חניון תת קרקעי, רחוב ז'בוטינסקי 9 בני ברק / צילום: איל יצהר
חוק החניונים, שנחקק במטרה להקל על הצרכנים אך נכשל, הצית סערה סביב גבולות הרגולציה בישראל. עד כדי כך, שהנושא זכה להתייחסות שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, שתמך בביטול החוק - חרף תמיכת חלק מהקואליציה ואף מחברי מפלגתו - וח"כ דן אילוז מהליכוד הגיש הצעת חוק לביטולו.
● בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית
● מאחורי הקלעים של ליל התקציב: כך נעצרה היוזמה להקמת נמלים חדשים
לפי החוק, החניונים נדרשים לגבות תשלום לפי דקה, במקום לפי שעה מלאה בשעה הראשונה ובמקבצים של רבע שעה כפי שהיה נהוג עד כה. בפועל, כדי להתמודד עם התמחור החדש, וכחלק מהתנהלות אופיינית בכל שינוי חוק, החניונים העלו מחירים, וכך נגרם לצרכנים נזק. זו לא הפעם הראשונה שהכנסת יוצרת רגולציות במטרה לעזור לאזרחים, רק כדי שהן יהפכו לנפילות.
כדי להתמודד עם הסוגיה, ב־2023, אחרי רוב הפרשות שיתאורו כאן, יזמה רשות האסדרה "מדריך להפחתת הנטל הרגולטורי", המדגיש: "על הממשלה מוטלת האחריות לוודא כי הרגולציה מבטאת איזון בין התערבות במשק לבין יצירה ושמירה של מרחב הפעילות החופשית של אזרחים ועסקים". המדריך כולל כלים למיפוי עומס ועלויות באמצעות שיח עם בעלי עניין, וכן כלים לטיוב רגולציה לפי קריטריונים מקובלים בעולם. בנוסף, הוא ממליץ ליצור מדדי ביצוע שיאפשרו להעריך האם תצליח. המדריך לא חל על הצעות חוק פרטיות.