אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון ו-yes / צילום: רמי זרנגר
תשעה חודשים אחרי שהצהירה כי תשלב פרסומות בפלטפורמות שלה, השבוע בחרה yes בחברות שיטפלו בנושא עבורה: RGE וטאבולה. המהלך צפוי לצאת לדרך במהלך 2026.
ההסכם בין הצדדים נחתם לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בשנתיים נוספות, ועשוי להגדיל את הכנסות yes בעשרות מיליוני שקלים בשנה במהלך תקופה זו. ב-yes מעריכים כי להסכם צפויה להיות גם השפעה חשבונאית חיובית מהותית חד-פעמית בגובה של כ-80 מיליון שקל, בגין עליית ערך השווי של החברה בדוחותיה.
● שאלות ותשובות | על המדף: עד כמה פטריק דרהי מעוניין לוותר על חברת התקשורת הוט?
שחקנית הטלוויזיה הרב-ערוצית נכנסת למעשה לעולם הפרסום המטורגט בטלוויזיה (Addressable TV), והיא הראשונה לעשות זאת בישראל. החברה תציע מודל פרסומות על גבי הפלטפורמות סטינג ו-yes פלוס - בדומה לזה של נטפליקס, סקיי וקאנאל פלוס.
במסגרת המודל החדש, שעליו עבדו בחברה כשנה וחצי, המנויים יוכלו לבחור בין מסלול ללא פרסומות למסלול מוזל עם פרסומות - שישודרו באופן מוגבל ונקודתי, ובהדרגה. למעשה, המהלך יאפשר ל-yes להימנע מהעלאת מחירים.
הפרסום לא יופיע כלל בתכני הילדים, בתכנים בתשלום ובמהלך התכנים המשודרים, אלא רק לפני הצפייה. בחלק מהמקרים אלה יהיו פרסומות של ממש, ובאחרים יהיה מדובר בבאנרים - כשצופה ילחץ על כפתור ה-pause, יעלה באנר שעשוי להיות רלוונטי להפסקת הצפייה. אפשרות פרסום אחרת היא בכניסה לממשק - ב-yes יאפשרו למפרסמים להשתמש בפלטפורמה כדי לתת הטבות ייעודיות ללקוחותיה.
מדיניות הפרסום תיקבע על-ידי yes, בעוד RGE וטאבולה יובילו את תהליך המכירה והתפעול מול המפרסמים. מדובר באירוע משמעותי לשוק כולו, מאחר שהוא פונה לכחצי מיליון משקי בית ומציע פרסום ממוקד, שמותאם לקהל שצופה בו - חובבי ספורט, נשים וכו'. פרסום כזה, שעד כה היה זמין רק בזירה הדיגיטלית, נחשב לאפקטיבי יותר מהפסקת פרסומות "רגילה". מי שליווה את החברה בתהליך הוא לירן דן, מנכ"ל חברת ReachRach, המתמחה בפרסום ב-CTV.
המהלך של RGE
קבוצת RGE היא מהשחקניות הבולטות בשוק המדיה בישראל, המחזיקה בערוצי ספורט ובערוצים המיועדים לילדים. לפני כשנתיים וחצי הוסיפה לעצמה הקבוצה פוזיציה חדשה ונכנסה לשותפות עם קשת בפלטפורמת הסטרימינג free TV.
אלא ששיתוף-הפעולה בין השתיים לא עבד כמצופה: במרץ האחרון פרסמנו כי לחצים אדירים של השוק, לצד חילוקי דעות ביחס לניהול המיזם, הניעו את פירוק השותפות. בסוף אוגוסט אישרה הרשות השנייה את הפרידה, ו-RGE מכרה את החזקותיה במיזם לקשת. כעת, במובן מסוים, היא תפעל עבור מתחרה של freeTV.
מי שיוביל את המהלך מטעם RGE הוא יניב אופיר, שעומד בראש חטיבת הסחר. החטיבה מציעה שירות פרסום ממוקד ומותאם אישית בטלוויזיה על גבי האינטרנט, והשילוב עם הטכנולוגיה של טאבולה נועד לייעל את הפרסום בטלוויזיות החכמות.

טאבולה, שהוקמה לפני 20 כשנה על-ידי אדם סינגולדה, מתמחה בפרסום מבוסס ביצועים (פרפורמנס) באינטרנט ופועלת בכ-22 מדינות. החברה הונפקה בנאסד"ק לפני כארבע שנים, ונסחרת לפי שווי של מיליארד דולר. הכנסות החברה עומדות על כ-2 מיליארד דולר בשנה.
האפקט על שוק הפרסום
כמו שחקניות אחרות בשוק הטלוויזיה, גם yes מחפשת מנועי צמיחה חדשים באמצעות שורה של מהלכים. הבולט שבהם הוא שיתוף-פעולה בתחום התוכן עם המתחרה פרטנר, שאמור לצאת לדרך בקרוב. בעקבות זאת גם הוט וסלקום מובילות מהלך דומה, אך בחודש יוני שיגרה אליהן הממונה על התחרות מכתב חששות בכל הנוגע להפחתת התחרות בתחום שיווק וייצור חבילות טלוויזיה.
ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת ל-yes להניע גם את המהלך הנוכחי, שכאמור צפוי להגדיל את הכנסותיה באמצעות פרסומות. כיום יש לחברה 483 אלף מנויים בטלוויזיה על גבי האינטרנט (מתוך 562 אלף לקוחות בסך-הכול). לשם השוואה, לסלקום יש כ-275 אלף מנויי טלוויזיה, ולפרטנר יש כ-199 אלף. הוט אינה חברה ציבורית, ולכן לא ידוע כמה מנויים יש לפלטפורמה שלה, Next TV (לכל שירותי החברה, שנקסט הוא רק אחד מהם, יש כ-650 אלף מנויים. רוב המנויים של הוט הם על גבי כבלים ולא על גבי האינטרנט).
שוק הפרסום הישראלי מגלגל כ-4 מיליארד שקל בשנה. השאלה הגדולה היא האם המהלך של yes, והשחקניות שצפויות לבוא בעקבותיה, יגדיל את השוק הזה, או שיהיה מדובר בעיקר בהסטת תקציבים.
בכל מקרה, ברור לכל שזו כבר לא שאלה של האם, אלא שאלה של מתי: הטלוויזיה בישראל, כמו בעולם, עומדת להיפרד מהצפייה הליניארית ה"מסורתית". היא תוחלף בצפייה באפליקציות טלוויזיה חכמות, סטרימינג ודיגיטל, ושם אפשרויות הפרסום מתרחבות.

"שילוב פרסום בפלטפורמות הטלוויזיה האינטרנטיות הפך לסטנדרט עולמי, שכן מדובר באחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר בתחום המדיה", מסביר אילן סיגל, מנכ"ל yes. "המהלך יאפשר לנו לתת ללקוחות חוויית צפייה אישית, תוך שמירה על איכות התוכן והגדלת ההשקעה בהפקות המקור, ולייצר מודל צמיחה חדש שיחזק את החברה פיננסית".
ירון שגב, מנכ"ל RGE, מציין כי "שיתוף-הפעולה שלנו עם טאבולה מספק למפרסמים פתרון של 360 מעלות באמצעות כלים חדשנים וממוקדי קהל. אנו מודים ל-yes על האמון בנו".