גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה מושגים שכדאי להכיר לפני שקונים רכב חדש

בעבר, רכישת רכב הייתה פשוטה יותר והסתמכה על נתונים בסיסיים ● היום, עם כניסת טכנולוגיות חדשות ורכבים "מחושמלים" לשוק, נדרש להכיר מושגים כמו WLTP ו־OTA, והמלאכה נעשתה מורכבת יותר ● גלובס מנסה לעשות סדר בבלגן

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

בשנת 2008 נחתה בישראל טויוטה פריוס, המכונית הראשונה בעלת הנעה היברידית, וזכתה לקבלת פנים חשדנית וצוננת. היא הייתה יקרה, לא חזקה במיוחד ועלו שאלות לגבי עלות החלפת סוללה, שמירת הערך בעתיד והקרינה הנפלטת בנסיעה.

למרות שם המותג הסולידי והטבות המס הנדיבות באותה תקופה, היא נמכרה בכמויות מזעריות והיבוא שלה הופסק לפרקים. כמעט עשור חלף בטרם נכנסו המכוניות ההיברידיות ל"מיינסטרים" של שוק הרכב הישראלי וכבשו נתח משמעותי.

מבחן דרכים | החל מ-167 אלף שקל: לרכב הזה יש את היחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר
בלעדי | באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

אלא שכיום שוק הרכב הישראלי נמצא בנקודת קיצון הפוכה, ונראה שהלקוחות מסתערים על כל טכנולוגיה חדשה. בתחילה אלו היו החשמליות, שבתוך שלוש שנים רשמו צמיחה של מאות אחוזים בנתח השוק, וכיום אלה רכבי הפלאג־אין הייבריד שזוכים להצלחה מסחררת.

לצד מערכות ההנעה החדשות, נכנסות לשוק גם טכנולוגיות רכב המשנות מהותית את חוויית השימוש ואת אופייה. הן מאתגרות גם לקוחות "דיגיטליים", שגדלו על סמארטפונים, מסכי מגע, אפליקציות ואינטרנט מהיר, ומתייחסים לכלי הרכב שלהם כשלוחה ניידת של סגנון החיים הדיגיטלי. לצידם יש בישראל צרכנים רבים שרוכשים כלי רכב אולטרה־מתקדמים אלו בשיטת "נקפוץ למים העמוקים ונלמד לשחות אחר כך".

לטובת הלקוחות המוצפים בחידושים ננסה להאיר כמה מהפינות של "הרכב הישראלי בשנת 2025".

WLTP: תקן עולמי לפרוצדורת מבחן לרכב קל

בניגוד לאירופה ולארה"ב, המעבר המהיר של הלקוחות בישראל לכלי רכב בעלי הנעה "ירוקה" לא נבע משיקולים סביבתיים אלא תקציביים. כלומר חיסכון בעלויות השוטפות.

אבל בסוגיה הכלכלית החשובה הזו עדיין רב הנסתר על הגלוי. אמנם המשווקים והלקוחות בישראל כבר למדו להכיר את נתוני צריכת הדלק והטווח של WLTP ("תקן עולמי לפרוצדורת מבחן לרכב קל"), ורואים בו מדד תחרותי. אך ל־WLTP יש קשר די רופף לצריכת הדלק או לטווח הנסיעה בעולם האמיתי.

תקן זה בוחן את הצריכה, הפליטה והטווח בתנאי מעבדה אידיאליים המדמים נסיעה במישור, בטמפרטורה חיצונית מתונה, במהירות ממוצעת של 46.5 קמ"ש וללא מזגן פועל. לכן הוא נחשב למקל יחסית.

נסו לתרגם נתונים אלו לתנאים ישראליים טיפוסיים - כמו מזגן פועל בעוצמה ברוב ימות השנה, נסיעה אגרסיבית והעמסת יתר - ותבינו מדוע גופי סחר־רכב גלובליים דוגמת "אוטו־טריידר" ממליצים ללקוחות "להנמיך ציפיות" ולהפחית כ־25% מהטווח החשמלי המוצהר ב־WLTP.

אמנם סטייה כזו אינה קריטית עבור נהגי כלי רכב חשמליים, המבצעים טעינה יומית סדירה מהרשת, ושהנסועה הטיפוסית שלהם היא כמה עשרות קילומטרים ביום בעלות מזערית. אבל "צרכני נסועה כבדים" צריכים לקחת זאת בחשבון.

רכבי PHEV: ההבדל בין תיאוריה למעשה

ריאליות נתוני ה־WLTP אף רופפת יותר ברכבי פלאג־אין (PHEV) מהדור החדש, המצוידים בסוללות גדולות וצורכים דלק יקר. כך למשל, חישוב צריכת הדלק הממוצעת המשוקללת של רכבי פלאג־אין ב־WLTP מבוסס על הנחה תיאורטית ואופטימית לגבי היחס הממוצע בין היקף הנסיעה ברכב על חשמל בלבד וסוללה טעונה, להיקף הנסיעה אחרי שהסוללה התרוקנה.

יחס זה מניב לעתים קרובות "נתונים גדולים מהחיים" כמו צריכת דלק "משוקללת" של 200-150 ק"מ לליטר, טווח נסיעה משולב חשמל או בנזין של 1300-900 ק"מ ופליטה אפסית. למותר לציין, שנהגים ישראלים טיפוסיים הטוענים את רכב ה־PHEV שלהם על בסיס "מזדמן" יתקשו מאוד להשיג נתונים שמתקרבים ל־WLTP.

בפועל הטווח החשמלי וצריכת הדלק ברכבי PHEV מושפעים גם ממשתנים כמו מצב הסוללה, סוג הדרך שבה נוסעים, הטמפרטורה החיצונית, מהירות הנסיעה ובעיקר מרחק הנסיעה. כדי להוסיף לבלבול, היצרנים והמשווקים מחויבים לפרסם גם את צריכת הדלק הממוצעת של הרכב כשהוא עובד על בנזין בלבד. זו, לרוב, אינה שונה משל רכבי בנזין רגילים, בסביבות 18-12 ק"מ לליטר, ושונה דרמטית מהנתון ב־WLTP.

אז לאיזו צריכת דלק לצפות בפועל מה־PHEV? תלוי באופי הנסיעה. נהג היוצא לנסיעה רצופה למרחק כמה מאות ק"מ עשוי לגלות שהרכב ששוקל 2 ורבע טון מצויד במנוע בנזין קטן העובד שעות נוספות להנעת הגלגלים או לטעינת הסוללה על תקן גנרטור. לעומתו, נהג שנוסע כמה עשרות ק"מ ביום, בטווח החשמלי הטיפוסי של סוללה טעונה, יבקר בתחנת הדלק לעתים רחוקות מאוד.

הדרך הטובה ביותר לקבל אינדיקציה אמינה ביחס לנתונים היא להסתמך על ניסיונם של אחרים המחזיקים באותו רכב. אולי אף לשכור רכב כזה לכמה ימים ולעקוב אחר הנתונים הריאליים שמציג מחשב הדרך ברכב. בטווח ארוך, הדבר יכול לחסוך לא מעט כסף.

OTA: עדכונים מרחוק, שדרוג לערך הרכב

עד לפני שנים לא רבות צרכן שרכש רכב חדש קיבל אותו כמות שהוא. משמע, לאורך כל חיי הרכב הוא נשאר במפרט המקורי שעימו ירד מפס הייצור. אבל כיום רוב דגמי הרכב המודרניים שנמכרים בישראל קרובים יותר באופיים לטלפונים חכמים ולמחשבים ניידים.

כלומר, מערכות רבות שמותקנות ברכבים מוגדרות ומתופעלות באמצעות מעבדים, ושולטת בהם תוכנה שהיצרנים יכולים לעדכן מרחוק. ממש כמו מערכת ההפעלה בסמארטפון. השיטה הזו מכונה OTA (ראשי תיבות של Over The Air).

במקרים רבים מדובר בעדכונים שגרתיים ותקופתיים כמו עדכון מפות, ממשק גרפי חדש, הוספת ביצועים לאפליקציות קיימות והתקנת אפליקציות חדשות. במקרים אחרים זה יכול להיות תיקון מרחוק של תקלות ו"באגים" שהתגלו בדיעבד בתוכנת הרכב, לצד אופטימיזציה של הסוללה והמנועים לטובת הגדלת הטווח והיעילות האנרגטית, שיפורים במערכות הבטיחות וכו'.

בשורה התחתונה מדובר באפשרות לשדרג ולהעשיר את חוויית השימוש ברכב לאורך שנים, ומתוך כך גם לשפר את ערך המכירה שלו כמשומש.

הבעיה היא, שלכל יצרן רכב יש גישה שונה לעדכוני OTA ובמיוחד לפרסום מידע על העדכונים. יש יצרנים שהופכים את העדכונים הללו ל"אירוע" בעל ערך שיווקי מוסף כמו חיזוק הקשר עם הלקוחות, שמחכים לעדכונים הללו בקוצר רוח.

אחרים מתייחסים לעדכונים כ"כלי טכני פנימי" - מעין ערוץ תקשורת ישיר ביניהם לבין הרכב, המאפשר למחלקה הטכנית לבצע תיקונים "שקטים" או להוסיף יישומים מסחריים בלי ידיעת הלקוח.

לצרכן בישראל: שאלות חיוניות שכדאי לשאול

עבור רוב הלקוחות בישראל הנושא כולו נמצא עדיין "מתחת לרדאר", ולמרות השפעתו הגדולה על אורך חיי הרכב, הוא עדיין לא מוטמע במערכת השיקולים לבחירת רכב.

כך או כך צרכן מתוחכם, המתבלט בבחירת רכב חדש, צריך להקדיש תשומת לב לסוגיה זו - שיכולה לשפר מאוד את יכולות הרכב לאורך השנים ואת שמירת הערך שלו. מומלץ לנסות לקבל תשובות מהיבואן או מאתר היצרן על כמה שאלות חיוניות.

לדוגמה, מה מחויבות היצרן לפיתוח עתידי של עדכוני תוכנה למותג ולדגם הספציפי שאותו רוכשים? האם התמיכה תופסק אחרי שנתיים־שלוש, כמו בסמארטפונים, או שהיצרן מחויב לה לאורך כל תקופת האחריות (10-7 שנים בממוצע) או אף מעבר לכך?

שאלות נוספות: האם עדכונים מרחוק מתבצעים אוטומטית, "ברקע", ונדרשת רק הסכמה כללית של הלקוח בעת הרכישה, או שנדרש אישור ידני של כל עדכון תוכנה לפני ההתקנה? יש לכך משמעויות גם לגבי אבטחת המידע ברכב. האם היצרן מחויב לעדכונים ספציפיים לישראל לאורך זמן (ממשק שפה עדכני, מפות וכו')?

השאלה החשובה ביותר היא מה כולל כל עדכון תוכנה. רוב היבואנים לא נוהגים לספק מידע בנושא ומסתפקים בקישור לאתר העדכונים של היצרן, אם קיים, או בתקשורת ישירה שמבצע היצרן עם מערכת המולטימדיה ברכב. כרגע, החריגים לטובה בתחום הם טסלה, זיקר ו־BYD, המפרטים בעברית את המהות של כל עדכון.

צריך לזכור שהתייחסות היצרן לעדכוני תוכנה מרחוק כמובנים מאליהם עלולה להיות בעייתית. במיוחד אם מדובר בהתקנת אפליקציות או עדכונים המשנים את חוויית הנהיגה המוכרת; כמו שינוי אופי תגובת מערכת הבטיחות האקטיבית, או התקנת יישומים האוספים מידע פרטי.

עוד כתבות

אלוף דוד זיני / צילום: דובר צה''ל

אחרי מאבק משפטי ופוליטי: הממשלה אישרה את מינוי דוד זיני לראש השב"כ


אחרי שוועדת גרוניס אישרה פה אחד את מינויו - הממשלה אישרה כי זיני ייכנס לתפקיד ב-5.10 • היועמ"שית קבעה בחוות דעת כי אין מניעה משפטית מזיני לכהן בתפקיד • יחד עם זאת, הנחתה כי במקרים שבהם יפנה אליו רה"מ בבקשות מסוימות - עליו לפנות ליועמ"ש השב"כ • נתניהו: הוא האיש הנכון להוביל את השב"כ. יש לו יכולת לחשוב מחוץ לקופסא • התפקידים שמילא בצבא - והאתגרים שאיתם יתמודד

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Avi Ohayon

טראמפ הכריז על תוכנית שתשנה את המזרח התיכון. אבל האם היא באמת תקרה?

תוכנית 20 הנקודות שהציג נשיא ארה”ב לסיום המלחמה זכתה לברכת מדינות העולם וביניהן מתנגדות מובהקות של ישראל, אך ההיתכנות שלה תלויה בשורה ארוכה של תנאים ● לפי מומחים, ברשות הפלסטינית כבר רואים במתווה המוצע הישג כביר

שמואל פרנקל / צילום: ענבל מרמרי

מנוחי דנקנר ועד ארקדי גאידמק: הוא עשה עסקים עם כולם, עכשיו הוא חושף הכל

יו"ר ומייסד אפסילון פעיל בשוק ההון כבר קרוב לארבעה עשורים - וחווה כמעט הכל ● בראיון מיוחד לגלובס הוא מספר איך סירב ל־400 מיליון שקל מארקדי גאידמק ("לאדם כזה אני לא מוכר") ● מדוע נפל מיזוג עם אלטשולר שחם רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם ● ולמה בשנת 2006 רצה שיצחק תשובה יהפוך לבעל הבית ("האם התקופה עם נוחי דנקנר הייתה זהב? לא")

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

רשות החשמל משנה את נוסחת תעריפי החשמל. בכמה יעלה המחיר ב-2026?

החל מתחילת 2026 תעריפי החשמל הביתיים יתעדכנו כל רבעון, ולא ברמה שנתית כפי שהיה עד כה ● בנוסף הודיעה רשות החשמל כי כבר ברבעון הראשון של 2026 המחיר יעלה בין 1.3% ל-2.5%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה שברה שיאים; מדד הבנייה זינק בכ-7%, מדד הנדל"ן ב-5.5%

מדד ת"א 35 זינק בכ-2.7% ● מדד רשתות שיווק עלה ב-4%, הבנקים ב-3% ● בבורסה ציינו ש"שבירת השיאים בזמנים מאתגרים אלה מצביעה על חוסנה של הכלכלה והחברות הציבוריות ועל ראייה אופטימית לעתיד" ● השקל נסחר סביב שיש של כשלוש שנים מול הדולר

לא טראמפ ולא נתניהו: מי שמדאיג את אויבינו זה טוני בלייר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: מנהיגים ברחבי העולם מברכים על התוכנית שהציג טראמפ לסיום המלחמה בעזה, בעולם הערבי מסקרים בהרחבה את התנצלות נתניהו לקטאר, יש גם מי שמזהיר שהתוכנית עלולה להביא לעוד מלחמה, ובינתיים חמאס ואיראן מודאגים ממעורבות טוני בלייר ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב / צילום: פרטי

אחרי 6 שנים, מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב

בחודש הבא יתקיים אירוע TEDxJaffaWomen 2025, אשר יכלול שמונה הרצאות של נשים בלבד, שיעסקו בחדשנות, מנהיגות ושינוי חברתי ● מאחורי המהלך עומדות שלוש נשים: "האירוע מבקש להציג רעיונות מעוררי השראה מישראל, ולארגנו בתקופה של מלחמה היה אתגר עצום" ● אירועים ומינויים

החרטות של מנהלי ההשקעות / צילום: Shutterstock

החמצת פייסבוק והמכירה רגע לפני הזינוק: הפספוסים של מנהלי ההשקעות

שבעה מנכ"לים ומנהלי השקעות בכירים שמנהלים מיליארדי שקלים, חושפים את הרגע שבו הזהירות גברה על ההזדמנות - או ההתלהבות על שיקול הדעת ● להיות אמיצים, לא להתעלם מנכסים רק כי קשה לנתח אותם, ובעיקר - לא להיתקע בעבר: הלקחים שלמדו מי שמכירים את השוק הכי טוב, ובכל זאת טעו

עזרא גרדנר / צילום: באדיבות ורנה קפיטל

מייסד הקרן הזרה הכי פעילה בארץ: "השוק הפרטי סגור לחברות ישראליות"

לעזרא גרדנר יש פרספקטיבה של יותר מ־20 שנה בשוק ההון, עם התחלה כאיש פיננסים בג'יי.פי מורגן ו־UBS, ובעשור האחרון כמוביל קרן ההון סיכון וראנה ● לגלובס הוא מספר איך התרוקנה ישראל ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק הפרטי, ולמה הוא בכל זאת "מעולם לא היה אופטימי יותר"

זירת הפיגוע בבריטניה / צילום: ap, Peter Byrne

פיגוע משולב ביום כיפור במנצ'סטר: 2 נרצחו בבית כנסת

המשטרה הבריטית: "אומץ ליבם של המתפללים והצוות הביטחוני בבית הכנסת מנע מהמחבל להיכנס פנימה ולפגוע באנשים נוספים" ● קצין צה"ל נפצע קשה בקרב במרכז הרצועה, בהיתקלות נפצעו גם קצין וחייל באורח קל ● כוחות צה"ל השתלטו על "משט החירות לעזה" - נעצרו 425 פעילים ● 48 חטופים, 726 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

מייסדי קומקריט. מימין - מיכאל מור, איציק דניאל מיכאלי, שוקי ידידיה / צילום: קומקריט

גם שעשוע בפנים: חברת התקשורת הלוויינית מגייסת 29 מיליון דולר

חברת הדיפ-טק הישראלית קומקריט מודיעה על גיוס של 29 מיליון דולר, בהשתתפות פרופ' אמנון שעשוע ומשקיעים נוספים ● החברה, שהוקמה ע"י יוצאי יחידת 81, מפתחת מערכות תקשורת לוויינית, שמיועדות לתת מענה למצבים שבהם אין תשתית תקשורת: החל ממשימות צבאיות ומבצעיות ועד פעולות חילוץ והצלה ● השלב הבא: בניית תשתית עסקית גלובלית

היום שבו יפוצחו ברגע הסודות השמורים בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock

קוראים לו יום ה-Q. כשהוא יגיע כל הסודות הכי שמורים בעולם ייחשפו

יום אחד, בליווי נאום ממשלתי קודר או הודעה צוהלת של ענקיות הטכנולוגיה, העולם ייכנס לעידן הפוסט-קוונטי ● מיילים, פוסטים אנונימיים, ארנקי ביטקוין, רשומות רפואיות, המערכת הפיננסית העולמית - כל אלה ייפרצו באחת ● או במילים אחרות: הסוף לביטחון הדיגיטלי ● קוראים לזה יום ה-Q, ויש סיכוי של כ-30% שהוא יתרחש עד 2035 ● אלא אם כן זה כבר קרה, בחשאי ● 5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם

הבורסה שוברת שיאים

השבוע המשוגע של הבורסה בת"א: תשואה של שנה בשלושה ימים

נדיר שרואים את מדדי הדגל של הבורסה מזנקים ב-5%-7% בשלושה ימים בלבד ● מדדי הביטוח והבנייה זינקו 13%, ועכשיו, הגיע תורם של מדדי הנדל"ן להשלים את הפער ● יניב פגוט מהבורסה: "למרות העליות החדות, ניכרת זהירות בקרב המשקיעים, שכן לא ידועה תגובת החמאס, ואזרחי ישראל רצופי אכזבות"

גילי רענן, מייסד Cyberstarts / צילום: איל יצהר

סייברסטארטס מגייסת קרן השקעות המשך בהיקף של 380 מיליון דולר

קרן ההון־סיכון הישראלית, המתמחה בהשקעות סיד בתחום הסייבר, סוגרת קרן המשך שנייה בהיקף 380 מיליון דולר – ומצטרפת לגיוסים של מעל 700 מיליון דולר שביצעה השנה ● מאז הקמתה ב־2018 היא ליוותה שורת אקזיטים ושחקניות צמיחה מובילות כמו וויז, Fireblocks ואיילנד

חשבון נפש עובדתי / צילום: Shutterstock

חשבון נפש עובדתי: הטעויות החוזרות שהגיע הזמן להשאיר מאחור

הפוליטיקאים מהדהדים פעם אחר פעם טענות - שמצליחות להיות שגויות מכל כיוון ● במוקד: העברת הכספים לעזה, גיוס החרדים והצמיחה הכלכלית ● יום הכיפורים הוא הזדמנות טובה להיפטר מטעויות העבר

ליקויי בנייה / אילוסטרציה: יח''צ

חברת בנייה תשלם פיצוי של כ־1.3 מיליון שקל על ליקויי בנייה בשטחים משותפים

בית המשפט קבע כי חוסר תום לב מצד חברת הבנייה גרם לנזק ראייתי לנציגות הדיירים ● הוא אף התיר לנציגות הדיירים לתבוע את חברת הבנייה לפיצוי בגין ליקויים נוספים

המלחמה בעזה / צילום: ap, Ariel Schalit

לאיפה הולכים השווקים? שלושה תרחישים וההערכה - ישראל עשויה להרוויח בכל מקרה

המתווה של נשיא ארה"ב טראמפ לסיום המלחמה עורר אופטימיות רבה בשווקים, עם זינוק חד במדדים המובילים והתחזקות השקל ● אבל כעת השאלה הגדולה היא האם התוכנית תצא לפועל, ומתי ● המומחים מנתחים איך יגיבו השווקים והכלכלה הישראלית לשלושה תרחישים עיקריים

אסף רפפורט, מייסד וויז / צילום: נתנאל טוביאס

אסף רפפורט בראיון לפורצ'ן: עסקת וויז-גוגל "משנה חיים"

לראשונה מאז שגוגל הכריזה על רכישת וויז, המייסד והמנכ"ל אסף רפפורט התיישב לראיון בעיתון האמריקאי פורצ'ן ● האיש שהצליח להקים חברה תוך חמש שנים בלבד ולהפוך אותה לשם הכי מדובר בתעשיית האבטחה העולמית, מתאר את הרגעים שבהם כמעט אמר לא, את הקסם הייחודי של הצוות שהוביל אותו, וגם את חייו האישיים, שנכנסו למסלול חדש

דאגלס מאריי / צילום: פרטי

הסופר הבריטי שהתייצב לצד ישראל: המלחמה בעזה היא בעיה של המערב

דאגלס מאריי, העיתונאי והסופר שנעמד לצד ישראל מאז 7 באוקטובר, משוכנע שהמלחמה מול חמאס הקצינה קריאות נגד המערב ● "תפיסות ליברליות התאדו בשנים האחרונות מהמרחב הציבורי" ● בראיון לגלובס הוא מספר על ביקורו בעזה ומסביר למה הדבר היחיד שישראל יכולה לעשות כעת הוא "לשגשג ולשרוד"

מטוס טורקי מדגם הורג'ט / צילום: Reuters, Anadolu

ספרד ביטלה עסקאות נשק עם ישראל, וחתמה עם אחד משונאינו

מכון מחקר אמריקאי ממליץ להעתיק פסי ייצור ביטחוניים לישראל ולמדינות ידידותיות נוספות במזה"ת ● איראן הציגה חימוש משוטט חדש בתערוכה עם חברות ישראליות ● ארה"ב יירטה כטב"מים איראניים עם חימושים מונחי לייזר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות