גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ
לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

בשנה שעברה התרסקו מחירי הסוללות לרכב חשמלי בסין בקרוב ל-30%, והשלימו בכך רצף ירידות חדות של שלוש שנים. המחיר של סוללות מסוג LFP, שהן הנפוצות ביותר בתעשיית הרכב, עומד כיום בסין סביב 81 דולר לקילוואט, לעומת כ-140 דולר לקילוואט בשנת 2022.

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה
בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

מאחורי המספרים היבשים האלה מסתתרת אחת המהפכות התעשייתיות והצרכניות הגדולות ביותר שעבר עד היום שוק כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג-אין. המשמעות של צניחת המחירים היא, שניתן לצייד כיום דגמים חדשים בסוללות גדולות יותר משמעותית, ולהשיג טווחי נסיעה חשמליים גדולים יותר מבלי להעלות מחירים. נוסף על כך, הייצור של כלי הרכב הללו הופך להיות יותר זול מזה של רכבי בנזין, ומאפשר ליצרנים "להשתולל" עם ממדים גדולים יותר ועם הרבה יותר אבזור וטכנולוגיה.

אומנם היצרנים המערביים, שאין להם שרשרת אספקה עצמאית זולה לסוללות, עדיין לא נהנים מהשינוי במלואו. אבל הסינים כבר רוכבים על הגל, ומשנים דרמטית את משוואת התמורה-לכסף בפלחים הרלוונטיים.

קחו למשל את הקרוס-אובר החדש של המותג Lynk&Co מבית GEELY, או בקיצור "לינק", כפי שמכנה אותו הצרכן הישראלי, שכבר מותש מללמוד שמות של מותגים סיניים חדשים. זהו קרוס-אובר גדול (4.82 מ' אורך) ומפואר, שמצויד במערכת הנעה חזקה ובסוללה ענקית של כ-40 קילוואט, עם טווח של עד 200 קילומטר ב-WLTP, כמעט כפול מהטווח החשמלי הממוצע של רכבי הפלאג-אין בשנה שעברה. אבל למרות זאת, מחירו מתחיל בכ-230 אלף שקל. בקיצור, טרנד חדש.

עיצוב חיצוני

עיצובו של ה-08 רחוק מהסגנון הסיני הרווח בפלח, וזה לא מפתיע אם מביאים בחשבון שהמטה ומחלקת העיצוב של לינק אנד קו שוכנים בעיר השבדית גוטבורג, צמוד למטה של החברה האחות וולבו.

את עיקר נוכחות הכביש הייחודית מייצר החרטום החלקלק והאנכי, שמתהדר בפנסי חזית מורכבים, שמתחילים עמוק באמצע הכנפיים הקדמיות וזורמים לעבר החלק הקדמי של מכסה המנוע. במבט מהצד המראה החלקלק נשבר על ידי שני כונסי אוויר אנכיים, שבולטים החוצה ויוצרים הפרדה חזותית בין הכנפיים הקדמיות לדלתות הקדמיות, אולי כדי להזכיר פתחי זרימת אוויר של מכוניות מרוץ.

העיצוב מתכנס לזנב עתיר משטחים, שמשלב יחידות תאורה מורכבות. הוסיפו לכך חישוקים רבי-הבעה ואופציה לצבעים לא שגרתיים, כמו ברונזה, וקיבלתם רכב שמושך תשומת לב על כבישי ישראל, שעמוסים במותגים ובדגמים חדשים.

פנים הרכב

אחרי הדרמה של העיצוב החיצוני, תא הנוסעים מעביר תחושת פרימיום שקטה, רגועה ותכליתית, בדומה לאחות וולבו. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה וצופה למרחוק, משטחי הזכוכית הגדולים מעניקים הרגשה אוורירית והתא מספק הרבה מרחב לתנועה עבור חמישה מבוגרים בגודל מלא.

עוד דמיון לוולבו ניתן למצוא בעיצוב המושבים הקדמיים והאחוריים, שהם מהנוחים ביותר שעליהם ישבנו לאחרונה. תא המטען רחב אבל די רדוד, ומסתפק ב-545 ליטר. מרכב כה גדול היינו מצפים לנפח גדול יותר, אבל זה כנראה המחיר של אחסון סוללה ענקית פלוס מנועים.

הנדסת האנוש תואמת את המקובל בפלח, ומזכירה את בן הדוד זיקר 7X, שבו נהגנו לאחרונה. סביבת הנהג נטולת מתגים, הקונסול הרחב בין המושבים הקדמיים משמש לאחסון ולטעינת טלפונים בלבד, והפיקוד מתבצע באמצעות מסך המולטימדיה המרכזי וקומץ מתגים על ההגה. היינו שמחים לקבל קצת יותר מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול. מוט ההילוכים שעל עמוד ההגה ממוקם היטב ותפעולו אינטואיטיבי.

ממשק האנוש אינו הכי מהיר בפלח, אך מתוכנן בקפידה, עם מערך תפריטים גדול וברור ואפשרות לקיצורי דרך. גם לוח המחוונים המלבני מציג את כל המידע הדרוש ללא "מוזרויות סיניות". חבל רק שתפקוד מערכת הפיקוד הקולי הוא מתחת לבינוני. נדרש לה עדכון תוכנה בהקדם.

רמת הגימור והחומרים לא תבייש רכבי פרימיום יקרים יותר, והתא עוטף את הנוסעים בחומרים נעימים למגע, מנעד צבעים וטקסטורות "סקנדינבי" ובידוד רעשים יעיל במהירויות גבוהות. אפילו תאורת הפנים זכתה לטיפול ייחודי, ובלילה היא מחליפה צבעים ומרצדת כמו מועדון לילה בדאון-טאון גוטבורג, עיר שחיי הלילה הסוערים שלה מפורסמים בכל שבדיה.

האבזור התקני שופע גם בגרסת הבסיס, והוא כולל בין השאר חלון גג חשמלי נפתח, מושבים חשמליים עם חימום ואוורור וכמובן מערך רציני של עזרי בטיחות על פי המסורת השבדית. הגרסה הבכירה שבה נסענו מצוידת גם במערכת קול רצינית עם 23 רמקולים ועיסוי במושבים, אם כי היינו שמחים לקבל מערכת אקלים קצת יותר חזקה.

מנוע וטווח נסיעה

מערכת ההנעה מציעה מפרט שכנראה רק יצרנים סינים יכולים להציע כיום בפלח המחיר הזה. 1.5 ליטר טורבו-בנזין, מנוע חשמלי חזק וכאמור גם סוללה של 40 קילוואט-שעה עם טעינה מהירה מרשת החשמל או טעינה עצמית על ידי מנוע הבנזין.

נכון להיום זו הסוללה הגדולה ביותר שמוצעת ברכב פלאג-אין במערב, והיא מספקת טווח חשמלי אקטיבי מרשים. נסיעת המבחן נערכה במזג אוויר אידיאלי, שמחמיא לסוללות, והרכב השיג קרוב ל-170 קילומטר על חשמל בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה. קרוב לוודאי שבשיא הקיץ הטווח יהיה נמוך יותר משמעותית. עדיין, ברוב תנאי הנסיעה הטיפוסיים זו תחושה וחיסכון של רכב חשמלי "מלא".

הספק משולב של 350 כ"ס נשמע די מתון ביחס להספקים של חלק מהמפלצות הרב-מנועיות שמוצעות כיום בפלח הזה, אבל במצב הספורט, צבירת המהירות נמרצת ועקיפות בעלייה מתבצעות ללא מאמץ. כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הוא מושתק היטב ולא מרגיש מאומץ, אם כי לא ניסינו אותו במצב שבו הסוללה יורדת מתחת לטעינת המינימום שלה.

על הכביש

על הכביש הרכב עדיין לא מרגיש מלוטש כמו הדגמים השבדיים, אבל הוא בהחלט מתחיל ליישר קו. במצב התכנות הרגיל, ההיגוי קליל ומנותק, ושינוי תכנות מוסיף לו משקל והיזון חוזר משופרים, אם כי די מלאכותיים. תנודות הגוף מרוסנות היטב בעת העברות משקל מהירות, ונטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית.

בהתחשב בכך שזהו רכב של 2.1 טונות לפני נוסעים ומטען, שיושב על חישוקים גדולים ואינו מצויד במתלי אוויר, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט. הנסיעה במהירויות בין-עירוניות חלקה, וגם רוב השיבושים העירוניים מנוטרלים היטב. עם זאת, בנסיעה איטית על אספלט גלי הנוסעים מאחור עדיין ירגישו לא מעט טלטולים.

מחיר

המחיר של לינק 08, מפואר ומאובזר, ניצב על כ-230 אלף שקל, וגם גרסת הקצה העוד-יותר-מפוארת לא חוצה את הרף של 250 אלף שקל. כבר כתבנו את זה פעם ונכתוב את זה שוב: ליצרנים המערביים אין כיום מענה ליחס כזה של תמורה לכסף, וספק אם יהיה להם בעתיד הנראה לעין. על הדרך ה-08 הזה מושך לקוחות, וגם את השטיח מתחת לרגלי כמה וכמה דגמים חשמליים "מלאים" מתוצרת סין, כולל של קבוצת GEELY. חבל שהיינו צריכים לחכות לסינים כדי ללמוד איך מורידים יוקר מחיה בתחום הרכב.

חלק מהמתחרות

צ'רי טיגו 9

245 אלף שקל עולה הקרוס-אובר החדש, המיועד לשבעה נוסעים, ומידותיו קטנות מעט מה-08. מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה של 34 קילוואט-שעה עם טווח חשמלי עד 148 ק"מ

צ'רי טיגו 9 / צילום: יח''צ

אומודה 9

230 עד 245 אלף שקל עולה הדגם החדש מבית צ'רי. הוא מעט קצר יותר מה-08, אבל התא מרווח ומפואר לחמישה נוסעים. מנוע בנזין, שניים חשמליים וסוללה של 34 קילוואט מייצרים 449 כ"ס וטווח חשמלי עד 145 ק"מ

אומודה 9 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: ישראל הדרי

דירות בלי חניה, קומת קרקע ציבורית ותחרות מטורפת: האחים חג'ג' מסבירים איך בכל זאת מוכרים בתקופה מאתגרת

צחי ועידו חג'ג', בעלי קבוצת חג'ג', מספרים איך ניצלו את ההתעוררות שיצר הקמפיין של המתחרה בשדה דב ("בלי הדמיות יצאנו לשיווק") ● בראיון משותף עם האדריכל הישראלי ערן חן הם מדברים על המחירים ועל אתגרי התכנון בקו ראשון לים

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

המחיר המפתיע של המלחמה עם איראן: האם לאמריקאים נגמרו המיירטים?

בהשפעת המלחמה נגד איראן, ארה"ב נותרה עם מחסור במיירטים מסוג THAAD • התעשייה האווירית מהדקת קשרים וחונכת מרכז חדשנות באזרבייג'ן ● וגם: קולומביה מבקרת את ישראל, אך במקביל רוכשת ומטמיעה מערכת הגנה אווירית ישראליות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נתניה / צילום: Shutterstock

"לקוחות היו קרובים לחתימה, ואז עצרו הכול": איך משפיע השקל החזק על עסקאות של תושבי חוץ בנדל"ן?

מאוקטובר 2023 שער הדולר פחת מול השקל בכ־21%, ובכ־5% מאז יוני האחרון ● האירו פחת מול השקל ב־12.5% ● עבור מי שמשלם במטבע זר מדובר בהתייקרות מיידית של הדירות בישראל ● "יש מקרים שבהם מדובר בתוספת של חצי מיליון שקל, זה משמעותי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

עסקת הגז עם מצרים יוצאת לדרך / עיצוב: אלישע נדב

הסכם הגז עם מצרים: מיליארדים למדינה או שנשלם על זה ביוקר?

בשנה הקרובה תחל ישראל לספק גז טבעי למצרים - בהסכם היצוא הגדול ביותר שנחתם כאן ● המהלך צפוי להכניס למדינה 58 מיליארד שקל עד 2040, להמריץ את הרחבת החיפושים בים התיכון ולהפחית את המחיר המקומי ● אבל הוא גם פוגע דרמטית בעתודות, וכשתגיע העת לייבא, זה יעלה לנו יותר ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

מתוך הסדרה The Eternaut. לראשונה יצירה עם פריים סופי שיצרה AI / צילום: ©2024 Netflix, Inc

דיסני שילמה מיליארד דולר ל-openAI כי היא הבינה שהיא הפסידה בקרב

העסקה בין דיסני ל־OpenAI מסמנת רגע היסטורי בו הוליווד הפסיקה לנסות לעצור את הבינה המלאכותית, והחלה לנהל אותה מבפנים ● זהו מהלך שנועד לשמור על כוח ושליטה בתעשייה משתנה, גם אם המחיר הוא המרת הנשמה היצירתית באלגוריתמים

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד