גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצבא כבר החליט, רפאל בעקבותיו: האם הרכב הסיני הופך לסיכון אסטרטגי?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG
מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

באחד ממבחני הדרכים שערכתי לאחרונה לרכב סיני חדש, נתקלתי בבעיה טכנית לא פשוטה. בסיטואציות מסוימות, תחת עומס, נכנס מחשב המנוע לפעולה ו"חתך" דרמטית את אספקת הכוח ואת תגובת דוושת התאוצה באמצע הנהיגה. "באגים" כאלה בדגמי רכב חדשים לגמרי אינם ייחודיים לכלי רכב מתוצרת סין והם מופיעים גם בדגמים "מערביים". מה שהיה יוצא דופן בסיטואציה הספציפית הזו הוא המהירות שבה תוקנה התקלה.

המטרו מתגלגל קדימה, המדיניות תקועה: מי יכריע לגבי מעורבות סינית בפרויקט?
לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

תוך שעות ספורות מרגע הדיווח הועבר המידע לצוות הטכני של היצרן הסיני, שנמצא דרך קבע בישראל. הצוות התחבר למחשב המנוע של הרכב, זיהה את מקור התקלה ושלח את הנתונים למטה היצרן בסין. שם גובש עדכון תוכנה לבעיה שהופץ תוך ימים בודדים דרך הרשת לכל כלי הרכב מאותו דגם, בישראל ובעולם. בתעשיית הרכב שיטת התיקון הזו מכונה OTA (Over the air). תהליך תיקון דומה אצל מרבית היצרנים המערביים היה עשוי לארוך שבועות רבים.

המקרה הזה ממחיש עד כמה התקדמו הסינים בשנים האחרונות בתחום שמכונה בשפה המקצועית "כלי רכב מוגדרי תוכנה" (SDV). כלומר כלי רכב שכמעט כל מאפייני הנהיגה, הבטיחות, הנוחות והפנאי שלהם נשלטים באמצעות מעבדי נתונים ותוכנה שמקושרת אלחוטית לשרתים מרוחקים. אך האם מאחורי הנוחות הטכנולוגית מסתתרת פגיעה פוטנציאלית בביטחון הלאומי?

הרכב לאט לאט הופך ל"סמארטפון על גלגלים"

לטכנולוגיה יש הרבה יתרונות מבחינת רוכשי הרכב; היא הופכת את הרכוש היקר שלהם מ"ברזל", שנולד ומסיים את חייו עם התכונות שאותן קיבל בפס הייצור, ל"מכשיר חכם" שמתעדכן, מתוקן מרחוק ומשתדרג לאורך שנים - ממש כמו הטלפון החכם או המחשב הנייד.

"על הדרך" נוהגים הרבה יצרני רכב בעולם, ולא רק סינים, לאסוף את המידע הנאגר בחיישנים ובמעבדים של הרכב, בהיקף של טרה־בייטים לשנה, לשגר אותו לשרתים מרוחקים ולהשתמש בו לצרכיהם. בתיאוריה זה יכול להיות מידע מהמצלמות החיצוניות והפנימיות ברכב, נתוני מיקום, נתונים ביומטריים ועוד - כאשר במכפלות של עשרות ומאות אלפי כלי רכב ניתן לבנות מהם תמונה אסטרטגית על מדינות זרות, שמתעדכנת בזמן אמת.

ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום הסייבר ומרצה בכיר במכון הטכנולוגי HIT בחולון, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ בעבר, מסביר כי "שימוש בטכנולוגיות ובמוצרים מתוצרת חברות סיניות מייצר איומים פוטנציאליים רבים, בכלל זה להטמנת 'דלת אחורית' שתאפשר גישה מרחוק ושליטה, שיבוש בשרשרת האספקה ועוד".

לדבריו, "יש חשש שגורמי המודיעין הסיני משתמשים במערכות הטכנולוגיות הנמכרות בארץ, כמו כלי רכב ותשתיות אסטרטגיות, כפלטפורמה לאיסוף מידע מודיעיני ואף נערכים להשבתה שלהן ביום דין. יצוין, שבסין אין חברה פרטית במשמעות המערבית של פרטיות, ולמעשה כלל החברות נשלטות על ידי המשטר". עוד מזכיר ד"ר מנשרי כי מתקפות סייבר סיניות נרחבות על מערכות הממשלה, המשק והאקדמיה הישראליות קיימות כל הזמן.

עבור הרבה בעלי רכב "אזרחיים" אובדן הפרטיות הוא מחיר קטן לשלם עבור היתרונות המשמעותיים של הרכב החכם ומקושר הרשת. אבל המצב שונה לחלוטין כאשר על הפרק ניצבים סיכוני ביטחון לאומי, שנגזרים מדליפת מידע מכלי הרכב לגורמי צד ג'.

באופן לא מפתיע הסינים היו הראשונים בעולם שהפנימו את הסיכונים האלה לתוך רגולציית הרכב הפנימית שלהם בתוך סין. כבר ב־2021 נכנס לתוקף בסין "חוק ביטחון המידע", שאוסר על יצרני רכב שמוכרים רכב בסין ועל ספקי מערכות לרכב, "לייצא" לשרתים בחו"ל מידע שנאסף מכלי רכב בתוך סין עצמה - וזאת כתנאי לאישור שיווק שלהם במדינה. הרגולציה הזו עברה שדרוג בשנתיים האחרונות וכיום יש לממשל הסיני כלים לפקח על כל עדכון תוכנה מרחוק שמבצעים היצרנים. זה לא אומר בהכרח ששימוש כזה נעשה בפועל, אבל הפוטנציאל קיים.

הרגולטורים האמריקאים מתעוררים - ומגבילים

החדירה המואצת של כלי הרכב הסיניים לעולם העירה גם את הרגולטורים. מי שהוציא סופית "את השד מהבקבוק" היה ממשל ביידן, שבשלהי כהונתו פרסם רגולציה מקיפה להגבלת החדירה לארה"ב של כלי רכב חכמים ומקושרי רשת מתוצרת "מדינות יריבות", ובהן סין.

הרגולציה נועדה לבלום את סיכוני איסוף המידע באמצעות כלי הרכב ולמנוע הטמעה של רכיבי חומרה ותוכנה שמיוצרים על ידי חברות סיניות גם בכלי רכב חכמים של יצרנים ממדינות אחרות שמשווקים בארה"ב. הרגולציה תצא לדרך בתחילת 2026 וצפויה להימשך עד לסוף העשור לכל הפחות.

החקיקה החדשה לא היססה לציין בצורה בוטה ולא דיפלומטית את מה שמהווה לטענת האמריקאים איום אסטרטגי עליהם: "סין מסוגלת למנף את הרגולציה המקומית שלה כדי לחייב חברות הכפופות לסמכות השיפוט שלה לשתף פעולה עם שירותי הביטחון והמודיעין", נכתב. "הגישה לכלי רכב מקושרי רשת באמצעות רכיבי התוכנה והחומרה שלהם, מאפשרת למדינות 'לקצור' נתונים רגישים, לגשת אליהם מרחוק ולבצע בהם מניפולציה".

האבן שזרקו האמריקאים למים הכתה גלים ברחבי העולם. בשנה האחרונה ראינו הטלת מגבלות על כלי רכב סיניים שנמצאים בשירות של גופי ביטחון וממשל בבריטניה, בקנדה, באוסטרליה ואפילו בדרום קוריאה. בנורבגיה, מספר ד"ר מנשרי, התבצעה בחודש האחרון בדיקת אבטחת שהתמקדה באוטובוסים חשמליים מתוצרת חברת Yutong הסינית, בשל החשש מגישה זרה לתשתיות קריטיות. "התברר שיוטונג החזיקה בגישה דיגיטלית ישירה לכל אוטובוס באמצעות כרטיס SIM שהותקן לצורך עדכוני תוכנה ודיאגנוסטיקה מרחוק", אומר מנשרי.

אף שלא נמצאה יכולת לנהוג או להאיץ את האוטובוסים מרחוק, נמצא שניתן להשבית אותם, כולל בזמן נסיעה, וכן עלו חששות בנוגע לאיסוף מידע רגיש כגון מיקום, נתוני נסיעה ודיאגנוסטיקה. "הבדיקה הנורבגית שימשה כקריאת השכמה ברחבי אירופה, ובעקבות הממצאים הדרמטיים ובדיקות דומות שנערכו ברחבי היבשת החל תהליך מהיר של שינויים בתהליכי רכש, חקיקה ודרישות אבטחה", אומר מנשרי.

הגלים מגיעים לגופי הביטחון בישראל

כעת הגלים הללו מגיעים גם לישראל, וייתכן בהחלט שבעקבות לחץ אמריקאי. לאחר שמשרד הביטחון הוציא לפני מספר שבועות את כלי הרכב מתוצרת סין ממכרזי ההצטיידות שלו והטיל מגבלות על תנועותיהם במתחמים ביטחוניים, פורסם בימים האחרונים שגם חברות ביטחוניות כמו רפאל והתעשייה האווירית אימצו מדיניות דומה.

עד כה לא יצאה על כך כל הודעה רשמית מאף אחד מהגופים האמורים, ולא בכדי; לסין ולישראל יש יחסי סחר ענפים עם השקעות סיניות מהותיות בישראל, ומאחורי הקלעים עדיין מתנהל עם סין מו"מ על חתימת הסכם סחר חופשי.

בעקבות הפרסומים על המהלך של משרד הביטחון פרסמה שגרירות סין תגובה רשמית, שלפיה "כל כלי הרכב המיוצאים מסין לישראל עומדים בתקנות אבטחת המידע של ישראל. סין מעולם לא ביקשה ולא תבקש משום חברה לעסוק בשום צורת ריגול, והטענה שהיא אוספת נתונים באמצעות כלי רכב היא ספקולציה חסרת בסיס. מה שנקרא 'איסוף נתונים' הוא פונקציה רגילה וחשובה של מערכות נהיגה חכמות, ובהקשר זה אין הבדל בין רכב סיני לרכב ממדינות אחרות. לאור הרגישות של ישראל לנושאי ביטחון, יצרני הרכב הסירו את פונקציות החיבוריות מהדגמים המיוצאים לישראל כדי לבטל את אפשרות העברת הנתונים".

לפיכך, אפשר להניח שאם אכן תיושם מדיניות להגבלת כלי רכב סיניים, היא תתמקד בציי גופי ביטחון ותתבצע מאחורי הקלעים. בכל הנוגע לשוק הפרטי בישראל, שבו נעים כרבע מיליון כלי רכב תוצרת סין, נראה שהסוסים כבר ברחו מהאורווה.

ברפאל סירבו להתייחס לנושא.

עוד כתבות

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"