גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הזה נכנס לאחד הפלחים התחרותיים בשוק. האם הוא משתלם?

לשחקן החדש ביותר (בינתיים) בפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים, GAC AION V, יש עיצוב ייחודי, תא נוסעים מרווח ואיכותי והיחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר ● באגף הדינמי יש מקום לשיפור ● השבוע בענף הרכב

GAC AION V / צילום: יח''צ
GAC AION V / צילום: יח''צ

נכון להיום מתחרים על ליבם ועל כיסם של לקוחות הרכב בישראל 44 דגמים עם הנעה חשמלית, היברידית ופלאג-אין בטווח מחירים של 130-200 אלף שקל פלוס מינוס. כמעט כולם בתצורת קרוס-אובר משפחתית, ורובם מיוצרים על ידי מותגים סיניים, שנכנסו לשוק הישראלי רק בשנה-שנתיים האחרונות. זוהי כמות מידע צרכני שיכולה לאתגר אפילו אפליקציות AI, כל שכן לקוחות ישראלים תמימים, שבסך הכול רוצים לרכוש רכב חדש למשפחה.

בלעדי | באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים
החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

אבל הזרם רק מתגבר, וכמעט בכל רבעון מצטרפים לרשימה הזו עוד מותגים ושלל דגמים עם מפרטים די דומים. בספטמבר הצטרף לרשימה גם המותג AION של קבוצת GAC - נא לא להתבלבל בינו ובין JAC , SAIC ו-BAIC - שחוזר לישראל לאחר סיבוב קצר בתחילת העשור.

GAC היא אחת מחמש יצרניות הרכב הגדולות בסין, ובשנה שעברה היא ייצרה קרוב ל-2 מיליון כלי רכב עבור עצמה ועבור שותפות ייצור אסטרטגיות, בעיקר יפניות. הצעדים הראשונים שלה באירופה ובישראל הם בינתיים זהירים, וכוללים שלושה דגמים, שמתוכם רק לדגם אחד, הקרוס-אובר החשמלי AION V, יש תקינה אירופית מלאה.

עיצוב חיצוני

במבט ראשון ה-V מפגין דמיון רב לקורולה קרוס הפופולרית, ואולי זה לא מפתיע אם מביאים בחשבון של-GAC יש בסין שיתוף פעולה הדוק במו"פ ובייצור עם טויוטה. כמו לקרובת המשפחה היפנית, לאיון V יש פרופורציות של מכונית סטיישן, שתפחה בכל הכיוונים. הממדים דומים יותר לאלה של סקודה קודיאק, והם מודגשים באמצעות משטחי מרכב אנכיים וזוויתיים.

החרטום מתהדר במכסה מנוע אופקי כמעט, שצונח לעבר גריל חסום עם פנסי חזית גדולים יחסית למקובל כיום. בפינות יש חישוקי 19 אינץ' מהודרים, אם כי קצת רגישים לשריטות, ופרופיל הצד מחצין עמוד גג אחורי כמעט אנכי, וגג אופקי מקצה לקצה שעליו צמד מסילות גג מסיביות.

גם הזנב נאמן למוטיב "הסטיישן הגדולה", עם דלת אחורית ענקית שתחומה בין פנסים אנכיים וקטנים יחסית למקובל כיום. בסך הכול זהו עיצוב עדכני תכליתי, שמצליח להתבלט בתוך המון רכבי הקרוס-אובר העגלגלים מסין, שנראים כאילו נוצקו מאותה תבנית.

פנים הרכב

פתיחת הדלתות הקדמיות הענקיות מתבצעת באמצעות ידיות מתקפלות חשמלית, וחושפת סף כניסה בגובה נוח, שמוביל למושבים רחבים, נוחים ונאים, שתומכים בחוליות הגב גם בנסיעות ארוכות.

כפי שהתרגלנו כבר לצפות מרכבי קרוס-אובר סיניים, החלל הפנימי גדול במידה אחת לפחות מהמקובל בדגמים מערביים ששייכים לאותו פלח מחיר. על המושב האחורי של ה-V יכולים להתמקם שלושה מבוגרים ללא דוחק, ולרשותם עומד מרחב רציני למתיחת רגליים.

מרחב הראש מלפנים ומאחור סביר, והיושבים מאחור ייהנו מתצפית מצוינת מבעד לחלונות צד עצומים בגודלם. אפשר גם לשטח את כל המושבים לטובת יצירת חלל זוגי מרווח לצורך תנומה מזדמנת בדרכים, תחביב מקובל אצל הסינים, מתברר.

תא המטען רחב ועמוק, אבל הוא די קצר, מה שמגביל את נפחו ל-427 ליטר, פחות ממובילי הקבוצה. מנגד, קיפול המסעד האחורי מאפשר לנצל את מלוא העומק של תא הנוסעים הגדול, ולהעמיס מטען בנפח חריג של כ-1,600 ליטר.

מערך הפיקוד תואם את הקו המינימליסטי נוסח טסלה, שרווח בשוק, ו"מנקה" את המתגים הפיזיים מסביבת הנהג ומהקונסול המרכזי, לטובת מסך מגע מלבני ושטוח במרכז הקונסול, שלצידו לוח מחוונים מלבני בגודל נדיב.

שני המסכים הם באיכות גבוהה ומגיבים במהירות, הודות לצ'יפ מהדור האחרון, אבל הנהג עדיין נדרש לנבור בלא מעט תפריטים כדי לבצע פעולות שכיחות בנסיעה, כמו שליטה במערכת הקול, המיזוג, כוונון המראות ועוד. לפחות המהנדסים הותירו לנו פתחי אוורור שמתכווננים ידנית, וידית תפעול מקובלת לאורות ולמגבים.

יש גם מערכת פיקוד קולי, אבל היא מתקשה לפרש את רוב הפקודות שנאמרות באנגלית במבטא ישראלי. "באג" משמעותי יותר הוא היעדר תמיכה בעברית בתפריטים (יש בערבית וברוסית) מה שעשוי לאתגר לא מעט לקוחות. הובטח לנו שהנושא ייפתר בעדכון תוכנה קרוב. נתאזר בסבלנות.

איכות הייצור והגימור מותירה רושם מוקפד ומושקע מעל הממוצע, בזכות דיפונים רכים ונאים, שבהם עטויים רוב המשטחים בסביבת הנהג והנוסעים, בידוד רעשים יעיל מאוד עד סביבות 130 קמ"ש וטקסטורות נעימות גם למשטחי הפלסטיק החשופים בתא. היינו אפילו מעיזים להגיד, שההשפעה של איכות הייצור של טויוטה חלחלה למערך הייצור של שותפתה הסינית.

האבזור התקני נדיב, כמקובל בקרב הסיניות בפלח הזה, וכולל בין השאר גג זכוכית פנורמי ענק עם כיסוי חשמלי נגלל, ריפוד דמוי עור, דלת אחורית חשמלית, מערכת קול באיכות גבוהה ועוד. מנגד גם יש חוסרים תמוהים במפרט, כמו היעדר כוונון לגובה במושב הנוסע הקדמי. גם אין תמיכה מובנית במפות ניווט וקישוריות ישירה לאנדרואיד, אבל החוסרים האלה אמורים להיפתר בעדכון תוכנה עתידי.

מנוע וטווח חשמלי

המנוע הבודד הוא בהספק 204 כ"ס, ויש חזקים ממנו בפלח. הוא מזרים את הכוח בצורה מעודנת ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות, ולמהירות מרבית שמוגבלת ל-160 קמ"ש. אלה ביצועים די מתונים אבל הם יענו על הדרישות של רוב הלקוחות המשפחתיים. מצב התכנות הספורטיבי מחדד את תגובת הדוושה, לעיתים אפילו יותר מדי.

אחד היתרונות התחרותיים המרכזיים של הרכב הוא שימוש בסוללה בקיבולת נדיבה יחסית של 75 קילוואט, שמאפשרת טווח של עד 510 ק"מ ב-WLTP. במבחן שנערך לאחר שיא החום של אוגוסט, אך עדיין עם מזגן פועל בעוצמה גבוהה, התקבל הרושם שלרכב יש יעילות אנרגטית גבוהה, ואפשר להשיג בסביבות 420-450 ק"מ בנהיגה מתונה. הסוללה תומכת בטעינה מהירה יחסית של עד 175 קילוואט, וגם זו אינדיקציה לכך שמישהו השקיע משאבים הנדסיים משמעותיים בפיתוח מערכת ההנעה, ולא הסתפק ב"גזור והדבק". חבל רק שמחזור אנרגיית הבלימה מתון מאוד.

על הכביש

על הכביש הרשמים מעורבים. מצד אחד תחושת ההיגוי הדוקה ומדויקת באופן מפתיע, לאחר ניתוק מערכת הסיוע לשמירה על הנתיב, והנהג מקבל היזון חוזר טוב בפניות הדוקות. מצד שני המתלים רכים מאוד, ומשחררים לא מעט נטיית גוף בפניות. גם בולמי הזעזועים רכים מאוד, ונוטים לטלטל את המרכב ואת הנוסעים בעת מעבר על מהמורות גדולות, בעיר ומחוץ לה, ולקפץ על רמפות האטה. זו תופעה שפגשנו בלא מעט סיניות בפלח הזה, אבל יש גם יצרנים שכבר השכילו להתגבר עליה.

מחיר

ה-AION V נכנס לאחד הפלחים התחרותיים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי, שמתנהלת בו מלחמת מחירים קשה. התשובה שלו היא מחיר חדירה תחרותי של 167 אלף שקל, שאליו יתווספו, יש להניח, הטבות כאלה ואחרות.

במחיר הזה הרכב מציע את יחס הטווח-לשקל הטוב ביותר בפלח, נוכחות כביש, מרחב-פנים רציני ואבזור מכובד. עבור לקוחות רבים זה מספיק. מנגד, מי שיתפשר על טווח קצר יותר ימצא בשוק, בהפרש מחיר לא גדול, למעלה ולמטה, כלים עם יכולת דינמית טובה יותר.

חלק מהמתחרות

ג'ילי EX5

162 עד 168 אלף שקל עולה הקרוס-אובר החשמלי החדש, שנחת לאחרונה. יש לו ממדים מכובדים ותא נוסעים איכותי ומרווח. המנוע הוא בהספק 214 כ"ס והטווח 430 ק"מ

ג'ילי EX5 / צילום: יח''צ

קיה EV3

165-187 אלף שקל עולה הנציג הקוריאני החדש בפלח. הממדים החיצוניים קומפקטיים אבל התא שימושי למשפחות. המנוע בהספק 204 כ"ס והטווח 432-589 ק"מ

קיה EV3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

עידן וולס / צילום: יונתן בלום

המאבק מול מנורה, הפגישה שהסעירה את שוק ההון והיחסים עם יצחק תשובה: עידן וולס מדבר

רגע אחרי ההשתלטות על ישראכרט עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, חושף את מאחורי הקלעים: "התכוננו מתחת לרדאר, זה היה בית ספר לעסקים" ● בראיון בלעדי הוא מספר גם על הפגישה שהסעירה את שוק ההון, הסכם הגז הגדול אי פעם והקשר הקרוב עם יצחק תשובה, ש"צריך לקבל את פרס ישראל"

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון עלולה להימנע מעסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

ששת הנופלים / צילום: דובר צה''ל

שני "הותר לפרסום", בהפרש של שעתיים: אלה ששת הנופלים - בפיגוע ובעזה

ערן, איתן, אומרי-חי ורון נהרגו לאחר שההאמר הצבאי שבו נסעו עלה על מטען ברפיח ● מאוחר יותר מחבל ירדני שהגיע חמוש למעבר אלנבי – רצח את יצחק ואורן ● מפקד הפלוגה מרפיח הניח אחריו אלמנה ושני ילדים, רון נפל ביום הולדתו ה-20 ● בנו של יצחק שמשרת במילואים שמע על הפיגוע במעבר הגבול וקפץ לזירה – שם גילה שאביו נרצח ● 48 חטופים - 714 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי

דיסקונט מוכר את החזקותיו בחברת האשראי כאל לג'ורג' חורש והראל

העסקה סוכמה לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל, והיא גברה על הצעה גבוהה יותר שהגיש מוטי בן משה והוערכה בסכום של מעל ל-4 מיליארד שקל ● כעת נותר נתח של 28% שבידי הבנק הבינלאומי, שיכול להחליט שהוא מצטרף לעסקה, ואז יוניון השקעות והראל יצטרכו לשלם עבור חלקו לפי אותו השווי

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, spatuletail

מגמה מעורבת באסיה; הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית על כנה

הניקיי נחלש ב-0.6%, מדד שנזן מוסיף 0.3%, מדד האנג סאנג עולה ב-0.1% והקוספי הדרום קוריאני מאבד 0.7% ● החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות של עד 0.06% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מטפסות

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים