גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים שהחגיגה של אל על נגמרה? הנתונים מספרים סיפור קצת אחר

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ
ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל על מגיעה לסוף 2025 כשהיא נסחרת בשווי הפעילות הנמוך בתולדותיה, זאת למרות דוחות טובים, יעילות תפעולית גבוהה ומאזן חזק בהרבה מהעבר. ובכל זאת, המניה מגלמת תרחיש שלילי ביותר, בעיקר אולי בגלל החשש מחזרת התחרות לשמיים. לטעמי, החששות מוגזמים: השוק הבינלאומי עדיין לא חזר לקיבולת טרום־המלחמה, ואל על ניצלה את ההזדמנות לחזק את מועדון הנוסע המתמיד, צי המטוסים והמאזן, להרחיב היקפי פעילות ולבצר את מעמדה בקווים המרכזיים.

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר
ועד צים מחריף מהלכיו נגד מכירה אפשרית: ייפגש עם שרת התחבורה

השוק מפספס פה את התמונה הגדולה, והדרך הכי טובה להבין את גודל העיוות היא דרך המספרים "הקרים". כיום, אל על נסחרת לפי שווי שוק בדילול מלא של כ־2.4 מיליארד דולר. אבל, וזה אבל ענק - בקופה שוכבים כ־2.1 מיליארד דולר במזומן, מול חוב פיננסי של כ־0.7 מיליארד דולר בלבד. המשמעות? שווי הפעילות האמיתי (EV) עומד על כמיליארד דולר בלבד - שווי הפעילות הנמוך בתולדותיה.

כדי להבין את עומק עיוות התמחור, צריך לצלול אל תזרים המזומנים: גם בתרחיש שמרני של חזרה לתחרות מלאה, אל על צפויה לייצר תזרים נקי (FCF) של 520-420 מיליון דולר בשנה. המשמעות היא שהחברה נסחרת במכפיל תזרים של 2 בלבד, בעוד המקבילות בארה"ב ובאירופה נסחרות במכפילים של 3 עד 7. האנומליה הזו זועקת לשמיים כשמשקללים פנימה את נכסי העוגן - מועדון "הנוסע המתמיד" שמייצר לבדו רווח תזרימי של כ־110 מיליון דולר לשנה קדימה, הכנסות הריבית על הר המזומנים, ושווי צי המטוסים העומד על כ־1.8 מיליארד דולר. השורה התחתונה היא בלתי נתפסת: השוק מתמחר כיום את פעילות התעופה המרכזית של אל על, הליבה של העסק, בשווי אפס ואף שלילי. קשה למצוא עוד חברות עם "חפיר" עסקי כה עמוק ומיצוב דומיננטי שנסחרות בתמחור כה חסר היגיון כלכלי.

מי מפחד מתחרות?

נקודת התורפה בתזה השלילית היא ההנחה שהתחרות חוזרת "במלוא העוצמה". בפועל? התחרות בקווים הקריטיים לארה"ב עדיין מוגבלת: יונייטד צפויה לחזור רק באפריל 2026 לכ־60% מהיקף הפעילות שהפעילה ב־2023; אמריקן איירליינס כלל לא חזרה (תחזור עם טיסה ביום בלבד החל מאפריל), ודלתא יחד עם אייר קנדה מפעילות כ־20% בלבד מהיקף העבר. מול הוואקום הזה, אל על הרחיבה תדירות ל־7 טיסות יומיות (לעומת 4־5 טרום־המלחמה). גם במזרח התחרות נמוכה משמעותית מהאלטרנטיבה ההיסטורית, ואל על ניצלה זאת לחיזוק נוכחות. בשורה התחתונה, בשטח, פער הקיבולת לטובתה עודנו שריר וקיים.

תנאי השוק העולמיים ממשיכים לתמוך באל על. מעבר לביקוש קשיח והיצע נמוך יחסית, בפרט בקווים הטראס־אטלנטיים, מחירי הנפט נמוכים משמעותית מרמות השיא של השנתיים האחרונות, מה שתומך ברווחיות ומקזז חלק מסיכוני התעצמות התחרות והיחלשות הדולר.

בפן התפעולי, הנהלת אל על לא קפאה על השמרים: הצי הורחב בכ־8 מטוסים (רובם רחבי־גוף). במקביל, בוצעה התייעלות בתחומי כוח אדם ובצריכת הנפט, מועדון הנוסע המתמיד מציג תרומה הולכת ועולה והסכמי הקוד־שייר עם חברות מובילות משפרים את פריסת היעדים ואת הכדאיות לכל מושב, צעדים שמגבים את הרווחיות גם בתקופות חלשות יותר.

המאזן: השינוי הדרמטי

נקודת המפנה האמיתית מסתתרת במאזן: עד סוף השנה צפוי להצטבר בקופה סכום עתק של כ־2.1 מיליארד דולר. חשוב לנטרל כאן את 'רעשי הרקע' החשבונאיים: בדומה לגישה הרווחת בקרב אנליסטים זרים, אני סבור שאין לקזז מהמזומן הזה את התחייבויות החכירה (שכירות). הסיבה פשוטה: בשוק הנוכחי, חוזי שכירות ארוכי טווח הם נכס אסטרטגי ולא נטל. התייחסות אליהם כחוב פיננסי רגיל מייצרת "קנס כפול" ומעוותת את השווי הכלכלי של החברה כלפי מטה.

הון זה מספק כרית ביטחון משמעותית ומייצר הכנסות מימון שיוכלו לאפשר הצטיידות עתידית בלי "לשבור" את המאזן. מה שממקם את אל על במקום אחר לגמרי לעומת השנים שבהן חששו שתגיע ל"עסק חי" - ולחזור לחלק דיבידנדים: 30% מהרווח ב־2025 ו־40% בשנתיים הבאות. זו כבר לא חברת הישרדות, זו חברה שמחלקת רווחים.

השורה התחתונה

האם הכל ורוד? לא. האי־וודאות עדיין כאן ויש סיכונים גיאו־פוליטיים ותחרותיים. בנוסף, המנכ"לית דינה גננסיה בן טל צפויה לפנות את מקומה בקרוב למנכ"ל כאל הפורש לוי הלוי. שינויי ההנהלה יעמדו גם הם למבחן. אבל ביחס לתרחישים הפסימיים שהשוק מצמיד למניה, קיימת כאן "כרית איכות" משמעותית.

אל על היא אירוע של קפיצת מדרגה - תפעולית, מסחרית ופיננסית. הדוחות מאששים זאת, ורוח הגב הסקטוריאלית חזקה יותר ממה שהשוק מתמחר כרגע. כל עוד התחרות על הקו לארה"ב מדשדשת ומחירי הטיסות בעולם נותרים גבוהים, הסנטימנט השלילי במניה נראה מנותק מהמציאות. חובת ההוכחה כעת היא כמובן בביצוע, אבל כשהפער בין המחיר בבורסה לשווי הכלכלי כה מובהק, הסגירה שלו יכולה להיות עניין של עיתוי.

הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום המלצה או עצה, והוא אינו תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התוכניות שגפני תקע וחוק הגיוס: הדרך לתקציב המדינה עדיין ארוכה

תקציב המדינה אמנם אושר בסוף השבוע האחרון, אך לא מעט שאלות נשארו פתוחות ● על הפרק: המאבק של המפלגות החרדיות נגד חוק הגיוס, תוכניות כלכליות שכבר נתקעו בעבר והמס החדש על הבנקים ● גם אם התקציב יעבור לבסוף, בכלל לא ברור כמה מהרפורמות ישרדו את הדיונים

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

בשוק חוששים: הנחות היסוד מאחורי התקציב אופטימיות מדי, יחס החוב ייפגע

הצעת התקציב עברה משוכה משמעותית בדרך לאישורה הסופי בכנסת בחודשים הקרובים ● המחלוקת על תקציב הביטחון נפתרה, לפחות זמנית, והסוגייה שמדאיגה את הכלכלנים כעת היא שיעור הגירעון ● החשש: צעדי התכנסות יצומצמו, הטבות יורחבו ויחס החוב תוצר ייפגע ● ההשלכות האפשריות: הפחתות הריבית יידחו

כריסטיאן נולטינג עם דורון אברבוך, מנכ''ל דויטשה בנק ישראל / צילום: יח''צ

מנהל ההשקעות של דויטשה בנק ביקר בישראל. זה מה שהוא חושב

מנהל ההשקעות של דויטש בנק הציג בפני לקוחות מובילים את תחזית שוקי ההון של הבנק לשנת 2026 ● בנק מרכנתיל משיק כרטיס אשראי שמעניק 10% ברשתות מזון נבחרות ● מנהלי התעשיות הביטחוניות ויזמי טכנולוגיה נפגשו בכנס הגילדה השנתי ● וזה הצעד השיווקי החדש של פרטנר tv+ ● אירועים ומינויים

בית השקעות  IBI / צילום: תמר מצפי

האקזיט של עובדי IBI: מכרו אופציות בכ-50 מיליון שקל

עובדי בית ההשקעות הוותיק מכרו אופציות שניתנו להם כחלק מחגיגות היובל להקמת החברה ● בין המוכרים: המשנה למנכ"ל, מנכ"לי חברות הבת ושורה של סמנכ"לים בכירים

מטוס של לופטהנזה קרגו בפרנקפורט / צילום: Shutterstock, SHutterstock

דווקא כשהקנצלר בארץ, לופטהנזה קרגו הטילה אמברגו נשק על ישראל

זרוע המטען של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מטילה אמברגו מיידי על הובלת ציוד צבאי לישראל - ומסבירה כי היא כפופה להגבלות יצוא וסנקציות בריטיות ● בקבוצה מדגישים: "פועלים למצוא פתרון למשלוחים אינדיבידואליים"

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שיא כל הזמנים, ובפער גדול: הסטארט־אפים הביטחוניים גייסו השנה מיליארד דולר

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנן מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

האם הפרויקט השאפתני והאופטימי של ישראל וירדן יצא לפועל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המיזם המשותף של ישראל וירדן מתקדם, טלגרף סוקרים את החרמות איתם ישראל נאלצת להתמודד, הריגתו בעזה של מנהיג המילציות שעבד עם ישראל מאותת על גורל אכזר למי שילך בדרכו ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראיני עומד על רכב עם תותח נ''מ לאחר פגיעת כטב''ם בתחנת הכוח הגרעינית לשעבר בצ'רנוביל, אוקראינה / צילום: ap, Efrem Lukatsky

סבא"א מזהירים: שכבת ההגנה בצ'רנוביל כבר לא יעילה עקב פגיעת הכטב"ם הרוסי

כטב"ם שפגע בפברואר בכיפת המגן החדשה שמעל הכור הגרעיני ערער את יכולתה למנוע דליפת קרינה - כך לפי סבא"א ● המתקן העצום בו הושקעו 1.5 מיליארד אירו, היה אמור להגן על העולם מפני קרינה אפשרית מן הכור גם 100 שנה קדימה ● רמות הקרינה כרגע יציבות, אך אוקראינה נערכת לאפשרות של הסלמה נוספת ● גלובס עושה סדר

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

ארית עצרה הנפקה לאחר הפיאסקו שמחק מיליארד שקל משווי החברה

לאחר צניחה של 20% במניית החברה הביטחונית ביום ה', הודיעה ארית על עצירת ההנפקה של החברה הבת רשף טכנולוגיות ובחינת מתווה חלופי לגיוס הון עבורה ● המניה הגיבה בזינוק של 9%

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

סקר מיתוג המעסיק של גלובס: הצביעו והשפיעו

חווית הקליטה לעבודה, מיתוג גלובלי או פנייה לאוכלוסיות מגוונות: דרגו את הערכים והקריטריונים שחשובים לכם במיתוג המעסיק במקום העבודה שלכם ● תוצאות מדד "מיתוג המעסיק" של גלובס ופלייטיקה יפורסמו בשבוע הבא

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר