גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת-לב בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב-תכליתי, הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ
מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

הטנדר, או ה"פיקאפ טראק" כפי שקוראים לו האמריקאים, הוא מוצר רב-תכליתי, שפונה למגוון שווקים, ובעיקר לשוק רכבי העבודה ושוק רכבי הפנאי-שטח. אבל הטנדר החשמלי, באופן ספציפי, מכוון גם, ואולי בעיקר, אל שוק ההון.

הרכב הזה זריז, חסכוני ובמחיר אטרקטיבי. יש לו רק בעיה אחת
זה הקרוס-אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?

הקונספט הזה הצית בשנים האחרונות את דמיונם של המשקיעים יותר מכל קטגוריית רכב אחרת. חברת RIVIAN הצעירה, למשל, שמתמחה בפלח הזה, גייסה עד היום למעלה מ-10 מיליארד דולר בשוק ההון הגלובלי, למרות מכירות צנועות והפסדים מצטברים של מעל 20 מיליארד דולר.

גם טסלה השקיעה למעלה מ-2 מיליארד דולר בפיתוח ה"סייברטראק" המהולל שלה, אולם החזירה את ההשקעה שלה פי כמה בזכות העליות שנרשמו במניה שלה סביב הרעש הציבורי שייצר הרכב הזה במהלך השנים.

מי שמנסה להפוך את הקטגוריה הזו ליותר מאטרקציה למשקיעים הם הסינים, שנכנסו בשנתיים האחרונות לפלח. בתחילה עם דגמי בנזין או דיזל, שעברו הסבה מאולתרת להנעה חשמלית, וכיום עם דגמים ייעודיים וייצוגיים, שתוכננו מבראשית להיות חשמליים.

עיצוב חיצוני

לקטגוריה החדשה שייך גם ה-ETERRON9 החדש של מקסוס, ועוד לפני שמגיעים לעיצוב שלו, בלתי אפשרי להתעלם מממדיו העצומים. הוא נמתח לאורך 5.5 מ', לרוחב של יותר מ-2 מ' ולגובה של 1.85 מ', ודי באלה כדי להותיר רושם רציני על סביבתו.

ואם כבר הזכרנו את RIVIAN, קשה להתעלם מהדמיון הבולט בין הטנדרים של שתי החברות. הוא בולט במיוחד בחרטום האנכי של המקסוס, שכולל צמד פנסים אנכיים ומרובעים, ובמרכזם גריל עצום עם שם המותג בפונטים ענקיים, שנראים היטב גם ממרחק של עשרות מטרים.

פרופיל הצד די נאה ביחס לרכב עבודה, והמעצבים התאמצו להקנות לו מאפיינים של רכבי פנאי, כמו עמוד גג אחורי שנוטה קדימה בזווית מתונה, מסגרות דלתות מושחרות וקשתות גלגלים טרפזיות ושריריות, שמחפות על חישוקים בממדים של "מונסטר-טראק".

אפילו הזנב, שהוא לרוב חלק תכליתי בטנדרים, מצליח לשבור את השגרה עם עיצוב די מושקע. אם מוסיפים לכך צבע עם "אישיות", כמו גוון החרדל ברכב המבחן שלנו (שהוא אגב הצבע הייצוגי של RIVIAN), מקבלים רכב שיכול לשמש גם כרכב סטטוס מושך עין.

פנים הרכב

הדרך הנכונה להתמקם במושבים היא לדרוך על מדרגת הכניסה הגבוהה, לאחוז בדלת ולהוסיף תנופה קטנה של פלג הגוף העליון. הבונוס הוא נקודת תצפית פנורמית, שמסייעת לטיפוח האגו של הנהג ונוסעיו. הממדים והעיצוב מגבילים את הראות לפני החרטום הגבוה ומאחורי תא המטען, אבל את הבעיה פותרת מערכת יעילה של מצלמות היקפיות.

הקבינה המרווחת תקלוט חמישה מבוגרים ללא מגבלות במרחב הרגליים, הכתפיים והראש, ואפשר אפילו למקם נוסע רביעי בספסל האחורי בעיתות חירום, אם כי בניגוד להוראות החוק. לחלופין ניתן לשטח את המושבים הקדמיים ולהפוך את התא למרחב שינה זוגי. חבל רק שריפוד המושבים רך מדי לטעמנו, ומכביד על הגב התחתון בנסיעות ארוכות.

תא המטען האחורי הפתוח די גדול, אבל בשל המשקל הגבוה של הרכב, כושר נשיאת המטען המותר שלו הוא עד כ-620 קילו, מאות קילוגרמים פחות מדגמים מקבילים עם מנוע דיזל. מצד שני לרכב יש כושר גרירה מרשים, וממילא לקוחות רבים של טנדרים בישראל נוטים להתעלם מהמשקל המותר בחוק.

ההטענה מאחור היא מהנוחות יותר שפגשנו בטנדרים, בזכות דלת אחורית חשמלית ואופציה להנמיך את המרכב הגבוה בלחיצה על מתג. כגיבוי יש גם תא אחסון קדמי, בנפח מכובד של 236 ליטר.

עיצוב הפנים מאמץ סממנים מוכרים מעולם רכבי הפנאי החשמליים של סין, עם משטחים מוצקים, אסתטיים ופונקציונליים. מאותו עולם לקוחה גם הנדסת האנוש, שכוללת מערך פיקוד די מינימליסטי, ובמרכזו צמד מסכים רוחביים, שמחוברים ברצף.

התצוגה חדה ומאורגנת היטב, אם כי התפעול של חלק מהפונקציות, כמו ביטול מערכות בטיחות שונות, עדיין דורש נבירה בתפריטי מגע צפופים. לפחות יש גם מתג פיזי נפרד לשליטה במצב הנהיגה, פתחי אוורור מכניים גדולים וכוונון נוח של המושבים באמצעות מתגים.

איכות הייצור והחומרים מותירה רושם ראשוני חיובי בזכות חומרי דיפון נאים ובידוד רעשים רציני, אם כי המבחן המרכזי יהיה אחרי כמה עשרות אלפי קילומטר בתנאי עבודה.

מנוע וטווח חשמלי

עם 442 כ"ס ומומנט של כ-70 קג"מ משני מנועים חשמליים, הנתונים של מערכת ההנעה מרשימים כבר על הנייר. ובכל זאת הופתענו, ואפילו קצת נבהלנו, מהקצב שבו הכלי העצום והכבד הזה מזנק קדימה וצובר מהירות על הכביש.

די בליטוף קל של הדוושה כדי לגרום לו להשתלח קדימה, ולהעפיל למהירויות בלתי חוקיות, גם בעליות. זה נחמד ברכב ספורט קומפקטי, אבל דורש ערנות יתר ברכב ענק, שתופס כמעט את כל הרוחב של הנתיב. מכיוון שהבלמים מרגישים די מלאכותיים, הפעלת המערכת היעילה למחזור הבלימה, שמרסנת את המהירות בכל הרפיה מהדוושה, היא כמעט חובה.

הטנדר מצויד בסוללה בקיבולת כ-102 קילוואט, קטנה משמעותית מהסוללות שבהן משתמשים הטנדרים של טסלה והאמריקאיים. מנגד היא גם שוקלת מחצית מהם, ועם טווח מוצהר של כ-432 ק"מ היא עונה, לפחות על הנייר, על הצרכים של רוב המשתמשים.

כאשר נוסעים בטנדר הזה כמו בפרייבט, עם חמישה נוסעים ומזגן, ובמצב תכנות "רגוע", הטווח הריאלי יכול לנוע סביב 380 ק"מ, נתון מכובד בהחלט ביחס לממדיו של הרכב. אבל כמובן המבחן האמיתי לטווח הוא בנסיעת עבודה, לעיתים עם מאות קילוגרמים של מטען מאחור, וכאן יש לשער שהטווח יתקצר משמעותית.

על הכביש

באופן מפתיע, על הכביש הרכב מפגין עידון ובשלות הנדסית. על כבישים מתפתלים ההיגוי מחזיר היזון חוזר סביר ביחס לרכב כזה. מתלי האוויר עושים עבודה מצוינת בריסון תנודות הגוף בפניות, וגם בשיכוך מהמורות מכל גודל, והופכים את הרכב לאחד הנוחים ביותר בקטגוריה שלו. מנגד, יכולת התמרון בעיר דורשת חשיבה מוקדמת לפני שנכנסים לרחובות צרים, או מנסים לבצע תמרוני חנייה הדוקים. על כניסה לחניונים תת-קרקעיים היינו ממליצים לוותר.

לרכב יש הנעה כפולה ומצבי שטח לא מבוטלים, אבל עם ממדים כאלה, מרווח גחון צנוע יחסית של 23 ס"מ והרבה אלקטרוניקה, סביר להניח שהוא ירגיש נוח יותר על שבילי עפר כבושים, ולא על משעולי טרשים או שדות חקלאיים.

מחיר

המחיר של ETERRON9 מתחיל בכ-290 אלף שקל, ומגיע עד 310 אלף שקל לדגם המפואר. אלה לא מחירים יוצאי דופן בקטגוריה, למרות שמשקל הרכב הוא מתחת ל-3.5 טונות, ולכן לא ניתן לנכות על רכישתו את המע"מ, כמו אצל המתחרים האמריקאיים. יש בפלח כלי עבודה קשוחים ויעילים יותר, אבל נראה שהפוטנציאל האמיתי שלו, חוץ מאשר בשוק ההון כמובן, הוא כרכב מפנק, חסכוני לתפעול וידידותי לסביבה עבור משפחות פעילות, שיכול מדי פעם לשאת ארגזי ירקות וציוד עבודה כאשר אינו גורר איזו סירת מנוע מפוארת לחוף הים.

חלק מהמתחרות

שברולט סילברדו חשמלי
291 עד 375 אלף שקל, בהתאם לדגם ולערוץ היבוא ולפני מע"מ (שניתן לזיכוי). נמתח לאורך של כמעט 6 מ'. שני מנועים עם הספק משולב של עד 510 כ"ס וסוללת ענק עם טווח של עד 720 ק"מ.

שברולט סילברדו חשמלי / צילום: יח''צ

פוטון טיונלנד חשמלי
298 אלף שקל עולה הטנדר הנמכר ביותר בפלח שלו. עיצובו תואם את המקובל בפלח העבודה. המנוע חשמלי אחורי עם 177 כ"ס וסוללה של 88 קילוואט מספקת 450 ק"מ.

פוטון טיונלנד חשמלי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ארה"ב העבירה לאו"ם טיוטת הצעה להקמת כוח בינלאומי בעזה

לפי הטיוטה, הכוח יפעל בעזה לפחות שנתיים • בכיר אמריקאי: רוצים שהכוח יתחיל להתפרס בעזה בינואר • אחת ממטרות הכוח - להבטיח את פירוז עזה • הכוח יאמן ויספק תמיכה לכוחות המשטרה הפלסטיניים שיפעלו בעזה אחרי שעברו סינון, בידוק ואישור ● ממשל טראמפ לוחץ לאפשר ל-200 מחבלי חמאס שבמנהרות לעבור ● עדכונים שוטפים

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י, ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

הנגיד רומז על הפחתת ריבית? מדד ספטמבר היה "התפתחות בכיוון הנכון"

בכנס "בנקאות המחר" שעורך אגף הפיקוח על הבנקים, הביע פרופ' אמיר ירון עידוד מנתוני מדד המחירים בחודש ספטמבר: "הפתיע את השוק כלפי מטה" ● הנגיד אף שיבח את הכלכלה הישראלית וקרא להקדים את המאמצים "לגיבוש תקציב אחראי, אמין ותומך צמיחה שיבטיח את המשך חוסנו של המשק"

מחלקת בשר בסופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock

260 אלף שקל בחודש: השכר הפנומנלי של גילדת שוחטי הבשר

כמעט 60% מבשר הבקר בישראל מגיע ממדינות שונות בעולם, כאשר היבואנים נדרשים לממן צוותי שחיטה כשרה בחו"ל ● בשנים האחרונות מתמעט מספרם של השוחטים, ואין הכשרות לדור עתיד - מה שמאפשר להם לגבות שכר גבוה במיוחד, שמגולגל למחיר שמשלם הצרכן הסופי

סטיבן א. סמית' בקמפיין פאפאיה / צילום: יח''צ

הפרזנטור החדש של פאפאיה

אחרי שפרשן הכדורסל האמריקאי המפורסם סטיבן א. סמית' נתפס משחק סוליטר בגמר ה–NBA, גייסה אותו חברת ההייטק הישראלית פאפאיה כפרזנטור אליפות הסוליטר העולמית שהיא מארגנת ● כעת היא עולה בקמפיין חדש מבוסס AI, וההשקעה במהלך כולו נאמדת במיליוני דולרים ● אירועים ומינויים

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

בואינג 777 שעבר הסבה למטוס מטען על ידי תע''א. בקרוב גם בהודו? / צילום: התעשייה האווירית IAI

905 מיליון דולר: זו העסקה הבאה של התעשייה האווירית עם הודו

כחלק ממהלך אסטרטגי של הודו, התעשייה האווירית תיזכה בחוזה בסך 905 מיליון דולר להסבת שישה מטוסי נוסעים למטוסי תדלוק עבור חיל האוויר המקומי ● בכך יתהדקו עוד יותר היחסים בין החברה לניו דלהי, הכוללים בין היתר מערכות הגנה אווירית, מל"טים וטילים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר: "בתקציב 2026 יוטל מיסוי חדש על הבנקים"

השר בצלאל סמוטריץ' מציג את עקרונות תקציב 2026; הציב יעד גירעון מתון יחסית של 3.2% לשנת 2026 ● הכלכלן הראשי הפחית את תחזית הצמיחה ל-2025, אך הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה ● מנכ"ל האוצר אילן רום תקף את ההתנהלות התקציבית של צה"ל במלחמה: "יש בזבוזים גדולים שגובלים בפלילים"

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

הדוח של ענקית הטכנולוגיה שגורם לירידות באירופה ובחוזים העתידיים

מדד הדאקס נופל בכ-1.3%, הקוספי צנח בכ-2.4% ● פלנטיר ניפצה את תחזיות האנליסטים, אך המשקיעים נבהלו מקצב הצמיחה המהיר שלה והמניה צנחה במסחר המאוחר ● זאת, לאחר שמספר עסקאות ענק בתחום ה-AI דחפו את מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 לעליות אתמול, בהובלת אמזון ואנבידיה

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

שפיר הנדסה במימוש ראשון: מוכרת כ-40% משלושה פרויקטים למוסדיים

על פי מזכר ההבנות, ההחזקות בפרויקטים, יועברו לשותפות מוגבלת בשליטת שפיר, והגופים המוסדיים ירכשו ממנה יחידות בשיעור שבין 33.5% ל־38.5% ● העסקה, שנעשית לפי שווי של כמיליארד שקל, היא למעשה מהלך ראשון של מימוש נכסים בתחום הזכיינות מצד החברה

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: גבע טלמור

יוחננוף מתרחבת לשדות: רוכשת כ-107 דונם בנס ציונה לגידול עצמי של פירות וירקות

הרשת תשלם על הקרקע כ-27 מיליון שקל, ובנוסף תשלם 5.1 מיליון שקל לצד שלישי כדמי ייזום ● מטרת הרכישה היא לבצע שימוש חקלאי בקרקע, הכולל גידול של מוצרי פירות וירקות שיוחננוף רוצה למכור בסניפיה, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשרשרת האספקה

אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר / צילום: שחר שחר, דוברות אונ' תל אביב

פלנטיר עקפה את תחזיות האנליסטים, אז למה המניה נופלת?

מניית פלנטיר ירדה ממחיר שיא כל הזמנים אליו הגיעה, דווקא לאחר שהחברה הציגה תוצאות חזקות ברבעון השלישי ● בשוק חוששים שהשווי של החברה גבוה מדי

האם הריבית על העו''ש משתלמת? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כולם מציעים עכשיו ריבית על העו"ש, אבל האם זה באמת משתלם?

אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים מציעה ללקוחות 4% ריבית על היתרה החיובית ומצטרפת לשורה של בנקים ופלטפורמות תשלומים עם הצעות דומות ● אבל הסכומים המוצעים מסתכמים לרוב במאות שקלים בשנה בלבד, והאלטרנטיבות נראות אטרקטיביות יותר

המועמדים לראשות עיריית ניו יורק, מימין לשמאל: זוהרן ממדאני, קרטיס סליווה ואנדרו קואומו / צילום: Reuters, Angelina Katsanis/Pool

הבחירות בניו יורק: טראמפ חוצה את הקווים ותומך באנדרו קואומו

נשיא ארה"ב הודיע כי הוא תומך באנדרו קואומו, יריבו לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית, על פני המועמד הרפובליקאי קרטיס סליווה שמפגר בסקרים: "אם הבחירה היא בין קומוניסט לדמוקרט רגיל, אני אעדיף את הדמוקרט" ● הזהיר כי אם המועמד הדמוקרטי סוציאליסטי זוהרן ממדאני ינצח בבחירות בניו יורק, הוא "ישקול למנוע תקציבים פדרליים מהעיר"

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד, והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך־כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב של הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית