בסין הטרנד בעיצומו ולמרות, שכל היצרנים הסינים ממשיכים לפתח ולהשיק דגמי יוקרה את טבלת המכירות מובילים דגמי סופר־מיני וקרוס־אובר חשמליים־עירוניים ומשפחתיים, בטווח מחיר של 11־15 אלף דולר.

בסוף המחיר ייקבע

קומץ דגמים כאלה כבר נמכרים כיום בישראל בטווח מחיר של 130־150 אלף שקל. ביניהם דגמים כמו SEAGULL של BYD, "בוקס" של דונגפנג, JAC ועוד. אבל המכירות בפלח הזה בישראל היו די דלילות בשל ההיצע המוגבל וגם בשל העובדה, שעם טווח מוצהר של כ־300־340 ק"מ לדגמים בפלח הזה, רוב הלקוחות מעדיפים רכבי בנזין מבוססים או מכוניות משומשות או חשמליות גדולות יותר, שנמכרות כיום ב־140־160 אלף שקל במבצעים.

אבל צריך להזכיר, שמחירי מחירון רשמיים הם רק המלצה בשוק הרכב החדש. אם הגל הנוכחי של חשמליות אכן יצליח לפצח את נוסחת הטווח/ממדים/מחיר של הפלח העממי והמחירים הריאליים, אחרי מבצעים והנחות, ינועו סביב 130־140 אלף שקל פלוס מינוס, השוק בהחלט עשוי להחליף פאזה, שוב.

עוד כתבות

המתקפה הכלכלית נגד ישראל / צילום: Shutterstock, AP - Achmad Ibrahim

ארדואן מחריף את המתקפה הכלכלית נגד ישראל, והפעם הוא לא מתכוון לעצור

לאחר שספג ביקורות על האמברגו שלא באמת קטע את הסחר בין המדינות, נשיא טורקיה מחליט לסגור את שערי הנמלים בפני ספינות ישראליות ● בראש ובראשונה, ההחלטה נועדה לספק את בסיס תומכיו האסלאמיסטי של ארדואן ● שלוש הערות על הצעד האחרון של אנקרה

ראסל אולוונגר, ערן זינמן, רועי מן, שוקי ניר / צילום: ענבל מרמרי, נתנאל טוביאס, דורון לצטר

הישראלית שקפצה בזכות נאומו של פאוול, וזאת שקיבלה המלצות מעורבות


במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מניית סולאראדג' קפצה בעקבות הצפי להורדת ריבית בצל נאום יו"ר הפד בסוף השבוע ● המונטום החיוב בטאואר נמשך בעקבות הדוחות ● וגם – אחרי נפילה של 40% במניית מאנדיי האנליסטים חלוקים בדעתם לגבי חברת התוכנה הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנייה זינק בכ-5%, אלקטרה נדל"ן קפצה ב-11%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר נחלש בחדות מול השקל לאחר נאומו של יו"ר הפד ● עונת הדוחות בת"א מגיעה לישורת האחרונה - בין המדווחות: הפניקס, הראל, מנורה, אל על ושטראוס ● ביום רביעי יפורסמו דוחות אנבידיה שהשוק כולו מחכה להם ● וגם: הישראלית שקיבלה המלצה שלילית מבנק אוף אמריקה

שלושת מטוסי הקרב הישראליים שמפחידים את האויב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראל לא מתכננת את היום שאחרי ברצועת עזה וזה עשוי להכשיל את התוכנית של הקבינט, המטוסים המתקדמים של ישראל, והאיראנים רוצים לרכוש מטוסי קרב מבלארוס ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף

הרווח של הפניקס מזנק כמעט למיליארד שקל ברבעון

חברת הביטוח עם רבעון חזק נוסף בו היא מציגה שיפור בפעילות הליבה ובניהול הנכסים ● בצל הביצועים החזקים החברה צפוי לעדכן את תחזיותיה לשנים הקרובות, ברבעון הרביעי

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניה שתזנק, הענקית שתדווח וזו שמשנה סטטוס: זה יהיה השבוע של סקטור אחד במיוחד

המסחר בת"א ייפתח אחרי זינוק חד במניות הביטוח, לקראת פרסום תוצאותיהן השבוע ● נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בכנס ג'קסון הול הקפיץ את המדדים בוול סטריט, והדלת להורדת ריבית בספטמבר נפתחה עוד קצת ● המשקיעים ירכזו את תשומת לבם בדוחות הכספיים של אנבידיה ● וארה"ב הודיעה כי תרכוש 10% מאינטל

יורם נווה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

בתוך שנה: הנכסים המנוהלים של כלל ביטוח זינקו ב-11% ל-393 מיליארד שקל

הרווח הכולל הסתכם ב-531 מיליון שקל, והושפע מפסק דין שומות במע"מ שהשפיע על מקס ● בנטרולו הסתכם הרווח הכולל ב-631 מיליון שקל, עליה של 4% ביחס לרבעון המקביל, שהיה רבעון שיא

מגדל פיבקו ברמת גן / צילום: Shutterstock

בכמה נמכרה דירת ענק במגדל הכי שנוי במחלוקת ברמת גן

זו עסקה ראשונה במגדל פיבקו בר"ג זה ארבע שנים ● בצד התל אביבי, דירות נמכרות ב־50% יותר ● המתווכים: "מדובר בעסקה גדולה ולא שכיחה במונחי מחיר ברמת גן" ● השמאית תמר אברהם: "המחיר נמוך"

Galaxy Watch 8 Classic של סמסונג / צילום: יח''צ

מאסיבי אך יוקרתי: השעון החכם החדש של סמסונג

ה–Galaxy Watch 8 Classic של היצרנית הקוריאנית מתהדר בעיצוב יוקרתי, מסך גדול יחסית ופיצ'רים מוצלחים שהופכים אותו לסמל סטטוס ● עם זאת, לוקח זמן להתרגל ל"שפה" שלו ולתפעל אותו כראוי

מימין: ישי דוידי, מבעלי קרן פימי ובני לנדא מבעלי לנדא פרינטינג / צילום: כדיה לוי, Miguel Gutierrez

האם ישי דוידי יכול להציל חברה ש"שרפה" 1.3 מיליארד דולר? מה מחפשת קרן פימי בחברה ששוקעת בחובות?

קרן פימי מציעה להשקיע 80 מיליון דולר בחברת המדפסות של בני לנדא, לה חוב הגבוה ביותר מפי 6 ● מודל השיקום: תחילה תספורת עומק, בהמשך מהלכי הבראה ובעתיד - מכירה ואולי אפסייד לנושים

בית הכנסת הגדול בירושלים. נמצא על קרקעות הפטריארכיה / צילום: ויקיפדיה

הפשרה תקרוס? המאבק על קרקעות הפטריארכיה בירושלים מסתבך

קק"ל שמנהלת מאבק של שנים מול בעלי קרקעות הכנסייה טוענת כי ההסכמות לגבי עתיד השטח עשויות לרדת לטמיון ● הסיבה: עתירה שהגישו חלק מבעלי הקרקעות להאריך את החכירה לצמיתות

דן בודנר, מנכ''ל חברת ורינט / צילום: יח''צ

חברת התוכנה הישראלית הוותיקה שעשויה להימכר היום לפי שווי של 2 מיליארד דולר

‎על פי דיווח בבלומברג: מכירת ורינט מתקרבת לקו הסיום, כאשר חברת ההשקעות תומא בראבו עשויה להשלים את עסקת הרכישה עוד היום ● ורינט שעברה טלטלות רבות נסחרת לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר

רונאל פישר. כפר בכל ההאשמות נגדו / צילום: רפי קוץ

שלושה סעיפי אישום בלבד: הסדר הטיעון של רונאל פישר נחשף

מחדלי חקירה, עיכובים ושיבושים: משפט הצווארון הלבן הארוך בתולדות המדינה מתקרב להסדר ● לגלובס נודע שפישר צפוי להודות בניסיון תיווך לשוחד בפרשת אלון חסן מנמל אשדוד, ובעבירות מרמה ושיבוש מהלכי משפט בשתי פרשות אחרות ● 11 מתוך 14 אישומים יימחקו ● התביעה תבקש מאסר, ההגנה תדרוש עבודות שירות בלבד

הסדר בתביעה ייצוגית נפסל. זו הסיבה

בנק ירושלים יחסוך מס של 30 מיליון שקל בעקבות סיווג סוכנות הביטוח שלו כמוסד כספי ● הסדר הסתלקות בתביעה ייצוגית נגד פרשמרקט נפסל ● רשמת ההוצאה לפועל ביטלה צו עיכוב יציאה מהארץ שהוטל על אזרחית זרה ● שלושה פסקי דין בשבוע

שמואל לב, מבעלי השליטה, איציק שנידובסקי, המנכ''ל, אהוד שילוני, מבעלי השליטה / צילום: אנליסט יח''צ

לפני 40 שנה שני חברים הקימו בית השקעות ברוטשילד. היום הוא הלהיט הגדול בשוק הגמל

שמואל לב ואהוד שילוני הקימו את אנליסט בשנות ה־80 וגם היום, שני בעלי השליטה שמתקרבים לגיל 80 מגיעים בכל יום למשרד בתל אביב, ו"נצמדים למסכי המסחר", לפי מקורבים ● עם חיבה לרכישות גדולות בזמן ירידות בשווקים, שבעבר עלתה להם בנטישה המונית של משקיעים, הם מובילים בשנים האחרונות את טבלת התשואות ומציגים 10% בשנה בממוצע ● כך הפך בית ההשקעות הוותיק למגייס הלקוחות הכי גדול בשוק הגמל

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: ראובן קפלינסקי

אאורה מציגה: השקעה גדולה מהפניקס בדרך להנפקה נוספת

אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל רשמה ירידה ברווח וירידה במכירת דירות אך לאחר תקופת הדוח רשמה התאוששות במכירות ● הפניקס תשקיע 140 מיליון שקל בחברת הבת אאורה מרכזים מסחריים כשלב מקדים להנפקה

תקיפות צה''ל בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

דיווח בעזה: 15 הרוגים בתקיפה לעבר בית החולים נאסר בח'אן יונס, בהם 4 עיתונאים

רגעים מכריעים: הקבינט יתכנס ביום שלישי, המיקום לשיחות עוד לא נקבע ●  דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים בשעה זו באזור טולכרם ● החות'ים: שישה הרוגים ו-86 פצועים בתקיפות הישראליות בצנעא ● 50 חטופים 689 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסת ת"א; מדד הביטוח צונח ביותר מ-2%, מדד הבנקים עולה ב-1.5%

השקל מתחזק הבוקר מול הדולר ● אחרי שהמדד הענפי קפץ ביותר מפי 3 בשנה, דוחות חברות הביטוח במוקד השבוע ● מיטב: על בנק ישראל להוריד ריבית ● וול סטריט ג'ורנל: הראלי במניות הטכנולוגיה מראה סימנים של דעיכה ● בלומברג: האינפלציה שתפורסם בשישי בארה"ב תצביע על עלייה ● תחזית: החלשת הפד תהפוך אותו ל"יוני" ולכן תשואות האג"ח ירדו והדולר יחלש

שלמה אליהו / איור: גיל ג'יבלי

שלמה אליהו ממשיך לממש: מוכר עוד מניות ב-370 מיליון שקל

אליהו מכר עוד כ-2.5% ממניות החברה, שרשמה יומיים חזקים במיוחד אחרי שפרסמה ביום חמישי דוחות כספיים לרבעון השני של השנה ובו הציגה תשואה מרשימה להון

אסדת הגז לוויתן / צילום: Lev Radin/Si

עסקת הענק עם מצרים מאיצה את פיתוח לוויתן - ומציפה ויכוח על גבולות היצוא

הסכם יצוא הגז בהיקף של 35 מיליארד דולר מחיה מחדש את משק הגז ומעלה הילוך בפיתוח מאגר לוויתן והקמת צינור ניצנה ● במקביל, מתחדדת המחלוקת בין משרד האנרגיה לאוצר: האם עתודות הגז של ישראל יספיקו לעשורים הבאים, או שהמרדף אחר יצוא יפגע בעצמאות האנרגטית שלה