גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ
KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

לפני שנים ספורות הנוסחה הבדוקה להצלחת מכירות בשוק הרכב הישראלי כללה שלושה רכיבים עיקריים: שימושיות משפחתית, הנעה היברידית ומותג יפני או קוריאני. דגמים שענו על הדרישות הללו תפסו כמעט שליש מהמסירות בישראל, ונהנו מביקוש שאינו יודע שובע במגזר הפרטי, וגם (ובעיקר) במגזר הציים.

מבחן דרכים | בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק
מבחן דרכים |שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

אבל החדירה ההמונית של הסיניות לישראל שינתה את התמונה מקצה לקצה. מותגים סיניים שהיו בלתי מוכרים כאן העמיקו את אחיזתם בטבלת המכירות עם מגוון סוגי הנעה, והם מנהלים ביניהם מלחמת מחירים פנימית, שדוחקת בהדרגה גם את נתח השוק של היפנים והקוריאנים.

באירופה גם נוספת לאתגר רגולציה סביבתית מחמירה, שמאלצת את היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה מכלי הרכב שלהם.

התשובה של היצרנים היפנים והקוריאנים לבעיה משתנה בין יצרן ליצרן. קבוצת יונדאי מוטורס, עם המותגים יונדאי וקיה, השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח ליין עצמאי של כלי רכב חשמליים זולים, שיוכלו להתחרות בחשמליות הסיניות הזולות באירופה. אבל בינתיים הסינים כבר התקדמו לדגמים היברידים ופלאג-אין במחירי רצפה.

היפנים, כולל טויוטה, מאזדה והונדה, פנו לשותפי הייצור שלהם בסין, שייצרו עבורם כלי רכב תחרותיים באמצעות "הנדסת מותג". ואילו KGM הקוריאנית (סנגיונג לשעבר), שאין לה משאבים כמו למתחרות, בחרה בפתרון ביניים: רכב קוריאני עם ייצור בקוריאה, אבל עם מערכת הנעה היברידית שמקורה ביצרן סיני.

התוצאה היא הגרסה ההיברידית החדשה של הקרוס-אובר "TORRES" של KGM, שמצטרפת לגרסת הבנזין הרגילה של הרכב, ששווקה עד כה.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב זהה כמעט לגרסת הבנזין, ויש לו עיצוב קשוח למראה וממדים נכבדים עם אורך 4.7 מ', רוחב 1.89 מ' וגובה 1.72 מ'. הפרופורציות הכלליות ועיצוב החרטום המוצק מזכירים, לא במקרה, את ג'יפ צ'ירוקי הקלאסי, וכוללים גריל עם צלעות אנכיות ופגוש מסיבי, שבתחתיתו מעין "פלטת חיכוך" של רכבי שטח, שמיועדת בעיקר לרושם. את עיצוב החרטום משלימים פנסים צרים, בעיצוב ש"הושאל" ממאזדה, וכנפיים קדמיות תפוחות, שבולטות קדימה מתחת למכסה המנוע.

פרופיל הצד עושה מאמצים לשבור (קצת) את השגרה, עם עמוד גג רחב ומוכסף, שנוטה קדימה וגולש עד הגג השטוח. יש גם קשתות גלגלים בצורת טרפז, שגם הן פריט עיצוב מוכר של "ג'יפ", וחישוקים גדולים ונוצצים.

את הדימוי של "רכב מוכן להרפתקאות" משלימה דלת אחורית מסיבית, שעליה מעין תפיחה בולטת, שנועדה לדמות כיסוי של גלגל רזרבי ברכבי שטח "של פעם". בפועל תפקידה אסתטי בלבד.

פנים הרכב

סף כניסה די גבוה ודלתות רחבות מובילים את הנהג והנוסעים למרחב פנימי משפחתי בגודל מרשים, שבו יכולים להתמקם ללא דוחק חמישה מבוגרים גבוהים ורחבים. הגג מתנשא גבוה מעל הראש והמושב האחורי רחב, אם כי הנוסע האמצעי מאחור ייאלץ להשלים עם מסעד גב קשיח. המרחב לרגליים מאחור סביר, אך יש בפלח כלים עם יותר מרחב ברכיים.

תא המטען רחב וגבוה ומצויד בסף הטענה נמוך, שמקל על העמסה של חפצים כבדים. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה נפתחת ונסגרת ידנית, בכל הגרסאות.

למרות הנפח הגדול אין גלגל רזרבי. נפח ההעמסה יענה על כל צורך משפחתי, ועם כ-600 ליטר הוא ניצב קרוב לצמרת הפלח.

מערך הפיקוד מזכיר את זה של יונדאי וקיה, וכולל צמד מסכים רוחביים, שמחוברים זה לזה ויוצרים רצף של גרפיקה ומידע. אבל מיצרן שמגיע מקוריאה, שבה מיוצרים המסכים הטובים בעולם, היינו מצפים למסכים עם תצוגה בהירה וחדה יותר, שלא דוהה תחת שמש ישירה.

ממשק התפעול מתמקד בתפריטי מגע, ויש בסביבת הנהג כמות מזערית של מתגים פיזיים למעט אלה שעל ההגה. התפריטים עצמם די ברורים וקלים להסתגלות, והגרפיקה נאה, אם כי עדיין יש פקודות שדורשות לא מעט דפדוף. היינו שמחים גם לתגובה זריזה יותר ולפיקוד קולי אפקטיבי.

איכות הייצור והגימור טובה, עם בידוד רעשים ברמה גבוהה, והמושבים העמוקים נוחים ותומכים היטב. ריפוד העור הטבעי בגרסה הבכירה מסייע לתחושה היוקרתית, ונעשה מאמץ להשלים את התחושה עם משטחי דיפון רכים בצבע חום, שנמתחים מדלת לדלת ועוטפים גם את ההגה והקונסול הרחב שבין המושבים. אבל מתחת לקו הקונסול המרכזי, ובחלק התחתון של הדלתות, אפשר להיתקל בלא מעט פלסטיק נוקשה ומחוספס.

האבזור התקני די מקיף, וכולל בין השאר חלון גג חשמלי, מערכת קול סבירה חישוקים גדולים ועוד. אבל כדי לקבל כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, וריפוד עור אמיתי, צריך לבחור בגרסת האבזור היקרה יותר. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית, אולם היא אחת היותר טורדניות שבהן נתקלנו לאחרונה.

מנוע וצריכת דלק

כאמור, KGM ביצעה "קיצור דרך" באמצעות מערכת הנעה של BYD הסינית, שמשלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי חזק בהספק משולב של 204 כ"ס. ההבדל המרכזי בינה למערכת הפלאג-אין המקבילה של BYD הוא שימוש בסוללה קטנה, שנטענת רק באמצעות מנוע הבנזין ולא דרך רשת החשמל.

חלק גדול מהתנועה בעיר ובפרברים מתבצעת בגלישה חשמלית שקטה ונינוחה, שמסתייעת במערכת יעילה לאחזור אנרגיית הבלימה, וכמעט אינה מערבת את מנוע הבנזין בנהיגה מתונה. אבל מי שיכביד את הרגל על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעלייה, או שיבחר במצב התכנות הספורטיבי, יכניס את מנוע הבנזין לפעולה תכופה בליווי עלייה בטונים וירידה בביצועים עד לטעינה מחודשת של הסוללה, אם כי בידוד הרעשים מנטרל את רוב הטונים הגבוהים והצורמים.

התכלית העיקרית של המערכת הוא חיסכון בדלק, ומי שינהג ברכב במתינות יוכל להשיג 15-16 קילומטר לליטר בתנאי אמת. זה שיפור מהותי מאוד בהשוואה לדגם הבנזין הרגיל, ונתון די קרוב לזה של טויוטה ראב 4, שמוביל את המכירות בפלח הקרוס-אובר ההיברידי.

על הכביש

למרות העיצוב "הקשוח", הטורס מכויל להתנהגות כביש ידידותית למשפחות. המתלים ארוכי המהלך סופגים היטב מהמורות עירוניות בדרגת חומרה קלה עד בינונית, נטיית הגוף בפניות די מוגבלת, ובנסיעה ממושכת לא שמענו תלונות ממטען אנושי בררן. ההיגוי קליל ודי מעורפל, ונוטה לעיתים ל"לחימת מומנט", שאופיינית לרכבי הנעה קדמית חזקים. ניתן לשפר את התחושה באמצעות העברה למצב ספורט, או ניתוק מערכת הסיוע לנהיגה.

המראה הקשוח גם אינו מתורגם ליכולות שטח, ולמרות הצהרות על זוויות גישה/נטישה מכובדות, מרווח הגחון של הטורס מסתפק ב-18 סנטימטרים, כך שמומלץ להסתפק בשבילי קק"ל כבושים ובמדרכות עירוניות.

מחיר

המחיר של טורס הייבריד מתחיל ב-180 אלף שקל ומגיע עד 190 אלף שקל לדגם המאובזר. במחיר הזה הוא מציע עיצוב אטרקטיבי לחובבי תדמית השטח, ממדים מכובדים שתורמים לסטטוס הכביש ותא נוסעים שימושי מאוד למשפחות עסוקות.

המחיר הזה ממוצב היטב להתמודדות מול מתחרים היברידיים "מהעולם הישן" כמו טויוטה ראב 4 ושות', ולקוחות פרטיים או מוסדיים, שרוצים לשבור שגרה מהסינים, ימצאו בו אלטרנטיבה מעניינת.

מצד שני, התחרות העיקרית שלו מגיעה כיום דווקא משכניו הקוריאנים, יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' ההיברידיים, וזו תחרות קשה.

חלק מהמתחרות

טויוטה ראב 4

210 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ראב 4 ההיברידי. תא הנוסעים מרווח ובנוי היטב, אם כי האבזור בגרסה הזולה בסיסי. התנהגות הכביש בוגרת והנוחות טובה. מנוע 2.5 ליטר היברידי בהספק 218 כ"ס מצהיר על כ־18 ק"מ לליטר

טויוטה ראב 4 / צילום: יח''צ

יונדאי טוסון הייבריד

200 עד 230 אלף שקל עולה טוסון ההיברידי בגרסה הארוכה. לרכב ממדים מכובדים, תא נוסעים מרווח ואיכותי ותא מטען מסיבי. המערכת ההיברידית בוגרת, חסכונית ומעודנת, מייצרת 230 כ"ס ומניעה את כל הגלגלים

יונדאי טוסון הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים