גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock
מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה מעוניין לשלם לבעלי "המספר הירוק" 4 מיליארד שקל בתמורה ללגליזציה של תחבורה שיתופית דוגמת "אובר". אולם בפועל, מדובר בסכום גדול במיוחד ביחס לגודל השוק, בזמן שמדינות רבות כמו בריטניה וערים שונות בארה"ב כלל לא טרחו לפצות את הנהגים כלל על כניסת אובר לשוק, ומדינות אחרות עשו זאת דרך היטל על הנסיעות באפליקציות החדשות. סכומים דומים ניתנו על פתיחת תחרות בשווקים אחרים, כמו שוק החשמל - אך מדובר בשוק גדול ומשפיע הרבה יותר על המשק. הנושא נמצא עדיין בדיונים מול האוצר, שכנראה ידרוש להגביל את הסכום.

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה
פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

כדי להפעיל מונית בישראל, נדרשת "זכות ציבורית" (הנקראת "מספר ירוק"). ניתן לקנות אותה מהמדינה, בעלות של כ־250 אלף שקל, או לרכוש אותה בשוק מבעל מספר אחר. נכון ל־2023, יש בישראל כ־25 אלף רישיונות כאלה. חלק ניכר מהמספרים הירוקים מושכרים הלאה כנכס מניב לכל דבר בעלות חודשית של בין 1,200 ל־1,400 שקל.

כמה בעלי מספרים משכירים אותם? לא ניתן לדעת משום שעל פי דוח מבקר המדינה בנושא "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אינה מפקחת על נושא שכירת רישיון. בהיעדר אסדרה בנושא, בעל רישיון להפעלת מונית עלול להשכיר את רישיונו לאדם אחר, אשר אינו עומד בתנאים שנקבעו בפקודה לקבלת רישיון להפעלת מונית ודבר ההשכרה אינו נבחן על ידי ועדת המוניות ואינו מתועד באגף רישוי ומשק לשעת חירום שברשות הארצית לתחבורה ציבורית".

משמעות נוספת היא ש"לשוכרים של רישיון הפעלה, שאינם נהגי מונית, וכפועל יוצא מכך אינם עוברים הכשרה לרישיון מסוג D1, קיימת דרך פשוטה לעקוף את הבקרות הקיימות". כך שבפועל, רבות מההגבלות על איכות נהגי המוניות אינן ניתנות לאכיפה.

תמריץ נוסף לרפורמה הוא מחיר המונה, שהוא המחיר המפוקח עבור הנסיעה במונית. אך בדיקת משרד התחבורה מגלה שרבים מהנהגים אינם מצייתים לה.

בניגוד לכך, אפליקציות שיתוף נסיעות כמו "אובר" ומתחרותיה מאפשרות לכל אחד להסיע נוסעים בתמורה לתשלום גמיש על פי הביקוש וההיצע לאותו רגע. זאת בדומה למודל השליחים של "וולט", שמאפשר להגדיל ולהקטין את כמות השליחים הפועלים בכל רגע על פי הצורך בהם.

על חשבון משלם המסים

במדינות רבות שירותי תחבורה שיתופית נכנסו לשוק מזמן, אולם ישראל היא אחת המדינות בהן בעלי המספר הירוק זוכים למעין מונופול על ההסעות. על פי התוכנית שהועלתה במשרד התחבורה, מונופול זה יתבטל. בתמורה, המדינה תקנה את המספרים הירוקים בתעריף של 200 אלף שקל לכל אחד. בנוסף, כל בעל מספר ירוק שיחליט שלא למכור את המספר, יקבל פיצוי מהמדינה של 50 אלף שקל. בסך הכול, משערים במשרד התחבורה, העלות הכוללת תגיע ל־4 מיליארד שקל למשלמי המסים. חשוב להדגיש שהפיצויים צפויים להגיע גם למי שהשקיע במספר ירוק, ולא נוהג בפועל.

אולם כאמור לא בכל מקום ניתן פיצוי כלשהו לנהגי המוניות: בבריטניה, למשל, אובר נכנסה כבר ב־2012 בעזרת רגולציה שנקבעה ב־1998, וזאת ללא כל פיצוי לנהגי המוניות. אך ב־2024 נהגי המוניות בלונדון הגישו תביעה ייצוגית על סך 250 מיליון ליש"ט על הפרות, לכאורה, של הרגולציה על ידי אובר. התביעה כיום עדיין תלויה ועומדת. גם בערים רבות בארה"ב ובקנדה אישרו כניסה של אובר ללא פיצוי לנהגים כלל.

לעומת זאת, באוסטרליה דווקא פיצו את הנהגים: סידני הציעה 20 אלף דולר אוסטרלי (כ־42 אלף שקל) לכל רישיון - הרבה פחות מ־200 אלף השקלים שמוצעים בישראל. המימון של הפיצוי הגיע לא ממשלמי המסים, אלא מהמשתמשים באובר, דרך היטל של דולר אוסטרלי אחד (2.1 שקלים) על כל נסיעה. עם זאת, פרובינציות אחרות ביבשת הציעו פיצויים גבוהים יותר, כל אחת בהתאם למצב הפוליטי בה.

נהנים מאי־תחרות

ככלל, ישנה נטייה לפצות מונופולים ישנים כאשר פותחים שוק לתחרות, שכן הם רכשו נכס בכסף רב מהמדינה (או ממי שקנו ממנה אותו לפני כן) - וכעת שווי הנכס מופחת משמעותית בשל הפתיחה לתחרות. בנוסף, יש הגורסים כי קיימת סיבה פוליטית לפיצוי, מאחר ולבעלי מונפולים יש לעיתים כוח פוליטי והשפעה.

כך גם במשק החשמל, המדינה פיצתה את חברת החשמל ועובדיה ב־7 מיליארד שקל עם הפתיחה לתחרות ב־2018. זהו סכום גבוה יותר (ששווה היום אפילו יותר בשל האינפלציה) מהמוצע לבעלי המספרים הירוקים, אך שוק החשמל שווה 35 מיליארד שקל בשנה, וגדול פי כמה משוק המוניות, ששוויו עומד על 6.5 מיליארד שקל בשנה, כולל שירותי היסעים כמו לבתי ספר. לכן בפועל באופן הפיצוי לבעלי המספרים הירוקים יהיה גבוה יותר.

במונחים היסטוריים, מדובר בפיצוי גבוה ביותר למי שנהנים כיום ממצב לא־תחרותי. עם זאת, הרפורמה עדיין נמצאת בדיונים, וכאמור, סביר מאוד שבאוצר יהיו מעוניינים לצמצם משמעותית את הסכום שיינתן כפיצוי. זאת מאחר ולא ברור האם החיסכון שיווצר לצרכנים כתוצאה המהפתיחה לתחרות שווה פיצויים גבוהים כל כך לבעלי המספרים הירוקים - שרבים מהם כלל אינם משמשים נהגים.

עוד כתבות

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע, והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף, אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: יוסי כהן, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

המס החדש על הבנקים מתקרב לחקיקה, אבל גם באוצר לא בטוחים ביתרונות

הצוות הבין־משרדי שהקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המליץ בדוח הסופי שלו להטיל מיסוי דיפרנציאלי על רווחים חריגים ● בצמרת האוצר חלוקים בין המנכ"ל וסגנו שמקדמים את מהלך המיסוי, לבין אגף התקציבים ובנק ישראל שטוענים כי מדובר בצעד בכיוון הלא נכון

הנפקת סולראדג' בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק

אחרי ההתרסקות: תוצאות סולאראדג' משכנעות את השוק שהיא מתאוששת

מעטות החברות שעברו טלטלות כמו סולאראדג' ● מתואר הישראלית הגדולה בעולם ומקום של כבוד במדד S&P 500 - להתרסקות מפוארת עם מחיקה של 95% מהשווי ● כעת נראה כי המניה שינתה כיוון, וגם התוצאות מדהימות את השוק ● האם זו תחילתו של זינוק מחדש?

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

''מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה'' / צילום: באדיבות אירית צרף אדריכלות ובינוי ערים

העיר העתיקה של באר שבע משנה פניה

מהלך תכנוני רחב היקף צפוי לשנות את לב העיר העתיקה של באר שבע ● רשת היין והאלכוהול הרמיטאז' משקיעה 4.5 מיליון שקל בפתיחת סניף דגל בכפר סבא ● ותערוכה חדשה של כ־50 אמנים נפתחת במפעל הישן של טרה בתל אביב ● אירועים ומינויים

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בממשלה הצביעו בעד סגירת תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. מה צפוי עכשיו?

הממשלה קיבלה החלטה דרמטית לסגירה סופית של גל"צ, וזאת בניגוד לחוות הדעת של היועצת המשפטית ● שר הביטחון הורה על הפסקת המיונים לתחנה, שיבוץ מחדש של חייליה, וסיום העסקת האזרחים עובדי צה"ל ● במקביל, שורה של גופים הודיעו כי יעתרו לבג"ץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: תמר מצפי, Shutterstock

פילאטיס, מענקי הישארות וימים קצרים: משרדי עריכת הדין במרוץ על המתמחים

עונת ראיונות העבודה למתמחים החדשים מתקרבת, ובעוד השכר דומה ברוב המשרדים - ההבדלים בהטבות המוצעות מגיעים לאלפי שקלים ● מענקים גבוהים, הכנה למבחני הלשכה, סבסוד ארוחות וגמישות בזמן העבודה - כך מנסים המשרדים הגדולים למשוך את דור המתמחים הבא

סניף של מסעדת ''נונו מימי'' / צילום: ליאור ממון

בדרך להנפקה? שתי קבוצות מסעדות מושכות את המוסדיים, למרות הסיכונים בענף

למרות הסיכונים המיוחסים לעסקי המסעדנות, השקעות שביצעו מוסדיים ובעלי הון ברשתות "נונו מימי" ו"קיסו" מעידות על עניין גובר בתחום ● גורם בשוק: "הכול זה ניהול, וכשיש הנהלה איכותית, הביזנס דופק כמו שצריך, והתוצאות יפות" ● וגם: איזה רווח נדרש כדי להנפיק?

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתל אביב, ירושלים ורחובות: אושרו העלאות חריגות בארנונה

לאחר הודעת הממשלה כי גם ב־2026 תוכלנה הרשויות להגיש בקשות חריגות להעלאת ארנונה, מספר עיריות מרכזיות - בהן תל אביב, ירושלים, רחובות, ראשון לציון ורעננה - קיבלו אישור להעלאות בתעריפים

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

S&P 500 ננעל ביום שלישי ברציפות של עליות; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עלתה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

מספר עובדי ההייטק בישראל במגמת ירידה / צילום: Shutterstock

הנתון החריג שמראה: מספר העובדים בהייטק הישראלי במגמת ירידה

נתונים חדשים מציגים עלייה בשכר הממוצע בענף הייטק הישראלי ● אלא שמאחורי המספרים מסתתר סיפור מורכב יותר: החל מהתכווצות במצבת כוח האדם, דרך קיפאון בקידומים ועד עלייה במשרות הפנויות ● האם המגמה צפויה להמשיך לתוך 2026?

מושגים לאזרחות מיודעת.המדד לפעילות המשק / צילום: Shutterstock

לבנק ישראל יש מדד חדש שהוא בוחן לפני החלטת ריבית. כך זה עובד

בנק ישראל פרסם לאחרונה מדד חודשי חדש לפעילות המשק ● איך הוא בנוי, ומי אמור להיות מושפע ממנו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף