יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux
אחרי שבועות של עימות מתוקשר, הגיע דירקטוריון חברת הספנות צים להסכמות עם קבוצת בעלי מניות ישראלים המחזיקים 8% ממניותיה, שדרשו הכנסה של נציגים מטעמם לדירקטוריון החברה.
● רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות
● חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל
במסגרת ההסכמות אליהם הגיע דירקטוריון צים, בהובלת היו"ר יאיר סרוסי, מול קבוצת בעלי המניות האקטיביסטים, הכוללת את בית ההשקעות מור והקרנות האקטיביסטיות רידינג קפיטל בראשות צחי אברהם וספרטה 24 בראשות אלון גונן - אושרה רשימה מוסכמת של 10 מועמדים לדירקטוריון (במקום 8 כיום) שיוצגו לבעלי המניות באספה השנתית שתערך בסוף השבוע הבא (26 לדצמבר).
הרשימה כוללת את כל הדירקטורים המכהנים של החברה, ולצידם שניים מהמועמדים אותם הציעה קבוצת בעלי המניות - רון הדסי ורן גריצשטיין. ד"ר קרן בר־חוה, שהוצעה אף היא ע"י בעלי המניות, הסירה את מועמדותה לבחירה כדירקטורית, ותמונה למשקיפה בדירקטוריון.
בכך, מקווה דירקטוריון צים לשים את המאבק מאחוריו ולהתמקד בקידום המהלך שאותו הוא מנהל מזה חודשים מאחורי הקלעים למכירת החברה או מיזוגה לידי רוכשת אסטרטגית. צים נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 2.4 מיליארד דולר לאחר עלייה של כ־50% במניה בשלושת החודשים האחרונים. בסביבת הדירקטוריון מעריכים כי הכיוון אליו היא צועדת וזהות הרוכשת הפוטנציאלית, צפויה להתברר בחודש־חודשיים הקרובים.
"כדי לקדם את מהלך המכירה, הדירקטוריון היה חייב להנמיך כמה שיותר רעשים מיותרים וזה מה שהנחה אותו, ולכן היו מוכנים שם לשים את האגו בצד. הם מדברים עם שורה של גופים בינלאומיים (שמעוניינים לרכוש את צים, א"ג), וגם ככה מדובר בתקופה יחסית מורכבת כך שכל רעש רקע יכול לפגוע בעסקה פוטנציאלית", כך לפי גורם בשוק שהיה בסוד העניינים, ומתאר את התכיפות והצורך של הדירקטוריון להגיע להסכמות.
"נעשה כאן מהלך יפה מאוד של התארגנות מוסדיים ובעלי מניות שהביאה לתוצאה. אנחנו נתמוך בכל מהלך שיביא ערך לבעלי המניות", ציין עו"ד אופיר נאור שייצג את קבוצת בעלי המניות האקטיביסטים בצים.
יאיר סרוסי, יו"ר דירקטוריון צים, אמר כי "ההסכם מבטא ההתיישרות בין הדירקטוריון לבעלי המניות ברגע מכריע עבור החברה. עם תמיכה רחבה ברשימת הדירקטורים המוסכמת, הדירקטוריון יכול להישאר ממוקד לחלוטין בהשלמת הסקירה האסטרטגית שלו ובמיקסום הערך עבור כל בעלי המניות של צים".
כמה וכמה מתעניינות בחברה
צים, מתנהלת ללא בעל שליטה מאז מכר עידן עופר (באמצעות חברת קנון) את יתרת מניותיו אשתקד ברווח גדול. בפני החברה עומדת שורה של הצעות מצד גורמים בינלאומיים ומקומיים. ככל הידוע בחודשים האחרונים פנו מספר חברות לדירקטוריון צים במטרה לבדוק היתכנות לרכישת הפעילות, וחלקן אף הגישו הצעות ראשוניות.
בין המתעניינות בצים נמנות ענקיות הספנות MSC והפג־לויד (Hapag-Lloyd) - שעל פי הדיווחים הגישו הצעות לרכישתה. שמה של האחרונה עורר התנגדות עזה מצד ועד העובדים של צים שכן בין בעלי המניות בהפג־לויד נמצאות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית QIA, עם החזקה של 12.3%, וקרן העושר הסעודית עם 10.2%.
עוד קודם להן הייתה על שולחן הדירקטוריון הצעת רכישה שהגיש אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אשר עוררה את זעמם של בעלי המניות. לצורך הגשת ההצעה, חבר גליקמן אל איש העסקים רמי אונגר, יבואן רכבי קיה לארץ. על פי הדיווחים, השניים ביקשו לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, אך הצעה זו נדחתה בשלב זה ע"י הדירקטוריון, שהעדיף לבחון חלופות אסטרטגיות, כלשונו.
במכתב שפרסמו בחודש נובמבר ציינו בעלי המניות את הפער בין שווי השוק של צים לשווי הנכסי שלה וקופת המזומנים של כמעט 3 מיליארד דולר. בשבוע שעבר הם החריפו את הטון ודרשו להזיז את המנכ"ל גליקמן מתפקידו: "ניגוד העניינים המובהק מחייב את הדירקטוריון להורות על הפסקת כהונתם של המנכ"ל והמנהלים המעורבים, או לכל הפחות להשהות אותה".