גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים

AION HT, הקרוס-אובר החשמלי הגדול של GAC, מציב את טסלה Y על הכוונת, אבל זול ממנה בעשרות אלפי שקלים ● יש לו תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, ואיכות נסיעה טובה, אם כי מערכת ההנעה צנועה למדי

GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ
GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ

ישראל הפכה בשנים האחרונות למעבדת ניסויים של תעשיית הרכב הסינית, מעין "אתר בטא", שמאפשר ליצרנים ולממשלת סין לשכלל טקטיקות של יצוא, שיווק, מיצוב, שירות ותמחור לרכב. זאת כהכנה "רכה" לקראת חדירה לשווקים הרבה יותר גדולים וחשובים במערב.

החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים
חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

אבל המהירות והעוצמה שבהן "הניסוי" הזה הצליח צריכה להדאיג מאוד את יצרני הרכב המערביים; נכון להיום, כשליש מהמכירות בשוק הרכב הישראלי הוא של כלי רכב מתוצרת סין, המושג "נאמנות למותג" שייך להיסטוריה, ולהיטי מכירות אנונימיים צצים אצלנו חדשות לבקרים, רק כדי לפנות מקום ללהיט אחר. המרוויחים העיקריים מכך, לפחות בטווח הקצר, הם הצרכנים הישראלים, שבזכות כלי הרכב הסיניים הם מגלים מחדש את המונח "תמורה לכסף".

עיצוני חיצוני

דוגמה טובה הוא הקרוס-אובר HYPTEC HT של חברת GAC הסינית. זהו קרוס-אובר פרימיום גדול, עם אורך של כמעט 5 מ', שתוכנן להתחרות ישירות בטסלה Y. הוא גדול ומאובזר הרבה יותר, אבל עדיין מצליח להגיע לישראל במחיר נמוך יותר בכ-60 אלף שקל מגרסת הבסיס של טסלה Y. האם קיים כאן מלכוד, או שהסינים פשוט החליטו "לעשות בית ספר" לאלון מאסק?

חיצונית המעצבים לא ניסו להסתיר את היעד שעל הכוונת. מלפנים ומהצד ה-HT מזכיר מאוד את ה-Y, עם פרופיל עגלגל ורחב של "קרוס-אובר קופה", וגג קמור, שמשתפל לאחור בזווית חדה ופוגש עמודי גג אחוריים דקים.

החרטום המשופע יוצר מראה דינמי ומציג פנסים מלוכסנים, שעיצובם מזכיר את הדור הקודם של טסלה Y. רק עיצוב הזנב שונה מאוד מהמקור האמריקאי, וכולל מערך תאורה רוחבי וספוילר בולט, שממוקם מתחת לחלון אחורי גבוה וצר.

בסין הרכב מוצע גם עם "גימיק" של דלתות צד אחוריות מתרוממות מעלה בנוסח "כנפי שחף", שכנראה הועתקו עם מדפסת 3D מדגם היוקרה "מודל X" של טסלה. קרוב לוודאי שהדלתות האלה היו הופכות ללהיט מקומי בישראל, אבל למרבה הצער הקהל הישראלי יצטרך להסתפק בדלתות צד מקובלות, שנפתחות החוצה. גם בלי הגימיק זהו רכב ידידותי לעין, ובצבע הנכון הוא גם ימלא את התפקיד של רכב סטטוס.

פנים הרכב

כמו בטסלה וב-XPENG G6, ל־HT יש חלל פנים ענק, דמוי בועה. הגג מתנשא מעל ראשם של הנוסעים, המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד בנסיעות ארוכות, וביניהם מפריד קונסול רחב, שמאפשר לנהג ולנוסע להניח מרפקים (וטלפונים) מבלי להיפגש פיזית.

על המושב האחורי יכולים להתמקם שלושה נוסעים רחבים וגבוהים, ולמתוח רגליים קדימה ללא מגבלות. המושב תוכנן בעליל עבור אנשי המעמד הבינוני הגבוה של סין, שאוהבים לנמנם ברכב, והוא מאפשר לאח"מ שבצד הימני מאחור להסב את המושב שלו למעין מיטה נוסח מחלקת עסקים.

לרשות הנוסעים מאחור גם עומדות דלתות ענקיות עם חלונות עצומים בגודלם, ואת הרגשת "הבועה" משלים גג זכוכית שנמתח לכל אורך הרכב, וכולל גם וילון חשמלי מקורי שיתקבל בברכה בקיץ הישראלי.

תא המטען רחב ועמוק, ומציע נפח מכובד של 670 ליטר, אחד הטובים בפלח, אם כי לא גדול כמו בטסלה Y.

הנדסת האנוש תואמת את הקו "הטסלאי", עם סביבת נהג מינימליסטית ונטולת הפרעות חזותיות למעט כמה מתגים פיזיים בודדים לשליטה על המראות, החלונות ועוצמת האוורור.

התפריט אומנם עבר הסבה לעברית, אבל הוא לא הכי אינטואיטיבי, ואפשר לבלות דקות ארוכות בחיפוש אחרי פונקציות חיוניות כמו בורר מצבי הנהיגה, ביטול מערכות בטיחות טורדניות או החלפת תחנת רדיו. אפשר להתנחם בכך, שהמידע החיוני לנהיגה מוצג בבירור מול הנהג באמצעות לוח מחוונים דיגיטלי, שכמותו אין בטסלה. יש גם מוטות שליטה מקובלים לאורות ולמגבים.

רמת הגימור והאבזור מרשימה יחסית למחיר. המושבים עטויים בעור נאפה שנראה ומרגיש איכותי ומעוטר בתפרים נאים, וכמעט כל משטח חשוף בתא, כולל בדלתות, עטוי בפלסטיק רך ויוקרתי למראה. אפילו ריפוד הגג משדרג את הנורמה.

רשימת האבזור התקני כוללת עיסוי למושבים הקדמיים, חימום ואוורור לכל המושבים, מערכת קול רצינית עם רמקולים במושב הנהג וזיגוג כפול לשמשות, שעבורו בלבד דורשים כמה יצרני פרימיום מערביים אקסטרה של מאות אירו.

היינו שמחים לקבל גם מערכת מיזוג חזקה יותר וגם מערכות בטיחות אקטיביות פולשניות וטורדניות פחות, במיוחד מערכת הסיוע לשמירה על נתיב, שמושכת את ההגה מידיו של הנהג בצורה די בלתי צפויה.

מנוע וטווח חשמלי

יחסית לממדים ולמיצוב, מערכת ההנעה של ה-HT די צנועה, וכוללת מנוע אחורי בודד בהספק 245 כ"ס וסוללה של 72.7 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של עד 445 ק"מ ב-WLTP. הנתונים האלה ממצבים את הרכב מול גרסאות הבסיס של מתחרות סיניות, אך טסלה כבר התקדמה בינתיים להספקים וטווחים גדולים יותר.

הביצועים עצמם יענו על רוב הדרישות, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות וצבירת מהירות חלקה ונמרצת גם בעליות, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי. מרושם ראשוני נראה שהיעילות האנרגטית טובה מהממוצע. נהגים רגועים יוכלו השיג טווח די קרוב למוצהר גם בלי להיעזר במצבי התכנות "החסכוניים". קצב הטעינה המהירה סביר, בסביבות 160 קילוואט.

על הכביש

ניכר שהרכב תוכנן בעיקר עבור נוחות ופחות עבור נהיגה נמרצת. המתלים הרכים משחררים נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, וההיגוי די מעורפל. מעבר אל מצב התכנות הספורטיבי מגביר את משקל ההיגוי, אבל לא בהכרח את הדיוק שלו.

נוחות הנסיעה טובה, עם ספיגה בוגרת של מהמורות עירוניות קלות עד בינוניות, ונסיעה חלקה ורגועה במהירויות בין-עירוניות. תורם לכך שימוש בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים מתונים יחסית בחתך 55'. מרווח הגחון מספיק לצורך דילוג קליל על מדרכות גבוהות ונסיעה על דרכי עפר, אך לא היינו בוחנים אותו על מכשולים מחוץ לאספלט.

מחיר

ה-AIONHT עולה בישראל 183 שקל לפני מבצעים וזה אומר כ-60 אלף שקל פחות מגרסת הבסיס של טסלה מודל Y, וכמעט 20 אלף שקל מתחת ל-G6 הפופולרי. צריך להביא בחשבון, שהרכב משווק בישראל בתקינה שמוגבלת ל-400 יחידות בלבד, וההמשכיות שלו אינה ודאית. אבל במחיר הזה אפשר כמעט לקרוא ל-HT "רכב חברתי", שמאפשר גם ללקוחות מוגבלי תקציב (יחסית) להרגיש איך נראים החיים במאיון העליון.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

BYD סיליון 7
220 אלף שקל לפני מבצעים עולה הקרוס-אובר קופה בגרסת הבסיס. לרכב עיצוב דינמי ותא נוסעים מפואר. מנוע 231 כ"ס מאיץ ל־100 ב־7.3 שניות והטווח עד 440 ק"מ.

BYD סיליון 7 / צילום: יח''צ

XPENG G6
202 אלף שקל, לפני מבצעים, עולה גרסת הבסיס. בסיס הגלגלים ארוך ותא הנוסעים מרווח ואיכותי. המנוע 258 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט מספקת עד 435 ק"מ.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

4 מחבלים מתבצרים חוסלו כשיצאו ממנהרה ברפיח

דיווחים בעזה: צה"ל תוקף בח'אן יונס ● מתקיימים חיפושים אחר חלל חטוף בבית לאהיא ● קטאר רומזת שיש להתקדם לשלב ב' בהסכם בין ישראל לחמאס: "זה שנותרו שני חטופים חללים - הישג אמיתי" ● גילויים חדשים על כישלון חיל האוויר ב-7 באוקטובר: "לא תקפו" ● הרמטכ"ל מקים צוות חקירה ייעודי למחדל "חומת יריחו" ● עדכונים שוטפים

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

רצועת עזה מוצפת באייפון הכי חדש, והתושבים חושדים בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: רוסיה רוצה להחזיר את ההשפעה שלה על סוריה, חיזבאללה וישראל עלולות להילחם שוב, ורצועת עזה מוצפת במכשירי אייפון חדשים ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באירופה; איירבוס צונחת במעל 9%

הדאקס יורד בכ-1.4% ● המניות הביטחוניות באירופה יורדות, על רקע המגעים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● מחירי הנפט רושמים עליות ● הביטקוין צונח ונסחר סביב 86 אלף דולר

רובי ריבלין / איור: גיל ג'יבלי

פונה לביטקוין: הסיבוב הכואב של רובי ריבלין באלקטריאון נגמר

כארבע שנים אחרי שמונה לנשיא אלקטריאון, דרכיהן של חברת הטכנולוגיה ונשיא המדינה לשעבר נפרדות ● לאחרונה דווח על מינויו של ריבלין לנשיא חברת המטבעות הדיגיטליים ביטקור, המקדמת מהלך לרישום מניותיה בבורסה המקומית

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי ייהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק של חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות, חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה (ארכיון)

למרות אינדיקציה ראשונית: פסימיות בישראל לגבי קבלת חלל חטוף

התושבים בעוטף עזה על ההחלטה של צה"ל לבטל את ההגנה היישובית: "מישהו חייב להתעורר" ● החל הדיון בוועדת החוץ והביטחון על חוק הפטור מגיוס ● משבר כוח האדם בצה"ל: חוסר של מאות קצינים, עומס כבד על מערך המילואים ● צה"ל הודיע אתמול כי חיסל ארבעה מחבלים שיצאו מהמנהרה ברפיח ● מפקד פיקוד בהערכת מצב ברמת הגולן: "אסור לנו לחכות, רק ליזום" ● עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

קיבלתם הצעה לשפר את דירוג האשראי? זו עלולה להיות מלכודת מסוכנת

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום - אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

דירת 4 חדרים בקריית אונו / צילום: דיויד לוין

"נמוך מהממוצע בעיר": בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בקריית אונו?

מדובר בדירה שנוספה בפרויקט חיזוק ובינוי, ומחירה נמוך מזה של דירות 4 חדרים בעיר ● העסקה ממחישה את הפערים הגדולים בין דירות חדשות לבין דירות שהורחבו בתמ"א 38/1

יו''ר קרן הריט מגוריט, ארז רוזנבוך / צילום: איל יצהר

רוצה להתחרות בשכ"ד: מגוריט תחלק דיבידנד כל חודש החל משנה הבאה

קרן הריט למגורים תחל לחלק מהשנה הבאה לבעלי המניות דיבידנד מדי חודש, במטרה להציע אלטרנטיבה להשקעה בדירה ● הקרן צופה כי תחלק בעוד כשלוש שנים סכום של כ-86 מיליון שקל בשנה

הדיון בוועדת הכנסת על הקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת הצביעה: תוקם ועדה "עוקפת ביטן" לעניין חוק השידורים של קרעי

ועדת הכנסת אישרה היום להקים ועדה מיוחדת שתדון בחוק השידורים שהגיש שר התקשורת שלמה קרעי ● יועמ"שית הכנסת טענה כי הסמכות לדון בחוק היא של ועדת הכלכלה, ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן טען כי הממשלה לוקחת סמכויות מהכנסת - אך למרות זאת הקמת הוועדה המיוחדת אושרה

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

ישראייר רשמה שיא במספר המטוסים שהפעילה ברבעון; הרווח הנקי זינק ב-75%

הכנסות ישראייר ברבעון השלישי זינקו ב-55% והסתכמו ב-258 מיליון דולר ● מניית החברה נסחרת בעלייה של 1.3% בבורסה, אך מתחילת השנה עדיין ירדה בכ-4% ● שווי השוק המגולם לחברה עומד על 488 מיליון שקל

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

מנכל מיטרוניקס פורש עם הפסד רבעוני של 40 מיליון שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מקיבוץ יזרעאל דיווחה אמנם על גידול של 5% בהכנסותיה, אך התחזקות השקל והפועלות להפחתת המלאי הביאו להעמקת ההפסד שעמד בסוף הרבעון על כ-40 מיליון שקל ● הירידה במלאי נמשכה גם אל תוך הרבעון השלישי

שיא בכמות הדירות החדשות שעל המדף / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טופס האכלוס הגיע, הדירות במגדלים לא נמכרו: מה יעשו היזמים?

הקבלנים טוענים כי נתוני הלמ"ס לגבי היקף הדירות "על המדף" לא משקפים את המציאות בשטח במלואה, אך בדוחות החברות הציבוריות משתקף קושי אמיתי, גם אם נקודתי ● מעשרות דירות לא מכורות במתחם החם ביותר במזרח תל אביב ועד למחצית פרויקט שטרם נמכר במרכז נתניה - אילו פרויקטים מגמגמים בישורת האחרונה?

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת חנינה לנשיא הרצוג

סנגורו של נתניהו כתב להרצוג כי "על רקע הצורך להביא לאיחוד העם ואיחוי הקרעים, ראש הממשלה נכון לצעוד בדרך זאת של בקשת חנינה, למרות שבכך הוא יוותר על זכותו לנהל את ההליך המשפטי בעניינו עד תום - וזאת מתוך ראיית האינטרס הציבורי" ● בית הנשיא: "מדובר בבקשת חנינה יוצאת דופן, שתישקל באחריות ובכובד-ראש"

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI