גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-140 אלף שקל: הרכבים החדשים שבדרך לישראל והתחרות שמחכה להם

נתח השוק של הרכבים הסיניים מזנק בצורה חסרת תקדים מתחילת השנה, והמתחרות הוותיקות מהמזרח מנסות להשיב מלחמה, בעוד שהאירופיות הולכות ונמחקות ● מה עומד מאחורי המגמה הזו, שהתגברה? וגם: המותג שנסוג לפני כארבע שנים מהשוק הישראלי חוזר

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ
דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

בחודש שעבר התפרסם בסין מחקר נרחב על ההתפתחויות ביצוא הרכב מסין לעולם במחצית הראשונה של 2025, שהסתכם בנתון שובר שיא של יותר מ-3 מיליון כלי רכב. הייתה לו שורה תחתונה ברורה: זו רק ההתחלה.

אצל יצרן מערבי רכב כה מרשים ומושקע היה עולה כפול
אלפי שקלים הנחה על מכונית חדשה: גל מבצעי "אפס ק"מ" בדרך

עורכי המחקר כותבים, כי "יצוא הרכב מסין נמצא כיום בנקודת מפנה היסטורית... במחצית הראשונה של 2025 יצרניות הרכב הסיניות עברו את שלב ההתרחבות הגלובלית וכעת הם נמדדים לא רק ביצוא מוצרים וכיבוש שווקים, אלא גם ביכולתם להשפיע על תעשיית הרכב העולמית ולקבוע בה את חוקי המשחק... זה יהיה פרק מכריע בעיצוב מחדש של תעשיית הרכב העולמית".

התחזית הזו כבר מתממשת בשוק הרכב הישראלי, שניצב בחוד החנית של יצוא הרכב מסין. בתוך פחות מארבע שנים הפכו אצלנו המותגים הסיניים משחקנים שוליים עם נתח של פחות מ-3% מהמכירות, למובילי שוק עם נתח שוק חסר תקדים, שקובעים את חוקי המשחק. השאלה הגדולה מה השלב הבא והאם נראה כאן בעתיד שוק רכב שכולו סיני.

נתח שוק חסר תקדים, וזו רק ההתחלה

נתוני המסירות בחודשים ינואר-אוגוסט, שהתפרסמו בשבוע שעבר, מציירים תמונה חד-משמעית. למעלה מ-30% מכלל מסירות הרכב החדש השנה היו של כלי רכב מתוצרת סין, רובם של מותגים סיניים "מקוריים", ומיעוטם של מותגים מערביים (דוגמת טסלה), שמיוצרים בסין.

חודש אוגוסט לבדו שבר שיא היסטורי, עם נתח סיני חסר תקדים של למעלה מ-40% מהמסירות. חשוב לציין, שבנתוני המסירות בחודש אוגוסט, שהסתכמו בכ-28 אלף כלי רכב, נכללו קרוב ל-8,000 מסירות שבוצעו ברישום עצמי על שם היבואנים בתום 12 חודשים ממועד ייצורם, מה שמכונה גם "אפס קילומטר". כלומר הם לא נמכרו, אלא רק נכנסו למלאי למכירה עתידית.

מתוך אלה, למעלה מ-3,000 היו כלי רכב מתוצרת סין, אבל הם התקזזו מול אלפי מסירות ברישום עצמי של מותגים יפניים, קוריאניים ואירופיים באותו חודש. כלומר, היחס של המסירות האמיתיות של כלי רכב סיניים מכלל המכירות נשמר פחות או יותר סביב 38%-40%.

כבר סקרנו בעבר את הסיבות שמאחורי הצונאמי הזה, ובראשן הכניסה לשוק הישראלי של רכבי פלאג-אין הייבריד עם טווח חשמלי ארוך, שליצרנים מערביים אין מענה עבורם בטכנולוגיה, ובוודאי שלא במחיר.

הדגמים הללו הצליחו להבקיע השנה אפילו את חומות "המבצר" של ציי הרכב, שתופס כשליש מהמסירות השנתיות בישראל. לצד אלה החלו הסינים להתרחב בחודשים האחרונים גם "כלפי מטה", עם דגמים קומפקטיים בעלי הנעה היברידית, שגם עליהם אין עדיין מענה למתחרים.

אלה מצטרפים להיצע צפוף של דגמים סיניים בעלי הנעה חשמלית מלאה, שעונים על נוסחת הביקוש הקלאסית של לקוחות המעמד הבינוני בישראל. כלומר, תצורת קרוס-אובר, אבזור מקיף, טווח סביר ומחיר בטווח של 160-200 אלף שקלים, פלוס מינוס. בפלח הזה לבדו מתמודדים כיום בישראל 17 מותגים סיניים עצמאיים.

אבל הזרם לא פוסק. בשבוע שעבר הצטרפה למשחק המקומי גם קבוצת GAC, עוד ענקית סינית, שנסוגה לפני כארבע שנים מהשוק האירופי והישראלי לאחר ניסיון חדירה שלא צלח. כעת היא מגיעה לשוק עם שלושה דגמים בעלי הנעה חשמלית מלאה, ובעתיד גם פלאג-אין, שנהנים מתמחור אגרסיבי ביחס לממדים ולמפרט; כ-140 אלף שקל לקרוס-אובר התחלתי, כ-167 אלף שקל לקרוס-אובר חשמלי "משפחתי" מודרני וכ-183 אלף שקל לקרוס-אובר גדול ומפואר. וכמו בכל מקרה של חדירת מותגים או דגמים סיניים חדשים בחודשים האחרונים, המחירים הללו "חותכים" בכמה אלפי שקלים את המתחרים, שמובילים את המכירות בפלחים שלהם.

גם GAC, כמו קודמותיה, נכנסת לשוק הישראלי בליווי השקעה מסיבית בפרסום, באולמות תצוגה ועוד. בחודש הבא אמורה להצטרף לתחרות המקומית עוד ענקית סינית, קבוצת BAIC, שגם היא תיכנס עם שלל דגמים מעניינים במחירים שוברי סגמנטים.

המותגים המערביים מנסים להשיב מלחמה

מי ומה עשוי לעצור, או לפחות להאט, את ההתקדמות הסינית בדרך לכיבוש השוק הרכב הישראלי? נזכיר, שנפח השוק לא התרחב בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה הוא אף התכווץ משמעותית ריאלית, בניכוי רישומים עצמיים.

כרגע נראה, שהמתחרים נמצאים במגננה. נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת יפן, לשעבר מובילי השוק, התכווץ מתחילת השנה ל-16%, לעומת 17.4%. הקוריאנים, בעיקר יונדאי וקיה, עדיין שומרים על כוחם, עם נתח של כ-19.1% מהשוק (כולל כלי רכב של קיה ויונדאי שמיוצרים באירופה) לעומת 18.5% בתקופה המקבילה. ואילו האירופים ממשיכים להתפוגג ברקע.

לאחרונה ראינו כמה ניסיונות נקודתיים של מותגים ויבואנים "מערביים" להחזיר מלחמה. בשבוע שעבר השיקה היבואנית לובינסקי, שבעצמה מייבאת מותג סיני גדול (SAIC), קרוס-אובר משפחתי עם שבעה מקומות של אופל, עם מנוע בנזין, במחיר "שובר סגמנט" של כ-150 אלף שקל.

בימים הקרובים תנסה גם טלקאר לבצע קאמבק בפלח החשמלי עם קרוס-אובר משפחתי חשמלי חדש של קיה, שיציע ממדים משפחתיים, טווח מכובד ואבזור מקיף, ב"מחיר סיני" שיתחיל כנראה באזור 160 אלף שקל. זה יהיה מבחן לכוחם של המותגים הקוריאניים בפלח החשמלי ולנאמנות הלקוחות המסורתיים.

מעבר לפינה נמצאים גם רכבי קרוס-אובר חשמליים קומפקטיים חדשים של טויוטה וסוזוקי, שגם הם ינסו לבסס אחיזה בפלח החשמלי "העממי" על בסיס הנאמנות למותג.

ממשיכים להסתער מערבה לפלחים חדשים

אבל נראה שבתמונה הרחבה אלו רק אנקדוטות. נכון לעכשיו היצרנים הסינים ממשיכים להסתער מערבה, דרך ישראל, לפלחים חדשים. כיום הם נערכים לשיווק "רכבי פרימיום במחירים נגישים" של דגמים סיניים. כלומר, כלי רכב גדולים (אורך כ-5 מ'), מפוארים מאוד ועתירי סטטוס, במחירים נגישים יחסית של 190-230 אלף שקל.

עד כה דגמים כאלה הגיעו לארץ בטפטוף, אבל הגל המסיבי הראשון "מתבשל" בחודשים האחרונים בסין. מעבר לפינה נמצאים גם דגמי קרוס-אובר מאובזרים וגדולים עם מנועי בנזין מסורתיים, שיהיו זולים משמעותית מלהיטי מכירות ישראליים מיפן ומקוריאה, עם מחירים שינועו סביב 150-160 אלף שקל.

וכל זה רק הקדמה למה שצפוי בישראל ובאירופה החל מהשנה הבאה, כאשר בשוק המקומי ינחתו כלי רכב סיניים שמיוצרים במפעלים חדשים באירופה, ולכן ייהנו מפטור ממכס, ומעלויות הובלה נמוכות.

כרגע נראה שהדבר היחיד שיכול לבלום או להאט את יצרני הרכב הסיניים הוא התחרות הפנימית ביניהם. למודל העסקי של יצרני רכב סינים רבים שיוצאים לשוקי היצוא אין בסיס כלכלי, והם עסוקים במלחמת מחירים קשוחה זה מול זה, שפוגעת בכל כלי הרכב הסיניים, בכל הנוגע לתדמית, לנאמנות למותג ולשמירת ערך.

המלחמה זו מתנהלת כיום במלוא עוזה בשוק הרכב הישראלי, ובמוקדם או במאוחר היא תביא ל"דילול" מסיבי של שחקנים, שעשוי להותיר לקוחות "בלי גב". התהליך הזה כבר בעיצומו.

עוד כתבות

תסכול ממכונת כביסה. אפשר לסלוח? / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: האם אנחנו יודעים לסלוח גם למכונות?

ערב יום כיפור הוא זמן טוב להתפייס עם בני אדם, אך מחקר חדש מגלה שאנחנו גם מסתובבים עם תחושות קשות כלפי מכונות ● המדיח שהתקלקל, המחשב שלרגע הפסיק לעבוד, האפליקציה שנתקעה - כל אלו עשויים לייצר בנו רגשות שליליים, ומסתבר שגם כלפיהם אנו מפעילים מנגנונים של סליחות ● איך זה נראה, ומה חברות הטכנולוגיה יכולות ללמוד מהתהליך?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה שברה שיאים; מדד הבנייה זינק בכ-7%, מדד הנדל"ן ב-5.5%

מדד ת"א 35 זינק בכ-2.7% ● מדד רשתות שיווק עלה ב-4%, הבנקים ב-3% ● בבורסה ציינו ש"שבירת השיאים בזמנים מאתגרים אלה מצביעה על חוסנה של הכלכלה והחברות הציבוריות ועל ראייה אופטימית לעתיד" ● השקל נסחר סביב שיש של כשלוש שנים מול הדולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות; טסלה איבדה יותר מ-5%

דאו ג'ונס הוסיף 0.2%, הנאסד"ק התחזק ב-0.4% וה-S&P 500 עלה בכ-0.1% ● סטארבקס רשמה עלייה של 2.8% לאחר שהודיעה על עלייה קטנה בתשלומי הדיבידנד שלה ● המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת ● לפי פורבס, אילון מאסק היה היום לאדם הראשון אי פעם ששוויו חצי טריליון דולר

אלוף דוד זיני / צילום: דובר צה''ל

אחרי מאבק משפטי ופוליטי: הממשלה אישרה את מינוי דוד זיני לראש השב"כ


אחרי שוועדת גרוניס אישרה פה אחד את מינויו - הממשלה אישרה כי זיני ייכנס לתפקיד ב-5.10 • היועמ"שית קבעה בחוות דעת כי אין מניעה משפטית מזיני לכהן בתפקיד • יחד עם זאת, הנחתה כי במקרים שבהם יפנה אליו רה"מ בבקשות מסוימות - עליו לפנות ליועמ"ש השב"כ • נתניהו: הוא האיש הנכון להוביל את השב"כ. יש לו יכולת לחשוב מחוץ לקופסא • התפקידים שמילא בצבא - והאתגרים שאיתם יתמודד

בתי הזיקוק של בז''ן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

בהצבעה צמודה, בז"ן קיבלה אישור להקים טורבינות ולחזור לפעילות מלאה

לאחר שאתר החברה בחיפה נפגע במהלך מבצע "עם כלביא", הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לבזן להקים מחדש את הטורבינה שהושבתה ● למהלך התנגדו ארגונים ירוקים ועיריית חיפה, והוא צפוי להגיע להכרעת בג"ץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Avi Ohayon

טראמפ הכריז על תוכנית שתשנה את המזרח התיכון. אבל האם היא באמת תקרה?

תוכנית 20 הנקודות שהציג נשיא ארה”ב לסיום המלחמה זכתה לברכת מדינות העולם וביניהן מתנגדות מובהקות של ישראל, אך ההיתכנות שלה תלויה בשורה ארוכה של תנאים ● לפי מומחים, ברשות הפלסטינית כבר רואים במתווה המוצע הישג כביר

עזרא גרדנר / צילום: באדיבות ורנה קפיטל

מייסד הקרן הזרה הכי פעילה בארץ: "השוק הפרטי סגור לחברות ישראליות"

לעזרא גרדנר יש פרספקטיבה של יותר מ־20 שנה בשוק ההון, עם התחלה כאיש פיננסים בג'יי.פי מורגן ו־UBS, ובעשור האחרון כמוביל קרן ההון סיכון וראנה ● לגלובס הוא מספר איך התרוקנה ישראל ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק הפרטי, ולמה הוא בכל זאת "מעולם לא היה אופטימי יותר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון/ לע״מ

שיחת הטלפון החריפה של טראמפ לנתניהו: "אם תסרב תהיה לבד"

בשבת חשבו בבית הלבן שנתניהו עומד להגיד לא לתוכנית, אך טראמפ ניהל איתו שיחה קשה והבהיר: אם תסרב, תישאר לבד ● אזעקות בעוטף: ככל הנראה מהעיר עזה, ללא נפגעים ● קטאר, מצרים וטורקיה דוחקות בחמאס: קבלו את התוכנית ● עם זאת, לפי דיווח בכיר חמאס אמר ל-BBC: "הארגון צפוי לדחות את התוכנית של טראמפ" ● אחרי איטליה, גם ממשלת ספרד מבקשת מהמשט שלא להיכנס לשטח הימי שבשליטת ישראל ● הושגה שליטה מבצעית בציר נצרים שנסגר לעלייה מדרום

דן בודנר, מנכ''ל ויו''ר ורינט / צילום: יח''צ

החברה שחושפת: מעל 900 מיליון דולר נשארו על השולחן באחד האקזיטים הגדולים של השנה

לפני כעשרה חודשים, הצעתה של קרן תומא בראבו לרכישת ורינט הייתה גבוהה בכ-50% מהמחיר בו רכשה אותה ● לפני כחודש ולאחר תהליך ארוך, הרכישה הבשילה ללא פרמיה על מחיר המניה

רכבים משומשים / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

טרייד מוביל ניצחה את רשות המסים: תשלם פחות מע"מ על מכירות רכבי טרייד-אין

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בנסיבות מסוימות סוחרי רכב בעסקאות טרייד-אין ישלמו את המע"מ בגין מכירת הרכבים תוך חישוב הרווח הכולל מכל העסקאות שלהם באותו חודש - ולא בגין הרווח הנובע ממכירת כל רכב בנפרד, כפי שסברה רשות המסים ● האם ההכרעה תשפיע על חברות נוספות במשק?

החרטות של מנהלי ההשקעות / צילום: Shutterstock

החמצת פייסבוק והמכירה רגע לפני הזינוק: הפספוסים של מנהלי ההשקעות

שבעה מנכ"לים ומנהלי השקעות בכירים שמנהלים מיליארדי שקלים, חושפים את הרגע שבו הזהירות גברה על ההזדמנות - או ההתלהבות על שיקול הדעת ● להיות אמיצים, לא להתעלם מנכסים רק כי קשה לנתח אותם, ובעיקר - לא להיתקע בעבר: הלקחים שלמדו מי שמכירים את השוק הכי טוב, ובכל זאת טעו

היום שבו יפוצחו ברגע הסודות השמורים בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock

קוראים לו יום ה-Q. כשהוא יגיע כל הסודות הכי שמורים בעולם ייחשפו

יום אחד, בליווי נאום ממשלתי קודר או הודעה צוהלת של ענקיות הטכנולוגיה, העולם ייכנס לעידן הפוסט-קוונטי ● מיילים, פוסטים אנונימיים, ארנקי ביטקוין, רשומות רפואיות, המערכת הפיננסית העולמית - כל אלה ייפרצו באחת ● או במילים אחרות: הסוף לביטחון הדיגיטלי ● קוראים לזה יום ה-Q, ויש סיכוי של כ-30% שהוא יתרחש עד 2035 ● אלא אם כן זה כבר קרה, בחשאי ● 5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם

מצלמת NightHawk2 על רחפן / צילום: נקסט ויז'ן

חברת הלהיט של הבורסה הפכה כבר עשרות עובדים למיליונרים

נקסט ויז'ן, החברה הביטחונית שהפכה בשנים האחרונות ללהיט של המשקיעים בבורסה, מבקשת חבילת אופציות בשווי של כ־15 מיליון שקל עבור המנכ"ל ● בינתיים גם העובדים הרוויחו מהנסיקה במניה, כשהאופציות שבידיהם שוות לכל אחד מהם מעל 1.5 מיליון שקל

המלחמה בעזה / צילום: ap, Ariel Schalit

לאיפה הולכים השווקים? שלושה תרחישים וההערכה - ישראל עשויה להרוויח בכל מקרה

המתווה של נשיא ארה"ב טראמפ לסיום המלחמה עורר אופטימיות רבה בשווקים, עם זינוק חד במדדים המובילים והתחזקות השקל ● אבל כעת השאלה הגדולה היא האם התוכנית תצא לפועל, ומתי ● המומחים מנתחים איך יגיבו השווקים והכלכלה הישראלית לשלושה תרחישים עיקריים

זירת הפיגוע בבריטניה / צילום: ap, Peter Byrne

פיגוע משולב ביום כיפור במנצ'סטר: 2 נרצחו בבית כנסת

המשטרה הבריטית: "אומץ ליבם של המתפללים והצוות הביטחוני בבית הכנסת מנע מהמחבל להיכנס פנימה ולפגוע באנשים נוספים" ● קצין צה"ל נפצע קשה בקרב במרכז הרצועה, בהיתקלות נפצעו גם קצין וחייל באורח קל ● כוחות צה"ל השתלטו על "משט החירות לעזה" - נעצרו 425 פעילים ● 48 חטופים, 726 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

מטוס של SAS. החברה תשוב לישראל לאחר 9 שנים / צילום: Shutterstock

קונקשן של 6 שעות קטן עליכם? תוכלו לטוס לניו יורק בחצי המחיר

חברת התעופה הסקנדינבית SAS חזרה לנתב"ג אחרי שנים של הפוגה ● מלבד הטיסות הישירות לדנמרק, היא מציעה מסלול חדש לארה"ב בפחות מ־600 דולר ● לצד המחירים האטרקטיביים, יש גם חסרונות: קונקשן ארוך במיוחד וקשיים ביצירת קשר במצבי חירום

שמואל פרנקל / צילום: ענבל מרמרי

מנוחי דנקנר ועד ארקדי גאידמק: הוא עשה עסקים עם כולם, עכשיו הוא חושף הכל

יו"ר ומייסד אפסילון פעיל בשוק ההון כבר קרוב לארבעה עשורים - וחווה כמעט הכל ● בראיון מיוחד לגלובס הוא מספר איך סירב ל־400 מיליון שקל מארקדי גאידמק ("לאדם כזה אני לא מוכר") ● מדוע נפל מיזוג עם אלטשולר שחם רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם ● ולמה בשנת 2006 רצה שיצחק תשובה יהפוך לבעל הבית ("האם התקופה עם נוחי דנקנר הייתה זהב? לא")

וורן באפט / צילום: Shutterstock

וורן באפט יוצא לרכישה הגדולה ביותר שלו מזה 3 שנים

משקיע העל שיושב על קופת מזומנים אדירה רוכש חברת פטרוכימיה ב-9.7 מיליארד דולר ● העסקה האחרונה בהיקפים האלה נערכה על ידי ברקשייר האת׳ווי בשנת 2022

5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם / עיצוב: אלישע נדב

פרויקט מיוחד: חמישה סיפורים עוצרי נשימה ממיטב עיתוני העולם

המולטי־מיליונר שהוריש את כל הונו ל־20 חברים ● התחקיר שחושף מי האדם שבאמת עומד מאחורי טלגרם ● הצצה לתעשייה שמצליחה להעלים אנשים מהתודעה ● שינוי הכיוון המפתיע של אירופה בעסקאות הנשק ● והיום שבו המחשבים יפצחו את ההצפנות וכל הסודות ייחשפו ● גלובס מגיש בבלעדיות כתבות שלא תוכלו להפסיק לקרוא מהגופים המובילים בעולם

שוק הסטרימינג / צילום: Shutterstock

לקראת כניסת HBO לישראל: התחרות בשוק הסטרימינג מתחממת

בישראל פועלות תשע שחקניות סטרימינג מקומיות וגלובליות, ובינואר הקרוב צפויה להצטרף השחקנית העשירית ● האם השוק יכול להכיל את כולן, כיצד התחרות משפיעה על המחיר לצרכן ומה המודל הכלכלי המנצח?