גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכה שמתכננים במשרד התחבורה ליבואני הרכב הגדולים, וההטבה שבדרך

ענף הרכב מסיים שנה קשה, אולם אל האי–ודאות בשוק עשויות להצטרף בשנה הבאה כמה רגולציות תחרויות ומינהלתיות ● על הפרק: הגבלות על יבואנים גדולים, פתיחת השוק ליבוא רכבים משומשים ושינויים בתקינה ● זוהי מפת השינויים הנבחנים שעשויים לעצב מחדש את הענף

רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel
רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

שבועות בודדים נותרו עד תחילת 2026, והאי-ודאות בענף הרכב חסרת תקדים. לא מדובר רק בהשפעות ברמה הטקטית, כמו היעדר מידע על גובה מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב, מבנה הטבות שווי השימוש על רכב צמוד מופחת זיהום וכדומה; אלא מדובר גם ברמה האסטרטגית, שם מתבשלות כיום במשרד התחבורה רפורמות ענפיות, שאם אכן יבשילו לכדי רגולציה מעשית הן יעצבו את השוק כולו בשנים הקרובות, ועשויות לשנות את כללי המשחק התחרותיים. הצצה עקיפה לחלק מהרפורמות האלה קיבלנו בשבועות האחרונים.

רשות התחרות המליצה לא לחדש רישיון יבוא למותג סיני
בדרך לרכב האוטונומי של טסלה בישראל? שוכרת צוות לחטיבה בת"א

הגבלת חידוש רישיונות

שינוי ראשון נוגע להגבלת חידוש הרישיונות של יבואנים רשמיים ומתן רישיונות חדשים. בישראל, הרישיון ליבואן לייבא מותג רכב מתחדש אחת לכמה שנים, בהתאם לחוזה שלו מול היצרן. חידושו דורש אישור של משרד התחבורה, שמחויב להתייעץ בנושא עם רשות התחרות, אך אינו מחויב לקבל את חוות דעתה.

עד לפני כשנתיים התבצע חידוש הרישיון כמעט באופן אוטומטי, למעט במקרים נקודתיים, שבהם הממונה המליץ לא לחדש רישיונות, לרוב זניחים, ויבואנים נאלצו לוותר עליהם. ואולם, נראה שכיום משרד התחבורה ורשות התחרות נחושים "להפגין שרירים", ולהתנות את החידוש או האישור של רישיונות חדשים בכוח התחרותי של היבואן שמבקש את החידוש.

על פי ההצעה, יבואן שמחזיק בנתח של למעלה מ-10% מהשוק, ומייבא כלי רכב מתוצרת כמה יצרנים, יצטרך "לבחור" יצרן אחד, ולוותר על השאר; יבואן עם נתח שוק של בין 5% ל-10% לא יוכל לקבל רישיון למותג חדש; ומתחת לרף של 5% לא יחולו הגבלות.

לא מדובר בסוגיה תיאורטית; לפחות שלוש בקשות של יבואנים לקבל רישיונות חדשים תקועות כבר כמה חודשים במשרד התחבורה וברשות התחרות, ובחודשים הבאים יגיע מועד החידוש של עוד חמישה רישיונות קיימים לפחות, חלקם של מותגים משמעותיים כמו צ'רי וקיה.

במשרד התחבורה חוששים מההיבטים המשפטיים של ההחלטה, ולפיכך מסתמן שהמשרד יפרוס את המגבלות על חידוש הרישיונות על פני מספר שנים.

שינוי שני הוא איסור על יבואן ישיר עם נתח שוק של מעל 10% להחזיק חברת ליסינג או השכרה. גם ברפורמה הזו יש כמה "מוקשים". ענף הליסינג עצמו די ריכוזי, ואם יבואנית גדולה "תאולץ" לוותר על חברת ליסינג שבבעלותה, שמחזיקה בנתח משמעותי, המהלך יחזק שחקני ליסינג גדולים, שמחזיקים ממילא בנתחים משמעותיים.

נוסף על כך, רוב חברות הליסינג שבבעלות יבואנים רשמיים גדולים, כמו חברות הליסינג של כלמוביל ושל יוניון מוטורס, וחטיבת הליסינג של קרסו, מוטמעות עמוק במערך המכירות של הרכב הפרטי של אותם יבואנים. אילוץ למכור את פעילות הליסינג יכול להביא לפגיעה מהותית בפעילות העסקית שלהם.

לענף הליסינג גם יש תלות קריטית באשראי ובשוק ההון, וכלי הרכב של אותן חברות ליסינג לרוב משועבדים כבטוחה לטובת מחזיקי אג"ח או בנקים. הוראה של הרגולטור ליבואן "להיפטר" מחברת הליסינג שלו, שיש לה אשראי של מיליארדים, עלולה להביא למהומה רבתי.

שינוי שלישי הוא הגדלת כמות כלי רכב המותרת ליבוא במסגרת "תקינה לסדרות קטנות", מ-400 ל-1,500 מכל דגם, כפי שמותר באירופה. תקינה לסדרות קטנות מתייחסת לרוב לדגמי רכב שליצרן הרכב אין יכולת או רצון להשקיע עבורם בתקינה אירופית מלאה (WVTA).

הגדלה של פי ארבעה כמעט בכמות שמותר לייבא מהם לישראל יכולה לסייע ליבוא שלהם גם על ידי יבואנים עקיפים וגם על ידי יבואנים ישירים. זאת כמובן בהנחה, שהצרכנים יסכימו "להמר" על רכישת דגם או אפילו על מותג שההמשכיות שלו בישראל נמצאת בסימן שאלה.

הארכת "אפס קילומטר"

השינוי הרביעי הוא הארכת המועד של "אפס קילומטר". כיום נאלצים יבואנים רשמיים ו/או עקיפים לרשום על שמם כלי רכב שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורם. זאת, תוך ספיגת הפסדים בשל הצורך למכור את כלי הרכב בהנחות. לטענת משרד התחבורה הדבר פוגע במיוחד ביבואנים עקיפים, שקונים את כלי הרכב מדילרים, ולכן חולף יותר זמן ממועד הייצור עד הגעתם לארץ. על פי ההצעה יוארך המועד לרישום עצמי ל-13-14 חודשים, ואולי אפילו יותר, ובתנאי שהיבואן יציג לרוכש את מועד הייצור.

נקודה חמישית נוגעת להיתר לייבא לישראל כלי רכב בתקינות של מדינות נוספות. כיום מותר לייבא לישראל כלי רכב בתקינות אירופית וצפון אמריקאית בלבד. ואולם, משרד התחבורה בוחן הרחבה של המעגל לדגמים בתקינות הודית וסינית, ובתקינת ה-GCC של מדינות המפרץ. ההודית כנראה לא רלוונטית לישראל כרגע, מכיוון שהיא מפגרת אחרי המערב בשנים רבות - הן בנושא בטיחות והן בנושא פליטה.

כלי רכב בתקינה סינית כוללים לרוב תקני פליטה מתירניים, התאמות לסוגי דלק ירודים ברכבי בנזין ותלות בעדכוני תוכנה וקשר לשרתים סיניים בכלי רכב חשמליים ומחושמלים "חכמים".

רלוונטית יותר עבורנו היא תקינת מדינות המפרץ, GCC, שהחל מינואר 2026 עתידה ליישר קו עם יורו 6 האירופית, לפחות מבחינת הדרישות הסביבתיות. השדרוג הופך את היבוא משם לאופציה מעניינת.

מכוניות בנות שנתיים

שינוי נוסף: אפשרות לייבא רכב משומש. משרד התחבורה בוחן את האפשרות להתיר ליבואנים קטנים (נתח שוק של עד 5%) או עקיפים לייבא לישראל כלי רכב, שחלפו שנתיים ממועד ייצורם והם כבר נסעו על כבישים בחו"ל. זאת, "כדי ליצור חלופה ראויה לצרכן, המאפשרת רכישה של רכב מתקדם בעלויות נמוכות יחסית".

אופציה כזו אכן יכולה לפתוח את שוק היבוא להיצע ענק, אבל יש סיכון להצפה בדגמים בעייתיים עם תקינה ישנה, וקרוב לוודאי שגם המכס לא יאהב את הרעיון, בשל קושי לפקח על מחירי הרכישה של רכב משומש.

והשינוי האחרון הוא בחינת אפשרות להרכבה של רכיבים לרכב בישראל ("התקנה מקומית") לפני אספקת הרכב ללקוח. נוהג כזה היה קיים בישראל לפני כמה עשורים, כאשר יבואנים ייבאו כלי רכב עם "הכנה למזגן", "הכנה למערכת קול" והרכבתם בוצעה בישראל. הנוהל הזה היה קיים גם עם מערכות "מובילאיי" הראשונות. במשרד התחבורה מעריכים שהצעד יפחית עלויות ליבואנים הקטנים, ויוזיל את כלי הרכב לצרכנים. אבל צריך לזכור, שכמעט כל אבזור הנוחות והבטיחות מגיע כיום מובנה ומקושר למערכת הממוחשבת של הרכב.

עוד כתבות

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

רשות התחרות המליצה לא לחדש רישיון יבוא למותג סיני

רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את רישיון היבוא של המותג הסיני GAC ION בידי קבוצת יוניון מוטורס, בטענה כי הדבר עלול לפגוע בתחרות בשוק רכבי ה-SUV ● ההמלצה עשויה להוביל לצעד חסר תקדים בענף הרכב

משרדי BBC / צילום: Reuters, SOPA Images

בשל טענות על הטיה מגמתית חמורה: מנכ"ל ה-BBC וראשת מחלקת החדשות התפטרו מתפקידם

השניים התפטרו הערב בעקבות ביקורת חמורה שהופנתה כלפי ה-BBC על הטיה מכוונת של נאומו של דונלד טראמפ ● המנכ"ל הפורש ציין במכתב הפרידה שלו: "כמו כל הארגונים הציבוריים, ה-BBC אינו מושלם"

סיגלית הורן גלפרין מנכ''לית איגוד השיווק, לירן ליברמן מנכ''ל סוכנות Humanz, עדי אוראל סמנכ''לית טרמינל X ומומחה החדשנות אמיר בבלר / צילום: טל שמאי

המספר הבלתי נתפס של משפיענים שטרמינל X משלמת להם

בכנס המשפיענים של איגוד השיווק נחשפה המכונה המשומנת של טרמינל X, שכוללת את "האיי-ליסט הגדולות עד המיקרו משפיעניות" ● אירוע השקת הספר "משדר מלחמה" של הפרשן הצבאי ניר דבורי נערך בביתה של אופירה אסייג ● וגם: שורת מינויים בכירים בתחומי הפיננסים, השיווק והאקדמיה ● אירועים ומינויים

חניות נכים באשקלון / צילום: Shutterstock

לכל רכב חמישי יש תו נכה? הצעד שישים סוף לחגיגה

לנוכח הזינוק החריג במספר תוי הנכה, שהוצמדו כבר ל־18% מכלי הרכב, חוק ההסדרים מציע מספר צעדים להתמודד עם התופעה: להעביר את סמכות האישור מרשות הרישוי לגופים רפואיים מוסמכים ולבצע בדיקה מחודשת של תוי נכה קיימים ● האוצר טוען כי הליכי בדיקה מקלים הולידו ניצול לרעה הפוגע בנגישות של נכים שזקוקים לתו

טיל רמפייג' ששימש את הודו במלחמה האחרונה. טילי האייר לורה ישפרו עוד יותר את היכולות / צילום: אלביט מערכות

טילים בליסטיים וטילי שיוט: העסקה האסטרטגית שנרקמת בין הודו לישראל

ע"פ דיווחים בהודו, משלחת מטעם משרד ההגנה המקומי הגיעה בחשאי לישראל כדי לקדם הסכם שבמסגרתו ניו דלהי תייצר בעצמה טילים בליסטיים וטילי שיוט ● מה היכולות של הטילים, כיצד זה ישדרג את הצבא ההודי ואיך זה ישפיע על המלחמה עם פקיסטן?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מבטיחים הקלה במס הכנסה. התנאי: החזרת הגזרה שנעלמה לפני 25 שנה

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● אחת ההצעות הבולטות: הגדלת הנטו במאות שקלים לחודש, לבעלי שכר של מעל 16 אלף שקל ● אלא שההקלה מותנית בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות - צעד שנוי במחלוקת שמטרתו לממן את אובדן ההכנסות מהמהלך

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

המסים והרפורמות: חוק ההסדרים יוצא לדרך

משרד האוצר פרסם את טיוטת חוק ההסדרים ל־2026, הכוללת החזרת מס היסף על רווחי נדל"ן, קיצוץ הטבות לגמלאים ואנשי ביטחון לצד הצעה להקמת נמלי מסחר בחדרה ואשקלון ● במקביל הטיוטה מציעה צעדים נרחבים נגד הון שחור, בהם הגבלת ניכיון שיקים במזומן 

המיליארדרים של תעשיית אריכות החיים / צילום: רויטרס, AP

התעשייה שהושקעו בה 12 מיליארד דולר - וסם אלטמן מהמר עליה בגדול

יותר מ-12 מיליארד דולר הוזרמו למדע התארכות החיים ב-25 השנים האחרונות ● המשקיעים: בעיקר עשירי עמק הסיליקון, בהם פיטר ת'יל וסם אלטמן ● מפיתוח תרופות להצערת תאים ועד הפיכת תהליך ההזדקנות - כך הפך תחום אקדמי נידח למרכז המיינסטרים התרבותי

דירה להשכרה / צילום: שלומי יוסף

ההגבלות המתוכננות על החזקת מזומן והחובה שתוטל על בעלי הדירות להשכרה

במסגרת הצעת התקציב מבקש שר האוצר לחדש את היוזמה שנבלמה פעם אחר פעם בתקציבים קודמים להחיל חובת דיווח על הכנסות משכר דירה, גם כאלה שנמוכות מרף תשלום המס ● עוד בטיוטה: הטלת חובת דיווח על פלטפורמות מקוונות המשמשות לביצוע עסקאות השכרת נדל"ן, כמו Airbnb ו-Booking, אפס מס לעולים חוזרים והגבלת החזקת מעל 200 אלף שקל במזומן

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

חברות הביטוח שהרוויחו מאות מיליוני דולרים מהזינוק בטבע, ומי פספסה

הודות לזינוק במניית חברת התרופות לשיא של 7 שנים, חוסכי מנורה, הפניקס והראל הרוויחו בסוף השבוע כ־200 מיליון דולר כל אחד ● אבל ענקית השקעות אמריקאית יצאה רגע לפני הקאמבק

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית לשעבר פונתה לבית חולים אחרי שצוות רפואי הוזעק לביתה

צוות מגן דוד אדום הוקפץ לביתה של הפצ"רית לשעבר יפעת תומר-ירושלמי, נבדק אם נטלה כמות גדולה של כדורי שינה • היא פונתה בהכרה מעורפלת לבית החולים - לא נשקפת סכנה לחייה

טראמפ, ואנס ורוביו בארוחת ערב עם מנהיגי חמש מדינות מרכז אסיה בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Nathan Howard

עסקאות הנשק יעלו מדרגה: האינטרס הישראלי בכניסת קזחסטן להסכמי אברהם

ההכרזה על כניסתה של קזחסטן להסכמי אברהם, מדינה שכבר מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל מאז שנות ה־90, עוררה שאלות רבות ● אלא שהמהלך עשוי לשפר את הסיווג הביטחוני שלה - ובכך לאפשר לפתוח שוק חדש לתעשייה הביטחונית הישראלית

אורן זאב / צילום: תמר גרין

מהפגישה עם ת׳יל לבית הקפה בפאלו אלטו: המיליארדר הישראלי שמסרב לראות בצניחה של 30% מההנפקה כישלון

אורן זאב, המוביל לבדו את קרן זאב ונצ'רס, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בהייטק הישראלי, למרות שהוא מתגורר הרחק בקליפורניה ● לאחרונה הונפקה נאבן שבה השקיע, ובינתיים מאכזבת בנאסד"ק, אבל זאב משוכנע: "רק הביזנס קובע" ● וגם: איך זה להחליט ולנהל לבד נכסים ב–2.5 מיליארד דולר

פרסומי חברות עם הטבות מימון / צילום: דרור מרמור, בר לביא

הטבה של עד חצי מיליון שקל: פתרונות המימון שמחליפים את מבצעי 20־80

בנק ישראל הגביל משמעותית את מבצעי ה־20־80, ובענף הנדל"ן מצאו פתרונות מימון חדשים עבור הרוכשים ● על הפרק: הבטחת תשואה, הלוואה של מיליון שקל ללא ריבית והצמדה, מימון משכנתא ועוד ● מה עומד מאחורי המהלכים הללו והאם הם יעוררו את השוק

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Lev Radin/Si

"לפחות 2,000 דולר לכל אזרח": ההבטחה החדשה של טראמפ

בפוסט שפרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא כתב כי:"דיבידנד של "לפחות 2,000 דולר" ישולם לרוב אזרחי ארה"ב ממקורות ההכנסה של הממשל מהמכסים שהוטלו" ● במקביל, בית המשפט העליון של ארה"ב בוחן את החוקיות של מדיניות המכסים הנרחבת של טראמפ, שאותה הוא מצדיק מכוח חוק הסמכויות הכלכליות במצב חירום בינלאומי

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

בר־דוד, מנכ״ל משרד האוצר הייזלר והממונה על השכר מלכין, במעמד חתימה על הסכם ב-2023 / צילום: דוברות ההסתדרות

שולחן המשא ומתן הריק: ההסתדרות מחוץ לתקציב 2026, מה עכשיו?

שנה חלפה מאז הפגישה הגורלית בין ארנון בר־דוד לסמוטריץ', בה נחתם תקציב 2025, שכלל גזרות לציבור העובדים עקב המלחמה ● עכשיו, עם התפצוצות פרשת "יד לוחצת יד", למדינה נותר לקבוע: האם חולשתה הפתאומית של ההסתדרות היא הזדמנות לרפורמה ● חשד לשחיתות בהסתדרות, פרויקט מיוחד

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

מס חדש וייעול תקציבי האבטחה: המהלכים מטיוטת חוק ההסדרים שישפיעו על התעופה

במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, האוצר מקדם שינויים רחבים בענף התעופה: החל ממס טיסות חדש, דרך שינוי שיטת הפחת ועד עדכון תקציב האבטחה ● בענף התעופה כבר מזהירים: המהלכים עלולים להתגלגל למחירי הכרטיסים

החברות הישראליות כבר לא לבד בנתב''ג / אילוסטרציה: עידו וכטל, ארקיע

החברות הישראליות כבר לא לבד בשמיים ולראשונה זה שנתיים יאלצו להתמודד עם תחרות

החברות הישראליות נהנו מבלעדיות כמעט מוחלטת בנתב"ג בשנתיים האחרונות, אך מאות תלונות ותביעות שהוגשו נגדן טוענות שהן לא הצליחו לספק שירות ראוי ● בענף מעידים שהחברות המקומיות מגלות "קשיחות יתר" לגבי פיצוי כספי ו"מתעלמות בשיטתיות מפניות" ● האם החזרה של החברות הזרות תהיה נקודת המפנה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

החוב הממשלתי תופח, והפד מאבד שליטה בדרכו להפוך לכלי פוליטי

החוב הלאומי של ארה"ב שבר באוקטובר שיא חדש וחצה רף של 38 טריליון דולר. קצב הגידול הוכפל לעומת שנת 2000, ובוושינגטון לא מצליחים להאט ● בשלב הבא הפד אולי יאלץ להדפיס דולרים מהאוויר ולקנות בהם את החוב הממשלתי כדי להוריד את הריבית שהשוק מבקש עבורו - וזה יהיה השלב האחרון בתפקידו של הגוף הזה ● כתבה שלישית בסדרה