גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira
בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

בשבועות האחרונים פתח משרד האוצר את האפשרות לחברות תעופה להשתתף במכרז עתידי להקמת קו ישיר בין ישראל לארגנטינה - מהלך חריג יחסית בענף התעופה, שבו פתיחת קווים חדשים מתבצעת לרוב ביוזמת החברות עצמן. הפעם, דווקא הממשלה היא שמובילה את הבדיקה, כדי לבחון האם יש הצדקה כלכלית לתמיכה ממשלתית שתאפשר את הפעלת הקו.

הערבה מתבססת כיעד אטרקטיבי: הקיבוץ והמלון שזכו בהכרה עולמית
הצצה לאתר הנופש החדש של קים ג'ונג-און על חוף הים בו הזרים היחידים הם רוסים|WSJ

בשלב הראשון, משרד האוצר פנה לחברות תעופה בבקשה להעביר מידע מקדים, מה שמכונה בשפה המקצועית RFI (Request for Information), זאת כדי להבין האם קיימת היתכנות להפעלת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס. אם תימצא הצדקה, יוחלט כיצד לגבש מכרז רשמי או תוכנית סבסוד ממשלתית שתסייע לחברה שתבחר להפעיל את הקו. לפי משרד האוצר, המהלך נבחן עקב החשיבות המדינית והכלכלית שבחיזוק הקשרים בין המדינות.

התערבות הממשלתית בשוק התעופה היא אינה דבר שגרתי, אך גם לא חסר תקדים. בישראל ננקטו בעבר צעדים דומים, למשל במסגרת התמיכה בחידוש טיסות לאילת, אז הממשלה השתתפה בעלות לפי מספר הנוסעים, וכן במקרים בעלי אינטרס מדיני, כמו בשימור הקו שבין תל אביב לקהיר. בעולם, מדובר בפרקטיקה מוכרת: מדינות מפעילות מנגנוני סבסוד לקווים שנתפסים חיוניים מבחינה לאומית או דיפלומטית, אך שאינם רווחיים מסחרית עבור חברות התעופה.

תקופת זהב ביחסים

ביוני האחרון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החוץ גדעון סער הודיעו על "בשורה חשובה", שלפיה יקודמו טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה. נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, תומך ישראל נלהב שהגיע לביקור בארץ לפני מספר חודשים, הכריז בחשבון האינסטגרם שלו על הקמת קו טיסה ישיר בין בואנוס איירס לתל אביב, שיחל לפעול "בקרוב מאוד". המהלך מגיע כהמשך ישיר להצעה שהוגשה לממשלה בסוף חודש מאי, שבמסגרתה הצהירו משרדי החוץ והאוצר על כוונתם להקים מנגנון תפעולי שיבטיח את הצלחת הקו, תוך מתן תמריצים לחברות התעופה, שיפעלו בתדירות של שתי טיסות שבועיות.

מתן לב־ארי, לשעבר נציג ישראל בדירקטוריון הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, מסביר כי "היום אנחנו נמצאים בתקופת זהב ביחסים שלנו עם הממשל הארגנטיני. ולארגנטינה יש מה להרוויח מהיחסים: המגזר העסקי שהכי תורם לכלכלה הארגנטינאית הוא מגזר החקלאות, שישראל יכולה לתרום בו רבות, וכך גם בכל הקשור למחסור במי שתייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

לקו הישיר יש כמובן יתרונות רבים גם בהיבט התיירותי. "אמריקה הלטינית היא אזור דתי שיש לו זיקה לישראל ורצון לראות את המקומות הקדושים שבה. קיומן של טיסות ישירות יוצר באופן טבעי את החיבורים - כשקל יותר להגיע, עושים את זה", אומר לב־ארי.

יש גם מגבלות

בריאיון לתחנת הרדיו הארגנטינאית Radio Mitre, אמר השגריר הארגנטינאי בישראל אקסל ואחניש כי הטיסות הישירות יופעלו על ידי אל על והסביר שזאת "מפני שנדרש סיוע ממשלתי וכלכלי משמעותי בתחילת הדרך". באל על אכן נבחנת האפשרות להפעיל את הקו המדובר, אם כי טרם התקבלה החלטה סופית, ואם תתקבל משך ההתארגנות לקו כזה יימשך כשנה.

בחינת האפשרות להפעיל את הקו מגיעה לאחר שבעבר כבר נעשו ניסיונות כושלים להפעיל טיסות ישירות לאמריקה הלטינית. כך למשל הקו בין תל אביב לסאו פאולו, שנפתח בשנת 2008 ונסגר כעבור כשנתיים בלבד על רקע מחירי שיא של הדלק. גורמים בענף מציינים כי התנאים כיום שונים לגמרי, וכי יש עלייה בביקושים ליעדי ארגנטינה בשנתיים האחרונות - מגמה הפוכה מזו שנרשמה בברזיל למשל, בין היתר בשל שינויים גיאופוליטיים שמשפיעים על תנועת הנוסעים.

יחד עם זאת, מדובר באחד הנתיבים הארוכים והמורכבים ביותר להפעלה, הדורש טיסה של כ־15 שעות ויותר. בעוד שסאו פאולו מהווה "שער" טבעי לדרום אמריקה, בואנוס איירס מרוחקת כשעתיים טיסה דרומה ולכן אינה משמשת נקודת מעבר נוחה ליעדים נוספים ביבשת.

גם מסלולי הטיסה עצמם מציבים קושי. הנתיב האפשרי כיום עובר מעל הים התיכון, דרך מרוקו, וממשיך דרומה לאורך החוף האטלנטי של אפריקה - מסלול ארוך ויקר להפעלה, שנמצא "על גבול היכולת" של מטוסי הנוסעים ארוכי הטווח ועלול להפוך את הפעלת הטיסה ללא כדאית.

נתיבים קצרים יותר דרך לוב או סודאן אינם אפשריים בשלב זה: מעל לוב חל איסור טיסה, ובסודאן מתחוללת מלחמה שמעמידה בסיכון טיסות אזרחיות. לצד אל על, גם חברות ישראליות אחרות כמו ארקיע וישראייר עשויות להשתתף במהלך באמצעות חכירת מטוסים מתאימים, בדומה למודל שבו מפעילה כיום ארקיע טיסות לארצות הברית.

מאחר שלפי הסכמים בילטרליים החברות היחידות שיוכלו להפעיל קו כזה הן ישראליות או ארגנטינאיות, חברה נוספת שעל הפרק היא חברת הדגל הארגנטינאית Aerolíneas Argentinas, המחזיקה במטוסים המתאימים כדי לחבר את שתי המדינות בטיסה ישירה של כ־15 שעות. החברה מחזיקה גם בהסכם קוד שייר עם אל על, מה שעשוי להקל על שיתוף פעולה עתידי בין שתי החברות.

כיום: מסע של 21 שעות

"יש שתי קבוצות בולטות של תיירים המגיעים לארגנטינה. הראשונה היא תרמליאים בטיול אחרי צבא, שבוחרים בארגנטינה כארץ המוצא לטיול ארוך יותר בפרו, ברזיל וכדומה. הקבוצה השנייה שייכת לתחום הטיולים המאורגנים ושם אנחנו רואים אנשים בגילאי החמישים עד שמונים", כך מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "שתי הקבוצות טסות כיום עם קונקשן באירופה. טיסה ישירה תפחית את זמן הנסיעה משמעותית, ותגדיל משמעותית את כמות המבקרים בארגנטינה".

מאחר שאין טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, המסע לשם כרוך בעצירות ביניים, לעיתים ארוכות ומסורבלות. הטיסה הזולה ביותר שמצאנו היא של אייר פראנס, בעלות של 1,070 דולר דרך אתר לאסט מינט, עם קונקשן ארוך בפריז. משך הטיסה הכולל עומד על 33 שעות, עם 14 שעות המתנה בהלוך ו־17 שעות בחזור, פרק זמן שמאפשר עצירה ללילה בצרפת, מה שחלק מהמטיילים דווקא רואים בו יתרון תיירותי בפני עצמו.

הטיסה הזולה המהירה והנוחה ביותר שמצאנו היא של אייר אירופה, אחת החברות הפופולריות לטיסות המשך לדרום אמריקה. דרך אתר בוק א פלייט, מחיר כרטיס הלוך־חזור עומד על 1,160 דולר (ללא מזוודה - תוספת של כ־160 דולר). העצירה במדריד קצרה יחסית, שלוש שעות וחצי בלבד, הן בהלוך והן בחזור, והטיסה נמשכת 21 שעות לכיוון ארגנטינה ו־20 שעות בדרך חזרה לישראל.

מי שמוכן להאריך את המסע יכול להוריד את העלויות עוד יותר: לדוגמה, טיסת אייר פראנס עם שני קונקשנים בתוך צרפת עולה פחות מ־1,000 דולר, אך כרוכה במשך נסיעה ארוך במיוחד ובמעברים בין שדות תעופה.

עוד כתבות

יעקב ויינשטיין / צילום: אייל טואג

אחד השחקנים הוותיקים בשוק ההון המקומי מציג - חמש תחזיות ואזהרה חמורה

יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מזהיר כי "אנחנו בשלבים המאוחרים של 'שוק שורי' שנמשך כבר 40 שנה" ● בכל זאת, הוא צופה המשך עליות בשנתיים הבאות:"ה-S&P 500 יכול לעלות מעל 10% בשנה הקרובה, אבל זה יביא אותו למכפיל 25, שזה למתוח את הגומי יותר מדי" ● ממליץ לא להשקיע במניות בישראל, ולהיערך למשבר כלכלי גדול בסוף העשור

24 מדינות הודיעו שלא ישלחו נשק לישראל. ההשפעה הייתה אפסית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: אמברגו הנשק לא השפיע על ישראל, התרחישים האפשריים לעתיד של ישראל והמדינה הפלסטינית, והבריטים מבקרים את ישראל אבל גם מנסים לשמור על היחסים ● כותרות העיתונים בעולם 

כרטיסי אשראי של מקס

מקס מגבירה את הלחץ על הבנקים: מציעה ריבית של 3% בשנה לכסף שיופקד בחשבון דמוי עו"ש

בעוד שהקרנות הכספיות הפכו לפופולריות ובדיעבד הציעו ריבית אטרקטיבית של מעל ל-4% בשנה החולפת, בחברת האשראי מקס מגבירים את הלחץ ומציעים מודל חדש של חשבון נזיל עם ריבית שנתית קבועה וגבוהה ביחס לכספים ששוכבים בעו"ש

מחיר הזהב בנסיקה / צילום: Shutterstock

הזהב בדרך למפולת? הנתון המדאיג שמופיע לראשונה זה 40 שנה

אחרי שהתרסק פעמיים ב-50 השנים האחרונות, מחיר הזהב במסלול נסיקה שמעורר חשש מהיווצרות בועה ספקולטיבית בשאר השוק ● עד כמה העלייה הזו בת-קיימא בטווח הקצר והארוך?

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: התועלת המפתיעה של ניתוחים להקטנת חזה

חוקרים מבית החולים הדסה ערכו מחקר על נשים שעברו ניתוח להקטנת חזה, והגיעו למסקנה מעניינת; חברת פרוטליקס קיבלה בשורה מאכזבת מרשות התרופות האירופית, והמניה צנחה; וגם: חברת אומניקס, שלמדה מהחרקים לייצר אנטיביוטיקה, הודיעה על גיוס של מיליונים ● השבוע בביומד

בר דיאמנט / צילום: Nimco Design

בגיל 23, ולמרות שהבנק לא רצה לתת לו משכנתא, הוא קנה דירה ראשונה

בר דיאמנט רק בן 24 אבל כבר הספיק לרכוש שתי דירות, שתיהן במתחמים שמיועדים לפינוי־בינוי ● לדבריו, "כסף תמיד אפשר לגייס מכל מקור. אם יש הזדמנות - לא מוותרים עליה"

יאיר פינס / צילום: גבע טלמור

המנהל שמציג: איך הופכים חניון אוטובוסים ישן לנכס אטרקטיבי

יו"ר אגד נדל"ן יאיר פינס, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אופטימי לגבי מצב השוק לאחר סיום המלחמה • בראיון לגלובס הוא מספר על התוכניות לפתח 23 נכסים באמצעות עירוב שימושים, עם גב מהבעלים קרן קיסטון, וחושף האם הנפקה על הפרק

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

רשות התחרות האריכה את הפטור של וולט מהסדר כובל בשלושה חודשים נוספים

רשות התחרות דחתה בשלושה חודשים את ההכרעה אם לבטל את הפטור מהסדר כובל שניתן לוולט, המאפשר לה להפעיל משלוחים מרשתות השיווק לצד הפעלת שירות משלוחי המזון והפארמה שלה, וולט מרקט ● ההחלטה התקבלה לאחר שימוע והצעות נוספות מצד החברה

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעקבות חילופי האש ברפיח וחידוש התקיפות בעזה: הבורסה ננעלה בירידות

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1%, ת"א 90 נפל בכ-1.8% ● מדדי הבנייה הוביל את הירידות ונחלש בכ-3.6% ● המניות הדואליות משכו את הבורסה כלפי מטה ● חששות מפני יציבות הבנקים בארה"ב מוסיפות עוד שמן לתנודתיות בוול סטריט ● עונת הדוחות תצבור תאוצה, עם התוצאות של טסלה, אינטל ונטפליקס ● וגם: המניה שהאנליסטים צופים שתזנק בכ־40%

קו הייצור במחלבה החדשה של שטראוס באחיהוד / צילום: פלג אלקלעי

בהשקעה של 270 מיליון שקל: קבוצת שטראוס חונכת מחלבות חדשות בצפון

לראשונה זה 25 שנה, ענקית המזון שטראוס מקימה מפעל גדול בצפון - קמפוס מיכאל באחיהוד הכולל מחלבה צמחית חדשה, במטרה להתחרות בשחקנית החזקה בשוק זה, תנובה ● כיום מחזיקה שטראוס ב-16% משוק תחליפי החלב

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תחזית חדשה לשוק הדיור: פשיטות הרגל של קבלנים יגברו, ומתי תיעצר ירידת המחירים

סוכנות הדירוג והמחקר S&P צופה שיפור בענף המגורים רק במחצית השנייה של 2026 ● עד אז לפי התחזית, מחירי הדירות יוסיפו לרדת, ההאטה במכירות תמשיך ושיעור פשיטות הרגל בקרב יזמים עם מינוף גבוה צפוי לגדול

מימין: פיליפ בואזיז, יו''ר וסמנכ''ל כספים; אלכס בואזיז, ממייסדי החברה / צילום: מתן אביב, DEEL

מרגל, תחקיר ומנכ"ל בן 30: המשפחה שמאחורי הסטארט־אפ המצליח

לאחרונה הודיעה דיל הישראלית־אמריקאית על גיוס 300 מיליון דולר והפכה לאחת מהחברות היקרות בשוק תשלומי השכר ● מאחורי ההצלחה עומדת אימפריה משפחתית עם עננה מעליה

ירושלים ממשיכה להוביל במכירת דירות חדשות / צילום: Shutterstock

הדוח שמגלה: באיזו עיר מבצעי המימון של הקבלנים נחתכו במיוחד

למרות עלייה קלה בכלל העסקאות בשוק הדיור באוגוסט, מכירת הדירות החדשות בשוק החופשי ממשיכה להידרדר - כך לפי הכלכלן הראשי באוצר ● באוגוסט נמכרו רק 2,111 דירות מקבלן - ירידה של 20% לעומת השנה שעברה, כאשר אזור המרכז מוביל את המגמה השלילית ● הגידול הכללי נובע כולו ממכירות בסבסוד ממשלתי, שחצו לראשונה את רף אלף העסקאות החודשיות

האחים שהתחלקו בעשרה נכסים, התביעה ותשלום ה"קנס"

האחים שעיכבו תשלום של 500 מיליון שקל לאחותם על נכסים שרכשו ממנה, ישלמו ריבית והצמדה על תקופת העיכוב ● תביעתו של עו"ד שתבע 2.8 מיליון שקל שכר־טרחה ללא הסכם כתוב נדחתה ● ובני זוג שביקשו לבנות בריכה על גג דירתם בת"א, נבלמו בשל התנגדות השכנים ● 3 פסקי דין בשבוע

מנועי בית שמש

סמנכ"לית משאבי האנוש הפכה למיליונרית, ולא רק היא: גל המימושים במנועי בית שמש

יצרנית מנועי המטוסים היא אחת החברות החמות בבורסה עם תשואה של כ־170% בשנה האחרונה ● בכירי החברה מנצלים את המומנטום ומכרו מניות ב־50 מיליון שקל מתחילת השנה - 17 מיליון מהן רק באוקטובר ● וגם: כמה שוות היום האופציות של העובדים

עוזי יצחקי / צילום: יוסי כהן

מנהל רשות המטרו התפטר אחרי חמישה חודשים בלבד

עוזי יצחקי התפטר באופן חריג חמישה חודשים בלבד לאחר מינויו לתפקיד ● פרויקט המטרו, שיישאר כעת ללא רגולטור, נמצא בימים אלה בצומת דרכים משמעותי: בחודש הבא אמורים להתפרסם מסמכי המיון המוקדם לחבילות הביצוע הראשונות של הפרויקט

זוהראן ממדאני, אנדרו קואומו, קרטיס סליווה / צילום: Reuters, Angelina Katsanis, Ron Adar

רגע האמת של ניו־יורק מגיע: המועמד שבלב הסערה וזה שזוכה לתמיכה מביל אקמן

ב־4 בנובמבר יבחרו תושבי ניו־יורק ראש עיר חדש ● על פי הסקרים המועמד הדמוקרטי האנטי־ישראלי זוהאראן ממדאני, ממשיך להוביל בפער של כ־18% ● אולם פרישה מהמרוץ של סליווה הרפובליקאי עשויה לשפר את סיכוייו של המועמד העצמאי, מושל ניו־יורק לשעבר אנדרו קואומו

היצוא הביטחוני של ישראל לאסיה פסיפיק בירידה / צילום: חברת אקסטנד

הסנקציה של המדינה המפתיעה: אלביט הפסידה מכרז תותחים גדול

בפיליפינים הסירו חברה ישראלית ממכרז ביטחוני, בעוד שבניו דלהי מגבירים את הרכש ● כך, אסיה־פסיפיק הפכה לאחד הגורמים העיקריים בתנודות הרכב היצוא הביטחוני הישראלי ● התקווה הגדולה המסתמנת של התעשיות הישראליות: תקציב הביטחון המתרחב של יפן

פרויקט בנייה למגורים / צילום: Shutterstock

3 עסקאות של רבע מיליארד שקל מלמדות מה המוסדיים חושבים על מניות הנדל"ן

מניות הנדל"ן, ובפרט אלו הפועלות בתחום היזמי, סומנו בשבועות האחרונים כמרוויחות הגדולות מהפסקת האש וזינקו בעשרות אחוזים - אבל בימים האחרונים העליות הפכו לירידות חדות ● במקביל לשינוי המגמה, 4 גופים מוסדיים ביצעו השקעות בחברות בענף

נטפים / צילום: יח''צ

"כשהמנכ"ל התחלף, המוזיקה השתנתה": מה יעלה בגורלה של ממציאת הטפטפות מקיבוץ חצרים?

קרן ההשקעות של יובל כהן במגעים לרכוש את נטפים לפי שווי של כמיליארד דולר - כמעט חצי מהשווי שהוענק לה לפני 6 שנים כשנמכרה לחברת צינורות פלסטיק ממקסיקו ● כעת מעריכים בשוק מה תעשה פורטיסימו עם הרכישה, ומה יציל את חברת הטפטפות מקיבוץ חצרים