גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם שטח וגם ירוק: זה רכב של קצוות ורק מעטים יוכלו להרשות אותו לעצמם

מרצדס G-580 החשמלי, הגרסה החשמלית של רכב השטח האייקוני שעולה כמו דירה בפריפריה, מצליח להיות שילוב נדיר בין סמל סטטוס קשוח ובין הנעה "ירוקה" ● יש לו תא נוסעים מרווח ויוקרתי, ועיצוב שהופך אותו למוקד עניין ציבורי ● אבל הטווח המוגבל שלו מעיב על השימושיות ביחס לגרסאות הבנזין והדיזל ● מבחן דרכים

מרצדס G–580 חשמלי / צילום: יח''צ
מרצדס G–580 חשמלי / צילום: יח''צ

שני הצעירים במרצדס הכסופה, שעצרו ליד ה-G קלאס השחורה שלנו בחניון בצפון הארץ, התקשו להסתיר את התלהבותם. הם צילמו את הרכב מכל פינה והסריטו קליפ, שלא היה מבייש את מיטב במאי הטיקטוק. לבסוף הם ניגשו אלינו וביקשו בנימוס שנתניע, כדי שיוכלו להקליט את רעש המנוע. "אבל אין, זה רכב חשמלי", ענינו. ההתלהבות התחלפה בחוסר אמון ולאחר מכן באכזבה. השניים חזרו למכונית ונעלמו בחריקת צמיגים.

החל מ-167 אלף שקל: לרכב הזה יש את היחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר
וורן באפט חיסל את החזקותיו ביצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

האפיזודה הזו המחישה היטב את האישיות הדו-קוטבית של ה-G קלאס החשמלי החדש של מרצדס. מצד אחד, סמל מעמד אולטימטיבי והצהרת סטטוס כוחנית שחביבה על בעלי ממון וידוענים ברחבי העולם; מצד שני, רכב ידידותי לסביבה, שגולש ברחובות העיר בנימוס חרישי וחוסך לבעליו העשירים הרבה כסף על דלק. האם שני הקטבים האלה יכולים לדור בכפיפה אחת, או שמדובר בגימיק?

עיצוב חיצוני

חיצונית לפחות, ה-G580 בהחלט ממלא את תפקידו המעמדי. העיצוב החד דמוי הקובייה אומנם התעדן מעט במודל 2025, בזכות פגושים עגלגלים ופנסי LED מתוחכמים, שמופרדים על ידי גריל אווירודינמי. אבל קווי המתאר הבסיסיים לא השתנו מאז שנות ה-70, כאשר ה-G הושק כרכב מפקדים צבאי לשטח.

השמשה הקדמית שטוחה וזקופה כמו בג'יפים של פעם, הכנפיים הצדדיות רבועות ומסיביות, ומעליהן יש מכסה מנוע בולט בעיצוב נוסטלגי. פרופיל הצד נשלט על ידי דלתות אנכיות ומסיביות, עם צירי דלתות בולטים החוצה וידיות גדולות. יש גם שלושה חלונות שקועים בכל צד, נוסח כלי רכב ממוגנים, הגג שטוח לכל אורך הרכב ועמוד הגג האחורי דקיק וזקוף, כאילו מתריס על כללי העיצוב האווירודינמיים של ימינו.

את המראה משלימה דלת אחורית אנכית עם חלון גדול, שבמרכזה כיסוי רבוע ובולט לגלגל הרזרבי. כל זה ארוז בממדים ענקיים ומתנשא לגובה של מסחריות טיפוסיות. העיצוב הזה משדר "אל תתעסקו איתי" ויוצר סביבו בחניה "טבעת הרתעה" בלתי נראית.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים מחייבת פעולות פיזיות נמרצות. צריך לאמץ את השרירים כדי לפתוח את הדלתות הכבדות, להיעזר בידיות הצד הפנימיות כדי לדלג בתנופה על מדרגות הצד; ולבסוף צריך גם לטרוק את הדלת, במאמץ שלא יבייש שום ממ"ד.

התהליך ממקם את היושבים גבוה מעל הכביש עם נקודת תצפית מעל גגות רוב כלי הרכב הפרטיים. הראות לצדדים טובה והחלון הגדול והשטוח מספק ראות סבירה לאחור, אם כי בחניה עדיין מומלץ להיעזר במצלמות ההיקפיות. ואם כבר הזכרנו חניה, עם גובה של 1.99 מ' לפני מסילות גג כדאי לחשוב היטב לפני שנכנסים לחניונים סגורים ונמוכים.

תא הנוסעים מותיר מאחור את העיצוב התעשייתי והחומרים העמידים של הדורות הראשונים של ה-G, ומקיף את הנוסעים במיטב הפאר, האלקטרוניקה והנוחות. המושבים הקדמיים העמוקים המרופדים בעור נאפה לא יביישו S קלאס, וגם המושב האחורי מרופד בפאר ויכול לאכלס שלושה מבוגרים גבוהים. אלה ייהנו מרצפה שטוחה וממרחב סביר לרגליים, ולמרות שהרצפה גבוהה בסנטימטר בגרסה החשמלית, מרחב הראש עדיין שופע. תא המטען מסתפק ב-555 ליטר, לעומת 620 ליטר בבנזין ובדיזל.

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך רוחבי ענק ברזולוציה גבוהה, שממזג ברצף את לוח המחוונים ואת מסך הפיקוד. יש לו תגובה מהירה ותפריטים גרפיים נאים ונוחים להתמצאות, וכגיבוי, מערכת זיהוי קולית מצוינת, שכמעט לא מחמיצה פקודות.

ההגה עצמו ספורטיבי למראה וסביבת הנהג משובצת במתגים ממתכת דחוסה וקרירה למגע ובמשטחי דיפון רכים. אומנם נותרו בתא כמה פריטי עיצוב נוסטלגיים מהדורות המוקדמים, כמו ידית אחיזה ענקית בקונסול מול הנוסע ויחידת מיזוג בולטת במרכז. אבל בשורה התחתונה התחושה היא של רכב פאר מפנק ובנוי היטב. בידוד הרעשים טוב עד סביבות 120 קמ"ש, ואז נשמעים לא מעט רעשי רוח.

מנוע וטווח חשמלי

כמו כל דבר ברכב הזה, גם מפרט מערכת ההנעה נע על המנעד בין "מוגזם" ל"גדול מהחיים". הוא כולל לא פחות מארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, עם הספק משולב של 587 כ"ס ומומנט הזוי של 118 קג"מ. הסוללה היא בקיבולת של 124 קילוואט-שעה ברוטו (116 נטו) ולמרות משקל עצמי של 3.1 טונות כמעט לפני נוסעים ומטען, הרכב מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות.

בתנועה עירונית ובין עירונית הרכב גולש בצורה תרבותית ומעודנת עם תגובת דוושה די נמרצת. מצב התכנות הספורטיבי כבר מספק את בעיטת המומנט המתבקשת מהנתונים, בכל שיפוע, ודורש לעגן היטב את הנוסעים והמטען למניעת התעופפות אקראית.

כצפוי, רכב של 3 טונות פלוס, עם מבנה אווירודינמי של מכולת מטען, גובה מחיר בפרק הטווח. למרות סוללה ענקית, הטווח החשמלי הנקוב הוא 453 ק"מ בלבד, וגם זה נתון די תיאורטי. ביום חם, עם מזגן פועל במלוא המרץ מלפנים ומאחור, ותאוצות אגרסיביות מזדמנות, כי צריך גם ליהנות, אפשר לצפות לסביבות 350-380 ק"מ.

על הכביש

על האספלט ה-G קלאס הוא כלי מרשים. יש לו היגוי חד ומדויק, כראוי לרכב שנושא את הסמל AMG על זנבו. מתלי אוויר ממוחשבים מצליחים לנטרל חלקית את נטיית הצד בפניות הדוקות, שנגזרת ממרכז הכובד הגבוה. מובן שזה לא רכב לשעשועי אספלט על כבישים מפותלים, במיוחד למי שמשנע מטען אנושי רגיש לטלטולים. על הכביש המהיר היציבות הכיוונית טובה עד סביבות 130 קמ"ש, ומעבר לכך צריך לשים לב לרוחות צד חזקות. הנסיעה על אספלט משובש נוטה לצד הנוקשה, אבל עדיין סבירה בהתחשב במשקל העצמי ובחישוקי הענק.

נאמנה למסורת ציידה מרצדס את רכב הדגל ביכולת שטח מקצועית. קצרה היריעה מלתאר כאן את כל הפטנטים שאחראים לכך, ונזכיר רק היגוי נפרד לכל אחד מהגלגלים, שמאפשר "סיבוב על המקום", תיבת העברה נפרדת לכל גלגל ואפשרות לצלוח מעברי מים עמוקים.

טוב לדעת שהמערכות האלה קיימות, למקרה חירום, אבל סביר להניח שרוב הלקוחות שרוכשים רכב כזה, לעולם לא ינסו לבדוק את העבירות שלו על סלעים קשוחים וחולות. במיוחד אם מביאים בחשבון, שצריכת החשמל תחת עומס של נהיגת שטח היא גבוהה במיוחד, וספק אם תצליחו למצוא עמדת טעינה מהירה אי שם במדבריות הנגב והערבה.

מחיר

ה-G קלאס החשמלי עולה בישראל 1.7 מיליון שקל. הוא מצליח לשלב הנעה נקייה וחסכונית, תחבורה יוקרתית ועתירת חשיפה ציבורית, שימושיות ליום יום וטכנולוגיות שטח עתידניות, שיכולות להפוך כל נהג לחיית סלעים ובוץ גם בלי ניסיון קודם. אבל הוא גם דורש פשרה בתחום הטווח לנסיעות ארוכות. ככזה הוא מיועד בעיקר לבעלי חברות וידוענים, שרוצים להגשים פנטזיה של נסיעה ברכב הפנאי-סטטוס האולטימטיבי מבלי להרגיז את שוחרי איכות הסביבה (או את בעלי המניות). היתר ימצאו פתרון שימושי יותר בגרסאות הבנזין והדיזל, הזולות יותר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ריינג'רובר חשמלי
שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 542 כ"ס וסוללה של 118 קילוואט-שעה, שאמורה לספק עד כ־500 ק"מ. המחיר בארה"ב יתחיל בכ־120 אלף דולר.

ריינג'רובר חשמלי / צילום: יח''צ

GMC האמר חשמלי
הגרסה חשמלית, ב־630 אלף שקל, מגיעה בממדי ענק, שלושה מנועים עם 804 כ"ס בגרסה הבכירה, יכולת שטח ותא מפואר. אבל משקל עצמי של 4.5 טונות דורש רישיון מסחרי.

GMC האמר חשמלי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

רכבים משומשים / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

טרייד מוביל ניצחה את רשות המסים: תשלם פחות מע"מ על מכירות רכבי טרייד-אין

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בנסיבות מסוימות סוחרי רכב בעסקאות טרייד-אין ישלמו את המע"מ בגין מכירת הרכבים תוך חישוב הרווח הכולל מכל העסקאות שלהם באותו חודש - ולא בגין הרווח הנובע ממכירת כל רכב בנפרד, כפי שסברה רשות המסים ● האם ההכרעה תשפיע על חברות נוספות במשק?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות; טסלה איבדה יותר מ-5%

דאו ג'ונס הוסיף 0.2%, הנאסד"ק התחזק ב-0.4% וה-S&P 500 עלה בכ-0.1% ● סטארבקס רשמה עלייה של 2.8% לאחר שהודיעה על עלייה קטנה בתשלומי הדיבידנד שלה ● המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת ● לפי פורבס, אילון מאסק היה היום לאדם הראשון אי פעם ששוויו חצי טריליון דולר

אפל / צילום: Shutterstock

אפל נתבעת לאחר שפיטרה עובד שהתגייר וביקש לשמור שבת

לפי הודעה רשמית של הנציבות האמריקאית לשוויון הזדמנויות בעבודה (EEOC): "אפל נכשלה שלא כדין להתייחס לאמונתו היהודית של עובד" ● לפי התביעה, לאחר 16 שנה של עבודה באפל החליט העובד להתגייר, ומנהלו אילץ אותו לעבוד בשבת והזהיר אותו שלא לדון במתקפת חמאס על ישראל באוקטובר 2023 עם עמיתים לעבודה ● מאפל לא נמסרה תגובה

החרטות של מנהלי ההשקעות / צילום: Shutterstock

החמצת פייסבוק והמכירה רגע לפני הזינוק: הפספוסים של מנהלי ההשקעות

שבעה מנכ"לים ומנהלי השקעות בכירים שמנהלים מיליארדי שקלים, חושפים את הרגע שבו הזהירות גברה על ההזדמנות - או ההתלהבות על שיקול הדעת ● להיות אמיצים, לא להתעלם מנכסים רק כי קשה לנתח אותם, ובעיקר - לא להיתקע בעבר: הלקחים שלמדו מי שמכירים את השוק הכי טוב, ובכל זאת טעו

דן בודנר, מנכ''ל ויו''ר ורינט / צילום: יח''צ

החברה שחושפת: מעל 900 מיליון דולר נשארו על השולחן באחד האקזיטים הגדולים של השנה

לפני כעשרה חודשים, הצעתה של קרן תומא בראבו לרכישת ורינט הייתה גבוהה בכ-50% מהמחיר בו רכשה אותה ● לפני כחודש ולאחר תהליך ארוך, הרכישה הבשילה ללא פרמיה על מחיר המניה

קרל ברני.  חי בעוני בבריטניה והתעשר כיזם בארה''ב / עיבוד: עיבוד תמונה מתוך האתר הפרטי של קרל ברני

אפילו עוזרת הבית קיבלה חלק בירושה: המיליונר שחילק את כספו עוד בחייו. בתנאי אחד

קרל ברני היה מולטי-מיליונר מזדקן עם צוואה מוכנה ליום שאחרי ● אלא שטיסה שהסתבכה, והציבה אותו פנים אל פנים עם המוות, גרמה לו לשנות את התוכנית ולהחליט: הוא יוריש את הונו לקרוביו עוד בחייו ● למתנה הזאת הוא הציב תנאי: כל אחד מהם חייב לבזבז את הכסף בתוך חמש שנים - ורק על מה שמסב לו אושר ● 5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

המשקיעים הישראלים מוכרים מניות בתל אביב ומעדיפים לקנות בחו"ל

המגמה מהחודש שעבר התחזקה בספטמבר, כשהמשקיעים הישראליים נטשו את הקרנות המושקעות במניות המקומיות לטובת מניות חו"ל, שגייסו החודש סכום של מעל 1.6 מיליארד שקל ● הקרנות הכספיות המשיכו להוביל את הגיוסים, כאשר גם קרנות אג"ח מדינה בלטו לטובה

תסכול ממכונת כביסה. אפשר לסלוח? / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: האם אנחנו יודעים לסלוח גם למכונות?

ערב יום כיפור הוא זמן טוב להתפייס עם בני אדם, אך מחקר חדש מגלה שאנחנו גם מסתובבים עם תחושות קשות כלפי מכונות ● המדיח שהתקלקל, המחשב שלרגע הפסיק לעבוד, האפליקציה שנתקעה - כל אלו עשויים לייצר בנו רגשות שליליים, ומסתבר שגם כלפיהם אנו מפעילים מנגנונים של סליחות ● איך זה נראה, ומה חברות הטכנולוגיה יכולות ללמוד מהתהליך?

ד''ר ג'יין גודול / צילום: Reuters

"לא נוכל לשפר את מצב הקופים בלי לשפר את מצב בני האדם"

הראיון פורסם במקור ב-2018, וכעת מקודם מחדש בעקבות מותה של ד"ר ג'יין גודול ● חוקרת השימפנזים האגדית ג'יין גודול, שעשתה מהפכה באופן שאנחנו רואים בעלי חיים, כבר מנסה להציל את הקופים בטנזניה מהכחדה ● בראיון מיוחד ל"גלובס" היא מבהירה מדוע אף אחד לא צריך להוליד יותר משני ילדים, מייחלת ליום שבו גברים יכירו ביכולות היתר של נשים, ומגלה למה התכוונה כשהשוותה בין טראמפ לשימפנזים

לא טראמפ ולא נתניהו: מי שמדאיג את אויבינו זה טוני בלייר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: מנהיגים ברחבי העולם מברכים על התוכנית שהציג טראמפ לסיום המלחמה בעזה, בעולם הערבי מסקרים בהרחבה את התנצלות נתניהו לקטאר, יש גם מי שמזהיר שהתוכנית עלולה להביא לעוד מלחמה, ובינתיים חמאס ואיראן מודאגים ממעורבות טוני בלייר ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון/ לע״מ

שיחת הטלפון החריפה של טראמפ לנתניהו: "אם תסרב תהיה לבד"

בשבת חשבו בבית הלבן שנתניהו עומד להגיד לא לתוכנית, אך טראמפ ניהל איתו שיחה קשה והבהיר: אם תסרב, תישאר לבד ● אזעקות בעוטף: ככל הנראה מהעיר עזה, ללא נפגעים ● קטאר, מצרים וטורקיה דוחקות בחמאס: קבלו את התוכנית ● עם זאת, לפי דיווח בכיר חמאס אמר ל-BBC: "הארגון צפוי לדחות את התוכנית של טראמפ" ● אחרי איטליה, גם ממשלת ספרד מבקשת מהמשט שלא להיכנס לשטח הימי שבשליטת ישראל ● הושגה שליטה מבצעית בציר נצרים שנסגר לעלייה מדרום

מייסדי קומקריט. מימין - מיכאל מור, איציק דניאל מיכאלי, שוקי ידידיה / צילום: קומקריט

גם שעשוע בפנים: חברת התקשורת הלוויינית מגייסת 29 מיליון דולר

חברת הדיפ-טק הישראלית קומקריט מודיעה על גיוס של 29 מיליון דולר, בהשתתפות פרופ' אמנון שעשוע ומשקיעים נוספים ● החברה, שהוקמה ע"י יוצאי יחידת 81, מפתחת מערכות תקשורת לוויינית, שמיועדות לתת מענה למצבים שבהם אין תשתית תקשורת: החל ממשימות צבאיות ומבצעיות ועד פעולות חילוץ והצלה ● השלב הבא: בניית תשתית עסקית גלובלית

מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב / צילום: פרטי

אחרי 6 שנים, מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב

בחודש הבא יתקיים אירוע TEDxJaffaWomen 2025, אשר יכלול שמונה הרצאות של נשים בלבד, שיעסקו בחדשנות, מנהיגות ושינוי חברתי ● מאחורי המהלך עומדות שלוש נשים: "האירוע מבקש להציג רעיונות מעוררי השראה מישראל, ולארגנו בתקופה של מלחמה היה אתגר עצום" ● אירועים ומינויים

אילון מאסק / צילום: ap, Brandon Bell

אילון מאסק נמצא באמצע הדרך להפוך לטריליונר הראשון בעולם

לפי מעקב "המיליארדרים בזמן אמת" של פורבס, אילון מאסק היה לאדם הראשון אי פעם ששוויו חצי טריליון דולר ● זאת לאחר שמניית טסלה כמעט הכפילה את עצמה מאז הודיע מאסק כי הוא מתכוון לסגת מתפקידו בממשל טראמפ ● גם SpaceX ו-xAI Holdings תרמו להונו של מאסק

מטוס טורקי מדגם הורג'ט / צילום: Reuters, Anadolu

ספרד ביטלה עסקאות נשק עם ישראל, וחתמה עם אחד משונאינו

מכון מחקר אמריקאי ממליץ להעתיק פסי ייצור ביטחוניים לישראל ולמדינות ידידותיות נוספות במזה"ת ● איראן הציגה חימוש משוטט חדש בתערוכה עם חברות ישראליות ● ארה"ב יירטה כטב"מים איראניים עם חימושים מונחי לייזר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של ריינאייר / צילום: Shutterstock

ענקית התעופה מודיעה רשמית - לא נחזור לישראל בקרוב

אחרי האיומים, חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר הודיעה באופן רשמי כי לא תשוב לטוס לישראל בעונת החורף הקרובה ● בחברה תולים זאת בכך ש"נתב"ג מסרב לאשר את הסלוטים ואת זמינות טרמינל 1"

5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם / עיצוב: אלישע נדב

פרויקט מיוחד: חמישה סיפורים עוצרי נשימה ממיטב עיתוני העולם

המולטי־מיליונר שהוריש את כל הונו ל־20 חברים ● התחקיר שחושף מי האדם שבאמת עומד מאחורי טלגרם ● הצצה לתעשייה שמצליחה להעלים אנשים מהתודעה ● שינוי הכיוון המפתיע של אירופה בעסקאות הנשק ● והיום שבו המחשבים יפצחו את ההצפנות וכל הסודות ייחשפו ● גלובס מגיש בבלעדיות כתבות שלא תוכלו להפסיק לקרוא מהגופים המובילים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט ביום האחרון של הרבעון; טבע זינקה, אנבידיה חצתה את רף ה-4.5 טריליון דולר בשווי שוק

וול סטריט סיימה חודש ספטמבר חזק במיוחד באופן חריג ● ברקשייר האת'וויי במגעים לרכישת עסקי הפטרוכימיה של אוקסידנטל פטרוליום ● טבע זינקה בעקבות עסקת פייזר־טראמפ: הפחתה דרמטית במחירי התרופות בארה"ב ● עסקת ענק לקורוויב עם מטא ● ספוטיפיי ירדה לאחר שמייסד החברה הודיע על עזיבה ● מדד אמון הצרכנים בארה"ב ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל, עלייה במספר המשרות הפנויות

עזרא גרדנר / צילום: באדיבות ורנה קפיטל

מייסד הקרן הזרה הכי פעילה בארץ: "השוק הפרטי סגור לחברות ישראליות"

לעזרא גרדנר יש פרספקטיבה של יותר מ־20 שנה בשוק ההון, עם התחלה כאיש פיננסים בג'יי.פי מורגן ו־UBS, ובעשור האחרון כמוביל קרן ההון סיכון וראנה ● לגלובס הוא מספר איך התרוקנה ישראל ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק הפרטי, ולמה הוא בכל זאת "מעולם לא היה אופטימי יותר"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Yuki Iwamura

דרמה בארה"ב: הממשל הפדרלי נכנס להשבתה מלאה

בהיעדר הסכמות על תקציב זמני הושבתו החל מהבוקר כל השירותים הלא חיוניים של ממשל ארה״ב ● טראמפ מאיים מצידו בפיטורים המוניים