גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבצעי האפס ק"מ בשוק הרכב עולים מדרגה, ומי המותג הפופולרי שמצטרף לטרנד

התחרות בענף הרכב מחריפה, והסיבות מגוונות - החל מהצטברות מלאים של רכבי אפס קילומטר בשל כניסת דגמים חדשים, דרך הגעת טכנולוגיות חדשות ועד שחיקה במחירי יד שנייה ● התוצאה: הנחות חדות של עשרות אלפי שקלים מהמחירון

מבצעי 0 ק''מ / צילום: יח''צ
מבצעי 0 ק''מ / צילום: יח''צ

בשבוע שעבר דנה הוועדה לביקורת המדינה במצב התחרותיות בענף הרכב. זאת על רקע דוח מבקר המדינה, שקבע כי בענף קיימים כשלים תחרותיים. כמו מבקר המדינה, גם ועדת הכנסת בחרה להתייחס למצב של שוק הרכב הישראלי מנקודת מבט היסטורית ולא למצבו בנקודת הזמן הנוכחית.

מבחן דרכים | הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים
אחרי הכרזת החות'ים על "פתיחת הים האדום": בענף הרכב נערכים לחזרת ההובלה הישירה מהמזרח

חבר הכנסת מיקי לוי אף אמר בדיון כי "ההתייחסות צריכה להיות ברווח המצרפי של החברות ולא להתרשם מהנתונים של שנה כזו או אחרת שמצביעים על ירידה... המטרה היא להבטיח שוק רכב בריא, תחרותי ושקוף תוך הורדת עלויות ושמירה על רווחיות סבירה של היבואנים ובכך לקדם תחרות וחדשנות בענף".

תחרות והורדת מחירים הן סיסמאות קליטות ואהודות, וכמובן יעדים רצויים ומבורכים, אבל המדור הזה עוסק במתן תמונת מצב עדכנית, שמלווה בהצצה לעתיד. ושוק הרכב הישראלי של אוקטובר 2025 מסיים שנה שנייה ברציפות של שינויים חדים בכל הנוגע לצפיפות התחרותית, מלחמת המחירים ועודפי המלאי של כלי רכב חדשים. כל אלה דוחפים את המחירים כלפי מטה, שוחקים את הרווחים ומגדילים את ההיצע העממי הנגיש כמעט מדי חודש. לפניכם, כאמור, המצב נכון לעכשיו.

המתחרים | צפוף מאד בשוק

נכון להיום מתחרים בשוק הרכב הישראלי 57 מותגי רכב פעילים בפלח המחיר של כ־140־250 אלף שקל, שבו נמצא רוב הביקוש לרכב חדש בישראל. כ־35% מהמותגים הללו הצטרפו לשוק בשלוש השנים האחרונות, רובם מתוצרת סין. כל אלו מתחרים על שוק, שהיקפו בסביבות 220־250 אלף מכירות בשנה טובה ושיעור הצמיחה הממוצע שלו מתחילת העשור היה פחות מ־5%. התוצאה היא תחרות מחירים עזה בין המותגים ולעיתים קרובות גם "בתוך הבית".

כך, למשל, דגם שהיה להיט מכירות ב־2024 כמו צ'רי טיגו 8 פלאג־אין, עם מחיר ממוצע של כ־200 אלף שקל - הפסיד מכירות לאחיו הקטן והזול יותר טיגו 7 פלאג־(180 אלף שקל); ושניהם הפסידו מכירות לג'אקו 7 פלאג־אין, עוד מותג אח מבית צ'רי, שמשווק על ידי יבואנית אחרת עם (מחיר כניסה של כ־170 אלף).

מלחמת המחירים הפנימית במשפחת צ'רי פגעה במכירות של יצרנית (וכן יבואנית) אחרת: דגם הקרוס־אובר פלאג־אין SEAL U של BYD. זו הובילה את BYD "לתפור" עבור שוק הרכב הישראלי דגם פלאג־אין חדש, סילאיון 5, שמחיר הכניסה שלו הוא 167 אלף שקל. על הדרך נכנס לשוק גם ליפמוטור C10, פלאג־אין עם מחיר ריאלי של פחות מ־180 אלף שקל ואלה רק דוגמאות.

הטכנולוגיה | מתחדשת ללא הרף

התחרות בשוק הישראלי של 25־26 היא גם בין טכנולוגיות. מ־2021 נרשם בישראל זינוק חד במכירות של כלי רכב חשמליים ונתח השוק שלהם צמח מכ־2% לכ־24% בשיא בשנה שעברה. אבל בסוף 2024, החלו להיכנס לשוק רכבי פלאג־אין סינים זולים. אלה דחקו השנה את נתח השוק של החשמליות ב־2025 לסביבות 16%, בניכוי דגמים חשמליים רבים שנרשמו כ"אפס קילומטר".

כיום הדגמים החשמליים מהדור הראשון, שמחירם נע סביב 175 אלף שקל, נמצאים תחת תחרות עזה מכיוון של דגמים חשמליים מוזלים בטווח של 140־150 אלף שקל דוגמת דיפאל S05 ג'אקו 5 וכו'. ואילו דגמי הפלאג־אין מהדור הראשון נמצאים בתחרות לא פחותה מול דגמים היברידיים "רגילים" ומוזלים, בעיקר מתוצרת סין. האחרונים נכנסו לשוק בקצב מואץ החל מהמחצית השנייה של 2025, דוגמת צ'רי טיגו 4 וג'אקו 5 הייבריד, עם טווח מחירים של 138־150 אלף שקל.

זהו אמנם קניבליזם שיווקי אגרסיבי, אבל ליבואנים, שניצבים תחת לחץ של יצרנים ומתחרים, אין ברירה אלא לייבא דגמים עם יחס מחיר/מפרט שובר שוק - או להישאר מאחור. זה קורה גם בשוק הפרימיום ורק החודש ראינו את המותג IM של SAIC משיק קרוס־אובר ענק עם טווח 625 ק"מ במחיר כניסה של 239 אלף שקל. זהו מחיר די דומה לדגם הקודם של המותג הזה באותו פלח, שהטווח שלו היה 390 ק"מ.

המחירים | נמצאים במגמת ירידה

כל המהומה התחרותית הזו יוצר אפקט של נפילת אבני דומינו בכל הנוגע לביקוש ולמחירי העסקאות בשוק. הכניסה הבלתי פוסקת של דגמים מוזלים, שוחקת את ערכי היד השנייה וגורמת ללקוחות פרטיים ומוסדיים "לקחת צעד אחורה" ולעכב החלטות קנייה או להתכנס אל "מותגים בטוחים".

כתוצאה עלה משמעותית היקף המלאים של כלי הרכב, שלא נמכרים בחלוף 12 חודשים ממועד ייצורם ולכן נרשמים על שם היבואנים, מה שמכונה רכבי "אפס קילומטר". מספרם הגיע לשיא ברבעון האחרון ויש לכך שתי אינדיקציות - ירידה חדה בהכנסות המדינה ממסים על רכב חדש; וירידה חדה בהיקף היבוא של כלי רכב חדשים, כ־14% בעשרת החודשים הראשונים של 2025.

בחודש אוקטובר, שתמיד נחשב לאחד משני חודשי השיא של יבוא רכב לישראל (השני הוא דצמבר), נרשמה ירידה של 10.7% ביבוא לעומת אוקטובר אשתקד. זאת למרות, ששערי החליפין של השקל ביחס לדולר ולאירו אטרקטיביים מאד כרגע ליבואנים. אפשר לפרש זאת כפסימיות גורפת של היבואנים ביחס לביקוש לרכב חדשה ב־2026 ואולי גם כסימן למצוקת תזרים אצל חלק מהיבואנים.

התוצאה היא, מבצעי הנחות עמוקים על רכב חדש ובמיוחד על רכבי "אפס קילומטר" שרק הולכים ומתחזקים בשבועות האחרונים של השנה. במבצע סוף השנה של צ'רי, שהחל בשבוע שעבר, ניתנות הנחות של עד כ־23 אלף שקל באפס קילומטר על הדגם החשמלי צ'רי FX בכל הגרסאות.

עוד דוגמאות: וולבו פתחה בהרצליה אולם תצוגה ייעודי לרכבי "אפס קילומטר" של המותג ומוכרת את הדגם החשמלי EX30 בהנחות של כ־16 אלף עד 42 אלף שקל מהמחירון, כך שהמחירים מתחילים ב־165 אלף שקל. דגם פופולרי כמו יונדאי טוסון נמכר בהנחה של כ־27 אלף שקל באפס קילומטר ואפילו טויוטה קורולה קרוס מהמודל היוצא מוצעת באפס קילומטר דרך שלמה סיקס (ולא דרך היבואן הרשמי) בהנחה של כ־13 אלף שקל - ללמדנו שגם דגמים של טויוטה יכולים להימכר במסגרת מבצעי אפס ק״מ. ואלה רק כמה דוגמאות מתוך עשרות. בשבועות האחרונים, ראינו גם קמפיינים פרסומיים ייעודיים למשיכת לקוחות לאפס קילומטר.

השורה התחתונה היא תמונה שאופיינית לשוק במצב היפר תחרותי. נסיגה של המחירים הממוצעים לעסקה, אחרי הנחות, מכ־200 אלף שקל לערך ב־2023 לסביבות 180 אלף שקל כיום; צמיחה עקבית ומשמעותית במכירות ובהיצע של דגמים, שניתן לכנות "עממיים", לפחות מבחינת מחירם; ומצוקה של המשווקים, שמתרחבת גם לענף היבוא העקיף -המסומן על ידי הרגולטורים כמושיע התחרותי של השוק.

עוד כתבות

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באירופה; איירבוס צונחת במעל 9%

הדאקס יורד בכ-1.4% ● המניות הביטחוניות באירופה יורדות, על רקע המגעים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● מחירי הנפט רושמים עליות ● הביטקוין צונח ונסחר סביב 86 אלף דולר

עיצוב: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

קפה מסוכן ללב? מחקר חדש מאתגר את התפיסה הזאת

מחקר חדש מגלה: צריכת קפאין מפחיתה את הסיכון להפרעות בקצב הלב ● מיקרוסופט מרחיבה את עוזר הבינה המלאכותית לצוותי הרפואה גם לאחים ואחיות ● חברת הקנאביס שיח מדיקל מציגה ירידה בהכנסות אך שיפור ברווחיות ● ריג'נטיס דוחה שוב את מועד ההנפקה ● וננוז זוכה במקום הראשון בתחרות של תערוכת הטכנולוגיה הרפואית הגדולה בעולם ● השבוע בביומד

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: כ-25% מהתקציב

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

לפנות בוקר: עשרות עצורים בפשיטה על ארגוני פרוטקשן

המשטרה פשטה לפנות בוקר על עשרות יעדים של ארגוני הפשיעה חרירי ואבו לטיף, אשר חלק מהעומדים בראשם כבר מרצים עונשי מאסר ● עשרות חשודים נעצרו, כולל בשטחים

מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה

מניית השבבים שזינקה בת"א ב־3,000% וחברת הגמל שהרוויחה ממנה בגדול

חברת בידוק השבבים קווליטאו הציגה דוח חזק בו שילשה את הרווח הרבעוני והפחיתה את התלות בסין ● המרוויח הגדול: ילין לפידות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

עופר ינאי לאחר ביצור השליטה בנופר: "לוקח צעד אחורה בהפועל ת"א"

בעל השליטה ומנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר השלים מהלך להגדלת החזקותיו באמצעות לאומי פרטנרס: "עסקה שמפגישה אותי עם נזילות" ● ינאי, שגם מחזיק בהפועל ת"א בכדורסל, מציין כעת כי ייקח צעד אחורה בניהול הקבוצה

הקרקע באזור התעשייה קריית אריה / צילום: יח''צ

בית המשפט: לא יוטלו היטלי השבחה בגין תוכנית קריית אריה

בית המשפט לעניינים מינהליים דחה את ערר עיריית פתח תקווה והיועצת המשפטית לממשלה, וקבע כי תוכנית המתאר של אזור התעשייה קריית אריה אינה מקנה זכויות בנייה קונקרטיות ולכן אינה יוצרת אירוע מס

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

בורסת KOSDAQ בסיאול / צילום: ap, Lee Jin-man

כמו משחקי הדיונון: הסוחרים מאחורי אחת התופעות הבולטות בוול סטריט

נוכח הזינוק החד בהשקעות מסוכנות של משקיעי הריטייל בדרום קוריאה במניות מם ותעודות סל ממונפות בארה"ב, רשות ניירות הערך בסיאול מחמירה את הפיקוח ● החל מדצמבר יידרשו משקיעי ריטייל לעבור קורסים וסימולציות בעקבות חשש להחרפת התנודתיות בוול סטריט והסיכונים לכלכלה המקומית

יפית גריאני / צילום: כדיה לוי

דירקטוריון כאל בחר: יפית גריאני מונתה למנכ"לית

לגריאני צפויים לא מעט אתגרים בניהול חברת כרטיסי האשראי, ובראשם הליך המכירה של מניות החברה שצפוי להימשך עוד חודשים ארוכים ● גריאני שימשה בעבר הלא רחוק  כמשנה למנכ"לית ישראכרט

משרדי הרצוג, פוקס, נאמן / צילום: תמר מצפי

23 קומות בפרויקט תאומי רובנשטיין: הרצוג פוקס נאמן מרחיב את שטחו

הרצוג פוקס נאמן, אחד משלושת משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, ישכור ארבע קומות נוספות במגדל המערבי של פרויקט תאומי רובינשטיין בת"א ● ההסכם החדש כולל שכירות נוספת בשטח של כ־5,000 מ"ר

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בקשת החנינה של נתניהו: איך זה עובד והאם יש צורך בהודאה באשמה

רה"מ בנימין נתניהו יצר רעידת אדמה כשהחליט להגיש באופן רשמי בקשת חנינה לנשיא המדינה ● מה המשמעויות, וכיצד תתקבל ההכרעה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי ייהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק של חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות, חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מעשנים רק שתי סיגריות ביום? זו ההשפעה על הבריאות שלכם

מחקר חדש מראה כי עישון 2־5 סיגריות ביום מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב־57% ● נראה כי ההשפעה היא לא לינארית, וגם עישון חברתי כבר מכניס את המעשנים לטריטוריה מסוכנת ● ומה קורה כשמפסיקים? לפי הנתונים חלה ירידה ניכרת בסיכון, אך רק אחרי 30 שנה נעלמות ההשפעות לחלוטין

שיא בכמות הדירות החדשות שעל המדף / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טופס האכלוס הגיע, הדירות במגדלים לא נמכרו: מה יעשו היזמים?

הקבלנים טוענים כי נתוני הלמ"ס לגבי היקף הדירות "על המדף" לא משקפים את המציאות בשטח במלואה, אך בדוחות החברות הציבוריות משתקף קושי אמיתי, גם אם נקודתי ● מעשרות דירות לא מכורות במתחם החם ביותר במזרח תל אביב ועד למחצית פרויקט שטרם נמכר במרכז נתניה - אילו פרויקטים מגמגמים בישורת האחרונה?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

3.5 מיליארד דולר: ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק

ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק, של מכירת שלוש מערכות הגנה אווירית ישראליות, הצפויות להשתלב למערך מחודש לצד פטריוט ● "יש התעצמות ברכישת מערכות הגנה אווירית. ההתעניינות לא מסתכמת רק ביוון", מסר לגלובס בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

מסלול אחד הניב תשואה של מעל 20% השנה: מה עשה החיסכון שלכם?

החוסכים במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתוספת תשואה חיובית ממוצעת של 1% בנובמבר, בעוד החוסכים במסלולי המניות צפויים ליהנות מתשואה חזקה מעט יותר של 1.3% ● בהמשך למגמה בחודשים האחרונים, גופים ומסלולים שהיו חשופים יותר לישראל הרוויחו יותר, ואלו שהיו מוטים למדדי ארה"ב נהנו פחות