גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה הקרוס אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?

קשה להאמין, אבל הקרוס־אובר האירופי והמהנה ביותר לנהיגה שבו פגשנו עד היום מיוצר בסין ● קופרה טווסקאן VZ הוא רכב מרווח, בנוי היטב ומעוצב כמו עמדת גיימרים ומחירו בפלח תחרותי למדי ● מבחן דרכים

קופרה טווסקאן VZ / צילום: יח''צ
קופרה טווסקאן VZ / צילום: יח''צ

לפני שלוש שנים ניצבה תעשיית הרכב החשמלי האירופית בפני מה שנראה כמשבר קיומי. יצרני הרכב הסינים איימו לכבוש כל חלקה טובה בשוק, ובמיוחד בפלח החשמלי, בזכות יתרון משמעותי בעלויות הייצור וסבסוד ממשלתי. הפתרון של קבוצת פולקסווגן לבעיה היה "אם אינך יכול להילחם בהם הצטרף אליהם". כלומר, להעביר את הייצור של דגמי מפתח חשמליים מאירופה לסין ולייצא אותם משם לאירופה תוך ניצול העלויות הנמוכות בסין.

מבחן דרכים | עם מחיר פתיחה אטרקטיבי: לרכב הקוראיני הזה יש סיכוי לתת פייט לסינים
השבוע בענף הרכב | יבואני הרכב ממתינים לפתיחת תעלת סואץ ונמל אילת - ובינתיים מיבאים דרך נמל עקבה

הפיילוט של הקונספט החדש היה הקרוס־אובר החשמלי החדש קופרה טווסקאן, ופולקסווגן הקימה עבורו פס ייצור חדש במפעל שלה באנחווי, בו היא מייצרת כלי רכב חשמליים עבור השוק הסיני. אלא, שחודשיים לאחר שהחלו המסירות של הרכב באירופה, ברבעון השלישי של 2024, הטיל האיחוד האירופי מכסים גבוהים על כל כלי הרכב החשמליים שמיובאים מסין - מה ש"הפיל" עליו מכס מצטבר של כמעט 32%. לישראל, לעומת זאת, הרכב מגיע ללא כל מס מפלה, אבל הוא מתמודד בפלח שהפך לאחד הצפופים בשוק. את הנישה שלו הוא מנסה לפלס באמצעות מיצוב ועיצוב ספורטיבי שפונה לקהל צעיר שרוצה רכב חשמלי "אחר".

עיצוב חיצוני

חיצונית העיצוב ממלא היטב את הייעוד. לרכב יש מראה אגרסיבי עם פרופורציות רחבות ונמוכות יחסית וחרטום "כועס", שמשלב פנסי חזית צרים ומלוכסנים עם יחידות תאורה מתוחכמות ויחידת פגוש גריל ענקית ומושחרת, שנראית כמו לוע פעור של חיית טרף. את העיצוב הדרמטי משלים מכסה מנוע קדמי, שמשתפל בזווית חדה ובמרכזו הסמל המוכר של קופרה, שבלילה זורח באור יקרות.

פרופיל הצד נשלט על ידי קשתות גלגלים ענקיות, שבגרסת המבחן חיפו על חישוקי 21 אינץ' עצומים בשני גוונים, שעוטים עליהם גומי ספורטיבי בחתך סופר נמוך. עמוד הגג האחורי נמתח לאחור בקו "מהיר" ומשתלב עם זווית חדה בזנב מסיבי וגבוה, שגם הוא מעוטר ביחידות תאורה מוחצנות. התוצאה היא נוכחות כביש שמושכת תשומת לב ממרחק של קילומטרים.

פנים הרכב

מפתן הכניסה לתא הנוסעים ממוקם בגובה נוח אבל עם גובה כולל של 1.6 מ' בלבד ועמודי גג קדמיים שנוטים בזווית חדה אחורה, נוסעים גבוהים נדרשים לשמור על ראשם בעת הכניסה והיציאה.

הדרמה של העיצוב החיצוני נמשכת גם בתא הנוסעים עם דיפון קדמי מושחז שזורם מדלת לדלת, עם קונסול מרכזי דמוי Y במרכז ופתחי אוורור שנראים כמו עיניים של דמות קומיקס מרושעת בצדדים. כל העסק מואר בלילה בתאורת אווירה מאיימת, שכוללת אפילו נקודות אור בדיפוני הדלתות. התוצאה היא תחושה של עמדת משחקים ל"גיימרים". אפילו מושבי הספורט העמוקים הזכירו לנו כיסאות למכורים למשחקי מחשב.

מערך הפיקוד עצמו מוכר לנו מדגמי הדור האחרון של פולקסווגן וסקודה, וכולל מסך מולטימדיה מלבני גדול ועבה במרכז ולצידו מסך לוח מחוונים טרפזי קטן. מערכת ההפעלה ברורה וקלה לתפעול עם תפריטים גדולים ומאורגנים היטב ושורה של תפריטי קיצורי דרך בתחתית המסך.

ההגה מצויד במתגים לשליטה מהירה במצבי הנהיגה, ופרט להם יש רק מעט מתגים פיזיים בסביבת הנהג. כגיבוי יש מערכת פיקוד קולית שאמורה לתמוך גם בעברית, אבל מספקת בעיקר אתנחתות מילוליות משעשעות. עדיף להישאר עם האנגלית.

תנוחת הישיבה מרגישה נמרצת ותכליתית ומציבה את הנהג קרוב יחסית לאספלט בהשוואה לרכבי קרוס־אובר בממדים דומים. המרחב הפנימי מכובד, במיוחד מאחור, עם הרבה מרחב לרגליים ולכתפיים ולראש של שני מבוגרים. הנוסע השלישי במרכז יצטרך להסתפק במושב צר עם מסעד נוקשה יחסית.

תא המטען עמוק ושטוח ועם נפח של 540 ליטר לפני קיפול המסעד האחורי, וימלא את רוב המטלות המשפחתיות. החלון הצר של הדלת האחורית מגביל את הראות לאחור ומשום מה אין לו מגב. כפיצוי, יש מערכת מצלמות היקפית יעילה.

איכות החומרים והייצור גבוהה עם כמות סבירה של משטחי דיפון רכים, חיפויים בצבע ברונזה וטקסטורות מעניינות של משטחי הפלסטיק. גם בידוד הרעשים הוא אחד הטובים בפלח. האבזור התקני מכובד וכולל גג זכוכית פנורמי קבוע עם כיסוי נגלל, מערכת קול רצינית וכל הפיצ'רים המקובלים בפלח.

מנוע וסוללה

כראוי לרכב מבית מותג ספורט/ביצועים, הטווסקאן מוצע בשתי גרסאות חזקות יחסית. אנחנו לקחנו למבחן את גרסת ה־VZ הבכירה עם הנעה כפולה ושני מנועים חשמליים בהספק משולב של 340 כ"ס.

הספק כזה לא נראה מרשים בהשוואה לחלק מהסיניות בפלח, שמתהדרות בהספקים של 400-600 כוחות סוס. אבל בפועל קשה למצוא מישהו שיתלונן על הביצועים של ה־VZ. הרכב מאיץ מאפס ל־100 ב־5.5 שניות ותגובת הדוושה ללחיצה חדה בכל מצבי התכנות. הכוח עובר לגלגלים מיידית ובמצב התכנות הספורטיבי הוא גולש קדימה על גל מסיבי של מומנט ומשאיר את רוב התנועה הרחק מאחור.

הדגם כפול המנועים מגיע עם סוללה של 77 קילוואט־שעה ועם טווח מוצהר של עד 516 ק"מ, נתון מכובד לגרסת ביצועים. גם כאן, כמקובל, הפעלת המיזוג על קירור או חימום חותכת עשרות אחוזים מהטווח המוצהר. אבל במזג אוויר מתון, כמו בסתיו הישראלי האביבי בו נערך המבחן, אפשר להשיג ללא קושי 450 ק"מ אפילו אם מנצלים את פוטנציאל הביצועים. מנגד היינו שמחים לקבל מערכת חזקה יותר לאחזור אנרגיית הבלימה.

על הכביש

הטווסקאן מיוצר בסין אבל בפרק התנהגות הכביש הוא מרגיש אירופי מלוטש ואנין, בדיוק כמו שהיינו מצפים מהמותג קופרה. ההיגוי כבד, מהיר ומאוזן ומעביר מידע מדויק על הכביש לקצות אצבעות של הנהג. נטיית הגוף בפניות כמעט לא מורגשת והצמיגים הענקיים אוחזים בכביש כמו רכבת על מסילה. למרות משקל של 2.33 טונות אפשר להשתעשע איתו על כבישים מתפתלים כמו איזו קופה אתלטית. בקיצור, תענוג למבינים. הבאג היחיד בחבילה הוא דוושת בלם שמשדרת תחושה מלאכותית ולא עקבית.

עם סט קיצוני של חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים בחתך "40, ספיגת הזעזועים של הגרסה הבכירה נוטה לצד הנוקשה. אבל היא עדיין טובה במונחים של רכב ספורט והמתלים סופגים היטב מהמורות עירוניות בזכות שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, שהיא בלעדית לגרסה הזו.

מחיר

המחיר של טווסקאן חד מנועי מתחיל בכ־243 אלף שקל ומגיע עד 290 אלף שקל לגרסה הספורטיבית כפולת המנועים. ציידי מציאות יוכלו למצוא אותו גם ב"אפס קילומטר" עם הנחות מכובדות. זוהי טריטוריית מחיר של טסלה Y ושל כמה מתחרות סיניות, שחלקן גדולות ומאובזרות יותר. אבל הערך המוסף האמיתי של המכונית הזו, מלבד העיצוב שהוא שאלה של טעם, הוא ההוכחה שבחירה ברכב חשמלי היא לא בהכרח ויתור על הנאה מנהיגה. שאפו.

חלק מהמתחרות

טסלה Y לונג ריינג' AWD

287 אלף שקל לגרסת הלונג ריינג' כפולת המנועים של Y החדשה. הספק של 506 כ"ס והאצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.8 שניות. טווח מוצהר של עד 568 ק"מ, תא נוסעים מרווח ואיכותי ותא מטען ענק

טסלה Y לונג ריינג' AWD / צילום: יח''צ

זיקר 7X קריפטון

290 אלף שקל לגרסה כפולת ההנעה של הקרוס־אובר החשמלי הסיני. ממדים מכובדים, תא נוסעים מפואר ומרווח ותא מטען גדול. הספק של 646 כ"ס והאצה מאפס ל־100 ב־3.8 שניות. טווח עד 544 ק"מ

זיקר 7X קריפטון / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מסעדת מלכה של איל שני / צילום: אנטוליו מיכאלו

החריימה מושלם, השניצל מתפרץ והקינוח אגדי - אבל משהו חסר

בבית האוכל מבית איל שני מבקשים להיות בו זמנית גם מסעדת שף עכשווית וגם ליצור אווירת חאפלה, ולא תמיד זה מצליח להתיישב יחד

השבוע בעולם / צילום: ap

טראמפ "מאוכזב מאוד" מוולדימיר, אבל אוהב את חאבייר ללא תנאי

טראמפ מאוכזב מוולדימיר אבל אוהב את חאבייר ● עוד מהפכת Gen Z ניצחה השבוע, במדגסקר: מי הבאה בתור? ● העבדקן האפגני לא רצה נשים עיתונאיות ● מספר צופי הליגה האנגלית בהודו גדול מאוכלוסיית בריטניה ● קאבו ורדה לאליפות

"אל תסתובבי בשכונה הזאת": המציאות המפחידה של יהודי ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המדינות הערביות שרוצות לשלוח כוחות פיקוח לעזה, מערכת ההגנה שיכולה להקשות על ישראל לתקוף שוב באיראן, והיהודים בארה"ב מודאגים מהעלייה באנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם 

הדמיית פרויקט של גינדי גלובל בקפריסין / צילום: סייברקו

נצלו את הרגש הפטריוטי להתעורר גם מהפנטזיה על דירה בקפריסין או ביוון

שנים של פחד, ריבית גבוהה ומחירי דירות בלתי אפשריים הפכו את החלום על "מקלט נדל"ני" מעבר לים לטרנד לאומי ● עכשיו, כשהמציאות הישראלית מתבהרת והרגש גובר על הפחד, הגיע הזמן לבחון אם יש בכלל היגיון כלכלי מאחורי ההימור על דירה בקפריסין, יוון או פלורידה

ד''ר דן דייקר / צילום: רפי קוץ

הוא נפגש עם נתניהו לפחות 5 פעמים במהלך המלחמה. למה הוא מודאג מההסכם עם חמאס?

חמאס מפרש את ההסכם אחרת לגמרי, טורקיה וקטאר נחושות לתמוך בו, וצה"ל הוא הצבא היחיד שיגרום לו להתפרק מנשקו ● כך סבור ד"ר דן דייקר, נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● מבחינתו התנאי היחיד לקיום השלב השני הוא תמיכה מלאה של ארה"ב, אבל הוא מודאג: "טראמפ מדבר על לסיים לפני 19 הנקודות הביטחוניות"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מדד הפחד זינק ב-20% לשיא של 5 חודשים, תשואות האג"ח בשפל של חצי שנה

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון גוברת לאחר שסין האשימה את ארה״ב ביצירת "פאניקה" סביב מגבלות היצוא על מינרלים נדירים ● מניות הבנקים האזוריים נפלו בעקבות חשדות להונאה ● חברת השבבים TSMC היכתה את התחזיות ● הזהב והכסף ששבר שיאים חדשים ● מחירי הנפט יציבים ● תשואת האג"ח ל־10 שנים ירדה מתחת ל־4% לראשונה מאז אפריל

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

התקלה בבתי הזיקוק באשדוד: איך תפח הנזק ביותר מ־100 מיליון שקל

התקלה בבית זיקוק אשדוד בעקבות נפט מזוהם מאזרבייג'ן, הובילה תחילה להערכת נזק של עשרות מיליוני דולרים ● לאחר שלושה חודשים, הנזק כבר הגיע ל־130 מיליון דולר במצטבר ● וגם: כך באירופה הצליחו להתמודד עם תקלה דומה

חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מילואימניקים יידרשו לשרת 70 יום בשנה גם אחרי המלחמה. איזה תגמול הם יקבלו?

אחרי שנתיים של לחימה, במהלכן נהנו אנשי המילואים מתגמולים כספיים והטבות, באוצר מעוניינים לחתוך את המתווה הנוכחי ולצמצם אותו ● השאלה המרכזית שעולה היא כיצד ייראה מודל המילואים החדש, כשהכוונה באוצר היא לשמר הטבות שיעוררו תחושת הוקרה אצל הזכאים להן ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד 

סם אלטמן, מייסד OpenAI, ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה, ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: רויטרס - Tom Williams

אבק הכוכבים של OpenAI: המניות שזינקו בזכות דיווח על עסקה עם חברה אחת

שורה של מניות רשמו בשבועות האחרונים ימי מסחר חריגים, ובין כולן יש מכנה משותף אחד - דיווח על עסקה עם OpenAI ● למה השם של מפתחת ChatGPT מלהיב את המשקיעים, ואיזה מסר טמון במגמה החדשה? "אין פה גישה של המנצח לוקח הכול, יהיו הרבה מרוויחים"

נמל אילת / צילום: שלומי יוסף

יבואני הרכב ממתינים לפתיחת תעלת סואץ ונמל אילת - ובינתיים מיבאים דרך נמל עקבה

ענף יבוא הרכב ממתין להבהרות ממשלתיות לגבי פתיחת נתיבי התובלה הימיים דרך הים האדום ולנמל אילת בעקבות ההסכם בעזה ● מהערכות בענף הרכב עולה כי היקף יבוא הרכב החדש ברבעון האחרון של השנה, צפוי לרשום ירידה דרמטית ● חברת המזרח, יבואנית לנד רובר בישראל, החלה לשווק בישראל את הריינג' רובר ספורט ● השבוע בענף הרכב

צדיק בינו, שלמה אליהו, יגאל דמרי / איור: גיל ג'יבלי

דמרי בפנים, ומי בחוץ? השינויים במדדים של בורסת ת"א

ראלי מניות הנדל"ן בת"א טרף את הקלפים לקראת עדכון המדדים, והותיר את מניית דמרי בת"א 35, אליה יצטרפו נקסט ויז'ן ומגדל שלא יזכו לשדרוג ● "המפסידות": אנרג'יאן והחברה לישראל, שיוצאות ממדד הדגל, לצד פיבי ושיכון ובינוי ● ומי נכנס לת"א 90 על חשבון תדיראן ומימון ישיר?

נטלי משען-זכאי, ליאור סושרד, איל וולדמן, מיכל ברוורמן בלומנשטיק / צילום: יח''צ, גבריאל בהרליה, פרטי, נתנאל טוביאס

שאלנו את זוכה פרס נובל מה היה לומד היום באוניברסיטה

איל וולדמן לא היה משנה כלום במסלול שבחר, מנכ"לית נתיבי איילון הייתה לומדת פיתוח ארגוני שיסייע לה בניהול, מיכל ברוורמן־בלומנשטיק עזבה את האקדמיה אבל לא מתחרטת על רגע, וזוכה הנובל צ'חנובר ממליץ על מקצועות הרפואה ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים ללמוד ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד 

שמואל מושקוביץ, מוזיקאי יוצר, לוחם במילואים / צילום: פרטי

“השווארמה-עליי-אחי” הראשונה הייתה מרגשת. השנייה כבר הייתה חבל הצלה

שנתיים מלחמה, שלושה סבבים, ניסיון מתמיד לחזור להיות בעל, אבא ומפרנס ● המילואימניק שמואל מושקוביץ מבקש מהחברה הישראלית: תחזקו אותנו בכניסה לשגרה החדשה של כולנו ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד 

אלי פודה / צילום: קונסטנטין גרוסמן

החוקר שמסביר: מה מחפשת אינדונזיה בישראל ומה הסיכוי של חמאס לשרוד

המחיר של היעדרות נתניהו מהוועידה בשארם, השליטה של חמאס בשטח גם היום, סלידת הפלסטינים מטוני בלייר והקלף של ישראל מול אינדונזיה בדרך לכינון היחסים ● פרופ' אלי פודה, חוקר המזרח התיכון כ-30 שנה, קורא את האותיות הקטנות בהסכם טראמפ

באיזו מדינה יש חג מיוחד המוקדש לנאמנותם של בעלי החיים? / צילום: Shutterstock

איזו חברה שברה שיא עולמי והפכה לראשונה בעולם בשווי 4 טריליון דולר?

היכן מוענק פרס נובל לשלום, איזו אמנות לחימה מבוססת על תנועותיו של גמל שלמה, ובאיזו מדינה יש חג מיוחד המוקדש לנאמנותם של בעלי החיים? ● הטריוויה השבועית

הצוואות החדשות  של הישראלים / צילום: Shutterstock

מספר הצוואות שהופקדו בשנה החולפת קפץ. מה עומד מאחורי התופעה?

מספר הצוואות שהופקדו אצל רשם הירושה בשנה החולפת קפץ ב־32% בהשוואה לשנה שקדמה למלחמה ● חיילים צעירים שחששו שלא יחזרו מהשטח, מילואימניקים שמסדירים את חלוקת הרכוש בין האישה והילדים, וציבור שמבין שהמציאות השתנתה: מאז ה־7 באוקטובר יותר ויותר ישראלים נערכים לתרחיש הגרוע ביותר

צבי מרמור / צילום: דוברות רפאל

הבכיר מאחורי מערכות ההגנה הישראליות: "זה כבר מוכח מבצעית. הלייזר מיירט רקטות, מרגמות וכטב"מים"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חרף המחיר הכבד, המלחמה הארוכה הוכיחה את העליונות הישראלית גם בתחומי ההגנה ● צבי מרמור, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת יבשה וים ברפאל, הוביל במשך שני עשורים את פיתוח "מעיל רוח" להגנה על טנקים ואת "אור איתן" ליירוט בלייזר ● בראיון ראשון הוא חושף את האתגרים שמאחורי פריצות הדרך, ומספר איך ישראל הקדימה את העולם

אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת מיסוי על קרנות ההשתלמות? איך יעבוד המהלך, ומי ייפגע

באוצר נחושים לקדם מחדש את המיסוי על קרנות ההשתלמות - הפעם באמצעות הנמכת תקרת ההפקדה ●  כיצד ישפיע המהלך על כספי החוסכים, והאם יש לו בכלל היתכנות לעבור? ● גלובס עושה סדר

למה הוציאה אמזון פריים את האקדח מהידיים של ג'יימס בונד

אמזון פריים הסירה את האקדחים מהפוסטרים לסרטי בונד בלי הודעה מוקדמת ● ניתן לחשוב שהבחירה נובעת מחשש מעימות עם תרבות ה"ווק". אך בפועל התאגיד מחק את הדימוי בשביל לרצות את האלגוריתם ● ללמד מכונה להבין זה יקר - למחוק אקדח זה זול ומהיר

פידה עם עוף מפורק ובצל מקורמל אצל שרין פרג' / צילום: שניר (סופגי) קדושי

כל ביס הוא ענן של אושר: הארוחה הדרוזית ששווה לנסוע בשבילה עד הגליל

תבשיל בורגול מושלם, מאפה מסורתי מתוק ומלוח, עלי גפן מתפקעים וכנאפה מהפנטת ● נסענו לכפרים הדרוזיים יאנוח־ג'ת ומצאנו ארבע תחנות מפוארות לגרגרנים שביניכם ● חגית אברון תופרת יום