גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה לראש של הצרכנים הבאים שיניעו את הכלכלה הישראלית

בני הדור ה־Z בישראל בגילאי 16-28 מעדיפים לבקר בחנויות פיזיות, נעזרים בכלי בינה מלאכותית כדי לקבל החלטות קנייה, ומאמינים למשפיענים לא פחות מאשר לחברים ולבני משפחה - כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת ויזה ● והכי חשוב: אל תגעו להם בסמארטפון

צעירים / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto
צעירים / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto

קשה כמעט למצוא כיום ישראלים שלא רכשו מעולם באונליין, ובמיוחד אם הם צעירים. אלא שדווקא בני דור ה־Z, שלכאורה "חיים" את העולם הדיגיטלי וכמעט נולדו לתוכו, אינם מעוניינים לוותר על העולם הפיזי. אם מישהו חשש למכירות בקניונים או במרכזים המסחריים, כדאי שיקרא את הכתבה הבאה.

משנים מהיסוד את המציאות הצרכנית: כך תשפיעו על הדור ששולט בכוח קנייה של מאות מיליארדי דולרים
היום שבו הצרכנים הפסיקו לחפש תשובות, והתחילו לשאול שאלות

סקר צרכני מקיף שנערך לאחרונה בקרב כ־800 צעירים ישראלים בני 16-28 (כולל החברה הערבית) עבור חברת התשלומים ויזה, בחן את מגמות הקנייה ואת אמצעי התשלום שמאפיינים אותם. מהסקר, שנערך על־ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי 55% מבני דור ה־Z מעדיפים לשלב בין חנויות פיזיות לרכישות אונליין. שליש מעדיפים חנויות פיזיות (גברים יותר מנשים: 41% לעומת 24%), ומציינים כי הסיבה לכך היא חוויית הקנייה. רק 10% רוכשים בעיקר אונליין.

רוב גדול (83%) מבני הדור הזה עדיין מסתובבים עם כסף מזומן, בסכום של עד 150 שקל (הממוצע: 130 שקל), אך כרטיסי האשראי הם אמצעי התשלום הנפוץ ביותר. החלוקה היא כזו: 44% מעדיפים להשתמש באפליקציות תשלום ניידות ללא מגע בחנויות; 32% מעדיפים כרטיסי אשראי רגילים; ו־19% מעדיפים מזומן (ליתר אין העדפה ברורה).

"דור ה־Z מביא את המהפכה שמשנה את כללי המסחר ועתיד המסחר, יותר מכל דור אחר", אומר גרי לסקי, מנכ"ל ויזה ישראל. "בחרנו להתמקד בו כי הוא מהווה 32% מאוכלוסיית העולם ו־25% מהאוכלוסייה בישראל. עד 2030 זה יהיה המגזר הכי גדול בכוח העבודה בעולם, מה שישפיע על כוח הקנייה - ועסקים צריכים להיות מוכנים לזה. הם חייבים ללמוד ולהבין את הדור הזה".

גרי לסקי, מנכ''ל ויזה ישראל / צילום: דנה ברק

המגמה של העדפת החנויות הפיזיות רלוונטית גם בקרב הדור הצעיר יותר, של בני 14-19. לדברי יניב ויצמן, מייסד משותף של סוכנות הפרסום לצעירים teenk, "בעבודה שלנו מול בני נוער אנחנו מזהים מגמה חזקה שכבר קיבלה את הכינוי IRL, כלומר in real life - הרצון וההעדפה להשקיע בחוויות יותר מאשר במוצרים.

"המשמעות היא שאם יש להם אופציה לעשות קניות בקניון, לראות סרט בקולנוע או להיפגש לשחק - הם יעדיפו את זה על פני קניות אונליין, צפייה בנטפליקס או גיימינג. המגמה הזו לא מפתיעה לאור השנים האחרונות, שבלטו בסגרי הקורונה ובהיצמדות לממ"ד ולמרחב המוגן. להערכתי זו מגמה שרק תלך ותתחזק, ונראה יותר ויותר שילוב בין העולם הדיגיטלי לעולם המציאותי".

קשורים לסמארטפון

אחד הנתונים הבולטים העולים מהסקר הוא עד כמה הצעירים זקוקים למכשיר הסמארטפון שלהם, גם פרקטית וגם רגשית. 74% מהמשיבים אמרו כי הם חשים חוסר נוחות או ניתוק אם הם רחוקים מהטלפון הנייד אפילו למספר שעות. 81% רואים בו כלי חיוני לחוויית הקנייה כולה. למעלה ממחציתם מבצעים את רוב או כל התשלומים שלהם דרך הסמארטפון.

באשר למאפייני רכישות האונליין שלהם מציין לסקי כי בעיקר את "הדרישה לנוחות ולחוויית משתמש חלקה". לדבריו, לדור הזה יש סטנדרט יחסית גבוה למהירות ולאינטראקציות חלקות בלי חסמים ופופ־אפים. הם נוטים לשלם בדיגיטל כדיפולט, ודורשים יותר אפשרויות - אשראי, מזומן או פייפאל, וגם כפתורי אפל וגוגל".

הרשתות החברתיות והמשפיענים משחקים תפקיד מרכזי בהרגלי הצריכה של דור ה־Z. כמעט 70% דיווחו שרכשו מוצרים בעקבות המלצות מטיקטוק או אינסטגרם. רובם עוקבים אחרי משפיענים, ויותר ממחציתם (54%) הודו שרכשו מוצרים שמשפיענים מקדמים.

לדברי ערן ניזרי, מייסד משותף של סוכנות הדיגיטל לידרס, "האפקט של משפיענים על המכירות וחיזוק המותג רק הולך ומתחזק משנה לשנה. בעבר, מותגים הסתפקו בקמפיין חד־פעמי, אבל היום רואים שיתופי־פעולה אסטרטגיים ארוכי־טווח. המשפיענים הם גם הקריאייטיב, גם ההפקה וגם המדיה, ומי שיידע למנף את התוכן שלהם במדיה ממומנת, בניוזלטרים, במיתוג בנקודות מכירה ועוד - ייהנה ממכפיל הכנסות גבוה במיוחד".

ערן ניזרי / צילום: איתן ברנט

האם קיים הבדל לעומת שנים קודמות? בלידרס מזהים עלייה עקבית בהשפעה של משפיענים על מנהלי שיווק ומותגים. "אם בעבר זה נתפס ככלי משלים, היום מדובר בכלי השיווקי המרכזי", מחדד ניזרי. "משפיענים לא רק מקבלים תשלום על תוכן, אלא גם מתוגמלים ישירות מהמכירות, ובמקרים רבים אף הופכים לשותפים עסקיים של המותג. זהו שינוי דרמטי, כי הם חלק מהותי מהצמיחה העסקית של חברות".

"המשפיענים יוצאים מהמסך הקטן ומספקים יותר חוויות לעוקבים שלהם כדי להישאר רלוונטיים", מוסיף ויצמן. "למשל, האירוע של חבורת היוטיוברים סולטיז בקניון TLV. לצד זאת רואים התחזקות של 'משפיענים - מוכרנים', שרלוונטית לתקופה הכלכלית שבה אנחנו נמצאים, כיוון שהם לרוב מביאים הצעות ערך כמו קופונים, שמיטיבות עם הכיס של הצרכנים הצעירים".

יניב ויצמן, מייסד ומנכ''ל טינק / צילום: אופיר צדוק

הרכישות מתבצעות לא רק מאתרים מישראלים, כמובן: כ־90% רוכשים בפלטפורמות אונליין מחו"ל מספר פעמים בשנה, וכשליש עושים זאת לפחות פעם בחודש - בעיקר כדי להשיג עסקה טובה יותר ולשלם פחות.

החשש מפני גניבת פרטים או הונאות סייבר אינו נפוץ בקרב בני דור ה־Z, אשר כ־65% מהם בטוחים ביכולתם להשתמש בכלים דיגיטליים לניהול כספים, השוואת מחירים והבנת מושגים פיננסיים.

קונים עם AI

ההיעזרות בכלי בינה מלאכותית לצורך קבלת החלטות הפכה כמעט טריוויאלית עבור בני דור ה־Z, במיוחד בכל הנוגע לרכישות. כמעט 90% מהם משתמשים בכלי AI להשוואת מחירים וקבלת מידע מפורט יותר על מוצרים. כשליש משתמשים בצ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית כ"עוזר קניות", וכמחציתם סומכים על המלצת צ'אטבוט במידה דומה או אף יותר מהמלצת חברים או משפחה.

"דור ה־Z לקח את הבינה המלאכותית אול אין, והיא בדרכה להפוך ל'עוזר קניות אישי' חיוני", אומר לסקי. "לדוגמה, הייתי בטיול בניו יורק עם הבת שלי, שהיא דור Z קלאסי. את כל התכנון היא עשתה בעזרת AI, אבל היינו צריכים להזמין בעצמנו טיסה, מלון ומסעדות. בשלב הבא הסוכן יעשה את כל ההזמנה עבורנו, כולל התשלום באשראי.

"זה חיסכון זמן עצום, ומהפכה משמעותית. לכן, ויזה רוצה להיות גורם המפתח שמייצר את ההמשכיות - ממידע שאת צורכת מסוכן AI לעולם של תשלום בפועל, מבלי שייגרם חיכוך או שתהיה בעיית אבטחה.

"אנחנו עובדים עם שחקני מפתח בתחום כמו chatGPT, ג'מיני ופרפלקסיטי כדי שיוכלו להציע את השירות הזה ללקוחות. השירות הושק גלובלית לפני שלושה חודשים, והוא עתיד לעלות לאוויר בקרוב. זה מהלך שיחולל מהפכה במסחר האלקטרוני.

"אנחנו נחיה בעולם של סוכנים וירטואליים - שחקן אחד יהיה זה שישלם בשמי, הצרכן, והשני יהיה שייך לבית העסק, והם 'ידברו' ביניהם ללא מעורבות אדם. אם הבינה המלאכותית הוטמעה במהירות שיא, תוך שנתיים מאפס למאה, גם בתשלומים נגיע למסה קריטית תוך שנים אחדות".

מנהלי השיווק של חברות כרטיסי האשראי יצטרכו לעבוד אחרת.
"הם יצטרכו לעשות שינוי דרמטי ביחס למה שמשפיע על הבחירות של הלקוח. אם היום יש לי ארבעה כרטיסי אשראי בארנק, ובכל פעם אני בוחר במה לשלם - מחר ה־AI יעשה את זה עבורי. בגוגל, מנהל שיווק יכול לשלם כדי להיות בתוצאות, אבל ב־AI אין לו אפשרות לזה, ולכן צריך הצעת הערך שהיא יותר מהטבות והנחות 'רגילות'".

עוד כתבות

אילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: ברוך גרינברג

מנכ"ל האוצר: "תקציב הביטחון מתנהל בלי תקרה וחורג מכללי המינהל התקין"

מנכ”ל משרד האוצר אילן רום מתח ביקורת חריפה על ניהול תקציב הביטחון וטען כי התקציב הכפיל את עצמו מאז פרוץ המלחמה מבלי שננקטו צעדי התייעלות ● רום התריע כי ניהול ימי המילואים מתבצע "ללא בקרה וללא אחריות" ומשליך על המשק כולו ● במקביל, תקציב 2025 צפוי להתרחב ב־31 מיליארד שקל ולהעמיק את הגירעון ל־5.2% ● עלות המבצע הנוכחי לכיבוש העיר עזה עדיין לא נכללה – ועלולה להביא לפריצת מסגרת נוספת

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל / צילום: נוה לוי

המגרש שנרכש רק לפני שנתיים וכעת נמכר שוב, במחיר נמוך יותר

המגרש בשטח 516 מ"ר נמצא בדרום הר צפייה, ולפני כשנתיים נמכר ב־10,000 שקל יותר ● שוק הנדל"ן הקטן ממילא של מטולה כמעט שבק חיים מאז פרוץ המלחמה ● עצם זה שהרוכש לא היה מוכן לשלם על המגרש סכום גבוה יותר, מבטא את חוסר האמון שלו שהשכונה תקרום עור וגידים בשנים הקרובות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסעו האחרון במזרח התיכון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Brian Snyder

חזון טראמפ להגמוניה אמריקאית במזה"ת הוכיח: כלכלה מנצחת דיפלומטיה

יציבות הסכמי אברהם ברקע המלחמה במזרח התיכון, מחזקת את מה שטראמפ דגל בו מלכתחילה: תמריצים כלכליים וביטחוניים יוצרים קשרים חזקים יותר מפרוטוקולים דיפלומטיים ● כעת, כשהרחבת ההסכמים על הפרק, בוושינגטון שואפים לבנות אלטרנטיבה אזורית לסין ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

מחקר חדש מצא: זו השעה שבה הכי בריא לאכול ארוחת בוקר

חברת Hairstetics המטפלת בהתקרחות נשית הודיעה על השקעה אסטרטגית; בית החולים שיבא מקים מרכז מחקר עם בר-אילן ומרכז חדשנות עם המרכז הרפואי זיו; טרהסייט תפתח מודל בינה מלאכותית בתחום הביולוגיה; ונוירוקייר תתאים תרופות לטיפול בדיכאון באמצעות "מוח קטן בצלחת" ● השבוע בביומד

ראש ממשלת קטאר / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ראש ממשלת קטאר: "יש לנקוט צעדים ממשיים כדי למנוע מישראל להמשיך להחריף"

לראשונה מאז התקיפה בדוחא: בכיר חמאס טאהר א-נונו שהיה יעד לתקיפה בהופעה פומבית בריאיון לערוץ אל-ג'זירה ● אימו של גיא גלבוע דלאל: הודיעו לי שהוא מוחזק לבדו מעל הקרקע בעזה, משמש מגן אנושי ● במערכת הביטחון מעריכים: חמאס עלול להגביר את ניסיונות חטיפת החיילים ● בכירים קטארים הבהירו למשפחות החטופים: "אנחנו רוצים להמשיך במאמצי התיווך" ● 48 חטופים - 709 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות; מדד הביטוח נפל במעל 4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.9% ● מדד הביטוח נפל בכ-4.1%, מדד הבנייה איבד כ-2.3% ● מעבר לים, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 שברו שיאים חדשים בסוף השבוע האחרון, והעיניים נשואות להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי הקרוב ● וגם: הסיבה המפתיעה שבגללה כדאי להשקיע במניות גדולות לקראת סוף השנה

בכמה נמכרה דירה המיועדת לפינוי בינוי בגבעתיים? / צילום: דסקל רוזנפלד

בכמה נמכרה דירה ברחוב כצנלסון בגבעתיים המיועדת לפינוי בינוי?

ברחוב כצנלסון בגבעתיים, נמכרה דירה בבניין משנות ה־60 שנמצא בתהליך פינוי-בינוי, בשטח 100 מ"ר ב־2.59 מיליון שקל ● "התמורות המתוכננות גדולות: הדירה הזו אמורה לקבל תוספת של 22 מ"ר + מרפסת שמש, שתי חניות ומחסן" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

נחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

שכונת עומרים באופקים / הדמיה: אול אין

המכירות של הדירות החדשות צנחו ב-20%, והעיר ששומרת על המקום הראשון בעסקאות

לפי הלמ"ס, מלאי הדירות החדשות למכירה מגיע לכמעט 83 אלף, ולפי קצב המכירות, ייקח ליזמים 31 חודשים עד שיצליחו להיפטר מכולן ● בחודשים מאי-יולי 2025 נמכרו כ-21,640 דירות, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

מדד הניקיי, אתמול. רשם את התשואה היומית הגבוהה ביותר מאז 2008 / צילום: ap, Willy Kurniawan

מגמה חיובית באירופה; בורסת טוקיו עלתה בכ-1%

בורסת דרום קוריאה בשיא ● הפעילות הכלכלית בסין הואטה באוגוסט מעבר לציפיות ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ ● מניות השבבים בסין מזנקות

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

יובל לוי, מנצח העונה השביעית של ''האח הגדול'' / צילום: רן יחזקאל

הרייטינג והמספרים מאחורי "האח הגדול"

העונה השביעית של "האח הגדול" ברשת 13 הגיעה לסיומה, עם גמר שרשם רייטינג של 23.6% ו־714 אלף צופים ● מלון התיאטרון בירושלים יארח בראש השנה חיילי מילואים שלחמו במהלך השנה האחרונה, במטרה להוקיר את פועלם ● ומועדון הוט יעניק לחבריו 15% הנחה על מגוון תווי המזון ● אירועים ומינויים

רפאל בז'רנו / צילום: Jefferies

הוא בן 41, בן להורים ישראלים, בכיר בעולם ההשקעות, וזה מה שהוא חושב על עתיד השווקים

רפאל בז'רנו, ראש תחום בנקאות ההשקעות ושווקים פיננסיים בג'פריס, הוא אחד האנשים הכי בכירים בג'פריס העולמי ● בז'רנו מספר מדוע למרות נטישה של משקיעים זרים, "העניין בטכנולוגיה ישראלית מעולם לא היה גדול יותר", ומספק תחזית אופטימית לשווקים ולסקטורים מומלצים

קטאר בנתה "חיל אוויר עצום ביחס למדינה קטנה", אז למה היא לא תוקפת את ישראל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר פיתחה במשך עשור את הצבא שלה, אך הוא לא הצליח למנוע את התקיפה הישראלית; הסיבה שטראמפ לא לוחץ על נתניהו לסיים את המלחמה; והחרמות באקדמיה בעולם נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

מסחר עם הרבה עסקאות לא בהכרח יביא לתוצאות טובות / צילום: Shutterstock

האנשים שעשו השנה 600 עסקאות במניות ולמה זה מסוכן

לאחרונה חשפו ארבעה חברי קונגרס אמריקאים כי כל אחד מהם עשה עד כה השנה 600 עסקאות לפחות במניות, אצל חלקם זה מתקרב ל-3000 ● התיאבון הבלתי פוסק הזה - הגובל בפנטזיה - להגדלת הימורים בדרך להתעשרות מהירה הוא לכל הפחות לא חכם. יש שיגידו מטורף