גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה
אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

בספטמבר 2023 פרסם משרד האנרגיה תחזית לביקוש לרכב חשמלי בישראל עד סוף העשור. התרחיש השמרני היה, שב־2030 ינועו על כבישי ישראל כ־950 אלף כלי רכב חשמליים. התרחיש האופטימי העריך כי המספר יעמוד על כ־1.31 מיליון. גם נתח השוק של כלי הרכב החשמליים היה אמור לטפס מכ־16% ב־2023 לכ־57% עד 90% מסך המכירות ב־2030. כלומר קצב צמיחה שנתי משוקלל (CAGR) של כ־30% עד 41.1% בשנה.

התערוכה בגואנגג'ואו החלה: הדגמים הסיניים והמערביים שעשויים להיות להיטים מקומיים
מבצעי האפס ק"מ בשוק הרכב עולים מדרגה, ומי המותג הפופולרי שמצטרף לטרנד
החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים

לא חלפו אפילו שנתיים וכבר ברור, שגם התחזית השמרנית הייתה אופטימית מאד. ב־2025 נרשמה ירידה חדה בפלח כלי הרכב החשמליים וחלקם מכלל המכירות צנח מכ־24% ב־2024 לכ־16% בלבד. בנטרול עשרות אלפי חשמליות, שנרשמו בחודשים האחרונים בתור "רכבי אפס קילומטר", סביר להניח שנתח השוק "האמיתי" של החשמליות עומד כיום סביב 12% בלבד, כמחצית מהתחזית לשנה זו. אז מה גרם ל"פניית הפרסה"?

הפלאג־אין משתלט

ברקע עדיין מתקיימים התנאים שאמורים לעודד רכישות של רכב חשמלי בישראל. ההיצע בפלח, בעיקר של דגמים סינים, כולל כיום עשרות דגמים חשמליים בטווח המחיר של פחות מ־200 אלף שקל (במחירי מחירון) ובהן גם חשמליות "עממיות" וקומפקטיות בטווח המחירים של 115־130 אלף שקל פלוס מינוס. בנוסף, יש כיום בשוק היצע רחב רכבי "אפס קילומטר" חשמליים שמוצעים בהנחות ניכרות.

גם מחירי הדלק גבוהים בממוצע יחסית לשנתיים האחרונות וכלי רכב חשמליים עדיין חסכוניים יותר לתחזוקה מכלי רכב עם מנועי בנזין. התחרות העזה בשוק הטעינה הציבורית בישראל גם דוחפת כלפי מטה את עלויות הטעינה, או לכל הפחות מונעת זינוק שלהם כלפי מעלה וכל אלה באים לידי ביטוי בחסכון משמעותי בעלויות השוטפות של כלי הרכב החשמליים.

עוד תנאי רקע חיובי הוא ביטול "מס הנסועה", שהיה עשוי להעיב החל מ־2026 על תחשיב החיסכון היחסי של כלי הרכב החשמליים.

ולבסוף הדגמים שיצאו ויוצאים לשוק ב־2025 מציעים, לרוב, תמורה משופרת עם יותר טווח, יותר מרווח פנים ויותר אבזור מאלה, שהוצעו כאן לפני 3־4 שנים.

אלא שבכל אלו לא היה די "להעיר" את השוק ולהגן על הביקוש מפני הסתערות של אלטרנטיבות "ירוקות" חדשות ובראשן רכבי פלאג־אין מתוצרת סין במחירים נגישים. נזכיר, שב־2023 ניצב פלח הפלאג־אין על סף הכחדה עם כ־9,900 מסירות שנתיות ונתח של כ־3.1% מהשוק בלבד. השנה כבר נמסרו 28,816 רכבי פלאג־אין עד סוף אוקטובר, כמעט כולם מתוצרת סין. מכירותיהם באו בעיקר "על חשבון" כלי הרכב החשמליים.

בהערת אגב נציין, שסימני השאלה סביב שמירת הערך העתידית של רכבי הפלאג־אין גדולים לא פחות מאלה, שסביב כלי הרכב החשמליים המלאים. כך שספק אם זו הסיבה להעדפה שלהם.

אחת הסיבות להצלחה היא קבלת פנים חמה, שהעניקו ומעניקים ציי הרכב בישראל לפלח הפלאג־אין. מבחינת המעסיקים והעובדים בישראל רכב פלאג־אין עם טווח חשמלי של 100 ק"מ פלוס מינוס וצריכת דלק מזערית (לפחות על הנייר) הוא אלטרנטיבה "ירוקה" ולגיטימית לרכב חשמלי "מלא". זאת לצד בונוס של ביטול התלות בתשתית טעינה עבור מקבלי רכב צמוד, שגרים בבתים משותפים. כתוצאה מכך עשרות אלפי כלי רכב כאלה נמכרו לציים בשנה החולפת.

סייעה לכך גם העובדה, שהפער בין הטבת מס שווי השימוש שמקבל רכב חשמלי מלא לבין ההטבה לרכבי פלאג־אין עומדת על מאות שקלים בודדים בחודש. כלומר, המדינה לא נותנת לעובדים מוטיבציה כלכלית לבחור ברכב חשמלי מלא.

מה עושה המדינה?

כאן אנחנו מגיעים למכשול הדרכים המרכזי, שבולם את העלייה במכירות הרכב החשמלי והוא הפער בין ההצהרות הממשלתיות על עידוד שימוש רכב חשמלי לבין המצב בפועל. החלטת הממשלה 171 מיולי 2021, קבעה כי עד 2030 כל כלי הרכב החדשים המיובאים לישראל יהיו בעלי פליטות נמוכות ב־95% מאלה של רכב ממוצע חדש בשנת 2023. כלומר הם יהיו חשמליים. המדיניות הזו עדיין מוצגת רשמית בפורומים סביבתיים בין־לאומיים מכובדים דוגמת ועידת האקלים של האו"ם.

אבל בשטח ישנם חסמים: בין 2022 ל־2025 השלים מס הקנייה על רכב חשמלי עלייה מ־10% ל־45%; בתחילת 2026 הוא יעלה שוב ל־52%. במקביל התכווצה התקרה השקלית של ההטבה הזו מ־75 אלף שקל ל־35 אלף שקל כיום ובינואר היא תעמוד על כ־30 אלף שקל בלבד. כלומר, ההטבה בפועל תהיה נמוכה ביותר ממחצית ממה שהייתה לפני שלוש שנים וזה לחץ לא מבוטל להתייקרות, בעיקר בדגמים זולים.

גם הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי נשחקה משמעותית בשנים האחרונות. היא נקבעה לראשונה בתחילת העשור. מאז היא עודכנה רק בגובה עליית המדד, למרות שכלי הרכב החשמליים התייקרו משמעותית בשל עליית מס הקנייה. כלומר העובדים משלמים עליהם הרבה יותר מס שווי.

השנה גיבש האוצר מתווה שאמור היה להעלות את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי ובמקביל להוריד את ההטבה לרכבי פלאג־אין. אבל בהצעה המתוקנת שהגיש האוצר בנובמבר לא חל כל שינוי במתווה הקודם.

אמנם כרגע, כאמור, השוק "מוצף" בדגמים חשמליים, שתקועים במלאי, ולכן עליות המחיר הנגזרות מהמסים לא יורגשו בחודשים הקרובים. אבל בטווח הארוך ההתייקרות בלתי נמנעת.

מאמצים לבצע שינוי

במשרדי ממשלה "ירוקים" נעשים כיום מאמצים של הרגע האחרון להגן על הרכב החשמלי ובשבוע שעבר מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, פנה למנכ"ל משרד האוצר, אילן רום, בבקשה שלא להגדיל את מס הקנייה על רכב חשמלי מ־45% ל־52% בינואר הקרוב.

במכתבו ביקש דיין "להביע דאגה עמוקה נוכח הירידה החדה בהיקף יבוא כלי הרכב החשמליים השנה, שעלולה להביא לפגיעה ממשית בתשתיות הענף ובכושר הצמיחה שלו בשנים הקרובות".

לדבריו, מתווה מס הקנייה "מהווה הכבדה נוספת על ענף המצוי כבר עתה במצוקה". ביחס לשווי השימוש הוא כתב כי "עמדת המשרד היא כי יש להרחיב את ההטבה לרכב החשמלי ולהפחית את ההטבה לרכבי פלאג אין, שכן, ברכבי החכר (ליסינג) הנהגים לרוב אינם מנצלים את יכולת הטעינה של רכבים אלו ומשתמשים בהם כרכבים היברידיים רגילים, באופן שמבטל את יתרונם האנרגטי והסביבתי".‏

בענף מעריכים כי קלושים הסיכויים שהאוצר ישנה את המתווה. המדינה כבר נסוגה בפועל מהכוונה המוצהרת שלה להעביר את צי הרכב הממשלתי לחשמל, תשתיות הטעינה רחוקות עדיין מהיעד ולאף אחד אין מוטיבציה "לטלטל את הספינה" בשנת בחירות. גם יבואנים החלו להקטין משמעותית את הזמנות המלאי של כלי הרכב החשמליים ל־2026. כלומר גם ההיצע עתיד להתייבש במקביל לביקוש.

מי שעשויה, אולי, להחזיר הרכב החשמלי למסלול בישראל היא טסלה, שביצעה לאחרונה כמה וכמה השקעות תשתית ארוכות טווח בישראל. בתוך חודש בלבד חנכה החברה אולם חדש בתל אביב ומרכז חדש בקריית אתא. שם ככל הנראה מעריכים שהמגמה תתהפך מחדש.

עוד כתבות

הדיון בוועדת הכנסת על הקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת הצביעה: תוקם ועדה "עוקפת ביטן" לעניין חוק השידורים של קרעי

ועדת הכנסת אישרה היום להקים ועדה מיוחדת שתדון בחוק השידורים שהגיש שר התקשורת שלמה קרעי ● יועמ"שית הכנסת טענה כי הסמכות לדון בחוק היא של ועדת הכלכלה, ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן טען כי הממשלה לוקחת סמכויות מהכנסת - אך למרות זאת הקמת הוועדה המיוחדת אושרה

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

מייסדי Moonshot - מימין: פרד סימון, הילה חדד חמלניק, שחר בהירי. / צילום: Moonshot

הסטארט-אפ של מנכ"לית משרד המדע לשעבר: "מעליות" לחלל

משגר חלליות אלקטרו-מגנטי הבנוי בתצורה של מסילת רכבת המזדקרת לשמיים: זהו המוצר אותו מפתחת חברת הסטארט-אפ הישראלית Moonshot שהקימה הילה חדד-חמלניק, בעברה מנכ"לית משרד המדע, יחד עם פרד סימון, ממייסדי ג'ייפרוג, ושחר בהירי

שיפור דירוג אשראי בתשלום / צילום: Shutterstock

קיבלתם הצעה לשפר את דירוג האשראי? זו עלולה להיות מלכודת מסוכנת

פרצה במודל דירוג האשראי של חברת D&B מתדלקת תופעה מטרידה: גופים פרטיים מבטיחים שיפור דירוג בתשלום - אך בפועל מוחקים נתונים חיוביים ושליליים ומותירים את הלקוח בסיכון לקבלת הלוואות ● חוק ההסדרים כולל הצעה להתמודד עם הבעיה דרך תקופת צינון

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

לפנות בוקר: עשרות עצורים בפשיטה על ארגוני פרוטקשן

המשטרה פשטה לפנות בוקר על עשרות יעדים של ארגוני הפשיעה חרירי ואבו לטיף, אשר חלק מהעומדים בראשם כבר מרצים עונשי מאסר ● עשרות חשודים נעצרו, כולל בשטחים

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מעשנים רק שתי סיגריות ביום? זו ההשפעה על הבריאות שלכם

מחקר חדש מראה כי עישון 2־5 סיגריות ביום מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף לב ב־57% ● נראה כי ההשפעה היא לא לינארית, וגם עישון חברתי כבר מכניס את המעשנים לטריטוריה מסוכנת ● ומה קורה כשמפסיקים? לפי הנתונים חלה ירידה ניכרת בסיכון, אך רק אחרי 30 שנה נעלמות ההשפעות לחלוטין

שיא בכמות הדירות החדשות שעל המדף / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טופס האכלוס הגיע, הדירות במגדלים לא נמכרו: מה יעשו היזמים?

הקבלנים טוענים כי נתוני הלמ"ס לגבי היקף הדירות "על המדף" לא משקפים את המציאות בשטח במלואה, אך בדוחות החברות הציבוריות משתקף קושי אמיתי, גם אם נקודתי ● מעשרות דירות לא מכורות במתחם החם ביותר במזרח תל אביב ועד למחצית פרויקט שטרם נמכר במרכז נתניה - אילו פרויקטים מגמגמים בישורת האחרונה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

3.5 מיליארד דולר: ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק

ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק, של מכירת שלוש מערכות הגנה אווירית ישראליות, הצפויות להשתלב למערך מחודש לצד פטריוט ● "יש התעצמות ברכישת מערכות הגנה אווירית. ההתעניינות לא מסתכמת רק ביוון", מסר לגלובס בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית

דירת 4 חדרים בקריית אונו / צילום: דיויד לוין

"נמוך מהממוצע בעיר": בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בקריית אונו?

מדובר בדירה שנוספה בפרויקט חיזוק ובינוי, ומחירה נמוך מזה של דירות 4 חדרים בעיר ● העסקה ממחישה את הפערים הגדולים בין דירות חדשות לבין דירות שהורחבו בתמ"א 38/1

בורסת KOSDAQ בסיאול / צילום: ap, Lee Jin-man

כמו משחקי הדיונון: הסוחרים מאחורי אחת התופעות הבולטות בוול סטריט

נוכח הזינוק החד בהשקעות מסוכנות של משקיעי הריטייל בדרום קוריאה במניות מם ותעודות סל ממונפות בארה"ב, רשות ניירות הערך בסיאול מחמירה את הפיקוח ● החל מדצמבר יידרשו משקיעי ריטייל לעבור קורסים וסימולציות בעקבות חשש להחרפת התנודתיות בוול סטריט והסיכונים לכלכלה המקומית

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

מסלול אחד הניב תשואה של מעל 20% השנה: מה עשה החיסכון שלכם?

החוסכים במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתוספת תשואה חיובית ממוצעת של 1% בנובמבר, בעוד החוסכים במסלולי המניות צפויים ליהנות מתשואה חזקה מעט יותר של 1.3% ● בהמשך למגמה בחודשים האחרונים, גופים ומסלולים שהיו חשופים יותר לישראל הרוויחו יותר, ואלו שהיו מוטים למדדי ארה"ב נהנו פחות

ראש מפא״ת במשרד הביטחון, תא''ל (מיל') ד״ר דני גולד, בכנס דיפסנטק / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מפתח כיפת ברזל חשף: זה מועד מסירת מערכת הלייזר לצה"ל

תא"ל (מיל') דני גולד הודיע בכנס דיפנסטק שמערכת "אור איתן" תימסר לצה"ל ב-30 בדצמבר ● בכנס אף התייחס מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אמיר ברעם למערכה נוספת שצפויה עם איראן: "כל החזיתות עדיין פתוחות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה שלילית בתל אביב; אל על יורדת בכ-4%, מניות הביטוח נופלות

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ● החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים ● הביטקוין צונח לרמה של 85 אלף דולר; בנובמבר נרשם שיא של משיכות כספים מהקרנות העוקבות מאז פברואר ● סדרה של נתוני מאקרו בארה"ב תקבע את הכיוון אליו ילכו השווקים בדצמבר ● וגם: בנק ההשקעות ג'פריס מסמן שתי מניות צמיחה "במחיר סביר" שצפויות להניב ביצועים חזקים ב-2026

חימושים של אלביט בדרך למשימת הפצצה באיראן / צילום: ביטאון חיל האוויר

שלוש ישראליות ברשימת 100 החברות הביטחוניות הכי גדולות. ומי הראשונה?

אלביט, התעשייה האווירית ורפאל מדורגות ב-34 המקומות הבכירים בעולם ב-2024 ● בראייה כלל־אזורית, תשע חברות מהמזרח התיכון נכנסו לרשימה, כשההכנסות שלהם יחד עמדו על כ־31 מיליארד דולר ● ומי מובילה את הרשימה?

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי ייהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק של חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות, חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי ● לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג ● תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון ● וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל ● אירועים ומינויים