כך מתמודדים הישראלים עם המחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשהצרכנים יבקשו החזרים על מוצרים שקנו בהנחות הבלאק פריידי • לראשונה: בית קפה צפוי להיפתח באולם המזוודות של טרמינל 3 בנתב"ג • תקציב מותג הרכב החשמלי מקסוס עובר למשרד הפרסום זרמון • וזה המינוי החדש בצמרת בנק ישראל • אירועים ומינויים

מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר
מבצעי בלאק פריידי בישראל / צילום: שירה ספיר

1הפתרונות הישראלים למחיר האמיתי של בלאק פריידי: בעיית ההחזרות

טירוף ההנחות של ימי הקניות בנובמבר הגיע לשיאו בסוף השבוע עם מבצעי הבלאק פריידיי, אבל המחיר האמיתי של הקמעונאים ייחשף רק בינואר, כשייערמו החבילות של הפריטים שהצרכנים רכשו אבל מבקשים להחזיר מסיבות שונות.

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI
היעד הבא? רני צים מתרחב למדינה חדשה

אם בשנת 2023 טיפלו קמעונאים בארה"ב בהחזרות בשווי 743 מיליארד דולר, נתון שעמד על כ-5% מהמכירות - ב-2024 עמד הסכום על 890 מיליארד דולר, שמהווים כ-17% מהמכירות.

"מה שנראה כצמיחה נהדרת בחודש נובמבר, עם טירוף הקניות של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, הופך לשורות אדומות בדוחות של ינואר, תופעה שאנליסטים בתעשייה מכנים 'Returnuary'", אומר דור גולן, מייסד שותף ומנכ"ל חברת הפינטק Grain Finance.

בימי מכירות כמו בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי לא מדובר רק ברכישות מחברות מקומיות, אלא גם גלובליות. למעשה, לפי נתוני גריין פייננס, המפתחת טכנולוגיה לתמחור וניהול חכם של עסקאות מט"ח, במהלך סוף השבוע של הבלאק פריידי מהוות עסקאות בינלאומיות 16% מהמכירות בממוצע. כל אחת מהן נושאת סיכון שרוב הקמעונאים עדיין ממעיטים בערכו: תנודתיות מטבע.

כך, מסביר גולן, אם קמעונאי אמריקאי מוכר מעיל ב-500 אירו ללקוח בגרמניה לפי שער של 1.20 אירו לדולר - בינואר, כשהמעיל חוזר, האירו כבר עלה ל-1.25. השינוי הזה אולי נראה קטן, אבל במצטבר, עבור קמעונאים רבים זו פגיעה מהותית. "אם זה מתרחש על פני אלפי החזרות, התנודתיות הזו יכולה למחוק עד חמישית מרווחי החגים", אומר גולן.

"האתגר האמיתי הוא לא רק אתגר לוגיסטי. כדי להתמודד עם עלויות ההחזרות במסחר בינלאומי, קמעונאים נאלצים להוסיף עד 5% למחיר במטבעות מקומיים, כדי לכסות את עצמם, וזה פוגע בשיעורי ההמרה בקופה. כך בעצם נוצר מעגל קסמים: מחירים גבוהים מובילים לפחות לקוחות ומכריחים קמעונאים להגדיל נפחים דרך הנחות, ובסוף השוליים נשחקים לחלוטין".

כמו בביטוח לנהגים

גם התנהגות הצרכנים מחמירה את הבעיה. לא מעט מהקונים עוסקים כיום ב"ברקטינג": קנייה של כמה צבעים או מידות, מתוך כוונה מראש להחזיר את רובם. התופעה נפוצה במיוחד באופנה והנעלה - קטגוריות שגם כך רושמות שיעורי החזרה גבוהים.

עד היום, לא מעט חברות בחרו לספוג את ההפסדים שנגרמים מההחזרות, או להוסיף מרווח ביטחון קבוע במחיר. אבל כשכמות ההחזרות גדלה משנה לשנה, הקמעונאים מחפשים דרכים לצמצום הנזק - וגם כאן לבינה המלאכותית יש תפקיד.

גריין פייננס, למשל, פיתחה מערכת המאחדת אלפי עסקאות קטנות בזמן אמת ומנתחת את שערי המטבע ואת דפוסי ההחזרות, במטרה לייצר תמחור שמאזן בין רווחיות ליציבות. "עד היום, הקמעונאי קבע מראש מחיר גבוה יותר, כדי להגן על עצמו ממקרים שבהם המטבע זז נגדו ביום ההחזרה", מסביר גולן. "אנחנו פיתחנו מערכת מבוססת AI שיודעת לחזות את ההסתברות שצרכן יחזיר את המוצר, להסתכל על הסיכון בהחזרה ולנעול את שער ההמרה".

לא מדובר בנעילה אוטומטית של שער המטבע, אלא בניתוח של ההתנהגות הצרכנית ההיסטורית. "מחיר הנעילה שלך יהיה שונה משל צרכן אחר, שההתנהגות שלו שונה", מסביר גולן. "זה קצת כמו ביטוח לנהגים - יש נהג שלא עושה תאונות, וכמעט אין לו אירועים - ויש נהג אחר שהוא יותר משוגע ובלתי ניתן לחיזוי, ועלות הביטוח שלו גבוהה יותר".

דור גולן, מייסד שותף ומנכ״ל Grain Finance / צילום: עומר מסינגר
 דור גולן, מייסד שותף ומנכ״ל Grain Finance / צילום: עומר מסינגר

הפתרון של המשביר

בזמן שבעולם ובארץ חברות מפסידות כאמור לא מעט כסף בגלל נושא ההחזרות, במשביר לצרכן החליטו לייעל את נושא ההחזרות באמצעות שימוש בלוקרים.

מדובר במערכת החזרות שפותרת את הבעיה של שימוש בשליחים שיגיעו עד הבית - לקוח שרכש פריט ומעוניין להחזירו יכול להשאיר אותו בלוקר שממנו נאסף, וכך נחסכות העלויות הנלוות.

2תעופה

המתנה למזוודות לאחר טיסה עשויה להיות מתישה, והיא גם מהווה זמן "מת" שלא קורה בו דבר. לכן, בקרוב ייפתח בנתב"ג לראשונה בית קפה חדש באולם המזוודות של טרמינל 3 - כפי שקיים בשדות תעופה אחרים בעולם, בהם של שיקגו, מילווקי, פיניקס, דאלאס וסידני.

במקביל, רשות שדות התעופה פרסמה מכרז חדש לבית קפה, שייפתח בזרוע E באולם היוצאים של טרמינל 3. המפעיל שייבחר יקים בית קפה בשטח של כ-80 מ"ר, עם אזורי ישיבה, מטבח ומחסן. לצד התפריט הרגיל יהיה סל מוצרים בסיסי במחיר מפוקח. הדרישות במכרז מחייבות ניסיון של רשת עם לפחות שלושה סניפים פעילים ומחזור מכירות מצטבר של יותר מ-10 מיליון שקל.

לפי נתוני רש"ת, שנת 2025 אמורה להסתיים עם כ-19 מיליון נוסעים בנתב"ג, וב-2030 צפויים לעבור כ-30 מיליון נוסעים. נציין כי בשנת 2024 עמד מחזור ענף ההסעדה בנתב"ג על כ-234 מיליון שקל.

נתב''ג / צילום: Shutterstock
 נתב''ג / צילום: Shutterstock

3פרסום

תקציב מותג הרכב החשמלי הסיני מקסוס, בהיקף של 8 מיליון שקל בשנה, עובר למשרד הפרסום זרמון - שיהיה אחראי על האסטרטגיה, הקריאייטיב, הסושיאל והמדיה, בעוד שאינסייט תנהל את תחום הפרפורמנס. מקסוס נכנס לישראל בינואר 2025, באמצעות היבואנית חברת אוטו חן, מקבוצת בליליוס.

לדברי טל ברין, מנכ"ל אוטו חן רכב, "המותג MAXUS מוביל את קטגוריות רכבי העבודה ורכבי הפנאי המשפחתיים הגדולים החשמליים בישראל, ואנו רואים חשיבות אדירה בשיווק שמציג לא רק טכנולוגיה מתקדמת, אלא גם את האנשים שמאחוריה. החיבור בין היצירתיות של זרמון לבין הדיוק והביצועיות של אינסייט יוצר עבורנו מנוע צמיחה חדש ומבטיח קפיצת מדרגה ממשית".

מקסוס / צילום: רונן טופלברג
 מקסוס / צילום: רונן טופלברג

4מינויים חדשים

ד"ר איתמר כספי יכהן כמנהל האגף המוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל.

ד''ר איתמר כספי / צילום: דוברות בנק ישראל
 ד''ר איתמר כספי / צילום: דוברות בנק ישראל

חברת הדאטה לגיימינג Mavens מבצעת שורה של מינויים: שרון אסא מונתה למשנה למנכ"ל, גיל רונן מונה לסמנכ"ל דאטה, דפנה אלטמן מונתה לסמנכ"לית שיווק מוצר, וסיון דגן מונתה לסמנכ"לית תפעול עסקי.

מספר היום

2 מיליון
מספר הנוסעים שחברת ישראייר צפויה להטיס בסיכום 2025, לעומת מיליון ב-2023 - כפי שעולה מדוחותיה