גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שתי החברות הישראליות שנמצאות בעמדת זינוק טובה להטמיע את המהפכה הבאה ברכבים שלכם

הייפ הבינה המלאכותית לא פוסח על תעשיית הרכב, כשרק לאחרונה אילון מאסק החל להכניס את מודל ה־AI לרכבי טסלה ● עוד לפני כן הטעימו כמה יצרנים את ChatGPT במערכות ● ומי שתי הישראליות שצפויות לנצל את המגמה?

המרוץ ל-AI מגיע לשוק הרכב / אילוסטרציה: Shutterstock
המרוץ ל-AI מגיע לשוק הרכב / אילוסטרציה: Shutterstock

בחודש החולף נסקה מניית טסלה לשיאים חדשים, לאחר עלייה של 94% מאז השפל בחודש מאי השנה. אבל למרות העלייה הדרמטית, שלקחה את טסלה לשווי דמיוני של 1.38 טריליון דולר - כמעט כמו כל יצרני הרכב בעולם גם יחד - האנליסטים ממשיכים להתלהב.

שלושה מושגים שכדאי להכיר לפני שקונים רכב חדש
בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

רק בשבוע שעבר פרסמו עוד שני גופי השקעות בינלאומיים גדולים סקירות אולטרה-חיוביות על טסלה. הראשון היה דויטשה בנק, שפרסם סקירת רוחב תחת הכותרת "העלייה יוצאת הדופן של טסלה", תוך העלאת מחירי היעד למניה. אחריו העניק גם Wedbush המלצה חמה למניה, וצפה שהערך של טסלה עשוי להגיע לשני טריליון דולר כבר באמצע 2026.

נראה, שהאנליסטים לא מוטרדים מירידה של 36% במסירות טסלה באירופה בחודש אוגוסט, למרות שכלל מסירות כלי הרכב החשמליים באירופה זינקו באותו חודש ב-30%. הם נוטים להתעלם גם מהלך הרוח הציבורי נגד טסלה במדינות רבות; או מההתחזקות הדרמטית של המותגים הסיניים, הן בסין והן באירופה; או מביטול הטבות המס לרכב חשמלי בארצות הברית לקראת סוף השנה.

לאופטימיות תורם, כרגיל, "הרעש" התקשורתי הבלתי פוסק שמייצר אלון מאסק - לאחרונה הייתה זו חבילת שכר בגובה טריליון דולר שהובטחה לו ורכישה פרטית של מניות החברה בהיקף של מיליארד דולר.

אבל מעבר לכך קיימת בקרב האנליסטים תמימות דעים שתוספת הערך העתידית לחברה טמונה בפעילות ה-AI שלה, שנרתמת כיום לטובת פרויקט הרכב האוטונומי לצד פיתוח תוכנות AI מתקדמות לרכב.

שתי פריצות דרך

טסלה אינה הראשונה שמשלבת בינה מלאכותית בדגמים סדרתיים. כבר לפני שנתיים הודיעו כמה יצרנים שהטמיעו בכלי רכב סדרתיים את אפליקציית ChatGPT במערך הבידור והמידע, והכניסו מערכות זיהוי קוליות מבוססות AI. אבל עד כה זה היה בעיקר גימיק שיווקי.

ההתקדמות הרצינית בתחום "הבינה המלאכותית על גלגלים" מתחילה בזכות שתי פריצות דרך, שמתרחשות כמעט במקביל. הראשונה היא פיתוח "מעבדי קצה" (EDGE) קומפקטיים עם צריכת כוח נמוכה, שמאפשרים להאיץ עיבודי בינה מלאכותית חזקים בתוך הרכב, ללא צורך בחיבור אלחוטי בין הרכב למעבדים "בענן", או במחשבי-על על צ'יפ, כפי שהיה עד כה.

הפיתוח השני הוא הופעת אפליקציות AI "קלות", שמותאמות במיוחד למעבדי קצה כאלה, ויכולות לרוץ עצמאית ברכב (בין השאר) ללא צורך בחיבור לענן.

כרגע ה-AI צפויה להשתלב בכלי רכב סדרתיים בשני תחומים מרכזיים. הראשון הוא מערכות בטיחות חכמות, שיאפשרו נהיגה "כמעט אוטונומית". כאן ה-AI מספקת יכולת גבוהה של עיבוד מידע, שמגיע מהחיישנים ההיקפיים של הרכב, דוגמת מצלמות רדארים ולידאר, כדי לזהות בזמן אמת סיטואציות תנועה מורכבות. כאמור, עד כה יכולות כאלה דרשו צ'יפים "כבדים" ורעבים לכוח, דוגמת מעבדי-העל של אנבידיה ומובילאיי.

מעבדי הקצה החדשים אמורים להשיג תוצאות דומות או טובות יותר, אבל עם צריכת כוח נמוכה יותר ובמחירים נגישים יותר - עשרות דולרים, עד מאות בודדות, במקום אלפים. בטסלה זה עשוי לקרות כבר בחודשים הקרובים, אם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה, FSD, תצלח את משוכות הרגולציה ותיכנס לייצור המוני.

יישום אחר של AI ברכב, שקרוב יותר ללב המשתמשים והצרכנים, הוא העשרת חוויית השימוש והשהייה ברכב. זה אומר לימוד של העדפות המשתמשים ברכב, באמצעות זיהוי קולי וביומטרי, וההתאמה אישית של פונקציות כמו המוזיקה המועדפת, מצב בקרת אקלים, זיהוי סגנון הנהיגה של הנהגים ויכולת ניהול שיחה דו-צדדית בשפה טבעית עם המחשב ברכב. ויהיו גם יישומי AI "כבדים" יותר, כמו ניתוח עומק של המצב המכני של הרכב והמלצות על תחזוקה מונעת, עוד לפני שנגרם נזק לרכב - מעין מוסכניק צמוד.

הסינים מובילים

בינתיים ההטמעה של הטכנולוגיות הללו בכלי רכב סדרתיים היא איטית יחסית, והסיבה היא שהקפיצה הגדולה ב-AI התרחשה רק בשנה-שנתיים האחרונות, ואילו מחזור הפיתוח הממוצע של דגם רכב חדש אורך כשנתיים-שלוש. אבל החל מהשנה הבאה נתחיל לראות דגמים סדרתיים רבים עם מעבדים ויישומים של בינה מלאכותית, בדגש על כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים".

מי שקופצים למים העמוקים הם יצרני הרכב הסינים, שכבר מטמיעים יישומי AI בדגמי רכב חדשים ממודל 2025. בתחילת השנה, למשל, הודיעו עשרות יצרני רכב סינים, כמעט בו-זמנית, על הטמעת אפליקציית DeepSeek הסינית במאות אלפי כלי רכב מדגמי 2025 ואילך. בינתיים החידוש מיועד בעיקר לשוק הסיני, אבל בקרוב יקבלו אותו מאות אלפי כלי רכב בעולם בעדכוני OTA.

בשורה התחתונה מהפכת הבינה המלאכותית ברכב, שאנחנו נמצאים בפתחה, אמורה לשדרג את הבטיחות, הרווחה וניצול הזמן בדרכים של רוכשי הרכב בעולם.

אבל חשוב לזכור שאין מתנות חינם. אומנם כרגע מהוות מערכות ה-AI החדשות לרכב מקדם מכירות בתעשיית הרכב, בסין לפחות. אבל יישומי ה-AI ברכב גם משפרים משמעותית את יכולת איסוף ועיבוד המידע של יצרני הרכב וגורמי צד ג' באמצעות שלל חיישנים חזותיים וקוליים ברכב ומחוצה לו.

המידע יכול לשמש לצרכים מסחריים, או לצרכים ביטחוניים-אסטרטגיים, תלוי לאן הוא מגיע. לפיכך, מי שמתייחס לרכבו בתור שלוחה ניידת של המשרד, ומעביר בעת הנסיעה מידע עסקי או ביטחוני רגיש, יצטרך להביא את זה בחשבון. אפילו אפליקציות תקשורת מוצפנות, שמשמשות להעברת מידע רגיש בטלפון, אינן חסינות בפני בינה מלאכותית, שמתוכננת לזהות קול, לנתח שיחות ובתיאוריה אפילו לקרוא תווי פנים ותנועות שפתיים ולתרגם אותם לטקסט.

הצד הישראלי של התחום

שתי חברות ישראליות נמצאות בעמדת זינוק טובה לנצל את מהפכת ה-AI ברכב, אבל שתיהן נתקלות בגורמים מעכבים. הראשונה היא מובילאיי, שנחשבת מובילה טכנולוגית בתחום הרכב האוטונומי, אבל מקבלת ציונים די נמוכים בכל הנוגע ל"טיפוח" המניה שלה ושיווק יכולות ה-AI שלה לאנליסטים ולמשקיעים.

רק בתחילת השנה היא החלה להציף את יכולותיה הלא מבוטלות בתחום, אבל בטון נמוך יחסית. לפיכך היא החמיצה את ה"הייפ" הענק של ה-AI בשוק ההון, שדוחף לשיא את מניות טסלה המתחרה וחברות נוספות. אבל אנחנו מהמרים שבתערוכת CES הקרובה בינואר גם היא תעלה על הגל ותציג פריצות דרך, שעשויות לשדרג את האטרקטיביות שלה עבור רוכשים פוטנציאליים אם אינטל תחליט למכור את חבילת המניות שלה כמקשה אחת.

החברה השנייה, שפעילותה בתחום הרכב נמצאת עדיין כמעט מתחת לרדאר, היא HAILO, שמתמחה בפיתוח צ'יפים להאצת יישומי AI במכשירי קצה. בשנה שעברה היא רשמה פריצת דרך, כשהצ'יפים שלה שולבו במערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS) של יצרן סיני גדול, והיא ככל הנראה חתומה על חוזים עם יצרניות נוספות. הפעילות הזו תיחשף אם וכאשר היילו תצא להנפקה בשנה הבאה, אבל הבעיה העיקרית היא ההימור שלה על תעשיית הרכב הסינית. יש שם הרבה כסף, אבל בתקופה של מלחמה טכנולוגית-פוליטית בין המעצמות, אספקת שבבי AI מתקדמים לסינים היא סוגייה שהמשקיעים הגדולים במערב בורחים ממנה כמו מאש.

עוד כתבות

תרגול הורדת המתח שתוכלו ליישם בקלות / צילום: Shutterstock

רק 15 דקות: תרגול הורדת המתח שתוכלו ליישם בקלות

מיינדפולנס הוכח זה מכבר ככלי להפחתת סטרס, אבל קצב החיים המערבי לא ממש מאפשר לעצור לתרגול הנדרש לפי המסורת ● מחקר חדש זיהה כי שיטת מדיטציה מסוימת, שאורכת רבע שעה בלבד, עושה את העבודה, גם בלי מדריך בסטודיו ● "מי שרכש את המיומנות יכול ליישם אותה בזמן הכנת קפה או צחצוח שיניים" ● המחקרים שיסדרו לכם את החיים, פרויקט מיוחד

שמואל פרנקל / צילום: ענבל מרמרי

מנוחי דנקנר ועד ארקדי גאידמק: הוא עשה עסקים עם כולם, עכשיו הוא חושף הכל

יו"ר ומייסד אפסילון פעיל בשוק ההון כבר קרוב לארבעה עשורים - וחווה כמעט הכל ● בראיון מיוחד לגלובס הוא מספר איך סירב ל־400 מיליון שקל מארקדי גאידמק ("לאדם כזה אני לא מוכר") ● מדוע נפל מיזוג עם אלטשולר שחם רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם ● ולמה בשנת 2006 רצה שיצחק תשובה יהפוך לבעל הבית ("האם התקופה עם נוחי דנקנר הייתה זהב? לא")

משגר Samp/T בתערוכת האוויר הבינלאומית בפריז. מכלים מכוונים אנכית שמאפשרים ירי לכל הכיוונים / צילום: Reuters, Benoit Tessier

הטיל שניצח את הפטריוט: האם אירופה נגמלת מנשק אמריקאי?

דנמרק העדיפה לאחרונה מערכת הגנה אווירית מתוצרת אירופה על פני הפטריוט הפופולרי של הדוד סם ● ספרד הודיעה כי תזמין מעתה מטוסי יורופייטר במקום F-35 ופורטוגל קישרה בין התסכול שלה מהבית הלבן להזמנות עתידיות אמריקאיות ● האם ברית הנשק בין מדינות האיחוד לארה"ב בדרך להיפרם? פרשנים כבר מסמנים שכן ● 5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם

תסכול ממכונת כביסה. אפשר לסלוח? / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: האם אנחנו יודעים לסלוח גם למכונות?

ערב יום כיפור הוא זמן טוב להתפייס עם בני אדם, אך מחקר חדש מגלה שאנחנו גם מסתובבים עם תחושות קשות כלפי מכונות ● המדיח שהתקלקל, המחשב שלרגע הפסיק לעבוד, האפליקציה שנתקעה - כל אלו עשויים לייצר בנו רגשות שליליים, ומסתבר שגם כלפיהם אנו מפעילים מנגנונים של סליחות ● איך זה נראה, ומה חברות הטכנולוגיה יכולות ללמוד מהתהליך?

דן בודנר, מנכ''ל ויו''ר ורינט / צילום: יח''צ

החברה שחושפת: מעל 900 מיליון דולר נשארו על השולחן באחד האקזיטים הגדולים של השנה

לפני כעשרה חודשים, הצעתה של קרן תומא בראבו לרכישת ורינט הייתה גבוהה בכ-50% מהמחיר בו רכשה אותה ● לפני כחודש ולאחר תהליך ארוך, הרכישה הבשילה ללא פרמיה על מחיר המניה

מטוס של ריינאייר / צילום: Shutterstock

ענקית התעופה מודיעה רשמית - לא נחזור לישראל בקרוב

אחרי האיומים, חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר הודיעה באופן רשמי כי לא תשוב לטוס לישראל בעונת החורף הקרובה ● בחברה תולים זאת בכך ש"נתב"ג מסרב לאשר את הסלוטים ואת זמינות טרמינל 1"

ד''ר ג'יין גודול / צילום: Reuters

"לא נוכל לשפר את מצב הקופים בלי לשפר את מצב בני האדם"

הראיון פורסם במקור ב-2018, וכעת מקודם מחדש בעקבות מותה של ד"ר ג'יין גודול ● חוקרת השימפנזים האגדית ג'יין גודול, שעשתה מהפכה באופן שאנחנו רואים בעלי חיים, כבר מנסה להציל את הקופים בטנזניה מהכחדה ● בראיון מיוחד ל"גלובס" היא מבהירה מדוע אף אחד לא צריך להוליד יותר משני ילדים, מייחלת ליום שבו גברים יכירו ביכולות היתר של נשים, ומגלה למה התכוונה כשהשוותה בין טראמפ לשימפנזים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Yuki Iwamura

דרמה בארה"ב: הממשל הפדרלי נכנס להשבתה מלאה

בהיעדר הסכמות על תקציב זמני הושבתו החל מהבוקר כל השירותים הלא חיוניים של ממשל ארה״ב ● טראמפ מאיים מצידו בפיטורים המוניים

וורן באפט / צילום: Shutterstock

וורן באפט יוצא לרכישה הגדולה ביותר שלו מזה 3 שנים

משקיע העל שיושב על קופת מזומנים אדירה רוכש חברת פטרוכימיה ב-9.7 מיליארד דולר ● העסקה האחרונה בהיקפים האלה נערכה על ידי ברקשייר האת׳ווי בשנת 2022

מפגן תמיכה בגלי צה''ל בסינמטק / צילום: פרטי

"קולות שהודחקו קיבלו מקום": מפגן תמיכה בגלי צה"ל נגד המהלכים לסגירתה

עשרות עיתונאים, בוגרי ועובדי גלי צה"ל ומאזינים התכנסו בסינמטק בת"א על-מנת להביע סולידריות נגד החלטת שר הביטחון ישראל כ"ץ להקים ועדה לבחינת המשך פעילות התחנה ● כרמלה מנשה: "מי שמחליש את גלי צה"ל, מחליש את הציבוריות של ישראל ופוגע בלב-ליבה של הדמוקרטיה" ● אילנה דיין: "זו מלחמה על הבית"

החרטות של מנהלי ההשקעות / צילום: Shutterstock

החמצת פייסבוק והמכירה רגע לפני הזינוק: הפספוסים של מנהלי ההשקעות

שבעה מנכ"לים ומנהלי השקעות בכירים שמנהלים מיליארדי שקלים, חושפים את הרגע שבו הזהירות גברה על ההזדמנות - או ההתלהבות על שיקול הדעת ● להיות אמיצים, לא להתעלם מנכסים רק כי קשה לנתח אותם, ובעיקר - לא להיתקע בעבר: הלקחים שלמדו מי שמכירים את השוק הכי טוב, ובכל זאת טעו

מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב / צילום: פרטי

אחרי 6 שנים, מותג ההרצאות TEDx חוזר לתל אביב

בחודש הבא יתקיים אירוע TEDxJaffaWomen 2025, אשר יכלול שמונה הרצאות של נשים בלבד, שיעסקו בחדשנות, מנהיגות ושינוי חברתי ● מאחורי המהלך עומדות שלוש נשים: "האירוע מבקש להציג רעיונות מעוררי השראה מישראל, ולארגנו בתקופה של מלחמה היה אתגר עצום" ● אירועים ומינויים

עזרא גרדנר / צילום: באדיבות ורנה קפיטל

מייסד הקרן הזרה הכי פעילה בארץ: "השוק הפרטי סגור לחברות ישראליות"

לעזרא גרדנר יש פרספקטיבה של יותר מ־20 שנה בשוק ההון, עם התחלה כאיש פיננסים בג'יי.פי מורגן ו־UBS, ובעשור האחרון כמוביל קרן ההון סיכון וראנה ● לגלובס הוא מספר איך התרוקנה ישראל ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק הפרטי, ולמה הוא בכל זאת "מעולם לא היה אופטימי יותר"

ליקויי בנייה / אילוסטרציה: יח''צ

חברת בנייה תשלם פיצוי של כ־1.3 מיליון שקל על ליקויי בנייה בשטחים משותפים

בית המשפט קבע כי חוסר תום לב מצד חברת הבנייה גרם לנזק ראייתי לנציגות הדיירים ● הוא אף התיר לנציגות הדיירים לתבוע את חברת הבנייה לפיצוי בגין ליקויים נוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Avi Ohayon

טראמפ הכריז על תוכנית שתשנה את המזרח התיכון. אבל האם היא באמת תקרה?

תוכנית 20 הנקודות שהציג נשיא ארה”ב לסיום המלחמה זכתה לברכת מדינות העולם וביניהן מתנגדות מובהקות של ישראל, אך ההיתכנות שלה תלויה בשורה ארוכה של תנאים ● לפי מומחים, ברשות הפלסטינית כבר רואים במתווה המוצע הישג כביר

מטוס של SAS. החברה תשוב לישראל לאחר 9 שנים / צילום: Shutterstock

קונקשן של 6 שעות קטן עליכם? תוכלו לטוס לניו יורק בחצי המחיר

חברת התעופה הסקנדינבית SAS חזרה לנתב"ג אחרי שנים של הפוגה ● מלבד הטיסות הישירות לדנמרק, היא מציעה מסלול חדש לארה"ב בפחות מ־600 דולר ● לצד המחירים האטרקטיביים, יש גם חסרונות: קונקשן ארוך במיוחד וקשיים ביצירת קשר במצבי חירום

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: התעשייה האווירית

דוחות תע"א: אספקת רכיבי חץ 3 לגרמניה הורידה את צבר ההזמנות

מהדוחות עולה כי למרות האתגרים השונים שטומנת בחובה המלחמה לחברות הביטחוניות, ועל אף הירידה הקלה בצבר ההזמנות ברבעון זה, החברה הביטחונית הממשלתית הגדולה ביותר בישראל עדיין מסתמכת בעיקר על יצוא

המלחמה בעזה / צילום: ap, Ariel Schalit

לאיפה הולכים השווקים? שלושה תרחישים וההערכה - ישראל עשויה להרוויח בכל מקרה

המתווה של נשיא ארה"ב טראמפ לסיום המלחמה עורר אופטימיות רבה בשווקים, עם זינוק חד במדדים המובילים והתחזקות השקל ● אבל כעת השאלה הגדולה היא האם התוכנית תצא לפועל, ומתי ● המומחים מנתחים איך יגיבו השווקים והכלכלה הישראלית לשלושה תרחישים עיקריים

גילי רענן, מייסד Cyberstarts / צילום: איל יצהר

סייברסטארטס מגייסת קרן השקעות המשך בהיקף של 380 מיליון דולר

קרן ההון־סיכון הישראלית, המתמחה בהשקעות סיד בתחום הסייבר, סוגרת קרן המשך שנייה בהיקף 380 מיליון דולר – ומצטרפת לגיוסים של מעל 700 מיליון דולר שביצעה השנה ● מאז הקמתה ב־2018 היא ליוותה שורת אקזיטים ושחקניות צמיחה מובילות כמו וויז, Fireblocks ואיילנד

אסף רפפורט, מייסד וויז / צילום: נתנאל טוביאס

אסף רפפורט בראיון לפורצ'ן: עסקת וויז-גוגל "משנה חיים"

לראשונה מאז שגוגל הכריזה על רכישת וויז, המייסד והמנכ"ל אסף רפפורט התיישב לראיון בעיתון האמריקאי פורצ'ן ● האיש שהצליח להקים חברה תוך חמש שנים בלבד ולהפוך אותה לשם הכי מדובר בתעשיית האבטחה העולמית, מתאר את הרגעים שבהם כמעט אמר לא, את הקסם הייחודי של הצוות שהוביל אותו, וגם את חייו האישיים, שנכנסו למסלול חדש