גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלות של 65 מיליארד שקל: המכרז הכי גדול בהיסטוריית ישראל יוצא לדרך

נת"ע מתחילה בשלב המיון המוקדם לקראת מכרזי הענק הבינלאומיים להקמת פרויקט המטרו בגוש דן ● שלב א' של הפרויקט כולל הקמת כ-78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו־59 תחנות תת-קרקעיות

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא
עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

מכרזי המטרו יוצאים היום לדרך, היקפם עומד על לא פחות מ-65 מיליארד שקל. במסגרת המכרזים הללו, השלב שמתפרסם היום הוא שלב המיון המוקדם לביצוע החפירות של מנהרות כפולות באורך 150 ק"מ מתחת ל-24 רשויות מקומיות בגוש דן.

למעשה קבוצות החברות שיגשו לשלב המיון המוקדם היום, אם יעברו אותו, יכנסו לתוך פול הקבלנים של המטרו לבניית השלב הראשון בפרויקט שכולל 78 קילומטרים של מנהרות ו-59 תחנות תת קרקעיות.

יבואנית פורשה ובנטלי רכשה מפרשקובסקי שטח מסחרי בהרצליה פיתוח ב-69 מיליון שקל
המכה שמתכננים במשרד התחבורה ליבואני הרכב הגדולים, וההטבה שבדרך

בשנה הבאה יופצו מכרזי הביצוע בדרך של התמחרות על 11 חבילות עבודה. כלומר יפורסמו 11 מכרזים וכל קבוצה שנכנסה לפול תוכל להגיש הצעה לתקציב הביצוע.

הסבב הראשון

הסבב הראשון של המכרזים שיפורסמו יתמקד במקטעי הטבעת הפנימית של שלושת קווי המטרו, אשר תיצור קישוריות רשתית רחבה ותניב את עיקר התועלות הכלכליות של הפרויקט.

לדברי מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, לביצוע עבודות הכרייה יידרשו כ-20 מכונות TBM (מכונות כרייה), העתידות לפנות כ-40 מיליון קוב של עודפי עפר. לדיפון המנהרות יידרשו כ-1.25 מיליון יחידות סגמנטים, ולביצוע העבודות יועסקו למעלה מ-16,000 עובדים מומחים ופועלים - רבים מהם צפויים להגיע מחו"ל.

לפי נת"ע, הליך ה-PQ נועד לאתר חברות ישראליות ובינלאומיות "בעלות ניסיון מוכח בכרייה ובבנייה של מנהרות ותחנות תת קרקעיות, לקראת השתתפותן במכרזי התכנון והביצוע של שלב א’ של פרויקט המטרו. החברות תוכלנה להתמודד בהליך כגוף עצמאי (חברה בודדת) או להתאגד בקבוצות של עד 3 שותפים בכל קבוצה".

כפי שנחשף בגלובס, על רקע המלחמה והשפעותיה על נכונותן של חברות בינלאומיות לעבוד בישראל, בנת"ע הגו הליך מכרזי "נושם". כלומר בעוד שנה מהיום ההליך ייפתח שוב וקבוצות נוספות יוכלו להתמודד על חברות ב"פול" הקבלנים של החברה, אולם תנתן עדיפות לתחילת הביצוע לחברות שייגשו כבר עתה.

נת"ע מנסה לפתוח שווקים חדשים

בסוף השבוע שעבר נחתה בישראל משלחת בהובלת מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר לאחר ביקור בדרום קוריאה - שם ניסו לעניין חברות זרות שעדיין לא עבדו בפרויקטים בישראל עד כה. משלחת קודמת של החברה ביקרה בהודו. הניסיון לפתוח שווקים חדשים למטרו נוצר מתוך הבנה שלחברות הישראליות אין יכולת להתמודד עם היקף העבודות העצום, בעוד שאין הנחיה ברורה על העסקת חברות סיניות לנוכח המתיחות המדינית בנושא ולצד הצינה מחברות אירופיות.

בנוסף לביקורי המשלחות גם ההליך המכרזי הותאם כאמור בתקווה שעם סיום המלחמה, חברות שלפני כן חששו להגיע לעבוד בישראל בשל לחץ פוליטי יוכלו בכל זאת להגיע לכאן ולהנות משוק מפותח ובתנופה, שכן הוצאת מכרזים בעלות של עשרות מליארדי שקלים לשוק היא דבר חריג גם במונחים בינלאומיים.

היציאה למכרזי המטרו מבוצעת בהתאם ללוחות הזמנים של הממשלה, ששבעת רצון מהתנהלות החברה תחת הנהגתה החדשה של המנכ"ל איתמר בן מאיר ויושבת ראש הדירקטוריון יודפת אפק ארזי.

"יזרים אלפי משרות לשוק"

רשת המטרו תכלול שלושה קווים, שיחברו בין 24 רשויות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים. סה"כ 300 ק"מ של מנהרות ו-109 תחנות תת קרקעיות.

במטרו עתידות להתבצע למעלה מ-600 מיליון נסיעות בשנה, ובחיבור עם רשת הרק"ל - יותר מ-800 מיליון נסיעות מדי שנה.

בנת"ע מדגישים כי לאחר אישור התוואי והקמת מנהלות לקווים, החלו השנה (2025), העבודות בשטח: דפו ראשונים ב-1M, דפו סגולה ב-M2 בגולדה מאיר בחולון וביגאל אלון באור יהודה במסגרת M3.

"מעבר למענה התחבורתי לגוש דן, צפוי המטרו להיות קטר כלכלי משמעותי שיזרים אלפי משרות לשוק, ויעודד התחדשות עירונית של אלפי מטרים למגורים ועסקים לאורך התוואי. עפ"י נתוני מחקר כלכלי, עתיד המטרו להביא לחסכון משקי שנתי של למעלה מ-34 מיליארד שקל".

יו"ר דירקטוריון נת"ע, יודפת אפק ארזי אמרה: "זהו יום משמעותי והיסטורי עבור מדינת ישראל. חברת נת"ע גאה להוביל את פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה כאן אי פעם. פרויקט המטרו הוא פרויקט לאומי משנה מציאות ובעל חשיבות אסטרטגית לכלכלה ולחברה וישפיע על איכות החיים של כולנו. כדי להצליח, נדרשת התגייסות ושיתוף פעולה מלא של כלל הגורמים: משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, חברות התשתית והציבור הישראלי. רק ככה נצליח להוביל את מהפכת התחבורה במדינת ישראל".

בפני המטרו עוד אתגרים רבים

ואולם למרות היום החגיגי, בפני המטרו עוד אתגרים רבים. לוחות הזמנים אמורים לכלול את פתיחת חלקו הראשון של המטרו בשנת 2037 ועד לשנת 2042. מדובר במועדים דחויים ועדיין שאפתניים מאוד.

בחודש שעבר מנהל רשות המטרו עוזי יצחקי פרש מתפקידו לאחר חמישה חודשים בלבד. מדובר בגוף הממשלתי שאמור להסיר חסמים ממשלתיים ואחרים כדי שנת"ע תוכל לבצע את הפרויקט במהירות וביעילות.

גם עתה השוק עדיין לא ברור ביחס למכרזים: האם חברות סיניות שיתמודדו יוכלו לזכות במכרזים או שבהנחיה "מלמעלה" הן יפסלו כפי שאכן התרחש בעסקת רכש הקרונות בקו הכחול בירושלים? האם חברות מדרום קוריאה ומהודו אכן ייענו להזמנה וכיצד יגיב השוק האירופי לפרויקט הישראלי.

בנוסף, בפני המטרו אתגרים משמעותיים החל מיבוא המלט, ייצור לוחות הבטון שידפנו את המנהרות ועד לפינוי כמות עצומה של עפר וחול. את כל אלו מובילי הפרויקט יצטרכו לצלוח - ועוד לא דיברנו על פוליטיקאים, רשויות מקומיות וחוסר התיאום בין גופי התשתית במדינה.

עוד כתבות

הדר גולדין ז''ל / צילום: N12

משפחת גולדין: "רק צה"ל הביא את הדר בחזרה לארצו"

אימו של סגן הדר גולדין: "עברנו הרבה אכזבות. היה אפשר להחזיר אותך בקורונה" ● יממה לאחר שחמאס דווח על איתורו של סגן הדר גולדין ז"ל ברפיח, סגן גולדין שנפל במבצע צוק איתן ונחטף, זוהה במכון לרפואה משפטית ● לאחר 765 ימים: סמ"ר איתי חן הובא למנוחות ● עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הם הפסיקו לשלם שכר דירה בגלל ליקויים. מה הכריע ביהמ"ש?

בית המשפט הכריע כי חופשת לידה ושירות מילואים עשויים להצדיק הארכת מועדים הקבועים בחוק ● יונייטד אירליינס חויבה לשלם פיצוי למשפחה שטיסתה נדחתה בשעתיים וחצי ● והאם החוק בישראל מאפשר לשוכרי דירות לא לשלם במקרה שיש ליקויים בדירה? ● 3 פסקי דין בשבוע 

בית בבנייה / צילום: אייל פישר

זוג נאלץ לעזוב את יחידת הדיור שבנה אצל ההורים בגלל ריב. האם יקבל פיצוי?

בעקבות סכסוך אלים, נדרשו בני זוג לפנות את דירתם שהייתה בקומה העליונה בבית של הורי הגבר ● הזוג תבע הוצאות על השיפוץ שעשו ● מה קבע ביהמ"ש?

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

חברות הביטוח שהרוויחו מאות מיליוני דולרים מהזינוק בטבע, ומי פספסה

הודות לזינוק במניית חברת התרופות לשיא של 7 שנים, חוסכי מנורה, הפניקס והראל הרוויחו בסוף השבוע כ־200 מיליון דולר כל אחד ● אבל ענקית השקעות אמריקאית יצאה רגע לפני הקאמבק

פרסומי חברות עם הטבות מימון / צילום: דרור מרמור, בר לביא

"ניסיונות נואשים": המבצעים החדשים לרכישת דירות שמציעים יזמי הנדל"ן

בנק ישראל הגביל משמעותית את מבצעי ה־20־80, ובענף הנדל"ן מצאו פתרונות מימון חדשים עבור הרוכשים ● על הפרק: הבטחת תשואה, הלוואה של מיליון שקל ללא ריבית והצמדה, מימון משכנתא ועוד ● מה עומד מאחורי המהלכים הללו והאם הם יעוררו את השוק

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

המשטרה: בר-דוד אישר שהיו העברות כספים מגבאי, אך טען כי מדובר בהלוואה

לפני שבוע נעצרו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אשתו הילה, סוכן הביטוח עזרא גבאי ובנו אסף בפרשת שחיתות רחבת-היקף ● כעת המשטרה מבקשת להאריך את מעצרם של בר-דוד וגבאי ב-9 ימים ● נציגת המשטרה: "יש ראיות המחזקות את מעורבות גבאי בביטוחים של ההסתדרות" ● סנגורו של בר-דוד: "אין לכם ראיות למעטפות כסף. אם הייתה הלוואה, זה לא פלילי" ● השופטת: "החשש לשיבוש החקירה הוא ברף גבוה"

פטריק דרהי / צילום: Studio Alterego

הישראלית שצללה משווי של מעל מיליארד דולר לפחות מ־70 מיליון

חברת אאוטבריין רכשה בקיץ שעבר את Teads במיליארד דולר, על מנת להרחיב את פעילותה ולהציע פתרון מלא ללקוחותיה ● ביום חמישי האחרון, פרסמו דוחות חלשים לחברה לרבעון השלישי של השנה, ובתגובה מנייתה צנחה ביותר מ־50% ● אחד המפסידים "על הנייר" מהירידה בשוויה של החברה הוא המיליארדר פטריק דרהי, בעלי אלטיס - קבוצת התקשורת שמכרה את Teads לאאוטבריין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מבטיחים הקלה במס הכנסה. התנאי: החזרת הגזרה שנעלמה לפני 25 שנה

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● אחת ההצעות הבולטות: הגדלת הנטו במאות שקלים לחודש, לבעלי שכר של מעל 16 אלף שקל ● אלא שההקלה מותנית בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות - צעד שנוי במחלוקת שמטרתו לממן את אובדן ההכנסות מהמהלך

החברות הישראליות כבר לא לבד בנתב''ג / אילוסטרציה: עידו וכטל, ארקיע

החברות הישראליות כבר לא לבד בשמיים ולראשונה זה שנתיים יאלצו להתמודד עם תחרות

החברות הישראליות נהנו מבלעדיות כמעט מוחלטת בנתב"ג בשנתיים האחרונות, אך מאות תלונות ותביעות שהוגשו נגדן טוענות שהן לא הצליחו לספק שירות ראוי ● בענף מעידים שהחברות המקומיות מגלות "קשיחות יתר" לגבי פיצוי כספי ו"מתעלמות בשיטתיות מפניות" ● האם החזרה של החברות הזרות תהיה נקודת המפנה?

סיגלית הורן גלפרין מנכ''לית איגוד השיווק, לירן ליברמן מנכ''ל סוכנות Humanz, עדי אוראל סמנכ''לית טרמינל X ומומחה החדשנות אמיר בבלר / צילום: טל שמאי

המספר הבלתי נתפס של משפיענים שטרמינל X משלמת להם

בכנס המשפיענים של איגוד השיווק נחשפה המכונה המשומנת של טרמינל X, שכוללת את "האיי-ליסט הגדולות עד המיקרו משפיעניות" ● אירוע השקת הספר "משדר מלחמה" של הפרשן הצבאי ניר דבורי נערך בביתה של אופירה אסייג ● וגם: שורת מינויים בכירים בתחומי הפיננסים, השיווק והאקדמיה ● אירועים ומינויים

ג'ון בולטון חושף: "ההחלטה של האו"ם שאחראית לשנאת ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן מתוכננים לסבב לחימה נוסף נגד ישראל, פירוק חיזבאללה עובר דרך הפסקת המימון של טהרן, הפוליטקאי האירי שהסתבך בגלל ביקור בישראל והמאמר של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן לשעבר לגבי ההחלטה האנטישמית של האו"ם לפני 50 שנה ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: ap, Jehad Alshrafi

"טורקיה התערבה, חמאס מסר את גולדין כדי לשחרר את אנשיו"

הערכה: העימות הבא בין ישראל לאיראן - "בלתי נמנע" ● ידיעת הזהב שהתקבלה בישראל והלחץ הטורקי שהופעל על חמאס ●  "הגליה זמנית": הפתרון המסתמן למשבר המחבלים ברפיח ● מאז נכנסה לתוקפה הפסקת האש בצפון - צה"ל חיסל 350 מחבלים בלבנון ● גורמים רשמיים במזה"ת לניו יורק טיימס: סיבוב נוסף של מלחמה בין ישראל לאיראן הוא שאלה של זמן ● עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

האוצר מציע: הגבלות דרמטיות על יצוא גז

משרד האוצר מנסה לקדם את שיטתו דרך חוק ההסדרים, למרות התנגדות משרד האנרגיה ● בין השאר, תוגבל כמות היצוא היומית כך ש-15% מהביקוש המקומי יישאר באדמה לשימוש עתידי ● שני הצדדים מסכימים שיש לשמור על מחיר גז נמוך עבור המשק המקומי, אל מול חשיבות היצוא שמכניס מיליארדי שקלים בשנה

קוטג' להריסה ברמת השרון / צילום: יח''צ

8.8 מיליון שקל עבור קוטג' להריסה ברמת השרון

הקוטג' נמצא בקו המערבי האחרון של שכונת נווה רסקו, ומשקיף לשדות פתוחים ● סביר שבעתיד השדות יהפכו לשטחים בנויים, אולם כרגע הנוף הפתוח מעלה את שווי הנכס ● גודל המגרשים המקובל בסביבה קטן יחסית ומגיע ל־200־300 מ"ר, שעליהם הוקמו קוטג'ים חד ודו־משפחתיים

"להסתיר את הזהות הישראלית": החרם הבינלאומי על האקדמיה מחריף

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הקמת כוח בינלאומי בעזה נעשית אפשרית יותר ויותר, מה צריך לקרות כדי שיהיה שלום בין ישראל ולבנון, היחסים המתוחים עם מדינות המפרץ, והחרם האקדמי לא נעלם ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד האוצר תוקע הסכם תחבורה לבית שמש במאות מיליוני שקלים

ההסכם, שגובש עוד בממשלה הקודמת, כולל בין היתר בניית נתיבי תחבורה ציבורית ורכישת אוטובוסים ארוכים בהיקף של 250 מיליון שקל ● לפי גורמים בענף, החתימה עליו והקצאת התקציבים נבלמת על ידי השר בצלאל סמוטריץ' מסיבות פוליטיות

תוכנית דירה במגדלי הדקל באשדוד, של קבוצת קלוד נחמיאס / צילום: קבוצת נחמיאס

היזמים מרוצים, אך הרחבת הממ"דים עלולה לעכב פרויקטים חדשים

תיקון לחוק מאפשר להרחיב ממ"דים ל־18 מ"ר, ולהוסיף להם גם שירותים ומקלחת, עם פטור מסוים מהיטל השבחה ● אלא שלצד היתרונות לדיירים, עולים גם חששות מהשפעת השינוי על עיצוב הדירות ומדחיית פרויקטים בגלל צורך להחזיר אותם לאישורי הוועדות

סוף עידן התמיכה המובנת מאליה? וושינגטון / צילום: Shutterstock

הקונצנזוס נסדק: עתיד התמיכה האמריקאית בישראל בסכנה משמאל ומימין

במשך עשרות שנים הייתה התמיכה בישראל אחת מנקודות ההסכמה הבודדות בפוליטיקה האמריקאית ● כעת, נתוני סקרים מצביעים על תפנית חדה: בשמאל גוברת הזדהות עם הפלסטינים, בימין צומחת בדלנות ואנטישמיות ישנה - ובתווך, ברית שעמדה על ערכים משותפים נעשית שברירית מתמיד

רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

המכה שמתכננים במשרד התחבורה ליבואני הרכב הגדולים, וההטבה שבדרך

ענף הרכב מסיים שנה קשה, אולם אל האי–ודאות בשוק עשויות להצטרף בשנה הבאה כמה רגולציות תחרויות ומינהלתיות ● על הפרק: הגבלות על יבואנים גדולים, פתיחת השוק ליבוא רכבים משומשים ושינויים בתקינה ● זוהי מפת השינויים הנבחנים שעשויים לעצב מחדש את הענף

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

רשות התחרות המליצה לא לחדש רישיון יבוא למותג סיני

רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את רישיון היבוא של המותג הסיני GAC ION בידי קבוצת יוניון מוטורס, בטענה כי הדבר עלול לפגוע בתחרות בשוק רכבי ה-SUV ● ההמלצה עשויה להוביל לצעד חסר תקדים בענף הרכב