גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ
מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

הטנדר, או ה"פיקאפ טראק" כפי שקוראים לו האמריקאים, הוא מוצר רב-תכליתי, שפונה למגוון שווקים, ובעיקר לשוק רכבי העבודה ושוק רכבי הפנאי-שטח. אבל הטנדר החשמלי, באופן ספציפי, מכוון גם, ואולי בעיקר, אל שוק ההון.

הרכב הזה זריז, חסכוני ובמחיר אטרקטיבי. יש לו רק בעיה אחת
זה הקרוס־אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?

הקונספט הזה הצית בשנים האחרונות את דמיונם של המשקיעים יותר מכל קטגוריית רכב אחרת. חברת RIVIAN הצעירה, למשל, שמתמחה בפלח הזה, גייסה עד היום למעלה מ-10 מיליארד דולר בשוק ההון הגלובלי, למרות מכירות צנועות והפסדים מצטברים של מעל 20 מיליארד דולר.

גם טסלה השקיעה למעלה מ-2 מיליארד דולר בפיתוח ה"סייברטראק" המהולל שלה, אולם החזירה את ההשקעה שלה פי כמה בזכות העליות שנרשמו במניה שלה סביב הרעש הציבורי שייצר הרכב הזה במהלך השנים.

מי שמנסה להפוך את הקטגוריה הזו ליותר מאטרקציה למשקיעים הם הסינים, שנכנסו בשנתיים האחרונות לפלח. בתחילה עם דגמי בנזין או דיזל, שעברו הסבה מאולתרת להנעה חשמלית, וכיום עם דגמים ייעודיים וייצוגיים, שתוכננו מבראשית להיות חשמליים.

עיצוב חיצוני

לקטגוריה החדשה שייך גם ה-ETERRON9 החדש של מקסוס, ועוד לפני שמגיעים לעיצוב שלו, בלתי אפשרי להתעלם מממדיו העצומים. הוא נמתח לאורך 5.5 מ', לרוחב של יותר מ-2 מ' ולגובה של 1.85 מ', ודי באלה כדי להותיר רושם רציני על סביבתו.

ואם כבר הזכרנו את RIVIAN, קשה להתעלם מהדמיון הבולט בין הטנדרים של שתי החברות. הוא בולט במיוחד בחרטום האנכי של המקסוס, שכולל צמד פנסים אנכיים ומרובעים, ובמרכזם גריל עצום עם שם המותג בפונטים ענקיים, שנראים היטב גם ממרחק של עשרות מטרים.

פרופיל הצד די נאה ביחס לרכב עבודה, והמעצבים התאמצו להקנות לו מאפיינים של רכבי פנאי, כמו עמוד גג אחורי שנוטה קדימה בזווית מתונה, מסגרות דלתות מושחרות וקשתות גלגלים טרפזיות ושריריות, שמחפות על חישוקים בממדים של "מונסטר-טראק".

אפילו הזנב, שהוא לרוב חלק תכליתי בטנדרים, מצליח לשבור את השגרה עם עיצוב די מושקע. אם מוסיפים לכך צבע עם "אישיות", כמו גוון החרדל ברכב המבחן שלנו (שהוא אגב הצבע הייצוגי של RIVIAN), מקבלים רכב שיכול לשמש גם כרכב סטטוס מושך עין.

פנים הרכב

הדרך הנכונה להתמקם במושבים היא לדרוך על מדרגת הכניסה הגבוהה, לאחוז בדלת ולהוסיף תנופה קטנה של פלג הגוף העליון. הבונוס הוא נקודת תצפית פנורמית, שמסייעת לטיפוח האגו של הנהג ונוסעיו. הממדים והעיצוב מגבילים את הראות לפני החרטום הגבוה ומאחורי תא המטען, אבל את הבעיה פותרת מערכת יעילה של מצלמות היקפיות.

הקבינה המרווחת תקלוט חמישה מבוגרים ללא מגבלות במרחב הרגליים, הכתפיים והראש, ואפשר אפילו למקם נוסע רביעי בספסל האחורי בעיתות חירום, אם כי בניגוד להוראות החוק. לחלופין ניתן לשטח את המושבים הקדמיים ולהפוך את התא למרחב שינה זוגי. חבל רק שריפוד המושבים רך מדי לטעמנו, ומכביד על הגב התחתון בנסיעות ארוכות.

תא המטען האחורי הפתוח די גדול, אבל בשל המשקל הגבוה של הרכב, כושר נשיאת המטען המותר שלו הוא עד כ-620 קילו, מאות קילוגרמים פחות מדגמים מקבילים עם מנוע דיזל. מצד שני לרכב יש כושר גרירה מרשים, וממילא לקוחות רבים של טנדרים בישראל נוטים להתעלם מהמשקל המותר בחוק.

ההטענה מאחור היא מהנוחות יותר שפגשנו בטנדרים, בזכות דלת אחורית חשמלית ואופציה להנמיך את המרכב הגבוה בלחיצה על מתג. כגיבוי יש גם תא אחסון קדמי, בנפח מכובד של 236 ליטר.

עיצוב הפנים מאמץ סממנים מוכרים מעולם רכבי הפנאי החשמליים של סין, עם משטחים מוצקים, אסתטיים ופונקציונליים. מאותו עולם לקוחה גם הנדסת האנוש, שכוללת מערך פיקוד די מינימליסטי, ובמרכזו צמד מסכים רוחביים, שמחוברים ברצף.

התצוגה חדה ומאורגנת היטב, אם כי התפעול של חלק מהפונקציות, כמו ביטול מערכות בטיחות שונות, עדיין דורש נבירה בתפריטי מגע צפופים. לפחות יש גם מתג פיזי נפרד לשליטה במצב הנהיגה, פתחי אוורור מכניים גדולים וכוונון נוח של המושבים באמצעות מתגים.

איכות הייצור והחומרים מותירה רושם ראשוני חיובי בזכות חומרי דיפון נאים ובידוד רעשים רציני, אם כי המבחן המרכזי יהיה אחרי כמה עשרות אלפי קילומטר בתנאי עבודה.

מנוע וטווח חשמלי

עם 442 כ"ס ומומנט של כ-70 קג"מ משני מנועים חשמליים, הנתונים של מערכת ההנעה מרשימים כבר על הנייר. ובכל זאת הופתענו, ואפילו קצת נבהלנו, מהקצב שבו הכלי העצום והכבד הזה מזנק קדימה וצובר מהירות על הכביש.

די בליטוף קל של הדוושה כדי לגרום לו להשתלח קדימה, ולהעפיל למהירויות בלתי חוקיות, גם בעליות. זה נחמד ברכב ספורט קומפקטי, אבל דורש ערנות יתר ברכב ענק, שתופס כמעט את כל הרוחב של הנתיב. מכיוון שהבלמים מרגישים די מלאכותיים, הפעלת המערכת היעילה למחזור הבלימה, שמרסנת את המהירות בכל הרפיה מהדוושה, היא כמעט חובה.

הטנדר מצויד בסוללה בקיבולת כ-102 קילוואט, קטנה משמעותית מהסוללות שבהן משתמשים הטנדרים של טסלה והאמריקאיים. מנגד היא גם שוקלת מחצית מהם, ועם טווח מוצהר של כ-432 ק"מ היא עונה, לפחות על הנייר, על הצרכים של רוב המשתמשים.

כאשר נוסעים בטנדר הזה כמו בפרייבט, עם חמישה נוסעים ומזגן, ובמצב תכנות "רגוע", הטווח הריאלי יכול לנוע סביב 380 ק"מ, נתון מכובד בהחלט ביחס לממדיו של הרכב. אבל כמובן המבחן האמיתי לטווח הוא בנסיעת עבודה, לעיתים עם מאות קילוגרמים של מטען מאחור, וכאן יש לשער שהטווח יתקצר משמעותית.

על הכביש

באופן מפתיע, על הכביש הרכב מפגין עידון ובשלות הנדסית. על כבישים מתפתלים ההיגוי מחזיר היזון חוזר סביר ביחס לרכב כזה. מתלי האוויר עושים עבודה מצוינת בריסון תנודות הגוף בפניות, וגם בשיכוך מהמורות מכל גודל, והופכים את הרכב לאחד הנוחים ביותר בקטגוריה שלו. מנגד, יכולת התמרון בעיר דורשת חשיבה מוקדמת לפני שנכנסים לרחובות צרים, או מנסים לבצע תמרוני חנייה הדוקים. על כניסה לחניונים תת-קרקעיים היינו ממליצים לוותר.

לרכב יש הנעה כפולה ומצבי שטח לא מבוטלים, אבל עם ממדים כאלה, מרווח גחון צנוע יחסית של 23 ס"מ והרבה אלקטרוניקה, סביר להניח שהוא ירגיש נוח יותר על שבילי עפר כבושים, ולא על משעולי טרשים או שדות חקלאיים.

מחיר

המחיר של ETERRON9 מתחיל בכ-290 אלף שקל, ומגיע עד 310 אלף שקל לדגם המפואר. אלה לא מחירים יוצאי דופן בקטגוריה, למרות שמשקל הרכב הוא מתחת ל-3.5 טונות, ולכן לא ניתן לנכות על רכישתו את המע"מ, כמו אצל המתחרים האמריקאיים. יש בפלח כלי עבודה קשוחים ויעילים יותר, אבל נראה שהפוטנציאל האמיתי שלו, חוץ מאשר בשוק ההון כמובן, הוא כרכב מפנק, חסכוני לתפעול וידידותי לסביבה עבור משפחות פעילות, שיכול מדי פעם לשאת ארגזי ירקות וציוד עבודה כאשר אינו גורר איזו סירת מנוע מפוארת לחוף הים.

חלק מהמתחרות

שברולט סילברדו חשמלי
291 עד 375 אלף שקל, בהתאם לדגם ולערוץ היבוא ולפני מע"מ (שניתן לזיכוי). נמתח לאורך של כמעט 6 מ'. שני מנועים עם הספק משולב של עד 510 כ"ס וסוללת ענק עם טווח של עד 720 ק"מ.

שברולט סילברדו חשמלי / צילום: יח''צ

פוטון טיונלנד חשמלי
298 אלף שקל עולה הטנדר הנמכר ביותר בפלח שלו. עיצובו תואם את המקובל בפלח העבודה. המנוע חשמלי אחורי עם 177 כ"ס וסוללה של 88 קילוואט מספקת 450 ק"מ.

פוטון טיונלנד חשמלי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נעים קאסם, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: ap, Bilal Hussein

דיווח: הערכות המודיעין בישראל קובעות - חיזבאללה הולך ומתעצם מחדש

בוול סטריט ג'ורנל דווח שלמרות ניסיונותיו של צבא לבנון לפרז את חיזבאללה והתקיפות הישראליות בדרום המדינה – תמונת המודיעין מדאיגה ● שוטר לשעבר הצית עצמו מול ביתו של בכיר באגף השיקום במשרד הביטחון ופונה לביה"מ במצב קשה ● בלבנון מדווחים על הרוג ופצועים מתקיפת צה"ל ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עדכונים שוטפים 

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

עסקת הענק מול מצרים בסכנה? שר האנרגיה האמריקאי ביטל את הביקור

קצת לפני חצות הודיע שר האנרגיה אלי כהן כי מקבילו האמריקאי לא יגיע ארצה בעקבות הסירוב הישראלי לאשר בינתיים את יצוא הגז למצרים ● "בימים האחרונים נערך מסע לחצים גדול מאוד על ידי הממשל האמריקאי, אך אנו דורשים שהמחירים לשוק הישראלי ישארו אטקטיביים", כתב ● גם ראש הממשלה נתניהו מעורב

טים קוק וסאטיה נאדלה / צילום: ap

ריי דליו הדליק גפרור, גולדמן זאקס מכבה: הוויכוח על בועה בענף ה־AI

כלכלני בנק ההשקעות מנסים לענות על השאלה בסקירה שהוציאו, בשיתוף מומחי הון סיכון, מהאקדמיה ואנליסטים ● רובם מזהים סיבות לדאגה לנוכח העלייה בשווי החברות בתחום וההשקעות המסיביות ב־AI, אך מדגישים הבדלים משמעותיים מבועות קודמות שנופחו בשוק

גם זה קרה פה / צילום: יובל חי

דידי הררי מציג: אין בעיה, פשוט נזיז את כל הנשים

המלווים עלולים לחפש פתרונות אפלים ● הפיצול של תפקיד היועמשית עלול להביא לחיסולו ● והנשים נעלמו מסביבת העבודה של דידי הררי ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

סאטיה נאדלה, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג / צילום: Reuters

גוגל הפתיעה, ומי שתי הענקיות שאכזבו? מאחורי הדוחות הדרמטיים בוול סטריט

אלפאבית (גוגל) ניפצה את התחזיות, עם הכנסות שעלו לראשונה על 100 מיליארד דולר, אך התוצאות של מיקרוסופט לא הלהיבו את המשקיעים, ורווחי מטא נחתכו בחדות עקב אירוע מס לא צפוי ● על רקע הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, השוק מאותת כעת בבירור: עידן הסיפורים נגמר, ועידן הקבלות התחיל

רותם סלע בקמפיין בנק דיסקונט / צילום: צילום מסך

אספרסו, מקיאטו וקדימה למקום הראשון: בנק דיסקונט אחראי לפרסומת הזכורה ביותר

הפרסומת של דיסקונט גם מתברגת במקום השלישי באהדה, בעוד הפרסומת האהובה ביותר שייכת לבנק הפועלים, למרות שלא הייתה באוויר כבר זמן רב - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המרעננת של השבוע שייכת לוולט

מפעל טקמר מקבוצת מר באשקלון. ''נאלצנו להתרחב במהירות, 'תוך כדי לחימה''' / צילום: שי דרויק

חברות ביטחוניות זקוקות ליותר שטחים והביקושים מזנקים

הביקוש הגואה למערכות נשק, טכנולוגיות הגנה ואמצעי מודיעין הקפיץ גם את הביקוש לנדל"ן בחברות הביטחוניות ● גיא עמוסי, אביסון יאנג: "החברות נדרשות להרחיב אתרי ייצור, מעבדות פיתוח, מרכזי בדיקה וחוות שרתים וכולן מחפשות שטחים חדשים ומאובטחים"

שמואל חרל''פ, מור אסיא, יפעת אורון, פרופ' יואב שוהם / צילום: כפיר זיו, עוז שכטר, יורם רשף, רועי שור

מתמטיקה, פיזיקה או אולי בכלל היסטוריה? הבכירים שממליצים - מה כדאי ללמוד

מור אסיא חושבת שלימודי תוכנה הם הבסיס הכי טוב לעולם החדש, שמואל חרלפ ממליץ על פיזיקת קוונטים לצד היסטוריה, מנכ"לית בלקסטון הייתה בוחרת לימודים כלליים, ומייסד ארמיס מציע לדלג ישירות להקמת סטארט־אפ ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים לבחור בדרכם האקדמית ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד

''לורד אוף דה בורד'' של ביץ' באם / צילום: צילום מסך

חברת משחקי השש-בש מרעננה מפטרת 10% מהעובדים

חברת ביצ' באם שנמכרה לפני ארבע שנים לחברת וודו הצרפתית, מפטרת 10% מכוח האדם שלה בישראל ● לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא חוסר ההצלחה של אחד מהמשחקים שפיתחה לאחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

עליות בוול סטריט; מניית אמזון מזנקת בחדות אחרי הדוחות

הירידות באירופה נמשכות ● מנכ"ל אנבידיה: "הבינה המלאכותית נכנסה למעגל חיובי" ● האיש שחזה את משבר הדיור בארה"ב מזהיר שוב, הפעם מה-AI ● דוחות: אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים, אמזון עקפה את הציפיות וזינקה

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית שהודחה מודה: "אישרתי הוצאת חומר לתקשורת"

לאחר שכ"ץ הודיע שלא תשוב לתפקידה, תומר-ירושלמי הגישה מכתב התפטרות לרמטכ"ל זמיר בפגישה עימו • במכתב היא הודתה בהוצאת החומרים וכתבה: "לא כך תכננתי לסיים את שירותי הצבאי" • הנימוק שלה להדלפה: "ניסיון להדוף את התעמולה השקרית נגד אכיפת החוק בצבא"● גורמים במערכת אכיפת החוק: תומר-ירושלמי היא החשודה המרכזית בפרשה ותיחקר באזהרה בימים הקרובים

 

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט / צילום: ap

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט

פרדריך מרץ רוצה לחזק את הכוח הכלכלי של היבשת ולהקים "סופר־בורסה" אירופית במטרה לעודד השקעות ● למרות העניין הרב שעוררה ההצעה, ספק אם ניתן ליישם אותה: רק 15% מהגרמנים פעילים בשוק ההון וחוקי המס במדינות יקשו מאוד על ניהול משותף

ניר פרי (עם נציגי סמסונג) / צילום: יח''צ

הסטארט־אפ הישראלי שזכה בתחרות היוקרתית של סמסונג

סייברייט הישראלי נבחר כאחד הזוכים בתחרות של ענקית הטכנולוגיה סמסונג ● קבוצת הרכישה "כאן ועכשיו" של מוזיאון ישראל פתחה את העונה באירוע חגיגי וביקור ביריד האמנות בפריז ● התאחדות המלאכה והתעשייה משיקה פורום סיוע לעסקים שנפגעו מהמלחמה ● וגם: מינויים חדשים בקומרה קפיטל ובחברת סימילרווב ● אירועים ומינויים

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף? / צילום: Shutterstock

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף?

בפסק דין תקדימי קבע העליון כי התנהגות בני זוג במהלך חייהם המשותפים עשויה להעיד על שיתוף בנכסים, גם כשאין הסכם ממון כתוב - ואף בנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה טרם הנישואים ● פסק הדין עשוי להשפיע גם על מיסוי מקרקעין

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת התעופה האמריקאית שמחזירה שני יעדים לישראל

דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה כי היא מחזירה את הטיסות הישירות מתל אביב לאטלנטה ולבוסטון, אך רק בשנה הבאה ● החברה מצטרפת למגמת ההתרחבות של מתחרותיה ובהן יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שהודיעו כי ישובו לישראל

אורן זאב / צילום: תמר גרין

הישראלי עם אחזקה של מיליארד דולר בהנפקת נבאן: "השקעתי מתוך תחושת בטן"

זאב ונצ'רס, קרן ההון סיכון של הישראלי של אורן זאב, היא אחת המרוויחות הגדולות ביותר בהנפקה של החברה הישראלית נבאן ● נבאן שהוקמה כ-TripActions מפתחת תוכנה להזמנת נסיעות וניהול הוצאות עבור חברות - תחום שהגיע לעצירה כמעט מוחלטת בשנות הקורונה ואז זכה לצמיחה יוצאת דופן

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס הכריזה על ספליט. איך זה יעבוד והאם בעלי המניות יפגעו?

ענקית הסטרימינג הודיעה אתמול (ה') על מהלך של פיצול מניות ● למה חברות מבצעות ספליט, האם זה יקרה באופן מיידי ואיך זה ישפיע על בעלי המניות הנוכחיים? ● גלובס עושה סדר