שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום
בפעם השנייה תוך פחות משנה: הרשות להגנת הצרכן הודיעה לענקית קמעונאות המזון שופרסל על כוונתה להטיל עליה קנס בסך 1.9 מיליון שקל. לטענת הרשות, הקנס יוטל בגין אי-הצגת מחיר, הטעיה במחיר המוצר בקופה (מחיר גבוה ממה שהוצג במדף או על המוצר), הטעיה ואי-סימון ארץ הייצור - זאת בניגוד להוראות חוק הגנת היצרן.
● לא רק המחיר קובע: רשתות השיווק המועדפות בחברה החרדית - והפוטנציאל
● תבנה לראשונה גם אלפי דירות: שופרסל מאותתת על כניסה לתחום חדש לגמרי
● "לא היה דבר כזה": הנתון החריג של שופרסל והשאלה - האם הלקוחות נוטשים?
ברשות אומרים כי לאחר ביקורות בסניפים, מצאו כי ברשת לא הוצגו מחירים על גבי אלפי מוצרים, וכן נמצאו מוצרים שמחירם בקופה היה גבוה יותר מהמחיר שהוצג על גבי המוצר או השלט. כמו כן, נמצאו מוצרים מיובאים אשר ארץ המקור אינה כפי שצוין בשילוט.
לשופרסל יש זכות טיעון נגד הכוונה להטלת העיצום והן לעניין הסכום בתוך 45 יום.
"אי-הצגת מחירים, סימון מטעה של ארץ ייצור והפערים לרעת הצרכן בין המחיר במדף שהוצג לצרכן לבין המחיר בקופה - פוגעים ישירות בכיס ובאמון של הצרכנים", מציין קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. "לא נאפשר מצב שבו רשת קמעונאית גדולה מתעלמת מהחוק ומהסטנדרטים המחייבים. הרשות תמשיך לפעול בנחישות כדי להבטיח שכל צרכן יקבל מידע אמין, ברור ומלא בעת הקנייה".
הקנס הראשון שהטילה הרשות על קמעונאית המזון הגדולה בישראל היה בדצמבר האחרון, והסתכם ב-2.1 מיליון שקל, בגין אי-הצגת מחיר, הצגת מחיר ללא מע"מ, הבדל מחיר מדף-קופה, הפרת חובת גילוי לגבי מוצרים בפיקוח והטעיה בהצגת מחיר.
במקרה ההוא היה מדובר בשלושה סניפים בפורמט סיטונאי בשם "המפיץ סיטונאות מזון - Cash & Carry", הממוקמים באשדוד, בחיפה ובבאר יעקב. נציין כי בכוונת הקנס הנוכחית מתייחסים ברשות להפרות שהתגלו בסניפים הרגילים של הרשת, לאחר ביקורות בכמה מהם.
משופרסל נמסר בתגובה כי הרשת "מקפידה על קיום הוראות החוק בנוגע לסימון מוצרים, לרבות בהנחיות ברורות לעובדים, הדרכות ובקרות. החברה תתייחס לכוונת החיוב בערוצים המקובלים".
אף קנס עוד לא שולם
במהלך השנה האחרונה הודיעה הרשות לכמה מקמעונאי המזון הבולטים על הכוונה להטיל עליהם קנסות בגין הפרות דומות. כך, בנובמבר הוטל על רשת רמי לוי קנס בסך 800 אלף שקל בגין אי-הצגת מחיר, הצגת מחיר ללא מע"מ והטעיה בהצגת מחיר בסניף הסיטונאי שהוא מפעיל בצפון.
בחודש שעבר הודיעה הרשות ליוחננוף על כוונה להטיל עליה קנס בסך מיליון שקל, ולפני שבועיים הודיעה לרשת קרפור על קנס בהיקף דומה - כ-1.8 מיליון שקל. כל הקנסות האלה לא שולמו עד כה, בעקבות בירוקרטיה ארוכה.
כשחברה מקבלת הודעת כוונה להטיל קנס, היא מקבלת תקופה בת 45 ימים להציג את טענותיה בנושא. בדרך-כלל ניתנת ארכה בת 90 יום, ואז הרשת מגישה ספר טענות. הרשות עצמה צריכה להגיב תוך מספר חודשים, ואם טענות הרשת נדחות, לרוב מוגש ערעור לבית המשפט - שלוקח חודשים ואף שנים. וכך, כל הקנסות האחרונים שניתנו מצויים עדיין בדיונים, וחלק מאלה שניתנו בשנים 2023-2024 עדיין לא חלוטים, כשגובה הקנסות נקבע לפי אופי ההפרות וכמותן.
נציין גם כי כשקנס מוטל על חברה, מי שעלול לשלם אותו בסופו של דבר הם הצרכנים - אף רשת לא מעוניינת לפגוע ברווחיותה, וגובה הקנס יכול להיות מגולם בעליות מחירים קטנות במוצרים שיכסו את ההיטל. כדי להתגבר על כך, ברשות להגנת הצרכן מנסים לקדם חקיקה שתטיל אחריות אישית על בכירי הרשתות.
"הכול שיקול כלכלי"
"אחת המשימות המרכזיות שלנו היא אכיפת חוקי הגנת הצרכן, ויש ציפייה גדולה בציבור שנעשה את העבודה הזו בטיפול ושמירת הזכויות שלהם, כי אין גורמים אחרים שיכולים לעשות זאת", מסביר זריהן לגלובס. "אנחנו נותנים קדימות משמעותית לקמעונאי המזון על פני תחומי סחר אחרים, מכיוון שבסוף אחד הדברים הבסיסיים שאנשים מחפשים זה ביטחון תזונתי.
"שנית, אנחנו רשות מאוד קטנה, עם מעט מפקחים (8-9 בסך הכול, ש"ס), ורק בתחום מזון יש יותר מ-4,000 בתי עסק. אין אפשרות לבזבז את המשאב הזה באופן לא ממוקד, ולכן אנחנו ממוקדים ברשתות הגדולות. המטרה שלנו אינה מתן הקנסות, אלא לייצר מצב בו הצרכנים מקבלים את המידע ואת הציות לחוק".
בהתחשב ברווחים של רשתות המזון, ייתכן כי הקנסות אינם גבוהים מספיק כדי לייצר הרתעה, גם כשהם בגובה של מאות אלפים או מיליוני שקלים בודדים. זריהן מסביר כי "הם מרוויחים הרבה מאוד כסף, והכול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם.
"השיקול השני של הרשתות הוא מה הסיכוי שנגיע אליהן. הוא נמוך, בגלל יחס המפקחים-מפוקחים. אנחנו כאמור מתמקדים ברשתות הגדולות, כי זה מה שמייצר את ההרתעה, ורואים את ההשפעה. אם פעם ב-80% מהמקרים היו הפרות, היום יש הרבה פחות".
האם אנחנו צפויים לראות קנסות נוספים בעתיד הלא רחוק? אין ספק, כשרק בשבוע שעבר במהלך מבצע של הרשות שהתקיים באילת, נמצאו הפרות בחלק מהסופרמרקטים.