גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

מסירות כלי רכב / צילום: יח''צ
מסירות כלי רכב / צילום: יח''צ

בשנה החולפת זינקה רמת הסיכון בשוק הרכב החדש לשיאים חדשים, ויבואני רכב רבים עתידים לסיים את השנה עם מלאים בלתי מכורים, אלפי רכב "אפס קילומטרים" במגרשים ודוחות שנתיים שנמצאים לראשונה לאחר שנים רבות בטריטוריה "אדומה".

למצב הזה יש השלכות ישירות גם על שוק הרכב המשומש בישראל, שמגלגל מדי שנה כ-600 אלף עסקאות מכר מידיים פרטיות ומוסדיות. לפיכך, בנקודת הזמן הנוכחית נדרשים ים הרוכשים והמוכרים לבצע תכנון מוקדם בכל הנוגע למקסום הערך בעסקאות. להלן כמה טיפים בנושא.

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה
מבחן דרכים | החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

ליסינג: דגמים "תקועים"

מגרשי המכר של חברות הליסינג בישראל מרכזים את רוב ההיצע של כלי רכב משומשים "צעירים" יחסית, שגילם עד שלוש שנים. הסיבה היא, שחברות הליסינג מחליפות ללקוחותיהן כ-70-90 אלף כלי רכב מדי שנה, וצריכות לגלגל את המשומשים לשוק במהירות האפשרית. התקבולים ממכירתם תופסים חלק חשוב במאזנים שלהן.

מערכי המכר של חברות הליסינג מנוהלים על ידי סוחרים מנוסים, שיודעים למקסם את התשואה מהדגמים שבמלאי. לפיכך מי שמחפש שם דגמים סולידיים, ממותגים עם ביקוש גבוה, בעיקר מתוצרת יפן וקוריאה, יתקשה למצוא מציאות.

אלה מסתתרות ב"דגמים בסיכון גבוה" בכל הנוגע לשמירת הערך, ולרוב אלה כלי רכב שנרכשו על ידי חברות הליסינג בשנה-שנתיים האחרונות "בתוך הבית". כלומר דגמים שמייבא היבואן שחברת הליסינג בבעלותו. בערך 70% משוק הליסינג נמצא כיום בשליטה או בבעלות חלקית של קבוצות יבוא רכב גדולות.

התחרות המתגברת בשוק הרכב החדש מאלצת יבואנים "לדחוף" כלי רכב חדשים לחברות ליסינג שקשורות אליהן, לעיתים במחירי מחירון ובניגוד לשיקול הדעת המקצועי של חברת הליסינג. בשנים האחרונות אלו בעיקר דגמים מתוצרת סין עם הנעה חשמלית או פלאג-אין, שהביקוש שלהם כמשומשות בישראל עדיין רחוק מלהיות חזוי ויציב.

יותר ויותר כלי רכב משומשים כאלה, לעיתים עם קילומטרז' נמוך, נפלטים כיום למערכי המכר של חברות הליסינג, ונמכרים לעיתים קרובות במחירי מציאה, עד 20% ויותר מתחת ל"מחירון היד השנייה" של אותו דגם מאותו שנתון.

הדגמים והכמויות משתנים באופן תדיר מחברה לחברה, ותלויים במיקוח, אבל החיפוש כדאי, במיוחד למי ששקל לרכוש ממילא רכב משומש כזה מיד פרטית.

אם הרכב במצב טוב, הנחה בגובה כזה כזו יכולה לפצות על ירידת ערך עתידית כאשר הלקוח ירצה למכור את רכבו בעתיד, אם כי היא לא לגמרי מנטרלת את הסיכון.

האמור לעיל נכון גם למערכי הטרייד-אין של היבואנים, שההיצע שלהם מתרחב במהירות ככל שתנאי השוק הקשים מחייבים אותם לבצע עסקאות טרייד-אין ללקוחות, שרוכשים רכב חדש.

העקומה הטכנולוגית

כבר עסקנו בעבר לא מעט בסימני השאלה סביב שמירת הערך העתידית של כלי רכב משומשים עם הנעה חשמלית ופלאג-אין. הנושא הופך להיות קריטי כיום, מכיוון שמתחילת 2022 עד סוף 2024 נמכרו בישראל כ-143 אלף כלי רכב עם הנעה חשמלית מלאה. עשרות אלפים מהם כבר מוצעים למכירה בשוק המשומשות, או שייכנסו לשוק בחודשים הבאים.

אלא שבינתיים "העקומה הטכנולוגית", שמשקפת את הפער בין דגמים חדשים לדגמי דור קודם, טיפסה בקו תלול, והותירה את חלקם מאחור. ניקח כדוגמה מכונית חשמלית משפחתית שיוצרה בסוף 2021 או בתחילת 2022, ויוצאת לשוק כיום. בעת הייצור המחיר של סוללות הליתיום שלה, שהן הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי, נמצא בשיא סביב 150-160 דולר לקילוואט-שעה. העלות הזו השתקפה היטב במחיר שלה.

אבל ברבעון השלישי של 2025, העלות של סוללות מתוצרת סין נעה סביב כ-100 דולר לקילוואט-שעה, ומחקר אחרון של גולדמן זאקס אף העריך, שהמחיר עשוי לצנוח לסביבות 60 דולר בשנה הבאה. המשמעות היא, שעלות הייצור של דגמים חשמליים ושל דגמי פלאג-אין חדשים עם סוללות גדולות וטווח חשמלי סביר, 400-500 קילומטר, נחתכה בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים.

אנחנו כבר רואים את זה בדגמים חדשים, שיוצאים כיום לשוק הסיני במחירים נמוכים יותר באלפי דולרים למרות שעברו שדרוג. אומנם בישראל המיסוי הגבוה ממתן מעט את מגמת ההוזלה, אך אפילו כך אנחנו רואים ירידה מתמדת במחיר דגמים חדשים חשמליים ומחושמלים בישראל.

מכונית כמו דיפאל 05, עם תא נוסעים מרווח, ביצועים חזקים וטווח לא מבוטל, נמכרת במחיר שמתחיל ב-150 אלף שקל. ג'אקו 5 וטיגו 4 נמכרות במחירים של 140-150 אלף שקל, וכך הלאה.

התופעה תלך ותסלים בחודשים הקרובים, כאשר ינחתו כאן עוד שלל דגמי קרוס-אובר סיניים עם הנעת פלאג-אין וטווח חשמלי סביר, במחירים שישברו כלפי מטה את הרף של 170 אלף שקל, לפני מבצעים והנחות. בשורה התחתונה, יותר ויותר לקוחות פוטנציאלים של משומשות "צעירות" יכולים לרכוש כיום כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים" "מהניילון" במחירים גבוהים רק במעט מהמחירים של משומשות בנות שנה-שנתיים. לפיכך, למי שמתלבט לגבי מה עיתוי המכירה של משומשת חשמלית או פלאג-אין בת שנתיים-שלוש, התשובה היא "עכשיו". כשהגל הבא של דגמים יגיע אלינו, הביקוש למשומשות צעירות יצלול.

אחריות ועדכוני OTA

כל צרכן בישראל יודע, שצריך לבדוק רכב משומש לפני קנייה. אבל כלי הרכב "החכמים", שנמכרים בישראל בשנים האחרונות ויוצאים כיום לשוק המשומשות, דורשים בחינה קצת שונה.

אחד הנושאים שראוי להביאם בחשבון הוא האחריות. רוב כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג-אין המשומשים, שגילם 1-4 שנים, עדיין נהנים מאחריות הרכב והסוללה לכמה שנים, לפחות "על הנייר", ובתנאי שלא עברו את מכסת הקילומטרים. זהו גורם שמפחית את החשש של רבים מרוכשי כלי רכב כאלה מיד שנייה.

אבל לא כל תעודות האחריות של היצרנים על הרכב והסוללה זהות, ורובן לא מכסות "בלאי טבעי" של הסוללה. חלקן לפחות מותנות בכך שבעל הרכב הקודם (המוכר) ביצע את הטיפולים והבדיקות באופן סדיר. אלה נושאים שדורשים בחינה מעמיקה לפני ביצוע העסקה.

ובאותה הזדמנות כדאי גם לבדוק מול היבואן, האם הרכב הנרכש עדיין זכאי לעדכוני תוכנה מרחוק. עדכונים כאלה יכולים לשדרג משמעותית את ביצועי הרכב המשומש, ולעיתים אפילו להאריך את חיי הסוללה שלו שנים אחרי הרכישה.

עוד כתבות

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב של הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים 

סטיבן א. סמית' בקמפיין פאפאיה / צילום: יח''צ

הפרזנטור החדש של פאפאיה

אחרי שפרשן הכדורסל האמריקאי המפורסם סטיבן א. סמית' נתפס משחק סוליטר בגמר ה–NBA, גייסה אותו חברת ההייטק הישראלית פאפאיה כפרזנטור אליפות הסוליטר העולמית שהיא מארגנת ● כעת היא עולה בקמפיין חדש מבוסס AI, וההשקעה במהלך כולו נאמדת במיליוני דולרים ● אירועים ומינויים

קמפיין וולט שעלה בסוף השבוע / צילום: צילום מסך

פניתם לוולט וקיבלתם הודעה שהנציג דובר אנגלית? זו הסיבה

בחודשים האחרונים מצאו באפליקציית המשלוחים פתרון לעומס הפניות: חלקן מנותבות לנציגי שירות הממוקמים בגאורגיה, שלא תמיד מתקשרים היטב עם הלקוחות ● לפי החברה, שמעסיקה כ־1,400 נציגי שירות בישראל, מדובר בעיקר בזמן אירועי ספורט גדולים ובערבי חמישי

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד, והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך־כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

קים קרדשיאן / צילום: יח''צ

סקימס של קים קרדישיאן בדרך לישראל בשותפות עם קבוצת אירני

השותפות עם קבוצת אירני מהווה צעד נוסף בהתרחבות הגלובלית של סקימס, ותאפשר לצרכנים בישראל לרכוש בארץ את המותג ● בשוק טוענים כי ההשקעה של קבוצת אירני במהלך תגיע לכ-65 מיליון שקל

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

סוני יוצאת מפעילות השבבים בישראל: מפצלת החוצה את אלטייר שרכשה לפני עשור

מרכז פיתוח השבבים של סוני בישראל, התמחה בשנים האחרונות בשבבי תקשורת עבור רשתות תקשורת LTE ודור חמישי במיוחד לתחום שרשראות האספקה ● סוני, שרכשה את אלטייר סמיקונדקטור לפני עשור, תחזור להתקיים כישות עצמאית, כאשר סוני תיהפך לבעלת מניות בה

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י, ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות המשבר בכנסת: חוק השידורים של השר שלמה קרעי עבר בקריאה ראשונה

למרות התנגדות היועצים המשפטיים וחרם החקיקה של הסיעות החרדיות - הצעת חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי אושרה בקריאה ראשונה ● החוק מבקש להקים רגולטור חדש שיחליף את הרשויות הקיימות ולחייב גם חברות סטרימינג אמריקאיות בהשקעה בתוכן ישראלי

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ארה"ב העבירה לאו"ם טיוטת הצעה להקמת כוח בינלאומי בעזה

לפי הטיוטה, הכוח יפעל בעזה לפחות שנתיים • בכיר אמריקאי: רוצים שהכוח יתחיל להתפרס בעזה בינואר • אחת ממטרות הכוח - להבטיח את פירוז עזה • הכוח יאמן ויספק תמיכה לכוחות המשטרה הפלסטיניים שיפעלו בעזה אחרי שעברו סינון, בידוק ואישור ● ממשל טראמפ לוחץ לאפשר ל-200 מחבלי חמאס שבמנהרות לעבור ● עדכונים שוטפים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל: לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי

זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי חתמה על עסקה לרכישת 10% בחברת הנדל"ן היזמי יוסי אברהמי תמורת 144 מיליון שקל ● כניסתה של לאומי לחברה נעשית כחלק ממהלך לקידום הנפקת החברה והרחבת פעילות המגורים שלה בישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אמזון ואנבידיה הובילו את הנאסד"ק לעליות

הנאסד"ק עלה בכ-0.5% ● אמזון חתמה על עסקת ענק בגובה 38 מיליארד דולר עם OpenAI ● מיזוג ענק בארה"ב: קימברלי קלארק תרכוש את קנוויו תמורת 48.7 מיליארד דולר ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר: "בתקציב 2026 יוטל מיסוי חדש על הבנקים"

השר בצלאל סמוטריץ' מציג את עקרונות תקציב 2026; הציב יעד גירעון מתון יחסית של 3.2% לשנת 2026 ● הכלכלן הראשי הפחית את תחזית הצמיחה ל-2025, אך הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה ● מנכ"ל האוצר אילן רום תקף את ההתנהלות התקציבית של צה"ל במלחמה: "יש בזבוזים גדולים שגובלים בפלילים"

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

שכונת אם המושבות, פתח תקווה / צילום: Shutterstock

התנגדות תושבים להרחבת דרך אם המושבות בצפון פ"ת: "חשש כבד ביותר לנזק תמידי"

קבוצת תושבים משכונת אם המושבות מתנגדת להרחבת הכביש העובר בסמוך לשכונה – הרחבה שתהפוך את הכביש לדו־מסלולי ותלת־נתיבי, וכוללת גשר מיתרים גדול ● לטענתם, התכנון מקודם "במעמד צד אחד" ומתעלם מזכויותיהם ● העירייה: "ביצוע הפרויקט פורסם באופן עקבי, מפורט וברור עוד משנת 2018"