גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ
עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

עשרות אלפי כלי רכב "חכמים" ומקושרי רשת, שנעים על כבישי ישראל, עשויים להיות חשופים לתקלות ולמתקפות סייבר, בשל היעדר רגולציה מקומית מסודרת על עדכוני תוכנה מרחוק (OTA). כך עולה מבדיקות שערכו גורמי הגנת סייבר בישראל, בין השאר עבור מערכת הביטחון.

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה
בלעדי | יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים. העדכונים הללו כוללים לרוב שיפורים בממשק התפעול, עדכוני מפות והוספת פונקציות נוחות, אולם לעיתים קרובות גם עדכון ותיקון תקלות תוכנה למערכות הבטיחות והנהיגה ברכב, שנשלטות על ידי מעבדים.

אין מעקב על התיקונים

חלק מהעדכונים האלה עונים טכנית על ההגדרה של קריאה לתיקון בטיחותי ("ריקול"), אולם בניגוד לקריאה לתיקון תקלות פיזיות, שעליהן היצרנים מחויבים לדווח פומבית לנהגים ולמשרד התחבורה, אין כיום מעקב אילו תיקונים בטיחותיים מתבצעים באמצעות תוכנה.

בעבר בחן אגף הסייבר במשרד התחבורה את הנושא, ואף ביצע בדיקות מול יבואני הרכב, אולם הנושא לא הניב עד כה רגולציה סדירה. זאת למרות ביקורת של מבקר המדינה בנושא, שפורסמה כבר בשלהי 2022.

חלק מהיצרנים, בעיקר המערביים, דורשים כיום אישור פרטני של הנהג לכל התקנה של עדכון OTA ברכב. אולם אחרים מבצעים את העדכון "ברקע", לעיתים כשהנהג אינו ברכב.

מבדיקת גלובס עולה, כי לכל יצרן ויבואן בישראל יש מדיניות שונה לגבי מסירת מידע ביחס לעדכונים. רק שני יצרנים, BYD וטסלה, מפרסמים באתר שלהם בעברית פירוט של כל עדכון תוכנה. יצרנים ויבואנים אחרים מסתפקים במידע שמעביר היצרן למערכת המולטימדיה ברכב, או בקישור לאתר היצרן בחו"ל, אם קיים.

רגולציה ממשלתית לפיקוח על עדכונים מרחוק ברכב קיימת כיום בסין, ומתחילה להיות מיושמת גם בארצות הברית ובאיחוד האירופי, שבהן חדירה של כלי רכב "חכמים", בעיקר מתוצרת סין, נמוכה משמעותית מאשר בישראל.

להיעדר רגולציה יש גם השלכות על בטיחות הסייבר של כלי רכב. ד"ר הראל מנשרי (Menashri), ראש תחום הסייבר ומרצה בכיר ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ בעבר, אומר לגלובס כי "רכבי ההווה והעתיד, ולא רק חשמליים, הם במידה רבה 'מחשבים ממונעים', וניתן לפגוע בפעולתם התקינה בדרכים שונות על ידי הטענת פוגעני סייבר בנקודות שונות לאורך חיי הרכב, וקישוריות OTA מייצרת למעשה גורם סיכון בעייתי יותר".

לדבריו, העובדה כי כיום אין רגולציה מערכתית ממשלתית בנושא, מאפשרת ליישם תרחישי תקיפה רבים, שעלולים להביא לפגיעה פיזית מול נוסעי רכב ואולי אף לפיגוע אסטרטגי, כמו קוד שיעצור מספר מכוניות בזמן נסיעה בכביש הומה והכרחי, ועקב כך ייצור פקק תנועה בזמן מלחמה, או פגיעה נקודתית ברכב ממשלתי ושל בעלי תפקידים רגישים אחרים.

פוגענים בשלב הייצור

מנשרי אומר, כי המתודולוגיה הסינית בנושא, שמגובה בחקיקה, מייצרת סיכונים להתקנה של פוגענים בשלבי הייצור, ואף לעדכוני תוכנה "בעייתיים" המגיעים מהיצרן. אולם תקשורת OTA מאפשרת פגיעה גם על ידי גורמי סייבר נוספים, שאינם בהכרח היצרן או ממשלת סין.

לדברי ד"ר מנשרי, "חייבת להתקיים רגולציה מדינתית שתנסה למנוע את הסיכונים הללו, ותאפשר פעילות הגנתית בראייה מערכתית-מדינתית. היא צריכה לחייב מנגנוני פיקוח לבחינת מערכות התוכן באמצעים מדינתיים עוד בשלבי הבאת הרכב לתקינה בארץ, ובחינות מדגמיות של כל רכב. בין השאר נדרשים יצירת מנגנוני אימות בדוקים לזהויות הרכב ושרתי העדכונים, בחינה של עדכוני תוכנה למציאת פוגענים תחת מטרייה ממשלתית ומתן התרעות רלוונטיות לנוהגים ברכב. 

אוטו חן נכנסת לתחום המשאיות החשמליות

חברת אוטו חן, שמייבאת את רכבי מקסוס לישראל, צפויה להיכנס עוד השנה לתחום היבוא של משאיות חשמליות. המשאית הראשונה שתיובא היא eDELIVER 75, במשקל כולל של עד 7.5 טונות ועם כושר נשיאת מטען של עד כ-4.5 טונות. המשאית מיועדת בעיקר לחלוקה באזורים עירוניים צפופים, שבהם קיימות תקנות רעש וזיהום מחמירות. היא מצוידת בסוללה בקיבולת 120 קילוואט עם טווח של עד כ-260 ק"מ ותמיכה בטעינה מהירה. המחיר עדיין לא ידוע.

במקביל החלה החברה לשווק בישראל את הטנדר החשמלי eTerron 9, שמיועד להתחרות בפלח המתרחב של טנדרים חשמליים בישראל. הרכב מיועד לפלח רכבי העבודה של מתחת ל-3.5 טונות, והוא נמתח לאורך 5.5 מ' ולגובה 1.87 מ', וניצב על בסיס גלגלים באורך 3.3 מ'. מלבד ארגז מטען אחורי באורך 1.56 מ', לרכב יש גם תא אחסון קדמי בנפח 236 ליטר, והוא מורשה לשאת מטען במשקל עד 650 קילו ולגרור עד 3.5 טונות.

eTerron 9 / צילום: יח''צ

לרכב יש קבינה כפולה לחמישה נוסעים ומערך בטיחות מקיף. מערכת ההנעה כוללת שני מנועים בהספק 442 כ"ס, הנעה כפולה וסוללה של 102 קילוואט-שעה, עם טווח של עד 432 ק"מ ב-WLTP. האחריות היא לחמש שנים על הרכב ולשמונה שנים או 200 אלף ק"מ לסוללה. המחיר נע בין 290 ל-310 אלף שקל.

הערכות בענף הרכב: ביטול הסכם הסחר עם אירופה ישפיע באופן שולי על היבוא, אבל עלול להוביל לקפיצת מחירים

אם יתממש התרחיש של ביטול הסכם הסחר החופשי בין האיחוד האירופי ובין ישראל, השפעתו על שוק הרכב הישראלי תהיה נקודתית ומוגבלת. כך עולה מהערכות ראשונות בענף יבוא הרכב. במסגרת ההסכם הקיים, כלי רכב שמיוצרים באיחוד נהנים בישראל כיום מפטור ממכס בגובה 7%, שעשוי להתבטל כעת כצעד גומלין של ישראל. אולם בענף אומרים, כי בשנים האחרונות נרשמה ירידה חדה בהיקף יבוא הרכב מאירופה, בהשוואה ליבוא כלי רכב ממדינות אחרות. בחודשים ינואר-אוגוסט 2025 עמד חלקם של כלי הרכב מתוצרת אירופה על כ-28% בלבד, לעומת נתח של כ-31% לכלי רכב מתוצרת סין.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

לאחרונה החלו גם מספר יבואנים גדולים של מותגים מהמזרח הרחוק לנתב את היבוא של דגמים מבוקשים בישראל, שיובאו עד כה ממפעלים באירופה, לכלי רכב בתקינה אמריקאית, שמיוצרים במזרח. בין השאר מיובאים כיום מקוריאה דגמים כמו קיה ספורטג' ויונדאי טוסון, שבעבר יוצרו באירופה, ואילו טויוטה החלה לייבא החודש את קורולה סדאן מיפן, כתחליף לטורקיה.

עם זאת, בענף אומרים כי ההשפעות הלא-ישירות של תרחיש ביטול הסכם הסחר עשויות להיות משמעותיות, ובראשן היחלשות משמעותית של השקל ביחס למטבעות היבוא, ובאופן ספציפי ביחס לאירו. בימים האחרונים כבר נחלש שער השקל משמעותית ביחס למטבע האירופי, ואם המגמה תימשך ותתעצם, היא עשויה להוביל להתייקרות של כלי רכב שישוחררו ממכס בשבועות הקרובים.

עוד כתבות

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בעליות בהובלת מניות הטכנולוגיה

מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● ירידות חדות בת"א נרשמו אתמול על רקע "נאום ספרטה" והתמרון בעזה, בהובלת מדדי הביטוח והפיננסים ● הפד הוריד אמש את הריבית בארה"ב לרמה של 4.25%, צופה שתי הורדות נוספות עד סוף השנה ● השקל נחלש מול הדולר ומחירי הנפט ירדו לאחר ימים רצופים של עליות ● וגם: האם הורדת הריבית עלולה דווקא להגדיל את הסיכון בשוק המניות?

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון מאיימת לבטל עסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף, ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבן מירן, המינוי של טראמפ לפד הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי מורגן

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"