גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם מחיר פתיחה אטרקטיבי: לרכב הקוראיני הזה יש סיכוי לתת פייט לסינים

לנוכח הפלישה הסינית לשוק הגלובלי, קיה EV3 היא התשובה הנכונה בעיתוי הנכון ● יש לה עיצוב עם נוכחות, מרחב פנימי שמתאים למשפחות, טווח נסיעה סביר ומחיר פתיחה אטרקטיבי יחסית ● מבחן דרכים

קיה EV3 / צילום: יח''צ
קיה EV3 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב הקוריאנית נמצאת בתקופה מאתגרת, תחת מתקפות מכמה חזיתות. בשוק הרכב האמריקאי, שהוא מוקד יצוא אסטרטגי עבור הקוריאנים, הטיל הנשיא טראמפ מכס של 25% על כלי רכב מיובאים מקוריאה. המהלך הזה כבר חתך מיליארדים מהרווחיות של קונצרן יונדאי, ומאלץ אותה לקצץ ביצוא.

נתונים חדשים: כמחצית מניסיונות גניבות הרכב מתבצעים בדגמים הללו
טרייד מוביל ניצחה את רשות המסים: תשלם פחות מע"מ על מכירות רכבי טרייד-אין

גם שוק הרכב הסיני הצומח נחסם בפני הקוריאנים, לא רשמית, בשל שיקולים לאומניים של הלקוחות. ואילו באירופה הם נאלצים להתמודד מול זרם בלתי פוסק של סיניות עם הנעת חשמל ופלאג-אין.

קרן האור היחידה כמעטו של תעשיית הרכב הקוריאנית השנה הייתה החשמלית הקומפקטית החדשה של קיה, EV3, שקטפה את תואר "מכונית השנה בעולם", וצברה בינואר-אוגוסט מעל 50 אלף מסירות במדינות האיחוד, פלוס רשימות המתנה. כיום היא החשמלית הלא-אירופית הנמכרת ביותר באיחוד האירופי, אם כי מסייעת לכך גם העובדה שהיא פטורה מהמכס בגובה עשרות אחוזים, שמוטל באירופה על חשמליות מתחרות מתוצרת סין.

עיצוב חיצוני

אחד מסודות ההצלחה של הרכב הוא עיצוב חיצוני רענן ושובר שגרה, עם קווים רבועים, משטחים זקופים ומשחק תלת-ממדי מתוחכם. בשפת העיצוב הזו פגשנו לראשונה בקרוס-אובר החשמלי הענק EV9, והיא מיושמת בהצלחה גם באחות הקטנה.

החרטום מוצק, רחב וקשוח למראה, עם פגוש גדול ורב-שכבתי, שמעליו מכסה מנוע עם "כתפיים" גבוהות. ביניהם מפרידים פסי תאורה אופקיים ואנכיים, שפוגשים זה בזה בזווית חדה. פרופיל הצד נשלט על ידי שתי כנפיים שריריות, קשתות גלגלים בצורת טרפז וחישוקים בעיצוב עתידני. יש גם חלונות צד גדולים יחסית, ידיות דלתות אחוריות שמוטמעות במסגרת הדלת וגג כמעט אופקי. עמוד הגג האחורי רחב וטרפזי, והוא מופרד מהגג באמצעות משטח מושחר שמוסיף למראה הקשוח.

גם הזנב חורג מהשגרה, עם מעין בליטה החוצה של הדלת האחורית המסיבית. ביחד עם יציבה רחבה על הכביש ובסיס גלגלים ארוך יחסית, שמציב את הגלגלים ממש בפינות המרכב, העיצוב מצליח להסוות את העובדה שאורכו של הרכב 4.3 מ' בלבד, פחות מקיה נירו המשפחתית.

פנים הרכב

סף הכניסה גבוה רק במעט מזה של מכוניות פרטיות, אבל הכניסה עדיין נוחה, בזכות גג גבוה יחסית ודלתות גדולות. המושבים הקדמיים מציבים את היושבים בגובה סביר ומספקים תמיכה טובה ומרחב מכובד לרגליים ולראש. המושב האחורי רחב ושטוח יחסית עבור שלושה, ומספק מרחב סביר גם לנוסעים ארוכי רגליים. עם זאת הוא ממוקם די גבוה, אולי בגלל סוללה, ומגביל את מרחב הראש של נוסעים גבוהים. כפיצוי מקבלים חלונות צד גדולים ותא מטען עמוק ושטוח בנפח 460 ליטר - הישג הנדסי לא מבוטל ברכב חשמלי קומפקטי.

מערך הפיקוד והנדסת האנוש מיישרים קו עם חשמליות הדור האחרון של הקבוצה הקוריאנית. זה אומר מסך פיקוד מלבני רחב ברזולוציה גבוהה, שממזג ברצף את לוח המחוונים ואת התפריטים של מסך המגע המרכזי. נראה, שאנשי התוכנה התייחסו ברצינות לביקורת על מערכת ההפעלה החד-גונית עם הגרפיקה המשעממת של חשמליות הדור הראשון. ב-EV3 התפריטים גדולים, מאורגנים היטב במדורים מובחנים ומלווים בגרפיקה צבעונית ונאה. כגיבוי יש גם כמה מתגי שליטה פיזיים ומערכת פיקוד קולי (באנגלית).

הנדסת האנוש עצמה ידידותית גם למתחילים, וכוללת כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה מהירה על מערכות חיוניות, במקביל לתפריטים. אנחנו לא אוהבים את מתג ההתנעה, שחבוי על מוט ההילוכים מתחת להגה, וגם לא את העיצוב הפחוס של ההגה עצמו, שנראה כאילו הועתק מהסינים. איכות הייצור והגימור גבוהה, כמקובל בכלי רכב קוריאניים מודרניים, ובידוד הרעשים טוב גם במהירויות בין-עירוניות עד סביבות 130 קמ"ש.

עם זאת, "הנראות" של תא הנוסעים נוטה בעליל לכיוון חיסכון בעלויות. הריפוד ברכב ההדגמה נראה והרגיש כאילו הגיע מפרה שניזונה מפוליאתילן. יש רק מעט משטחי דיפון רכים סביב עמדת הפיקוד, והכול צבוע ב-50 גוונים של אפור. לקוריאנים יש עוד מה ללמוד מהסינים איך מעניקים תחושה יוקרתית לרכב זול.

רמת האבזור בגרסת הביניים שבה נסענו סבירה למחיר, וכוללת מושב נהג עם שליטה חשמלית וחלון גג חשמלי קטן, אם כי לטעמנו פתרון כזה עדיף על גגות הזכוכית הענקיים, שפועלים כמו מיקרוגל בקיץ הישראל. מערכת האקלים עושה עבודה טובה, ומערכת הבטיחות האקטיבית אומנם מטרידה כמקובל, אבל בגבולות הסביר.

מנוע וטווח חשמלי

באגף ההנעה, ה-EV3 מגיעה עם מנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים. בגרסה הרגילה, שבה נסענו, יש סוללה בקיבולת 58.2 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח מוצהר של עד 432 ק"מ. המכונית מאיצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות, ולמרות משקל של יותר מ-1.8 טונות לפני נוסעים, היא מרגישה נמרצת על כל סוגי השיפועים. יש גם רזרבות כוח מספקות לעקיפה בעליות תלולות.

הטווח המוצהר סביר, אם כי כבר לא מרשים בפלח בימינו. אבל בנסיעת המבחן, שנערכה במזג אוויר חם-סתווי ולא בשיא הקיץ, התקבל הרושם שהיעילות האנרגטית של הרכב טובה מהממוצע, וניתן להגיע ללא מאמץ לטווח שבסביבות ה-380 ק"מ, פלוס מינוס. עם זאת, המבחן האמיתי יהיה בשיא הקיץ הישראלי.

לצל"ש מיוחד ראויה מערכת מחזור האנרגיה בבלימה, שאותה פגשנו כבר בסדרת האיוניק. המצב הגבוה מחזיר לא מעט קילומטרים תחת בלימה.

על הכביש

על הכביש ה-EV3 ידידותית לנהיגה. יש לה היגוי מאוזן, שמשאיר את הנהג בתמונה, ולמרות מתלים רכים יחסית ומשקל עצמי לא מבוטל, היציבה הרחבה ומרכז הכובד הנמוך יחסית מרסנים היטב את נטיית הגוף בפניות. בהאצה חזקה מעמידה ניתן להרגיש בסימנים של "לחימת הגה", שאופיינית למכוניות הנעה קדמית חזקות. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והבלמים מחזירים תחושה טבעית, יחסית לחשמליות.

המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות סבירות, כולל פסי האטה בולטים, אם כי סדרה רצופה של מהמורות עדיין תטלטל את היושבים מאחור. גרסת המבחן צוידה בחישוקי 17 אינץ' בחתך גבוה, שתרמו לנוחות הכוללת. צריך עוד לבדוק איך הגרסה הבכירה, עם חישוקי 19 אינץ' בחתך נמוך, תתמודד עם מהמורות. מרווח הגחון סביר לצורך עליית מדרכות, אך עדיף להשאיר את הרכב על אספלט.

מחיר

קיה EV3 מגיעה לישראל עם מחיר תחרותי, שמתחיל כבר ב-165 אלף שקל, ומכוון לבטן הרכה של הסיניות. אם מוסיפים לכך את החשש של חלק מהלקוחות בישראל, במיוחד בציי הרכב, משמירת הערך העתידית של הסיניות החשמליות, אפשר להבין מדוע המכונית זכתה בינתיים לקבלת פנים חמה מאד בשוק הישראלי. מי שצריך וצורך יותר קילומטרים לנסיעות ארוכות ימצא מענה טוב יותר בגרסת הטווח הארוך, שמתהדרת בסוללה גדולה עם טווח מוצהר של עד כ-589 ק"מ. זהו נתון בהחלט לא שגרתי לחשמליות קומפקטיות, ולמרות שהוא מלווה בתוספת של כ-17 אלף שקל למחיר, ייתכן בהחלט שהיא מוצדקת. כך או כך, מדובר במכונית שיכולה לשנות את מאזן הכוחות בפלח החשמלי בישראל, לפחות בטווח הקצר.

חלק מהמתחרות

ג'אקו 5 חשמלי

160-151 אלף שקל, מעט ארוך מהקיה אך בסיס הגלגלים קצר יותר. תא הנוסעים איכותי ומאובזר. מנוע 211 כ"ס והטווח מסתפק בעד 402 ק"מ ב-WLTP

ג'אקו 5 חשמלי / צילום: יח''צ

ג'ילי EX5

168-162 אלף שקל, עיצוב עגלגל וידידותי לעין ותא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר ותא מטען של 461 ליטר. המנוע בהספק 214 כ"ס והטווח הוא עד 410 ק"מ

ג'ילי EX5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עזרא גרדנר / צילום: באדיבות ורנה קפיטל

מייסד הקרן הזרה הכי פעילה בארץ: "השוק הפרטי סגור לחברות ישראליות"

לעזרא גרדנר יש פרספקטיבה של יותר מ־20 שנה בשוק ההון, עם התחלה כאיש פיננסים בג'יי.פי מורגן ו־UBS, ובעשור האחרון כמוביל קרן ההון סיכון וראנה ● לגלובס הוא מספר איך התרוקנה ישראל ממשקיעים זרים, בעיקר בשוק הפרטי, ולמה הוא בכל זאת "מעולם לא היה אופטימי יותר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון/ לע״מ

שיחת הטלפון החריפה של טראמפ לנתניהו: "אם תסרב תהיה לבד"

בשבת חשבו בבית הלבן שנתניהו עומד להגיד לא לתוכנית, אך טראמפ ניהל איתו שיחה קשה והבהיר: אם תסרב, תישאר לבד ● אזעקות בעוטף: ככל הנראה מהעיר עזה, ללא נפגעים ● קטאר, מצרים וטורקיה דוחקות בחמאס: קבלו את התוכנית ● עם זאת, לפי דיווח בכיר חמאס אמר ל-BBC: "הארגון צפוי לדחות את התוכנית של טראמפ" ● אחרי איטליה, גם ממשלת ספרד מבקשת מהמשט שלא להיכנס לשטח הימי שבשליטת ישראל ● הושגה שליטה מבצעית בציר נצרים שנסגר לעלייה מדרום

המלחמה בעזה / צילום: ap, Ariel Schalit

לאיפה הולכים השווקים? שלושה תרחישים וההערכה - ישראל עשויה להרוויח בכל מקרה

המתווה של נשיא ארה"ב טראמפ לסיום המלחמה עורר אופטימיות רבה בשווקים, עם זינוק חד במדדים המובילים והתחזקות השקל ● אבל כעת השאלה הגדולה היא האם התוכנית תצא לפועל, ומתי ● המומחים מנתחים איך יגיבו השווקים והכלכלה הישראלית לשלושה תרחישים עיקריים

אסף רפפורט, מייסד וויז / צילום: נתנאל טוביאס

אסף רפפורט בראיון לפורצ'ן: עסקת וויז-גוגל "משנה חיים"

לראשונה מאז שגוגל הכריזה על רכישת וויז, המייסד והמנכ"ל אסף רפפורט התיישב לראיון בעיתון האמריקאי פורצ'ן ● האיש שהצליח להקים חברה תוך חמש שנים בלבד ולהפוך אותה לשם הכי מדובר בתעשיית האבטחה העולמית, מתאר את הרגעים שבהם כמעט אמר לא, את הקסם הייחודי של הצוות שהוביל אותו, וגם את חייו האישיים, שנכנסו למסלול חדש

5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם / עיצוב: אלישע נדב

פרויקט מיוחד: חמישה סיפורים עוצרי נשימה ממיטב עיתוני העולם

המולטי־מיליונר שהוריש את כל הונו ל־20 חברים ● התחקיר שחושף מי האדם שבאמת עומד מאחורי טלגרם ● הצצה לתעשייה שמצליחה להעלים אנשים מהתודעה ● שינוי הכיוון המפתיע של אירופה בעסקאות הנשק ● והיום שבו המחשבים יפצחו את ההצפנות וכל הסודות ייחשפו ● גלובס מגיש בבלעדיות כתבות שלא תוכלו להפסיק לקרוא מהגופים המובילים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות; טסלה איבדה יותר מ-5%

דאו ג'ונס הוסיף 0.2%, הנאסד"ק התחזק ב-0.4% וה-S&P 500 עלה בכ-0.1% ● סטארבקס רשמה עלייה של 2.8% לאחר שהודיעה על עלייה קטנה בתשלומי הדיבידנד שלה ● המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת ● לפי פורבס, אילון מאסק היה היום לאדם הראשון אי פעם ששוויו חצי טריליון דולר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Yuki Iwamura

דרמה בארה"ב: הממשל הפדרלי נכנס להשבתה מלאה

בהיעדר הסכמות על תקציב זמני הושבתו החל מהבוקר כל השירותים הלא חיוניים של ממשל ארה״ב ● טראמפ מאיים מצידו בפיטורים המוניים

מוצרי חלב / צילום: גלובס

החלב המיובא יגיע לחנויות כבר ביום ראשון הקרוב, עם כוכבית

עקב המחסור, רשתות השיווק ויבואני המזון פועלים להביא חלב מחו"ל, אך מדובר באתגר לוגיסטי לא פשוט ● אבל כל עוד לא עולה הצעה לשינוי מהיסוד של משק החלב, היבוא הוא מעין "פלסטר" על הבעיה

דן בודנר, מנכ''ל ויו''ר ורינט / צילום: יח''צ

החברה שחושפת: מעל 900 מיליון דולר נשארו על השולחן באחד האקזיטים הגדולים של השנה

לפני כעשרה חודשים, הצעתה של קרן תומא בראבו לרכישת ורינט הייתה גבוהה בכ-50% מהמחיר בו רכשה אותה ● לפני כחודש ולאחר תהליך ארוך, הרכישה הבשילה ללא פרמיה על מחיר המניה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה שברה שיאים; מדד הבנייה זינק בכ-7%, מדד הנדל"ן ב-5.5%

מדד ת"א 35 זינק בכ-2.7% ● מדד רשתות שיווק עלה ב-4%, הבנקים ב-3% ● בבורסה ציינו ש"שבירת השיאים בזמנים מאתגרים אלה מצביעה על חוסנה של הכלכלה והחברות הציבוריות ועל ראייה אופטימית לעתיד" ● השקל נסחר סביב שיש של כשלוש שנים מול הדולר

ליקויי בנייה / אילוסטרציה: יח''צ

חברת בנייה תשלם פיצוי של כ־1.3 מיליון שקל על ליקויי בנייה בשטחים משותפים

בית המשפט קבע כי חוסר תום לב מצד חברת הבנייה גרם לנזק ראייתי לנציגות הדיירים ● הוא אף התיר לנציגות הדיירים לתבוע את חברת הבנייה לפיצוי בגין ליקויים נוספים

מטוס טורקי מדגם הורג'ט / צילום: Reuters, Anadolu

הקולונל שחשף: הלייזר שיירט טילים איראנים בדרך לישראל

מכון מחקר אמריקאי ממליץ להעתיק פסי ייצור ביטחוניים לישראל ולמדינות ידידותיות נוספות במזה"ת ● איראן הציגה חימוש משוטט חדש בתערוכה עם חברות ישראליות ● ארה"ב יירטה כטב"מים איראניים עם חימושים מונחי לייזר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''מ שאהד 136 איראני / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

30 אלף דולר לכטב"ם: הסכנה החדשה בשמי ישראל

היירוטים המוצלחים של הכטב"מים מאיראן יצרו תחושה שלישראל יש מענה מיטבי, אבל פגיעות החות'ים באילת וברמון חושפות בטן רכה ● רן כוכב, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית: "אם יש סכנה שאילת תהיה ריקה או שנמל התעופה ייסגר, אז בהחלט מדובר באיום אסטרטגי"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בבורסות אירופה לאחר השבתת הממשל בארה"ב

החוזים העתידיים אדומים על רקע השבתת הממשל ● לא ברור כמה זמן תימשך ההשבתה, שמשמעותו היא לפי הערכות חל"ת של כ-750 אלף עובדים פדרליים וסגירת שורה של תוכניות ושירותים מרכזיים ● מחירי הזהב מזנקים ב-0.25% והגיעו לשיא חדש של 3,882.20 דולר ● הבנק המרכזי של הודו הותיר את הריבית על כנה ברמה של 5.5%, בהתאם לציפיות

קרל ברני.  חי בעוני בבריטניה והתעשר כיזם בארה''ב / עיבוד: עיבוד תמונה מתוך האתר הפרטי של קרל ברני

אפילו עוזרת הבית קיבלה חלק בירושה: המיליונר שחילק את כספו עוד בחייו. בתנאי אחד

קרל ברני היה מולטי-מיליונר מזדקן עם צוואה מוכנה ליום שאחרי ● אלא שטיסה שהסתבכה, והציבה אותו פנים אל פנים עם המוות, גרמה לו לשנות את התוכנית ולהחליט: הוא יוריש את הונו לקרוביו עוד בחייו ● למתנה הזאת הוא הציב תנאי: כל אחד מהם חייב לבזבז את הכסף בתוך חמש שנים - ורק על מה שמסב לו אושר ● 5 סיפורים עוצרי נשימה מהעולם

בתי הזיקוק של בז''ן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

בהצבעה צמודה, בז"ן קיבלה אישור להקים טורבינות ולחזור לפעילות מלאה

לאחר שאתר החברה בחיפה נפגע במהלך מבצע "עם כלביא", הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לבזן להקים מחדש את הטורבינה שהושבתה ● למהלך התנגדו ארגונים ירוקים ועיריית חיפה, והוא צפוי להגיע להכרעת בג"ץ

תרגול הורדת המתח שתוכלו ליישם בקלות / צילום: Shutterstock

רק 15 דקות: תרגול הורדת המתח שתוכלו ליישם בקלות

מיינדפולנס הוכח זה מכבר ככלי להפחתת סטרס, אבל קצב החיים המערבי לא ממש מאפשר לעצור לתרגול הנדרש לפי המסורת ● מחקר חדש זיהה כי שיטת מדיטציה מסוימת, שאורכת רבע שעה בלבד, עושה את העבודה, גם בלי מדריך בסטודיו ● "מי שרכש את המיומנות יכול ליישם אותה בזמן הכנת קפה או צחצוח שיניים" ● המחקרים שיסדרו לכם את החיים, פרויקט מיוחד

בית החולים יצחק שמיר (אסף הרופא) / צילום: תמר מצפי

מתקפת הסייבר על אסף הרופא: משרד הבריאות הודיע על דלף מידע

מערך הסייבר הלאומי, משרד הבריאות ובית החולים אסף הרופא עדכנו הבוקר כי מבדיקות ראשוניות של כלל הגורמים, עולה כי אכן דלפו הודעות דוא"ל ● קבוצת ההאקרים דוברת הרוסית Qilin טוענת כי היא זו שעומדת מאחורי המתקפה ● לטענתה, היא מחזיקה ב-8 טרה בייט של מידע, הכולל בין השאר פרטים רגישים של מטופלים

שמואל פרנקל / צילום: ענבל מרמרי

שמואל פרנקל מסכם ארבעה עשורים בשוק ההון וחושף את הסודות

יו"ר ומייסד אפסילון פעיל בשוק ההון כבר קרוב לארבעה עשורים - וחווה כמעט הכל ● בראיון מיוחד לגלובס הוא מספר איך סירב ל־400 מיליון שקל מארקדי גאידמק ("לאדם כזה אני לא מוכר") ● מדוע נפל מיזוג עם אלטשולר שחם רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם ● ולמה בשנת 2006 רצה שיצחק תשובה יהפוך לבעל הבית ("האם התקופה עם נוחי דנקנר הייתה זהב? לא")

פרויקט של אאורה בטבריה. ''המכפילים שם גבוהים מאוד, סביב 9, אבל הצפיפות במצב החדש תהיה בגבול הסביר'' / צילום: מתוך אתר החברה

שדרוג או קריסה: מה קורה לשכונה שמספר הדירות בה גדל פי 8

ערך הקרקע הנמוך יחסית מחייב תוספת אדירה של דירות חדשות כדי להבטיח שפרויקט התחדשות עירונית בפריפריה יהיה כלכלי ● בין הדוגמאות: 114 דירות קיימות ש"יהפכו" ליותר מ־1,000 חדשות, ומגדל בן 30 קומות במקום שיכוני רכבת נמוכים ● איפה הבעיות ואיפה הפתרונות