גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ
לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

בשנה שעברה התרסקו מחירי הסוללות לרכב חשמלי בסין בקרוב ל-30%, והשלימו בכך רצף ירידות חדות של שלוש שנים. המחיר של סוללות מסוג LFP, שהן הנפוצות ביותר בתעשיית הרכב, עומד כיום בסין סביב 81 דולר לקילוואט, לעומת כ-140 דולר לקילוואט בשנת 2022.

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה
בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

מאחורי המספרים היבשים האלה מסתתרת אחת המהפכות התעשייתיות והצרכניות הגדולות ביותר שעבר עד היום שוק כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג-אין. המשמעות של צניחת המחירים היא, שניתן לצייד כיום דגמים חדשים בסוללות גדולות יותר משמעותית, ולהשיג טווחי נסיעה חשמליים גדולים יותר מבלי להעלות מחירים. נוסף על כך, הייצור של כלי הרכב הללו הופך להיות יותר זול מזה של רכבי בנזין, ומאפשר ליצרנים "להשתולל" עם ממדים גדולים יותר ועם הרבה יותר אבזור וטכנולוגיה.

אומנם היצרנים המערביים, שאין להם שרשרת אספקה עצמאית זולה לסוללות, עדיין לא נהנים מהשינוי במלואו. אבל הסינים כבר רוכבים על הגל, ומשנים דרמטית את משוואת התמורה-לכסף בפלחים הרלוונטיים.

קחו למשל את הקרוס-אובר החדש של המותג Lynk&Co מבית GEELY, או בקיצור "לינק", כפי שמכנה אותו הצרכן הישראלי, שכבר מותש מללמוד שמות של מותגים סיניים חדשים. זהו קרוס-אובר גדול (4.82 מ' אורך) ומפואר, שמצויד במערכת הנעה חזקה ובסוללה ענקית של כ-40 קילוואט, עם טווח של עד 200 קילומטר ב-WLTP, כמעט כפול מהטווח החשמלי הממוצע של רכבי הפלאג-אין בשנה שעברה. אבל למרות זאת, מחירו מתחיל בכ-230 אלף שקל. בקיצור, טרנד חדש.

עיצוב חיצוני

עיצובו של ה-08 רחוק מהסגנון הסיני הרווח בפלח, וזה לא מפתיע אם מביאים בחשבון שהמטה ומחלקת העיצוב של לינק אנד קו שוכנים בעיר השבדית גוטבורג, צמוד למטה של החברה האחות וולבו.

את עיקר נוכחות הכביש הייחודית מייצר החרטום החלקלק והאנכי, שמתהדר בפנסי חזית מורכבים, שמתחילים עמוק באמצע הכנפיים הקדמיות וזורמים לעבר החלק הקדמי של מכסה המנוע. במבט מהצד המראה החלקלק נשבר על ידי שני כונסי אוויר אנכיים, שבולטים החוצה ויוצרים הפרדה חזותית בין הכנפיים הקדמיות לדלתות הקדמיות, אולי כדי להזכיר פתחי זרימת אוויר של מכוניות מרוץ.

העיצוב מתכנס לזנב עתיר משטחים, שמשלב יחידות תאורה מורכבות. הוסיפו לכך חישוקים רבי-הבעה ואופציה לצבעים לא שגרתיים, כמו ברונזה, וקיבלתם רכב שמושך תשומת לב על כבישי ישראל, שעמוסים במותגים ובדגמים חדשים.

פנים הרכב

אחרי הדרמה של העיצוב החיצוני, תא הנוסעים מעביר תחושת פרימיום שקטה, רגועה ותכליתית, בדומה לאחות וולבו. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה וצופה למרחוק, משטחי הזכוכית הגדולים מעניקים הרגשה אוורירית והתא מספק הרבה מרחב לתנועה עבור חמישה מבוגרים בגודל מלא.

עוד דמיון לוולבו ניתן למצוא בעיצוב המושבים הקדמיים והאחוריים, שהם מהנוחים ביותר שעליהם ישבנו לאחרונה. תא המטען רחב אבל די רדוד, ומסתפק ב-545 ליטר. מרכב כה גדול היינו מצפים לנפח גדול יותר, אבל זה כנראה המחיר של אחסון סוללה ענקית פלוס מנועים.

הנדסת האנוש תואמת את המקובל בפלח, ומזכירה את בן הדוד זיקר 7X, שבו נהגנו לאחרונה. סביבת הנהג נטולת מתגים, הקונסול הרחב בין המושבים הקדמיים משמש לאחסון ולטעינת טלפונים בלבד, והפיקוד מתבצע באמצעות מסך המולטימדיה המרכזי וקומץ מתגים על ההגה. היינו שמחים לקבל קצת יותר מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול. מוט ההילוכים שעל עמוד ההגה ממוקם היטב ותפעולו אינטואיטיבי.

ממשק האנוש אינו הכי מהיר בפלח, אך מתוכנן בקפידה, עם מערך תפריטים גדול וברור ואפשרות לקיצורי דרך. גם לוח המחוונים המלבני מציג את כל המידע הדרוש ללא "מוזרויות סיניות". חבל רק שתפקוד מערכת הפיקוד הקולי הוא מתחת לבינוני. נדרש לה עדכון תוכנה בהקדם.

רמת הגימור והחומרים לא תבייש רכבי פרימיום יקרים יותר, והתא עוטף את הנוסעים בחומרים נעימים למגע, מנעד צבעים וטקסטורות "סקנדינבי" ובידוד רעשים יעיל במהירויות גבוהות. אפילו תאורת הפנים זכתה לטיפול ייחודי, ובלילה היא מחליפה צבעים ומרצדת כמו מועדון לילה בדאון-טאון גוטבורג, עיר שחיי הלילה הסוערים שלה מפורסמים בכל שבדיה.

האבזור התקני שופע גם בגרסת הבסיס, והוא כולל בין השאר חלון גג חשמלי נפתח, מושבים חשמליים עם חימום ואוורור וכמובן מערך רציני של עזרי בטיחות על פי המסורת השבדית. הגרסה הבכירה שבה נסענו מצוידת גם במערכת קול רצינית עם 23 רמקולים ועיסוי במושבים, אם כי היינו שמחים לקבל מערכת אקלים קצת יותר חזקה.

מנוע וטווח נסיעה

מערכת ההנעה מציעה מפרט שכנראה רק יצרנים סינים יכולים להציע כיום בפלח המחיר הזה. 1.5 ליטר טורבו-בנזין, מנוע חשמלי חזק וכאמור גם סוללה של 40 קילוואט-שעה עם טעינה מהירה מרשת החשמל או טעינה עצמית על ידי מנוע הבנזין.

נכון להיום זו הסוללה הגדולה ביותר שמוצעת ברכב פלאג-אין במערב, והיא מספקת טווח חשמלי אקטיבי מרשים. נסיעת המבחן נערכה במזג אוויר אידיאלי, שמחמיא לסוללות, והרכב השיג קרוב ל-170 קילומטר על חשמל בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה. קרוב לוודאי שבשיא הקיץ הטווח יהיה נמוך יותר משמעותית. עדיין, ברוב תנאי הנסיעה הטיפוסיים זו תחושה וחיסכון של רכב חשמלי "מלא".

הספק משולב של 350 כ"ס נשמע די מתון ביחס להספקים של חלק מהמפלצות הרב-מנועיות שמוצעות כיום בפלח הזה, אבל במצב הספורט, צבירת המהירות נמרצת ועקיפות בעלייה מתבצעות ללא מאמץ. כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הוא מושתק היטב ולא מרגיש מאומץ, אם כי לא ניסינו אותו במצב שבו הסוללה יורדת מתחת לטעינת המינימום שלה.

על הכביש

על הכביש הרכב עדיין לא מרגיש מלוטש כמו הדגמים השבדיים, אבל הוא בהחלט מתחיל ליישר קו. במצב התכנות הרגיל, ההיגוי קליל ומנותק, ושינוי תכנות מוסיף לו משקל והיזון חוזר משופרים, אם כי די מלאכותיים. תנודות הגוף מרוסנות היטב בעת העברות משקל מהירות, ונטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית.

בהתחשב בכך שזהו רכב של 2.1 טונות לפני נוסעים ומטען, שיושב על חישוקים גדולים ואינו מצויד במתלי אוויר, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט. הנסיעה במהירויות בין-עירוניות חלקה, וגם רוב השיבושים העירוניים מנוטרלים היטב. עם זאת, בנסיעה איטית על אספלט גלי הנוסעים מאחור עדיין ירגישו לא מעט טלטולים.

מחיר

המחיר של לינק 08, מפואר ומאובזר, ניצב על כ-230 אלף שקל, וגם גרסת הקצה העוד-יותר-מפוארת לא חוצה את הרף של 250 אלף שקל. כבר כתבנו את זה פעם ונכתוב את זה שוב: ליצרנים המערביים אין כיום מענה ליחס כזה של תמורה לכסף, וספק אם יהיה להם בעתיד הנראה לעין. על הדרך ה-08 הזה מושך לקוחות, וגם את השטיח מתחת לרגלי כמה וכמה דגמים חשמליים "מלאים" מתוצרת סין, כולל של קבוצת GEELY. חבל שהיינו צריכים לחכות לסינים כדי ללמוד איך מורידים יוקר מחיה בתחום הרכב.

חלק מהמתחרות

צ'רי טיגו 9

245 אלף שקל עולה הקרוס-אובר החדש, המיועד לשבעה נוסעים, ומידותיו קטנות מעט מה-08. מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה של 34 קילוואט-שעה עם טווח חשמלי עד 148 ק"מ

צ'רי טיגו 9 / צילום: יח''צ

אומודה 9

230 עד 245 אלף שקל עולה הדגם החדש מבית צ'רי. הוא מעט קצר יותר מה-08, אבל התא מרווח ומפואר לחמישה נוסעים. מנוע בנזין, שניים חשמליים וסוללה של 34 קילוואט מייצרים 449 כ"ס וטווח חשמלי עד 145 ק"מ

אומודה 9 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

הרב עמיאל הירש / צילום: Shahar Azran

אחד הרבנים המשפיעים בניו יורק: "שנאת היהודים בארה"ב התפוצצה, השינוי דרמטי ומובהק"

הרב עמיאל הירש הוא מהדמויות המשפיעות ביהדות ארה"ב, וגם אחת השנויות במחלוקת ● הוא הרב הבכיר בקהילה רפורמית ניו יורקית, ומעז לערער על הקונצנזוס של המחנה שממנו צמח ● הוא לא מהסס לפגוש גורמים אנטי-ציוניים, מצעירים שפונים אליו ועד ראש העיר ממדאני, למרות הסערה שזה יצר: "האתגר גובר מבחינת מספרים ומבחינת העוינות"

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: ישראל הדרי

דירות בלי חניה, קומת קרקע ציבורית ותחרות מטורפת: האחים חג'ג' מסבירים איך בכל זאת מוכרים בתקופה מאתגרת

צחי ועידו חג'ג', בעלי קבוצת חג'ג', מספרים איך ניצלו את ההתעוררות שיצר הקמפיין של המתחרה בשדה דב ("בלי הדמיות יצאנו לשיווק") ● בראיון משותף עם האדריכל הישראלי ערן חן הם מדברים על המחירים ועל אתגרי התכנון בקו ראשון לים

יא–פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב / צילום: באדיבות הנציגות הכלכלית והתרבותית של טייוואן בתל אביב

הבכירה שמצהירה: "כשסין תפלוש לטייוואן - הנזק לתמ"ג העולמי יהיה 10 טריליון דולר"

יא-פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב, מזהירה כי האי הוא רק מטרה ראשונה בדרכה של סין "לשבש את הסדר העולמי", ומזהירה כי הפלישה עלולה לקרות עד 2027 ● בראיון מיוחד היא מספרת גם על יחסי הסחר הפורחים עם ישראל והלקחים מהמלחמה במזרח התיכון ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

תחזיות 2026 / עיצוב: אלישע נדב

גלובס מנתח את האירועים הגדולים של השנה הקרובה בעולם

מרוץ החימוש הגרעיני מאיים להתחדש, אירופה זקוקה לחיילים והמשבר התקציבי מעמיק ● ישראל, ארה"ב והונגריה הולכות לקלפיות, ההנפקות הגדולות אי פעם בדרך לוול סטריט והמונדיאל שייערך בשלוש מדינות הוא היקר בכל הזמנים ● הצצה מרתקת לתחזיות ענקיות הפיננסים בכלכלה העולמית, ומה חושבים הבנקים הישראליים ● פרויקט מיוחד

בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר / צילום: תמר לוין

עם נוף לחרמון: בכמה נמכר בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר?

במושב שדה אליעזר בעמק החולה, נמכר בית פרטי בן 5 חדרים תמורת 3.83 מיליון שקל ● הבית בשטח בנוי של 180 מ"ר, על קרקע בשטח של דונם וממוקם בהרחבה החדשה של המושב ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

נשים מציגות את דגל סומלילנד לאחר הבחירות לשלטון ב־2024 / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

המהלך הישראלי שמטלטל את קרן אפריקה: מהי סומלילנד ומה המשמעויות של ההכרה בה

ישראל הפכה לחברה הראשונה באו"ם שמכירה רשמית בסומלילנד כמדינה עצמאית ● מה החשיבות הביטחונית של הצעד למערכה נגד החות'ים, מי המדינה שמשקיעה מאות מיליוני דולרים בטריטוריה האפריקאית - ואיך מגיב העולם למהלך? גלובס עושה סדר

ענקיות הפיננסים העולמיות / עיצוב: אלישע נדב

בחברת הדירוג הגדולה מעריכים: מי הכלכלה שתצמח הכי הרבה ב-2026?

המשך צמיחה בשוק המניות האמריקאי, ופוטנציאל רווחים למרות תנודתיות, כך צופים בחברת ניהול הנכסים פידליטי ● בסיטי אופטימיים לגבי יציבות הכלכלה העולמית, אך זהירים לגבי התמחור של השוק האמריקאי וב-S&P צופים צמיחה בהובלת השווקים המתעוררים והאטה בצמיחה בארה"ב ובסין ● התחזיות של ענקיות הפיננסים ל־2026, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

ג'פרי הינטון, מארק צוקרברג, סם אלטמן / צילום: ap

מכנס גיקים לפסטיבל ענק: על מה דיברו במפגש המוחות המבריקים של ה-AI

NeurIPS התחיל כמפגש של מדעני הטכנולוגיה החשובים ביותר, שאיש מחוץ לתחום לא מכיר ● השנה הכינוס הפך למוקד עלייה לרגל של עולם הטק החדש, שבו שכירי AI משתכרים יותר מכוכבי NBA והשיח הבולט הוא האם יש בועה ועד כמה סם אלטמן אמין

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה