גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ
דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

הסתיו של 2025 מסמן רשמית את פתיחת חלון ההנפקות בניו יורק. אחרי תקופה ממושכת של קיפאון, רק השבוע האחרון הוכתר לעמוס ביותר בארבע השנים האחרונות, עם שורה של הנפקות שהחזירו את התיאבון למשקיעים: חברת התשלומים קלרנה (Klarna) שגייסה 1.37 מיליארד דולר, פלטפורמת הפינטק Figure Technology עם 787 מיליון דולר, בורסת הקריפטו Gemini ורשת הקפה Black Rock. יחד הן סימנו מגמה ברורה - המשקיעים חוזרים לשוק, ובגדול.

בגיל 81 לארי אליסון הפך לאדם העשיר בעולם, וכמה תרוויח המנכ"לית הישראלית?
הכוכבת הגדולה של וול סטריט כבר לא מצליחה להמם את השוק

החזרה של שוק ההון האמריקאי לאופטימיות מתונה מתרחשת בין היתר על רקע ירידה בחששות הגיאו־פוליטיים והכלכליים, ובעיקר בזכות ביצועים חיוביים של מניות חדשות בתחומי הטכנולוגיה, הקריפטו והקמעונאות. החברות ממהרות לנצל את חלון ההזדמנויות, ומי שמצטרפת אליהן היום היא דווקא חברה ישראלית־אמריקאית שלא עוסקת אולי כפי שהיה מצופה - באבטחת סייבר או במסחר דיגיטלי, אלא דווקא בתחבורה ציבורית. ויה פיתחה טכנולוגיה לניהול וייעול מערכות הסעות בערים, פרוורים ואזורים כפריים. "אמא שלי צחקה עליי שאחרי כל ההשכלה שרכשתי נהייתי סדרן מוניות", אומר בחיוך דניאל רמות, מייסד־שותף ומנכ"ל החברה. "אבל תיקנתי אותה שנהייתי סדרן אוטובוסים".

החברה קבעה הלילה (ו') את מחיר ההנפקה - 46 דולר למניה (שווי שוק בדילול מלא של מעל 4 מיליארד דולר), והיום כאמור תתחיל להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול VIA. לפי הדוחות, ההכנסות של ויה במחצית הראשונה של השנה צמחו ב־27% ל־205.8 מיליון דולר, וההפסד הצטמצם ל־37.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הפיבוט שהציל את החברה

כשדניאל רמות ואורן שובל סיימו את שירותם בחיל האוויר אחרי תוכנית תלפיות, הם ידעו שירצו להקים בעתיד משהו יחד. רמות, פיזיקאי בהכשרתו ובעל דוקטורט במדעי המוח מאוניברסיטת סטנפורד, מתאר את ההקמה של חברה כ"מבחן אישי": "תמיד רציתי להקים חברה. להיות במבחן הזה שבו אתה אומר לעצמך: אוקיי, אני חושב שזה משהו שאני מקווה שאני יכול להצליח בו". לדבריו, הוא ושובל רצו לייסד מיזם שיהיה גם טכנולוגית מורכב וגם כזה שאם יצליח, ישפיע לטובה על העולם.

ההשראה הראשונית צמחה דווקא מהמציאות הישראלית. בשנים שבהן שירותי גט טקסי רק החלו לפעול, השניים הביטו על מוניות השירות, מודל ישראלי מובהק של תחבורה שיתופית, וחשבו איך אפשר להפוך אותו לטכנולוגי. "אמרנו לעצמנו - אם נדע איפה הנוסע נמצא ולאן הוא נוסע, נוכל לתכנן מסלול דינמי. אם נאסוף מידע על כולם ביחד, נוכל בעצם לבנות תחבורה ציבורית חכמה", מספר רמות.

אבל בניית חברה על בסיס הרעיון הזה לא הייתה פשוטה. בתחילת הדרך ויה פעלה במודל B2C, כלומר הפעלה עצמאית של רכבים ונהגים, מעין גרסה מתוחכמת לשירותי הסעות חכמים. זה דרש מהחברה לנהל צי רכבים מלא, אופרציה תפעולית מורכבת והוצאות גבוהות. "הרבה משקיעים נרתעו מזה", מודה רמות. "באותם ימים כולם רצו להשקיע בסייבר או בתחומים שנראו בטוחים יותר. אנחנו היינו על הכביש, עם נהגים ורכבים , מאוד שונה מהדימוי הקלאסי של סטארט־אפ".

ובכל זאת, ההחלטה להפעיל את השירות בעצמם הניבה יתרון עצום: דאטה. "צברנו המון מידע על דפוסי נסיעה, על ביקושים ועל התנהגות משתמשים", אומר רמות. זה הדאטה שהוביל לנקודת המפנה, ההבנה שהנכס האמיתי של החברה הוא התוכנה, לא הרכבים. "די מהר חזרנו לרעיון המקורי, למכור לערים את הטכנולוגיה עצמה". המעבר הזה לא קרה בן לילה. "ב־2010 וב־2013 אפילו לא הצלחנו להשיג פגישות עם גופים ציבוריים", הוא נזכר. "לקח לנו חמש שנים שלמות עד שזכינו בלקוח ציבורי ראשון, שהיה עיריית אוסטין, טקסס. מאז, זה הפך ל־100% מהביזנס".

כך, הפיבוט בעצם הפך את ויה משחקן מתחרה באובר וליפט לספקית טכנולוגיה לרשויות. "ברגע שאתה נכנס פנימה עם עיר או עם רשות, זה שוק שקשה מאוד להיכנס אליו, אבל כמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו", הוא מדגיש.

ניסיון הנפקה שני

זו לא הפעם הראשונה שויה מנסה להנפיק. החברה ניסתה לצאת להנפקה כבר ב־2021, רגע לפני שהשוק נסגר באחת בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה והטלטלות הגלובליות. "התחלנו לעבוד על זה, אבל עצרנו מהר מאוד. בדיעבד זה היה מהלך נכון", אומר רמות. "היום אנחנו הרבה יותר מוכנים, גם מבחינת המספרים וגם מבחינת ההבנה של השוק".

ואכן, בשנים שחלפו מאז, ויה הציגה שיפור משמעותי: ההפסדים הצטמצמו בהתמדה, ההכנסות גדלו ביותר מ־30% בשנה, והחברה מתקרבת לנקודת איזון. אבל אולי האתגר המרכזי היה להסביר למשקיעים את מהות המודל העסקי שלה, כזה שמבוסס ביותר מ־90% על חוזים עם רשויות וממשלות. בעוד שחלק מהאנליסטים רואים בכך תלות מסוכנת, רמות מציג את התמונה אחרת לגמרי: "זה שוק שקשה מאוד להיכנס אליו, אבל ברגע שאתה בפנים, כמעט בלתי אפשרי לצאת. ערים לא מחליפות מערכת כזו סתם כך. ברגע שאנחנו מצליחים לשכנע רשות מקומית לעבוד איתנו, היא נשארת איתנו לאורך זמן, ויש אפילו צמיחה גדולה בתוך אותם לקוחות קיימים".

כדי להמחיש, החברה הציגה למשקיעים נתונים שמדברים בעד עצמם: שיעורי גידול של מעל 120% בתוך לקוחות קיימים, כלומר ערים שמתחילות בפיילוט קטן עם שירותי הסעות או בתי ספר, ומתרחבות בהדרגה לכלל מערכת התחבורה העירונית. לכך מצטרפת התפשטות מהירה לעשרות מדינות, שמחזקת את הטענה שמדובר בפתרון עם ביקוש חוצה גבולות. "זה לא היה טריוויאלי להסביר בהתחלה", מודה רמות. "אבל היום המשקיעים מבינים שהשוק שלנו מאוד ייחודי, ואין הרבה מתחרים שיכולים לספק פתרון כזה בקנה מידה עולמי"

לא בישראל, כן בעולם

אבל למרות שמרכז הפיתוח של החברה נמצא בתל אביב ומועסקים בו יותר מ־400 עובדים, נוכחותה בישראל כמעט לא מורגשת. רמות מסביר: "בישראל, התחבורה הציבורית בערים הגדולות יחסית טובה, ולכן אין הרבה רצון להוסיף שירותים משלימים. במקומות שבהם אנחנו כן מצליחים, זה בדרך כלל בפרברים או באזורים שבהם קשה להפעיל קווי אוטובוס יעילים. שם אנחנו מונעים מצב של אוטובוסים ריקים ומאפשרים לרשויות לספק שירות הרבה יותר מותאם לצרכים של התושבים".

הוא מדגיש שהחברה לא מתעלמת מהשוק הישראלי, אלא תלויה ברגולציה. "אנחנו פועלים תמיד דרך מכרזים של רשויות מקומיות או ממשלות. אם משרד התחבורה ירצה להפעיל שירותים כאלה בארץ, נשמח להשתלב. בסופו של דבר, זה מצריך רגולציה שמעודדת את האימוץ של תחבורה ציבורית דינמית".

ומה הלאה? רמות מציב יעד ברור: "אנחנו לא רק מספקים כלי טכנולוגי. אנחנו הופכים להיות המוח הדיגיטלי שמנהל תחבורה ציבורית. זה כולל הכל, מהסעות תלמידים, דרך שירותי בריאות ועד מערכות עירוניות. החזון הוא שכל עיר גדולה בעולם תוכל לנהל את התחבורה שלה בצורה חכמה, יעילה ומבוססת דאטה".

כיום ויה פועלת בצפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה, יפן, מדינות המפרץ ואפילו בערב הסעודית, כשהיא מתמודדת מול חברות ותיקות עם מערכות מיושנות או מול סטארט־אפים קטנים יותר. "זה לא שוק שקל למכור אליו", מסכם רמות, "אבל ברגע שאתה בפנים, יש לך יתרון אדיר. הערים והמדינות מבינות שהמערכת שלנו חוסכת כסף, משפרת שירות, ומביאה תועלת חברתית אמיתית, מהבאת אנשים לעבודה ועד מתן גישה לשירותי בריאות חיוניים".

לדבריו, גם השינויים הפוליטיים בארה"ב, כולל חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, לא ערערו את המודל של ויה. להפך, הם חשפו עד כמה התחבורה הציבורית נתפסת כתשתית קריטית שמקבלת גיבוי חוצה־מפלגות. "בסוף, השקעה בתחבורה ציבורית היא אינטרס משותף. גם ממשלים שמרנים וגם ליברלים מבינים שהמערכות האלה מחזיקות את הכלכלה ומאפשרות לאנשים להגיע לעבודה ולשירותים חיוניים. זה לא תחום שמוותרים עליו".

עוד כתבות

מבצע למכירת דירות חדשות. אותה עסקה? / צילום: דרור מרמור

הקבלנים מציגים: הפתרונות היצירתיים לירידה במכירת דירות חדשות

קצב מכירת הדירות החדשות נמצא בשפל, גם בהתבוננות היסטורית, ועל אף שמבצעי המימון המפורסמים של 2024 עדיין כאן - הקבלנים מנסים רעיונות יצירתיים נוספים כדי למשוך רוכשים ● אילו מבצעים מוצעים כיום בשוק, ומתי נראה ירידת מחירים בפועל? "מנסים לעשות הכול לפני שזה יקרה"

מצב הסוכרת בישראל / צילום: Shutterstock

מחקר חדש חושף: מצב הסוכרת בישראל השתפר, אבל לא בקרב המפונים

ד"ר אסי סיקורל, שניהל את מרפאת המפונים בדרום, הוביל מחקר שמדד את השינוי בתחלואה במחלות כרוניות ● הוא גילה כי בזמן שמצב האוכלוסייה הכללית השתפר, כנראה גם הודות לתרופות חדשות לסוכרת ולהשמנה, בקרב המפונים כמעט לא חל שינוי או שהיה שינוי לרעה

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה למרות הירידה במספר העסקאות

באוגוסט 2025 נלקחו משכנתאות בסך 9.1 מיליארד שקל, אך ההערכה היא שמדובר באישורי משכנתאות על עסקאות שבוצעו בחודשים קודמים ● התאחדות יועצי המשכנתאות: שוק הדירות יד שנייה מתעורר בשל הגבלות בנק ישראל על הלוואות ה"בולט" וה"בלון" ועל מבצעי הקבלנים

מייקל או'לירי, מנכ''ל ריינאייר / צילום: Reuters, BELGA

מנכ"ל ריינאייר: ייתכן שלא נחזור לישראל גם אחרי סוף המלחמה

לדברי מייקל או'לירי, חברת הלואו קוסט האירית "נתקלת בקשיים וביחס בעייתי מצד רשות שדות התעופה בישראל" - מה שמעלה סימני שאלה לגבי החזרה של ריינאייר לארץ שתוכננה לסוף אוקטובר

הגוש הגדול בשדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי 50 שנה: סאגת הנדל"ן הגדולה בשדה דב מתקרבת לסיומה

בית משפט השלום בהרצליה פרסם את טבלת זכויות הבנייה בגוש – המתפרסת על יותר מ־70 עמודים ומחלקת את הזכויות בין כ־1,700 בעלים • השמות ה"עסיסיים" המופיעים בה: הנשיא הרצוג, משפחת רקנאטי והשף שאול אדרת • חמשת המנהלים המיוחדים יקבלו זכויות ל־25 יח"ד כל אחד

חריימה קר, פופ אפ בצוקים / צילום: עמית שמיר

לפעמים גם בופה ארוחת בוקר יכול לספק חוויה קולינרית אותנטית

מי שתכנן להעביר את חופשת החג בערבה יכול ליהנות מחלופות משובחות: ארוחת טעימות עונתית ב"ארץ ערבה", ובופה חלבי שנותן לחומרי הגלם לדבר

התחדשות עירונית. שינוי גישה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המפקחים על רישום מקרקעין משנים כיוון: שוויון בין בעלי הדירות מעל לאינטרס החיזוק

שתי פסיקות חדשות בתל אביב מסמנות קו חדש בהתחדשות העירונית: לא עוד "דייר סרבן" כמעכב פרויקט, אלא שומר סף על זכויות הקניין והאיזון בין בעלי הדירות

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הכוכבת הגדולה של וול סטריט כבר לא מצליחה להמם את השוק

ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה סיפקה לוול סטריט רצף ארוך של עקיפת תחזיות ההכנסות והרווחים, אך הטיסה שלה נוחתת אל קרקע המציאות - בין היתר בשל אילוצי אספקה ​​ותשתית

השבוע בעולם / צילום: ap, Niranjan Shrestha, Alex Goodlett, Alex Brandon

הרצח הסנסציוני של צ'ארלי קירק, משפיען ימני שעזר לטראמפ להגיע לשלטון

צ'ארלי קֶרק הזיז את אמריקה ימינה, ואהב את ישראל ● מלחמת עולם על אש קטנה בשמי פולין ובמימי האוקיאנוס השקט ● נשיא צרפת מאבד ראש ממשלה רביעי ● קטמנדו בוערת ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

שר האוצר אותת, מנהל רשות המסים חשף: בדקו בכמה הנטו שלכם עשוי לגדול בקרוב

על רקע הזינוק בהכנסות ממסים, באוצר דנים בביטול הקפאת מדרגות המס שנקבעה ב–2025, ומנהל רשות המסים רמז: "יש רצון להקל על הציבור" ● חישוב שערך גלובס מצביע על חיסכון צפוי של מאות עד אלפי שקלים בשנה ● ואולם, מומחים מעריכים: רק סיום הלחימה יאפשר זאת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים; אורקל זינקה וחתמה על עסקת ענק של 300 מיליארד דולר

ה-S&P 500 התקדם בכ-0.3% ● מדד המחירים ליצרן רשם ירידה מפתיעה של 0.1% בחודש אוגוסט, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, מה שמקרב עוד יותר הורדת ריבית מצד הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● הנשיא טראמפ חבט ביו"ר הפד ג'רום פאוול בעקבות פרסום המדד: "אסון מוחלט" ● אורקל זינקה במעל 30%, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים - מניות השבבים זכו לרוח גבית

הרס בדוחא לאחר המתקפה הישראלית, השבוע / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

סערה במפרץ לאחר התקיפה הישראלית בדוחא: האם הסכמי אברהם עומדים בפני סכנה

המתקפה בקטאר הציפה גל גינויים חריפים ממרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות - שם אף הדירו את ישראל מתערוכה יוקרתית ● כעת מומחים חוששים מ"שלום קר", בדומה ליחסים עם מצרים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

בנייה / צילום: Shutterstock

ירידה חדה בהיקף העסקאות של זוגות צעירים בשוק הדיור

מעורבות הזוגות הצעירים ברכישת דירות בשוק החופשי ירדה ל־45% בלבד, לעומת 53% אשתקד ● ירידה של כ־10% במכירות לעומת 2024, אף שבחודש יולי נרשם זינוק נקודתי אחרי דעיכת המלחמה ● בשוק המסובסד נמשכת מגמת הביקוש הגבוה להגרלות דירה בהנחה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

ענקי ההשקעות מעריכים: מה צפוי ל-S&P 500, וגם שלוש מניות עם הזדמנות

בנקי ההשקעות וולס פארגו, ברקליס ודויטשה בנק עדכנו השבוע כלפי מעלה את התחזיות שלהם ל-S&P 500, וציינו לחיוב רווחים חזקים של החברות הנסחרות ומחזור השקעות הולך וגובר בתחום ה-AI ● גם בגולדמן זאקס מאמינים שהכלכלה האמריקאית תצליח לחמוק ממיתון - ומסמנים שלוש הזדמנויות השקעה

גם זה קרה פה / צילום: דוברות משרד האוצר, גיא יחיאלי

סאגת הגוש הגדול מלמדת: לפעמים משתלם לחכות 50 שנה

כמה זמן לוקח להבדיל בין גבר לאישה ● מה ייתן מגה-משרד של עורכי דין ● ולמנהלים המיוחדים לגוש הגדול היה שווה לחכות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

מימין: המפיק חיים סלוצקי, מנכ''ל רשת 13 אמיליאנו קלמזוק, הבמאי והיוצר גלעד טוקטלי, סמנכ''ל התוכן והשיווק של HOT אורי גל ויוצר הסדרה עמרי אסנהיים / צילום: ענת מוסברג

בהשתתפות גלנט וכוכבי: רשת 13 ו-HOT8 יצרו סדרת דוקו על ה-7.10

רשת 13 ו-HOT8 ערכו הקרנת בכורה לסדרת הדוקו "מה קרה לצה"ל", העוסקת באירועי ה-7 באוקטובר, בסינמה סיטי גלילות ● חברת נמלי ישראל ו‑SeaNovation משיקים קול קורא ליזמים וסטארט-אפים, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור היעילות התפעולית בנמלים ● קבוצת פז משנה את שם אחת מתחנות הדלק שלה ל"מודיעין הראל - דרך צור", על שם החייל צור אברהם ז"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה ביוני 2024 ● אירועים ומינויים

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה / צילום: ap, Khalil Hamra

התקיפה בקטאר: נבדקת האפשרות - בכירי חמאס כלל לא שהו במבנה

ניסיון חיסול בכירי חמאס בדוחא: גוברת ההערכה שאיש מבכירי חמאס לא חוסל • שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה פרסמו הצהרת גינוי משותפת לתקיפת צה"ל בדוחא • 48 חטופים - 707 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

הכריה בשדה בריר חזרה? נתניהו שלף אקדח ריק מול חסידי גור

בהחלטה בהולה אישרה הממשלה השבוע ל–ICL לכרות פוספטים בשדה בריר, אחרי 20 שנות דיונים ומריחה ● למה דווקא עכשיו? יש מי שבטוח שזו הנקמה המושלמת - מפגן כוח מול המגזר הכי צומח בערד הסמוכה ● נתניהו הזכיר לחרדים שכדאי להם להישאר קרובים לצלחת