גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ
KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

לפני שנים ספורות הנוסחה הבדוקה להצלחת מכירות בשוק הרכב הישראלי כללה שלושה רכיבים עיקריים: שימושיות משפחתית, הנעה היברידית ומותג יפני או קוריאני. דגמים שענו על הדרישות הללו תפסו כמעט שליש מהמסירות בישראל, ונהנו מביקוש שאינו יודע שובע במגזר הפרטי, וגם (ובעיקר) במגזר הציים.

מבחן דרכים | בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק
מבחן דרכים |שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

אבל החדירה ההמונית של הסיניות לישראל שינתה את התמונה מקצה לקצה. מותגים סיניים שהיו בלתי מוכרים כאן העמיקו את אחיזתם בטבלת המכירות עם מגוון סוגי הנעה, והם מנהלים ביניהם מלחמת מחירים פנימית, שדוחקת בהדרגה גם את נתח השוק של היפנים והקוריאנים.

באירופה גם נוספת לאתגר רגולציה סביבתית מחמירה, שמאלצת את היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה מכלי הרכב שלהם.

התשובה של היצרנים היפנים והקוריאנים לבעיה משתנה בין יצרן ליצרן. קבוצת יונדאי מוטורס, עם המותגים יונדאי וקיה, השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח ליין עצמאי של כלי רכב חשמליים זולים, שיוכלו להתחרות בחשמליות הסיניות הזולות באירופה. אבל בינתיים הסינים כבר התקדמו לדגמים היברידים ופלאג-אין במחירי רצפה.

היפנים, כולל טויוטה, מאזדה והונדה, פנו לשותפי הייצור שלהם בסין, שייצרו עבורם כלי רכב תחרותיים באמצעות "הנדסת מותג". ואילו KGM הקוריאנית (סנגיונג לשעבר), שאין לה משאבים כמו למתחרות, בחרה בפתרון ביניים: רכב קוריאני עם ייצור בקוריאה, אבל עם מערכת הנעה היברידית שמקורה ביצרן סיני.

התוצאה היא הגרסה ההיברידית החדשה של הקרוס-אובר "TORRES" של KGM, שמצטרפת לגרסת הבנזין הרגילה של הרכב, ששווקה עד כה.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב זהה כמעט לגרסת הבנזין, ויש לו עיצוב קשוח למראה וממדים נכבדים עם אורך 4.7 מ', רוחב 1.89 מ' וגובה 1.72 מ'. הפרופורציות הכלליות ועיצוב החרטום המוצק מזכירים, לא במקרה, את ג'יפ צ'ירוקי הקלאסי, וכוללים גריל עם צלעות אנכיות ופגוש מסיבי, שבתחתיתו מעין "פלטת חיכוך" של רכבי שטח, שמיועדת בעיקר לרושם. את עיצוב החרטום משלימים פנסים צרים, בעיצוב ש"הושאל" ממאזדה, וכנפיים קדמיות תפוחות, שבולטות קדימה מתחת למכסה המנוע.

פרופיל הצד עושה מאמצים לשבור (קצת) את השגרה, עם עמוד גג רחב ומוכסף, שנוטה קדימה וגולש עד הגג השטוח. יש גם קשתות גלגלים בצורת טרפז, שגם הן פריט עיצוב מוכר של "ג'יפ", וחישוקים גדולים ונוצצים.

את הדימוי של "רכב מוכן להרפתקאות" משלימה דלת אחורית מסיבית, שעליה מעין תפיחה בולטת, שנועדה לדמות כיסוי של גלגל רזרבי ברכבי שטח "של פעם". בפועל תפקידה אסתטי בלבד.

פנים הרכב

סף כניסה די גבוה ודלתות רחבות מובילים את הנהג והנוסעים למרחב פנימי משפחתי בגודל מרשים, שבו יכולים להתמקם ללא דוחק חמישה מבוגרים גבוהים ורחבים. הגג מתנשא גבוה מעל הראש והמושב האחורי רחב, אם כי הנוסע האמצעי מאחור ייאלץ להשלים עם מסעד גב קשיח. המרחב לרגליים מאחור סביר, אך יש בפלח כלים עם יותר מרחב ברכיים.

תא המטען רחב וגבוה ומצויד בסף הטענה נמוך, שמקל על העמסה של חפצים כבדים. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה נפתחת ונסגרת ידנית, בכל הגרסאות.

למרות הנפח הגדול אין גלגל רזרבי. נפח ההעמסה יענה על כל צורך משפחתי, ועם כ-600 ליטר הוא ניצב קרוב לצמרת הפלח.

מערך הפיקוד מזכיר את זה של יונדאי וקיה, וכולל צמד מסכים רוחביים, שמחוברים זה לזה ויוצרים רצף של גרפיקה ומידע. אבל מיצרן שמגיע מקוריאה, שבה מיוצרים המסכים הטובים בעולם, היינו מצפים למסכים עם תצוגה בהירה וחדה יותר, שלא דוהה תחת שמש ישירה.

ממשק התפעול מתמקד בתפריטי מגע, ויש בסביבת הנהג כמות מזערית של מתגים פיזיים למעט אלה שעל ההגה. התפריטים עצמם די ברורים וקלים להסתגלות, והגרפיקה נאה, אם כי עדיין יש פקודות שדורשות לא מעט דפדוף. היינו שמחים גם לתגובה זריזה יותר ולפיקוד קולי אפקטיבי.

איכות הייצור והגימור טובה, עם בידוד רעשים ברמה גבוהה, והמושבים העמוקים נוחים ותומכים היטב. ריפוד העור הטבעי בגרסה הבכירה מסייע לתחושה היוקרתית, ונעשה מאמץ להשלים את התחושה עם משטחי דיפון רכים בצבע חום, שנמתחים מדלת לדלת ועוטפים גם את ההגה והקונסול הרחב שבין המושבים. אבל מתחת לקו הקונסול המרכזי, ובחלק התחתון של הדלתות, אפשר להיתקל בלא מעט פלסטיק נוקשה ומחוספס.

האבזור התקני די מקיף, וכולל בין השאר חלון גג חשמלי, מערכת קול סבירה חישוקים גדולים ועוד. אבל כדי לקבל כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, וריפוד עור אמיתי, צריך לבחור בגרסת האבזור היקרה יותר. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית, אולם היא אחת היותר טורדניות שבהן נתקלנו לאחרונה.

מנוע וצריכת דלק

כאמור, KGM ביצעה "קיצור דרך" באמצעות מערכת הנעה של BYD הסינית, שמשלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי חזק בהספק משולב של 204 כ"ס. ההבדל המרכזי בינה למערכת הפלאג-אין המקבילה של BYD הוא שימוש בסוללה קטנה, שנטענת רק באמצעות מנוע הבנזין ולא דרך רשת החשמל.

חלק גדול מהתנועה בעיר ובפרברים מתבצעת בגלישה חשמלית שקטה ונינוחה, שמסתייעת במערכת יעילה לאחזור אנרגיית הבלימה, וכמעט אינה מערבת את מנוע הבנזין בנהיגה מתונה. אבל מי שיכביד את הרגל על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעלייה, או שיבחר במצב התכנות הספורטיבי, יכניס את מנוע הבנזין לפעולה תכופה בליווי עלייה בטונים וירידה בביצועים עד לטעינה מחודשת של הסוללה, אם כי בידוד הרעשים מנטרל את רוב הטונים הגבוהים והצורמים.

התכלית העיקרית של המערכת הוא חיסכון בדלק, ומי שינהג ברכב במתינות יוכל להשיג 15-16 קילומטר לליטר בתנאי אמת. זה שיפור מהותי מאוד בהשוואה לדגם הבנזין הרגיל, ונתון די קרוב לזה של טויוטה ראב 4, שמוביל את המכירות בפלח הקרוס-אובר ההיברידי.

על הכביש

למרות העיצוב "הקשוח", הטורס מכויל להתנהגות כביש ידידותית למשפחות. המתלים ארוכי המהלך סופגים היטב מהמורות עירוניות בדרגת חומרה קלה עד בינונית, נטיית הגוף בפניות די מוגבלת, ובנסיעה ממושכת לא שמענו תלונות ממטען אנושי בררן. ההיגוי קליל ודי מעורפל, ונוטה לעיתים ל"לחימת מומנט", שאופיינית לרכבי הנעה קדמית חזקים. ניתן לשפר את התחושה באמצעות העברה למצב ספורט, או ניתוק מערכת הסיוע לנהיגה.

המראה הקשוח גם אינו מתורגם ליכולות שטח, ולמרות הצהרות על זוויות גישה/נטישה מכובדות, מרווח הגחון של הטורס מסתפק ב-18 סנטימטרים, כך שמומלץ להסתפק בשבילי קק"ל כבושים ובמדרכות עירוניות.

מחיר

המחיר של טורס הייבריד מתחיל ב-180 אלף שקל ומגיע עד 190 אלף שקל לדגם המאובזר. במחיר הזה הוא מציע עיצוב אטרקטיבי לחובבי תדמית השטח, ממדים מכובדים שתורמים לסטטוס הכביש ותא נוסעים שימושי מאוד למשפחות עסוקות.

המחיר הזה ממוצב היטב להתמודדות מול מתחרים היברידיים "מהעולם הישן" כמו טויוטה ראב 4 ושות', ולקוחות פרטיים או מוסדיים, שרוצים לשבור שגרה מהסינים, ימצאו בו אלטרנטיבה מעניינת.

מצד שני, התחרות העיקרית שלו מגיעה כיום דווקא משכניו הקוריאנים, יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' ההיברידיים, וזו תחרות קשה.

חלק מהמתחרות

טויוטה ראב 4

210 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ראב 4 ההיברידי. תא הנוסעים מרווח ובנוי היטב, אם כי האבזור בגרסה הזולה בסיסי. התנהגות הכביש בוגרת והנוחות טובה. מנוע 2.5 ליטר היברידי בהספק 218 כ"ס מצהיר על כ־18 ק"מ לליטר

טויוטה ראב 4 / צילום: יח''צ

יונדאי טוסון הייבריד

200 עד 230 אלף שקל עולה טוסון ההיברידי בגרסה הארוכה. לרכב ממדים מכובדים, תא נוסעים מרווח ואיכותי ותא מטען מסיבי. המערכת ההיברידית בוגרת, חסכונית ומעודנת, מייצרת 230 כ"ס ומניעה את כל הגלגלים

יונדאי טוסון הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב מייק האקבי / צילום: Ohad Zwigenberg

אזהרת שגריר ארה"ב: מודאג מהלך הרוח הרפובליקני נגד ישראל

שגריר ארה"ב מייק האקבי: "אני חושב שיש מעורבות של ישויות זרות שמתדלקות את הקולות נגד ישראל גם בימין האמריקני" ●  חסידי ברלנד נכנסו הלילה לקבר יוסף בשכם - דרסו פלסטיני ואז ניסו לברוח ● ישראל תעלה את דרג ההשתתפות שלה במו"מ עם לבנון ● דיווח: חמאס התקשה ועיכב תשלום משכורת לפעיליו ● עדכונים שוטפים

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

החלה הספירה לאחור לשער של 3 שקלים: מתי הנגיד ייאלץ להתערב?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

רומן אברמוביץ' / צילום: ap, Martin Meissner

ממשלת בריטניה לוחצת על רומן אברמוביץ' להעביר 2.5 מיליארד ליש"ט לטובת אוקראינה

עם פתיחת המלחמה באוקראינה, ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ● הוחלט לאפשר לו למכור את הקבוצה, בתנאי שכספי המכירה לא ילכו לכיסו אלא למטרות צדקה ● אלא שמאז הכספים מוקפאים ● ראש ממשלת בריטניה: "המסר שלי לאברמוביץ' הוא זה: השעון מתקתק"

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל