גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך
להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

באחד מימי החופשה האחרונים שלה הגיעה ברידג'ט ברון למקום העבודה שלה, סטארבקס. היא לא נדרשה להכין לאטה ופרפוצ'ינו, אלא הגיעה כדי לעשות משהו שהחברה בדרך־כלל לא אוהבת: להעלות פוסט טיקטוק מהעבודה.

מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?
גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?
טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

בכל זאת, הפעם השתמשה הבריסטה בת ה־21 בחצובה שקיבלה מהחברה ולבשה סינר עם לוגו של סטארבקס. הסרטון שצילמה, שבו היא מפזרת קצפת על משקאות מיוחדים לחג, צבר יותר מ־800 אלף צפיות וסיפק לסטארבקס להיט שיווקי שנעשה ויראלי במהירות.

יש כבר מסורת ותיקה של עובדים המפרסמים פוסטים על חיי העבודה, אך לעתים קרובות הם עושים זאת כדי ללגלג על השגרה השוחקת של עבודה בשירות לקוחות או על התרבות הארגונית. רבים עושים זאת גם ללא אישור מפורש ובלי לחשוף את מקום עבודתם.

כעת, מסטארבקס ועד דלתא איירליינס, חברות נוטות לשלב עובדים כמשפיענים ברשתות החברתיות, במקום לנסות להרתיע אותם. הן רוצות לקחת חלק בעיצוב התוכן.

האסטרטגיה הזאת מאפשרת למעסיקים להציג את העבודה כמקום שכיף להיות בו וליהנות משיווק אורגני באמצעות עובדיהם, שהם לעתים קרובות צעירים ומחוברים לדיגיטל. מבחינת העובדים, זאת הזדמנות לנצל את כישוריהם ביצירת תוכן כדי לזכות בחשיפה גדולה יותר ובגישה להטבות, כגון נסיעות עבודה והכשרה מקצועית.

הם יכולים גם להוסיף את הפעילות הזאת לקורות החיים שלהם.

תשלום לפי פוסט

"גדלתי על רשתות חברתיות, ואני אוהבת ליצור תוכן", אמרה ברון, שלומדת מדעי המחשב בשארלוט, צפון קרוליינה, ושואפת להיות מעצבת חוויית משתמש (UX). לאחרונה היא הוסיפה בלינקדאין את התואר "יוצרת תוכן" לניסיון העבודה שלה בסטארבקס. אחרי שלוש שנות עבודה בסטארבקס, היא אמרה, "חשבתי שזה יהיה שילוב מעולה של שני הדברים".

ברון הייתה אחת מ־53 בריסטות שנבחרו מאז 2024 להשתתף ביוזמת "יוצרים בסינר ירוק" של סטארבקס, שמעודדת עובדים מן השורה לפרסם סרטונים על עבודתם. החברה שולחת להם מדי פעם הנחיות לפרסם מבצעים עתידיים, כמו חזרת הסירופ Apple Crisp. היוצרים מקבלים תשלום לפי פוסט, אם כי החברה סירבה לומר כמה.

כמו בתוכניות יוצרים דומות בחברת הקוסמטיקה Ulta Beauty ובמטה של הוגו בוס בגרמניה, העובדים הללו אינם בדרך־כלל כוכבי מדיה חברתית בפני עצמם. לברון יש פחות מאלף עוקבים בטיקטוק.

מעבר לכך, לפי סטארבקס, החברה עדיין אוסרת על הבריסטות שלה לפרסם פוסטים במשמרת, בסינרים שלהם או מאחורי הבר, ללא אישור מראש ובתיאום עם צוות השיווק של המותג או עם מחלקת התקשורת של החברה.

בשנים האחרונות טען בריסטה אחד כי הוא פוטר לאחר שפרסם הזמנת משקה מורכבת ומרובת שלבים של לקוחה. בריסטה אחרת פוטרה לאחר שפוסט שבו היא מתלוננת על המשמרת שלה הפך ויראלי. החברה סירבה להגיב על מקרים ספציפיים, אך מסרה כי היא בוחנת את ההיסטוריה של הפרות המדיניות ואם ההתנהגות מפרה את ערכיה לפני שהיא נוקטת צעדי משמעת נגד עובדים.

אסטרטגיה עסקית

לעתים, גיוס עובדים כמשפיענים עונה על צרכים של אסטרטגיה עסקית ספציפית. לדוגמה, רשת המסעדות Portillo’s מתכננת להתרחב לכל ארה"ב, ולכן היא רוצה להעלות את המודעות למותג שלה מעבר לבסיס שלה שנמצא באזור שיקגו ולגייס עוד אנשים - לדברי ג'יל ווייט, סמנכ"לית משאבי האנוש של הרשת.

השנה בחרה הרשת 15 אנשי צוות לתוכנית היוצרים שלה, המכונה Maxwell Street Mavens (על שם מנה פופולרית בתפריט, נקניקיית Maxwell Street Polish), לאחר שבחנה את התוכן שפרסמו בלינקדאין ובערוצים פנימיים.

זאק הוקינס (33), שמנהל את Portillo’s בצ'נדלר, אריזונה, הוא אחד היוצרים האלה. לדבריו, הוא בדרך־כלל לא מרגיש נוח מול המצלמה, אך ראה בתוכנית דרך טובה לקדם את עצמו מבחינה מקצועית ואישית.

לאחרונה שלחה רשת המסעדות להוקינס ולעובדים־יוצרים אחרים הנחיה ליצור סרטונים הקשורים לשבוע הבקר האיטלקי הלאומי ולשבוע הנקניקיות הלאומי. בהשראת האירועים, הוא לבש חולצת נקניקייה וביקש מעמית לעבודה להתחפש לנקניקייה. לחובבי נקניקיות בסגנון שיקגו יש סלידה חזקה משימוש בקטשופ, אז הם צילמו קטע שבו נראה העמית מוציא בקבוק קטשופ מידו של הוקינס וגורם בלגן.

יחד עם העריכה, ההפקה ארכה כ־45 דקות. לאחר מכן הם הגישו את הסרטון לאישור לפני פרסום.

"עם כל המשפיענים שיש היום, אני חושב שזה נהדר שאנחנו מתאימים את עצמנו ומשתמשים במשאבים שלנו באופן פנימי", אמר הוקינס. הרשת לא מספקת תגמול נוסף למשתתפי התוכנית שלה, אך בוחנת תמריצים כמו מוצרים ממותגים של החברה, אמרה ווייט.

טיפים לטיול מדיילת

שימוש בעובדים כמשפיענים פנימיים חייב להיראות אותנטי, אמר ג'וש ברסין, אנליסט מקומות עבודה ויועץ תאגידי. אם העובד נשמע מתוסרט ולא אמין, אין בכך טעם. אך אם העובד כריזמטי, "הוא יכול בסופו של דבר להפוך לוויראלי", לדבריו.

דלתלינה, כך כונתה דיילת האוויר הג'ינג'ית שהחלה לככב בסרטוני הבטיחות של חברת התעופה דלתא בשנת 2008 והתפרסמה בזכות נפנופי האצבע השובבים שלה על המסך. היא הייתה מוכרת לציבור במשך שנים, והשנה הופיעה שוב בסרטון בטיחות המציג עובדי דלתא במדים מכל תקופה שבה חברת התעופה פעלה.

עבור פרויקט חדש שדלתא בוחנת עם עובדים־יוצרים, היא בחרה בקפידה 15 עובדים שיש להם קשר ישיר עם הלקוחות, לרבות טייסים, דיילים וסוכני שירות לקוחות, והביאה אותם למטה החברה באטלנטה להדרכה. שם הוסבר להם ההבדל בין אינטראקציה חולפת במטוס לבין סרטונים ברשתות החברתיות שחיים לנצח באינטרנט, אמר טים מייפס, מנהל התקשורת הראשי של דלתא. לחלק מהעובדים היו עוקבים משלהם ברשתות החברתיות.

בין אנשי הצוות הללו נמנתה פמלה קוצ'רה, בת 64, שהחלה לפרסם טיפים לטיולים בטיקטוק ובאינסטגרם לפני שלוש שנים, לאחר שבתה עודדה אותה לעשות זאת. בהתחלה, אמרה קוצ'רה, היא לא חשבה שמישהו ירצה לשמוע מה יש לדיילת "מבוגרת" לומר. אך היא צברה כמה אלפי עוקבים לאחר שפרסמה עצות לעובדים חדשים והסברים על מושגים כמו ותק וקביעת משמרות עבודה.

כיום, כמשפיענית רשמית של דלתא, קוצ'רה לומדת מסרטוני הדרכה כיצד לערוך סרטונים עם מוזיקה וליצור קריינות וכתוביות. היא מעריכה שהיא מקדישה כחמש שעות בשבוע להפקת תוכן, לראיונות עם דיילים אחרים ולשיחה עם נוסעים על הזיכרונות החביבים עליהם.

"כל זה יוצר תמונה טובה מאוד של מיהי דלתא כחברה", אמרה.

עוד כתבות

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

פורסמה חלוקת המכסות ליבוא גבינה צהובה; מה יהיה המחיר לצרכן?

משרד הכלכלה הודיע על חלוקת מכסות ליבוא גבינה צהובה בפטור ממכס בהיקף של 5,900 טון, במסגרת הליך תחרותי שבו היבואנים התחייבו למחיר מרבי לצרכן ● לפי הודעת המשרד, המחיר לצרכן של גבינה צהובה מיובאת צפוי להישאר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים המובילים בארץ

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

שוק באנקרה. / צילום: ap, Burhan Ozbilici

בניגוד לכל הכללים: טורקיה הורידה ריבית בפעם הרביעית, למרות אינפלציה של 31%

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, פתיך קרהאן, הודיע לאחרונה על הורדת ריבית בפעם הרביעית בתוך שנה, וכעת היא עומדת על 38% ● זאת, על אף קצב האינפלציה השנתי שנותר גבוה ● בשנים האחרונות, הכלכלה הטורקית מתמודדת עם שורת אתגרים, בהם מחסור באנרגיה

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה על ידי דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה, אך היא לא המכה היחידה שנוחתת על יזמי הנדל"ן ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות