גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבוע שעבר נערך בבאר שבע יריד מכירות לכלי רכב חשמליים, היברידיים ופלאג-אין. האירוע, שרבים כמותו התקיימו בחודשים האחרונים ברחבי הארץ, שיקף היטב את תמונת המצב הנוכחית של שוק הרכב הישראלי. לקוחות בפוטנציה ועוברי אורח שוטטו מבולבלים בין עשרות מותגים ודגמים, חלקם הגדול סיניים, כשהם מנסים לפענח את ההבדלים בין המותגים הבלתי מוכרים ובין המפרטים הדומים.

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה
● זה רכב אופטימלי למי שמחפש ממדים, אבזור ותחכום ועוד במחיר נמוך

הרושם היה, שרבים לא מצליחים להחליט איזו מערכת הנעה עדיפה להם, מה היתרונות הטכנולוגיים של דגמים שונים ומה מבדיל בין דגמים שמכונים "פרימיום" ל"סתם דגמים". אבל תופעת ההצפה לא משפיעה רק על רוכשי הרכב החדש, אלא גם על שוק הרכב המשומש, ובניגוד לדעה הרווחת, ההשפעה שלה היא לא רק ארוכת-טווח אלא גם מיידית.

לכאורה, המצב הנוכחי שבו "הצרכן הוא המלך" בשוק הרכב החדש בישראל הוא מבורך. השוק מלא כיום במבצעים תכופים ובהנחות נדיבות, שנובעים מהלחץ הכבד של עשרות אלפי כלי רכב לא מכורים, שנמצאים בידי היבואנים, וחלקם כבר מוגדרים כ"אפס קילומטרים", לאחר שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורם. כלומר, רשומים בתור "יד ראשונה מחברה".

על פי הערכות, רק באוגוסט נוספו למלאים הללו עוד כ-8,000 כלי רכב, חלקם הגדול חשמליים, אבל זה עשוי להיות רק הגל הראשון בצונאמי. נזכיר, שברבעון האחרון של 2024 יובאו לישראל ושוחררו ממכס למעלה מ-100 אלף כלי רכב, שחלק לא מבוטל מהם טרם נמכרו. כלומר, עד סוף השנה עשויים להיפלט לשוק הישראלי עוד עשרות אלפי כלי רכב שמוגדרים "אפס קילומטר".

הנחות חסרות תקדים

הלחץ של הסוחרים "לדחוף סחורה בכל מחיר" הולך וגדל, מכיוון שבינואר 2026 רבים מרכבי ה"אפס קילומטר" שבמלאי עתידים לספוג מכה נוספת. מעבר ל"אובדן יד" בשל האפס קילומטר, הם יאבדו גם "שנת מודל" ברישיון. כלומר, המשווקים ייאלצו למכור בשנת 2026 דגמים שעלו על הכביש בשנת 2025, והמשמעות היא ירידת ערך פוטנציאלית נוספת שיכולה להגיע ל-5% עד 7%. במכפלות של אלפי כלי רכב זהו נזק כספי משמעותי.

הבעיה היא, שבינתיים קצב התרוקנות מלאי הרכב החדש ורכבי ה"אפס קילומטר" איטי מהצפוי, בשל מלחמת המחירים בין הדגמים והמותגים החדשים. רק מתחילת ספטמבר נכנסו לפלח המשפחתי בישראל לפחות שלושה דגמים חדשים ואסטרטגיים, שחתכו באלפי שקלים את המחירים של המתחרים, לעיתים של אותו יצרן עצמו. התהליך מבלבל את הלקוחות, וגורם להם לבטל הזמנות ולהסס.

הפתרון שנוקטים חלק מהיבואנים הוא להעמיק עוד יותר את ההנחות הרשמיות, בעיקר של רכבי אפס קילומטר חשמליים, אבל לא רק. הינה כמה דוגמאות מהשבועיים האחרונים: הקרוס-אובר החשמלי ATTO3 היה מוביל המכירות בשוק הרכב החשמלי והישראלי בכלל עד לשנה שעברה. השנה הלחץ התחרותי שמופעל עליו התגבר משמעותית. התוצאה: במבצע החדש של החברה, שהחל בתחילת ספטמבר, הוא מוצע במחיר שמתחיל בכ-152 אלף שקל, הנחה של כ-18 אלף שקל ממחיר המחירון שלו כחדש.

המשפחתית החשמלית המרווחת MG4, בגרסה עם 204 כ"ס וטווח של 435 ק"מ, מוצעת כעת באפס קילומטר, במחיר שמתחיל בכ-134 אלף שקל, הנחה שנעה בין 20 אלף שקל ל-28 אלף שקל ממחיר המחירון הרשמי, בהתאם לגרסה.

את הדגם ליפמוטור C10 בגרסתו החשמלית מצאנו באפס קילומטר בהנחה של 20 אלף שקל. דגם הגיאומטרי C החשמלי של ג'ילי מוצע כעת ב-140 אלף שקל לגרסה הבכירה, הנחה של 23 אלף שקל מהמחירון, פלוס מימון ללא ריבית ועוד שלל הטבות באלפי שקלים.

ולא רק סיניות נמצאות ברשימה: גם יונדאי איוניק 6 פרימיום אפשר למצוא ב-187 אלף שקל, במקום 222 אלף. כאמור, התופעה הזו אינה ייחודית רק לדגמים חשמליים או "מחושמלים", והיא מתרחשת כיום גם בדגמי בנזין, שחלקם פופולריים, דוגמת מאזדה CX-5, שמוצעת באפס קילומטר מהיבואן בהנחה של 24-26 אלף שקל מהמחירון הרשמי.

מוכרי המשומשות בלחץ

מצב זה פוגע ישירות במחירי שוק היד השנייה, במיוחד של רכבים "צעירים" יחסית, שנמכרים כמשומשים אחרי 1-3 שנים על הכביש. בחלק מהמקרים מחירי משומשות כאלה מקבילים או גבוהים מאלה של מחירי "אפס קילומטרים" של כלי רכב חדשים. כך לדוגמה, על פי מחירון אתר יד 2, מחיר המחירון של יונדאי איוניק 6 פרימיום 2024 עומד על 205 אלף שקל. המחיר של אפס ק"מ חדש הוא 187 אלף שקל. דוגמה נוספת: המחירון של מאזדה CX-5 שנת 2024 עומד על 175.9 אלף שקל, כשהמחיר של רכב חדש אפס ק"מ הוא 160 אלף שקל.

לתופעה הזו יש תופעות לוואי שליליות. אחת מהן היא כרסום משמעותי בנאמנות הלקוחות למותג, בשל חוסר יכולתו "לשמור ערך". לקוח שרוצה למכור את הרכב בן השנתיים-שלוש שלו "במחיר מחירון רשמי", ומתמודד מול היצע מסיבי של כלי רכב חדשים באפס קילומטר במחיר דומה, ייאלץ להוריד משמעותית את מחיר המכירה, וזו חוויה שלילית מאוד מבחינה צרכנית.

היבואנים יכולים לנסות לשמר את נאמנות הלקוחות באמצעות הצעת עסקת טרייד-אין לרכב המשומש, כחלק מעסקת רכישה של רכב חדש של אותו מותג. אבל ל"המשכיות כפויה" יש מחיר כבד, מכיוון שהיבואן עדיין צריך לגלגל לשוק את הרכב המשומש של הלקוח בהפסד.

הסוחרים במצוקה

תופעת לוואי בעייתית אפילו עוד יותר משפיעה על גופי הסחר המוסדיים, בעיקר חברות הליסינג, שעבורן מכירות רכב משומש הוא מקור הכנסות משמעותי. אלה צריכות למכור מדי שנה עשרות אלפי כלי רכב משומשים, שסיימו את תקופת הליסינג שלהם, והן סופגות נזק משמעותית בשל הפער הגדול שנפתח בין מחירי המחירון הרשמיים של המשומשות למחירי המכירה שלהן בפועל, שמושפע מרכבי אפס קילומטר. באופן פרדוקסלי, הן עצמן תורמות למצב, בהיותן צינור מרכזי לשיווק רכב "אפס קילומטר".

כרגע השוק מתמודד עם הבעיה באמצעות הדחקה. המוסדיים מבצעים להטוטים כדי לדחות או לפזר את הנזק הפיננסי לרבעונים עתידיים, ומחירוני המשומשות עצמם משקפים רק חלק קטן מעוצמת השחיקה, שנובעת מההנחות על רכב חדש ואפס קילומטר. אבל בסופו של דבר מישהו ישלם את המחיר. בינתיים אלה בעלי המשומשות.

עוד כתבות

טלטלה בשווקים / צילום: ענבל מרמרי

האם נותרו הזדמנויות באפיק שכל הישראלים רוצים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

משקיע העל ביל אקמן בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● האפיק הסולידי שהמשקיעים הישראלים נוהרים אליו ● וגם:האם זה הזמן להוציא את הכספים מהקרנות האיריות?

נתן אלנתן, יו''ר מטה התכנון הלאומי ויו''ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה / צילום: רז רוגובסקי

הדיונים בוועדות הערר התקצרו דרמטית, אבל המומחים מזהירים שהפקק התכנוני נמצא במקום אחר

לידי גלובס הגיע דוח החושף לראשונה את המהפכה בזמני הטיפול בוועדות הערר המחוזיות ● הזמן הממוצע מדיון ראשון בוועדות ועד לסיום הטיפול הצטמצם ב־2025 ב־90% ל־10 ימים בלבד ● אבל בשוק מצביעים דווקא על הסחבת הארוכה בהליכים הנוגעים להיטלי השבחה ופיצויים

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● אולם החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

של אפל, וג'מיני בתפקיד עוזרת קולית / צילום: יח''צ Genmoji

איזו יצרנית סמארטפונים משלבת את ה-AI טוב יותר?

בטלפונים החדשים משולבים פיצ'רים רבים של בינה מלאכותית - מתמונות, דרך טקסטים ועד ביצוע משימות - במטרה למשוך צרכנים ● אלא שבעוד סמסונג מובילה עם הבשורות, באפל משתרכים מאחור

וויטני וולף הרד. המנכ''לית הצעירה ביותר שהנפיקה בארה''ב / צילום: Reuters, Andrew Kelly

מייסדת באמבל רוצה ש-AI תבחר לכם את הדייט

היא הייתה שותפה באפליקציית ההיכרויות טינדר, התפטרה בסערה, הקימה את המתחרה באמבל ופרשה מתפקיד המנכ"לית ● אלא שאז הייתה לה תובנה: במקום שאנחנו נחליט עם מי לצאת, AI תחליט בשבילנו ● אז היא חזרה, פיטרה 30% מהעובדים, ובאמצעות הפרויקט תנסה לעצור את רצף ההפסדים והצניחה בשווי ● ראיון עם וויטני וולף הרד

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות

חברת נייקי משנה את הסלוגן–just do it, מה הסלוגן שיחליף אותו? / צילום: Shutterstock

אחרי 40 שנה חברת נייקי משנה את הסלוגן Just do it. מה יהיה במקומו?

מה שמו המקורי של השחקן מייקל קיטון, מהי החברה הראשונה שהקים המיליארדר ביל אקמן, ובכמה נמכרה חרב האור המקורית של דארת' ויידר בסרטים "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי"? ● הטריוויה השבועית

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

אמיתי קלמר וד''ר דן רביב / צילום: Weifan Chen

ההנפקה שתניב למבטח שמיר, ארקין ואיל עופר רווחים של מאות מיליונים

שלושת בעלי ההון מחזיקים במניות חברת הפינטק הישראלית-אמריקאית לנדבאזז, ששואפת להנפיק בוול סטריט לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר ● עבור מבטח שמיר מדובר בהשבחה צפויה של פי 10 על השווי בו השקיעה בחברה

צום דיגיטלי / צילום: Shutterstock

האנשים שנפרדו מהניידים - ובטוחים שזה הדבר הכי טוב שקרה להם

אלעד מאחסן את הנייד לארבע שעות ביום כי הבין שהוא לא מצליח להיות גם אבא, סביון התנתק לשבוע וחווה תסמיני גמילה, צבי עבר לטלפון טיפש, ויעל מרגישה שרק ככה היא מצליחה להתחבר לעצמה ● כשברקע החשש התמידי שלנו מ־FOMO, הכירו את האנשים שהחליטו לעשות צום דיגיטלי, וסבורים: שום דבר מרגש לא קורה במקום אחר

מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל / צילום: נוה לוי

המגרש שנרכש רק לפני שנתיים וכעת נמכר שוב, במחיר נמוך יותר

המגרש בשטח 516 מ"ר נמצא בדרום הר צפייה, ולפני כשנתיים נמכר ב־10,000 שקל יותר ● שוק הנדל"ן הקטן ממילא של מטולה כמעט שבק חיים מאז פרוץ המלחמה ● עצם זה שהרוכש לא היה מוכן לשלם על המגרש סכום גבוה יותר, מבטא את חוסר האמון שלו שהשכונה תקרום עור וגידים בשנים הקרובות

אנשי ביטחון סינים אוספים פרטים מאזרחים באיי שלמה, החודש / צילום: Reuters, Royal Solomon Islands Police Force

מדינות האי הזעירות של האוקיינוס השקט נקראות לבלום את התפשטות סין

שורת איים קטנים ומרוחקים הצביעו עם ישראל בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון נגד ההצעה ל"שתי מדינות לשני עמים" ● ניתן להניח שהדבר קשור בכך שהן נשענות, לפחות במידת מסוימת, על סיוע אמריקאי - ומאוימות מההתפשטות הסינית באזור

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסעו האחרון במזרח התיכון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Brian Snyder

חזון טראמפ להגמוניה אמריקאית במזה"ת הוכיח: כלכלה מנצחת דיפלומטיה

יציבות הסכמי אברהם ברקע המלחמה במזרח התיכון, מחזקת את מה שטראמפ דגל בו מלכתחילה: תמריצים כלכליים וביטחוניים יוצרים קשרים חזקים יותר מפרוטוקולים דיפלומטיים ● כעת, כשהרחבת ההסכמים על הפרק, בוושינגטון שואפים לבנות אלטרנטיבה אזורית לסין ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

ההצהרה של ממשלת ארגנטינה שמעוררת חשש אצל המשקיעים הישראלים

ארגנטינה גינתה מחדש את פרויקט סי ליון והצהירה כי פעילות נאוויטס באיי פוקלנד אינה חוקית ● בחברה מבהירים כי לא חל כל שינוי משפטי, וכי ההצהרה לא צפויה לעכב את ההחלטה על השקעה סופית במחצית השנייה של השנה ● עם זאת, המשקיעים נרתעים, והמניה נחלשת

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה