גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock
איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

בעידן בו מתמודדות חברות עם תחרות קשה על עובדים מוכשרים, הגיוס הפך לאמנות מורכבת. מודעות דרושים סטנדרטיות ופרסום מסורתי כבר לא מספיקים, וארגונים נדרשים למצוא דרכים יצירתיות למשוך מועמדים ולחזק את המותג שלהם. כך, יותר ויותר חברות מבינות שהדרך האפקטיבית ביותר היא להציב את העובדים עצמם במרכז - ולא רק כמבצעים, אלא כשגרירים אותנטיים שמספרים את הסיפור האמיתי של החברה. בצורה זו, החברות מצליחות לגייס מועמדים מוצלחים - ועל הדרך לחזק את התדמיתן.

רפאל והתעשייה האווירית מככבות ולא רק הן: הדירוג שעובדים צריכים להכיר
גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?
WSJ | מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

איזיג'ט: "קמפיין הטייסות" כקופון תדמיתי

חברת הלואו קוסט הבריטית איזיג'ט (EasyJet), האהובה על הישראלים, נתקלה במחסור בטייסים - והחליטה להפוך את הלימון ללימונדה. במקום עוד מודעת דרושים שגרתית, היא יצרה קמפיין שלא רק סייע לה לגייס טייסים, אלא גם הכניס אותה לעמודי החדשות.

בסרטון הפרסומת של איזיג'ט צולמו ילדי גן, שהתבקשו לתאר כיצד נראה "טייס ממוצע". אף אחד מהם לא העלה על דעתו דמות שאינה טייס גברי וסמכותי. ואז, בהפתעה, נכנסה לכיתה טייסת צעירה, ששיתפה את הילדים הנדהמים במסלול הקריירה הייחודי שלה ופתחה בפניהם (ובפני הצופים) זווית חדשה על מי יכול להיות טייס.

מטרת הקמפיין הייתה לגייס טייסים לבית הספר של איזיג'ט, אך החברה הצליחה להפוך אותו גם לקמפיין אימפקט העוסק בשוויון הזדמנויות ובצמצום פערים.

"זה קמפיין שפועל מלמטה", אומר רז מצנע, מומחה למיתוג מעסיק, "מה שנראה כקמפיין סטנדרטי, העלה למסך נושא חברתי. אנו רואים מהלכים כאלה בעיקר בחברות גדולות וותיקות, שיש להן זמן ומשאבים להביט מעבר לטווח הקצר, לנסות להוביל שינוי חברתי ועל הדרך לגזור קופון תדמיתי".

רז מצנע / איור: גיל ג'יבלי

לצד הסרטון, איזיג'ט הפעילה תוכניות בבתי ספר, קיימה ימי חשיפה ופיתחה מבחן אונליין הבודק התאמה לתפקיד. "כך הקמפיין לא נשען על סיסמאות, אלא על הבנה אמיתית של החסמים שמרחיקים מועמדות פוטנציאליות", מסבירה הילה גבאי, מנכ"לית חברת יחסי הציבור גיתם פורטר נובלי. "כשארגון ממקד מאמץ במקום שבו העובד או העובדת מרגישים נוכחים ומקבלים מקום אמיתי, זה משתקף החוצה בצורה מדויקת יותר מכל גימיק".

הקמפיין של איזיג'ט הוא חלק ממגמה הולכת וגוברת של חברות להשקיע בדרכים לא קונבנציונליות ויצירתיות בגיוס, במה שהופך את המועמדים לשותפים לסיפור ולא רק לדורשי עבודה. כל זאת, תוך חיסכון בהוצאות על פרסום מסורתי בעזרת שימוש בעובדים קיימים כ"שגרירים" ליצירת תוכן אותנטי שמגדיל את החשיפה ואת האמינות של המותג מבלי לערב משפיענים חיצוניים או קמפיינים יקרים.

לגו: "לבנות קריירה במקום מגדל קוביות"

לגו (Lego) הוא מותג מוכר בכל בית - אבל מעטים רואים בחברה מקום עבודה. רוב העובדים של החברה עוסקים במגוון עבודות כמו קופאים, עובדי ייצור, ומעטים עוסקים גם בתכנון דגמים או בתכנון מתקני שעשועים בפארקים של החברה.

לגו לקחה את גיוס העובדים צעד קדימה, הרבה מעבר לפרסום משרות בלינקדאין. החברה פתחה ערוץ תוכן ייעודי בכל פלטפורמה אפשרית כמעט, ובו מופיע תוכן מקורי ומושקע שבו עובדים משתפים בחוויותיהם, תחת הכותרת "החיים מעבר ללבנים" (Live Beyond Bricks).

בערוץ היוטיוב של לגו אפשר למצוא פרקים בני כ־45 דקות, שבהם קבוצות של חמישה או שישה עובדים משוחחים זה עם זה במסך מפוצל על ההווי המקצועי שלהם בתחומי ייצור, שיווק ומכירות, הנדסה ואף עיצוב הדגמים החדשים.

גם שיתופי־פעולה הפכו לכלי גיוס: כך, בקמפיין שבו העניקה חסות למרוץ המכוניות לנשים "פורמולה 1 אקדמי", החברה לא הסתפקה בקליפ שבו נהגת חושפת רכב ממותג, אלא הציבה אתגר בפני צוות מעצבות המוצר - לפתח ערכת לגו מוקטנת של המכונית עצמה.

"לגו הוא מותג מוכר, ולכאורה היה אפשר לצפות שיזכו להצפה של מועמדים. דווקא בגלל זה הם בחרו להשקיע בגיוס", מסביר מצנע. "אנשים יודעים מה זה לגו, ואולי גם אוהבים את הסרטים - אבל אין להם מושג איך זה לעבוד שם. וזה בדיוק ההבדל בין להיות מותג לבין לנהל מותג. לגו הוא אומנם מותג מוכר, אבל הוא זקוק לניהול דווקא במקומות החשובים האלה".

גם גבאי מצביעה על נקודה קריטית: "ארגונים רבים משקיעים משאבים בבעלי עניין ושגרירים חיצוניים, אבל דווקא שם יש פספוס מהותי. אילו חלק מההשקעה היה מופנה פנימה, לחיזוק תחושת השייכות של העובדים, היינו רואים השפעה עמוקה ומתמשכת יותר. עובדים רוצים ארגון שמדבר איתם ולא מעליהם, שמבין את היומיום שלהם. החיבור הזה יוצר ערך עסקי".

לדבריה, המסר בערוצי הקריירה של לגו, "Just imagine your LEGO career", ממשיך את עולם הדמיון של הילדות - רק שעכשיו בונים קריירה במקום מגדל קוביות. באתר משולבים סיפורי עובדים מסדרת "החיים מאחורי הלבנים", סרטונים קצרים ואלמנטים ויזואליים שממחישים כיצד נראה היום־יום בחברה.

הילה גבאי, מנכ''לית גיתם פורטר נובלי, חברת אסטרטגיה וניהול מוניטין / צילום: באדיבות גיתם

בולט: כשהעובדים הופכים למשפיענים

גם בולט (Bolt), אפליקציית משלוחי המזון והנסיעות השיתופיות מאסטוניה, המתחרה באובר באירופה ובדרום אמריקה, התמודדה עם קושי לגייס עובדים ועם ירידה מתמשכת בכניסות לערוץ הלינקדאין שלה.

כדי להתמודד עם האתגר, החברה הגתה קמפיין שטוען שחסך כ־200 אלף אירו בהוצאות יחסי הציבור, ללא עלות נוספת וללא שימוש ביותר מ־40 "פרזנטורים": עובדי החברה עצמם. במקום לשכור משפיענים חיצוניים או לאלץ עובדים לשתף תכנים באופן מלאכותי, בולט יצאה במהלך פשוט ויעיל: איתור העובדים שכבר רגילים לשתף את חוויותיהם ברשתות, והשקעה בפיתוח האישי שלהם. הם עברו הדרכות לשיפור כתיבה, צילום ושיתוף, לצד שיעורים במיתוג אישי ומשובים שוטפים.

העובדים לא קיבלו תגמול כספי, אך זכו לשעות ייעוץ ממומחים, תמונת פרופיל מקצועית והטבות שונות. תנאי נוסף ומשמעותי הפך את הקמפיין למוצלח: השתתפות חובה של ההנהלה הבכירה, שנדרשה לא רק לשמש דוגמה אישית אלא גם לתמוך פומבית בעובדים באמצעות תגובות, שיתופים ויצירת תכנים בעצמם. המנכ"ל, מרקוס ויליג, אף יצא למסע שליחות על אופניים ברחבי טאלין וגרף כמעט עשרת אלפים תגובות ושיתופים.

שנתיים לאחר מכן פרסמה בולט מצגת שסיכמה את התוצאות - וזיכתה אותה בפרס מיתוג המעסיק במדינה. הקמפיין הניב 24.5 מיליון חשיפות בשנה הראשונה, הישג כמעט זהה לקמפיין שהיה עולה 183 אלף אירו. התוכנית, שהתרחבה ל־70 "שגרירים", יצרה מיליון חשיפות מדי חודש.

"אי־אפשר להכריח עובדים לפרסם מהווי מקום העבודה מחשבון הלינקדאין הפרטי", מסביר מצנע. "לעודד עובדים שלא רגילים לשתף זה לרוב מאולץ ומפחית מהאותנטיות. בבולט זיהו את העובדים שכבר משתפים ברשתות ונתנו להם ביטחון מקצועי ורגשי, באמצעות ליווי ודרך פידבק חיובי מההנהלה. רבים חוששים לפרסם בלינקדאין שמא יתפרש כאילו הם מחפשים עבודה, וכשהמנהלים מגיבים ומשתפים אותם, זה מפיג את החשש. עובדים שמשתפים תכנים מיוזמתם הם נכס: לא צריך להגיע לאלפים, מספיק להגיע באופן מדויק לעשרות או מאות בודדות כדי ליצור אפקט".

גבאי מסכמת: "הקמפיין של בולט ממחיש היטב את הכוח של שגרירי פנים כמנוע מוניטין. תוכנית השגרירים שלהם מבוססת על מודל פשוט: קבוצה נבחרת של עובדים מקבלת כלים, ליווי ותמיכה לכתיבה בלינקדאין - לא טקסטים מוכתבים, אלא עידוד לשתף באופן אישי על החיים בחברה, רילוקיישן, פרויקטים והתרבות הארגונית. כך נוצרת רשת של קולות אמינים שמייצרת חשיפה גבוהה יותר מהערוצים הרשמיים. השכבה הזו מהווה חומת מגן תדמיתית".

*** גילוי מלא. הפרויקט בשיתוף חברת פלייטיקה

עוד כתבות

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

החלה הספירה לאחור לשער של 3 שקלים: מתי הנגיד ייאלץ להתערב?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

וול סטריט ירוקה אחרי שנתוני האינפלציה הפתיעו לטובה

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהזניק את וול סטריט בפתיחת המסחר ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● היסטוריה בענף הנפט והגז: האישה הראשונה שתעמוד בראש BP ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

הדמיה של מתקן ההשבה המתוכנן / צילום: ג'ני ויינשטיין, אדריכלית נוף

לראשונה בישראל: יוקם מתקן שמייצר חשמל מפסולת

מתקן חדש להשבת אנרגיה מפסולת בגליל המערבי צפוי לקום תוך שלוש שנים ולאתגר את תחנות הכוח ● תמלוגי המוזיקאים זינקו בעשרות אחוזים השנה ל־13.6 מיליון שקל ● רשת סאלח דבאח משיקה סניף ענק מחודש בהשקעה של כ־7 מיליון שקל ● 200 נשים בכירות התכנסו במוזיאון ת"א לכבוד התערוכה "לו נשים היו שולטות בעולם" ● וגם: מינויים חדשים בענפי האנרגיה, הפינטק והבריאות ● אירועים ומינויים