גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  שוק ההון והשקעות

בדרך לבורסה: ההנפקה החמישית של איש העסקים הוותיק

תנחום אורן ינסה לנצל את העניין הגובר של המשקיעים המקומיים, כדי להנפיק את רפק אנרג'י לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל - גבוה משל החברה האם שבשליטתו ● אורן מחזיק גם בחברת אינטרגאמא הפועלת בתחום הנדל"ן, ובאו.אר.טי המשקיעה בין היתר בגלידות פלדמן

תחנת הכוח באלון תבור בה מחזיקה רפק אנרג'י / אילוסטרציה: AP PRO
תחנת הכוח באלון תבור בה מחזיקה רפק אנרג'י / אילוסטרציה: AP PRO

​הירידות האחרונות בשוק ההון המקומי לא מרתיעות חלק מהחברות, שממשיכות לקדם הנפקה של מניותיהן בבורסה של תל אביב. אחת מהן היא חברת האנרגיה רפק אנרג'י, שבשליטת רפק תקשורת הציבורית (100%), שהגישה בתחילת השבוע תשקיף לקראת הנפקה ראשונית של מניותיה (IPO) לפי שווי מוערך של 1.3־1.5 מיליארד שקל.

במסגרת המהלך, אותו מובילות חברות החיתום של רוסאריו ו־ווליו בייס, צפויה החברה לגייס סכום של 350־450 מיליון שקל. כלל תמורת ההנפקה צפוי לזרום לקופת החברה, ולשמש אותה להעמדת הון לצורך פרויקטים שהיא מקדמת. עם זאת, סכום של כ־50 מיליון שקל מהתמורה צפוי לשמש לפירעון הלוואות שהעמידה החברה האם, רפק תקשורת, שחלקן יתפרסו על פני 10 שנים.

גיוסים של 13 מיליארד שקל בפחות מחצי שנה: למה הלקוחות נוהרים למיטב?
קרנות גידור עממיות: מה עשה מוצר ההשקעה שהושק לפני 3 שנים והפך ללהיט

במידה שהמהלך יושלם הרי שהוא צפוי להוות הצפת ערך משמעותית עבור החברה האם הציבורית, רפק תקשורת, שנמצאת בשליטת איש העסקים הוותיק תנחום אורן (50.3%). זו נסחרת כיום לפי שווי כ־1.3 מיליארד שקל, נמוך מהשווי שלפיו תנסה להנפיק את חברת הבת.

לצד זרוע ייצור החשמל, מחזיקה רפק את מניות השליטה בחברת אלמור חשמל הציבורית (52%), העוסקת בהקמת פרויקטים והחזקת מתקני חשמל ואנרגיה, ששוויים מעל חצי מיליארד שקל. לצד זאת, לחברה פעילויות גם בתחום הסחר (ציוד ומוצרי חשמל ותקשורת) וכן בייצוג וייעוץ בתחומי התקשורת והביטחון.

בעקבות הנפקת רפק אנרגיה צפוי תנחום אורן (82) להפוך לבעל השליטה בלא פחות מחמש חברות ציבוריות. לצד החזקותיו ברפק (ודרכה באלמור וברפק אנרגיה), הוא מחזיק גם בשליטה בחברת הנדל"ן הציבורית אינטרגאמא (83%), הנסחרת בת"א לפי שווי של כ־137 מיליון שקל. בימים אלו, פועלת אינטרגאמא להביא את החברה הבת שלה (51%) דנקנר קנלוב, הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, לבורסה בת"א באמצעות גיוס אג"ח בהיקף של כ־45 מיליון שקל.

לצידן מחזיק אורן בשליטה בחברה ציבורית נוספת ־ או.אר.טי. טכנולוגיות, בעבר חברה בת של רפק שהחזיקה באמצעותה את פעילות הדלקנים שנמכרה. כיום עוסקת או.אר.טי בייצור ושיווק מערכות תשלום אלקטרוניות לתחבורה ציבורית, ומחזיקה מניות מיעוט בחברת גלידות פלדמן, והיא נסחרת בשווי זעום של 36 מיליון שקל.

רכש את החברה שניהל

את השליטה באינטרגאמא, שהייתה באותה עת חברת החזקות ושלטה ברפק, רכש אורן בשנת 1998 מידי החברה לישראל, לאחר שני עשורים בהן ניהל אותה. בשנת 2017 בעקבות חוק הריכוזיות, שהגביל את חברות ההחזקה למבנה של שתי שכבות, חילקה אינטרגאמא את מניותיה של החברה הבת רפק תקשורת כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה.

תחת אורן ביצעה אינטרגאמא מספר מימושים מוצלחים בהחזקותיה. בשנת 2017 נמכרה ההחזקה בחברת אורפק (68%), שייצרה מערכות לתדלוק אוטומטי (דלקנים) לחברה זרה הנמנית עם קבוצת ג'ילברקו (Gilbarco), המספקת פתרונות טכנולוגיים לקמעונאים בתחום הדלק, תמורת 160 מיליון דולר וברווח של מאות מיליוני שקלים. שנה קודם לכן מכרה הקבוצה את חלקה בחברת התקשורת אר.אר מדיה (RRMedia) לחברת הלוויינים SES תמורת כ־80 מיליון דולר.

את רפק אנרג'י הקימה רפק, המנוהלת בידי נחמיה קינד ורון אורן (בנו של בעל השליטה), בשנת 2021 כזרוע ייצור החשמל של החברה הציבורית. כיום, פועלת רפק אנרג'י בתחום באמצעות החזקה בשורה של פרויקטי אנרגיה מתחדשת והפעלת תחנות כוח קונבנציונליות.

במסגרת תחום האנרגיה המתחדשת מחזיקה החברה בפרויקטים פוטו־וולטאים בהספק של 103 מגוואט, לצד פרויקטים שנמצאים בשלבים של הקמה בהספק חזוי של 421 מגוואט. לצד זאת, מחזיקה רפק בפרויקטים הכוללים קיבולת אגירה של 83.5 מגוואט שעה. זאת, לאחר שבשנה שעברה רכשה החברה את פעילות חברת סינרג'י תמורת סכום של עד 230 מיליון שקל.

בתחום הייצור המסורתי מחזיקה החברה בשתי תחנות כוח מבוססות גז טבעי: אלון תבור וריינדיר. באלון תבור (MRC), שנרכשה בשנת 2019 כחלק מהפרטת תחנות הכוח שביצעה חברת חשמל, מחזיקה רפק ב־17% לצד החברות שמיר אנרגיה, ג'נריישן קפיטל (פאוורג'ן) וצ'יינה הרבור. לצד זאת, מחזיקה רפק גם בתחנת הכוח ריינדיר (25%), המוקמת בימים אלו בדרום השרון, לצד ג'נריישן קפיטל.

בימים אלו נמצאת ריינדיר בעיצומה של תחרות עזה מול תחנת הכוח דוראד על מקום ברשת החשמל. לפני כשבועיים דיווחה ג'נריישן, כי היא צפויה לחתום סופית על הסכם לרכישת טורבינת כוח, צעד משמעותי בדרך להקמת התחנה. אם ריינדיר אכן תתפוס את המקום האחרון ברשת החשמל, הרי שהדבר עשוי לתרום לשוויה.

ברקע, בעת האחרונה נהנות חברות האנרגיה המקומיות מגאות במחירי מניותיהן הודות לביקוש הגואה לחשמל, בין היתר לצורך הקמת מרכזי נתונים. כך, בשנה האחרונה טיפס מדד ת"א תשתיות אנרגיה במעל 110%, בזמן שמדד הדגל המקומי, ת"א 35, הסתפק בעלייה של 46% "בלבד".

העליות תרמו לקפיצה בשוויה של רפק אנרג'י. כך, לקראת סוף השנה שעברה דיווחה רפק תקשורת כי היא בוחנת הנפקה אפשרית של מניותיה למסחר בבורסה המקומית. באותה העת, העריכו בשוק כי החברה תבקש לגייס סכום של כ־200 מיליון שקל, לפי שווי של כ־700 מיליון שקל. אלא שלנוכח הגאות בשוק המקומי ובתחום האנרגיה בפרט, גדל התאבון של החברה, המנוהלת כיום בידי איתי חגי, והיא תנסה להנפיק את החברה לפי שווי כפול.

תיקון בדוחות רפק תקשורת

בתוך כך, בסוף השבוע שעבר דיווחה רפק כי בעקבות שיח שניהלה עם רשות ני"ע כחלק מהעבודה על דוחותיה לרבעון הראשון, היא נדרשה לבצע תיקונים והתאמות בחלק מתוצאותיה, שהביאו לכך שהרווח הנקי שלה ירד בכ־20.5 מיליון שקל. ברקע, בעקבות הדיונים מול הרשות הגיעה החברה למסקנה שכחלק מהשלמת רכישת סינרג'י, היא נדרשה לבצע התאמות הנוגעות לנכס מסים נדחים כנגד התאמת יתרת המוניטין, ובמקביל ביטלה הכנסות מסים נדחים שהוכרו.

את שנת 2025 סיימה רפק עם הכנסות של כ־795 מיליון שקל, גידול של כ־5% ביחס לנתון שנרשם בשנת 2024. בשורה התחתונה, ולאחר התיקון דיווחה רפק על הפסד שנתי של כ־8.1 מיליון שקל. נכון לסוף שנת 2025 לחברה צבר הזמנות בהיקף של כ־1.6 מיליארד שקל, שבמרביתן היא צפויה להכיר בשנה הקרובה.

עוד כתבות

ורוניס וסימילרווב / צילום: ויקיפדיה הנדב הנכון

כשהאנשים האלה קונים מניות, כדאי לשים לב

בכל יום מתפרסמות עסקאות של בעלי עניין בחברות, ורובן לא שוות יותר מהערת שוליים ● אבל מה קורה כשמניה מתרסקת, ולקונה יש היסטוריה מוכחת של תזמון טוב - או כאשר כמה מהאנשים שיושבים הכי קרוב לעסק רוכשים באותה עת? ● הסיפור שלא כתוב בדוח האנליסטים

סגן נשיא ארה''ב ג'יי די ואנס (משמאל) עם ראשי ממשלת פקיסטן וקטאר, בשיחות בשוויץ / צילום: Reuters, Fabrice Cofferini

הנייטרליות משתלמת: התפקיד הכפול של שווייץ בשיחות בין ארה"ב לאיראן

מלון מבודד בשווייץ נבחר לארח את סבב השיחות האחרון בין איראן לארה"ב, שעשוי "לעצב מחדש את המזרח התיכון" ● בעוד שהמדינה הנייטרלית צמצמה את המסחר מול איראן, היא עשויה להיות בין הראשונות שירוויחו מהסרת הסנקציות ממנה

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתון הכלכלי שחזר לרמות של ה-7 לאוקטובר והכוכבית

לאחר ההסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן, פרמיית הסיכון של ישראל צנחה לרמות שלא נראו מאז פרוץ המלחמה ● אלא שביחס למדינות בעלות דירוג דומה, ישראל נותרה גבוהה ● וגם: מה המשמעות עבור החלטת הריבית הקרובה?

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר / צילום: ap, Dan Kitwood

ראש ממשלת בריטניה הודיע על פרישה. אלה המועמדים להחליף אותו

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר הודיע היום על פרישתו הקרובה מהתפקיד ● המועמד המוביל לתפקיד הוא ראש העיר מנצ'סטר אנדי ברנהאם, שנחשב כיום לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר במדינה ובעל עמדות כלכליות שמאליות יותר מסטארמר ● מועמדים נוספים: שר הבריאות לשעבר ווס סטריטינג, שר האנרגיה אד מיליבנד ושרת האוצר רייצ'ל ריבס

ד''ר זינגר במעבדה בטכניון / צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

אייס קפה עם אינסולין וחיסונים בבליעה: החוקר שמהנדס את העתיד בהשראת הגוף האנושי

מפגש מקרי במספרה שלח את ד"ר אסף זינגר להנדס ננו־חלקיקים בהשראת גוף האדם וחלב אם ● עם מיקרוסקופ במיליון אירו ומעבדה בטכניון שבה לדבריו "עושים קסמים, לא משוואות", הוא מפתח מנגנונים חדשניים להובלת תרופות דרך המעי או בהסנפה ישירות למוח - ומקווה להביא לפריצת דרך בטיפול בדלקות, בסרטן ובנזקים מוחיים קשים

מרדכי אלגרבלי / צילום: תמר מצפי

בגיל 82: המנכ"ל שנפרד מניהול חברת התרופות שייסד

מרדכי אלגרבלי פורש מתפקיד מנכ"ל רקח "מסיבות אישיות", לאחר שהוביל אותה במשך שלושה עשורים ● מניית החברה שבה שותפה גם קרן פימי צנחה ב-70% מאז השיא ב-2018

הפגיעה במפעל אירוסול בפ''ת. בעיגול: רועי ברגיל, מנכ''ל חברת האם, ולוריקס / צילום: AP- Zwigenberg Ohad, התעשייה האווירית

שלושה חודשים אחרי פגיעת הטיל האיראני: כמה פיצוי קיבלה החברה?

חברת הרחפנים אירוסול, שמפעלה ניזוק במהלך מבצע "שאגת הארי", דיווחה כי קיבלה פיצוי כספי בהיקף של 7 מיליון שקל ● בינתיים השלימה החברה מעבר למפעלים חדשים ופעילות הייצור חודשה

ניידת משטרה במונטריאול קנדה / צילום: Reuters, Christinne Muschi

הירי במונטריאול: שוטר ויהודי שהיה במקום נהרגו בתקרית

הירי התרחש באזור של בית חב"ד, שוטרים רבים הגיעו לזירה וסגרו אותה • מזק"א נמסר: "בשלב זה ישנו חשש לשני חשודים שטרם נתפסו" • הרשויות בודקות האם היהודי שנהרג, מיכאל משה מזרחי ז"ל, נהרג במהלך חילופי האש בין המשטרה למפגע

שימעי הורטיג, נשיא ומנכ״ל אמדוקס הנכנס / צילום: אמדוקס

מניית אמדוקס צנחה כ-50% מהשיא. ברקע: החשש מ-AI וצמיחה נמוכה

הסנטימנט החלש במניית חברת הטכנולוגיה הוותיקה מישראל מוסבר בשילוב של מספר גורמים, בהם השפעות ה-AI על המודל העסקי שלה ● וגם: בנק ההשקעות שמציב לה מחיר יעד שאפתני

כמה דמי הבראה תקבלו?

600 שקל יותר: כמה דמי הבראה תקבלו הקיץ ומי העובדים שייהנו במיוחד?

ההסתדרות הודיעה על עדכון תעריף דמי ההבראה, שעולים בשיעור של עד 8.5% ● זאת, לאחר שנתיים בהם כל עובד "תרם" יום אחד כחלק מהגזירות הממשלתיות

למה מנהלים ישראלים מתקשים לתקשר באנגלית / צילום: Shutterstock

זו לא האנגלית - זה כשל התקשורת השקט של מנהלים ישראלים

גם מנהלים מבריקים וכריזמטיים עלולים להתקשות בתקשורת בשפה זרה ● הכשל האמיתי שנפוץ בקרב מנהלים ישראלים בזירה הלאומית - והמיומנויות הנדרשות כדי התגבר עליו ● טור דעה

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

מעל 450 שקל ליום: דמי ההבראה שלכם מטפסים

יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי חתמו על הסכם להעלאת דמי ההבראה במגזר הפרטי והציבורי ● מדובר בתוספת של מאות שקלים בשנה, כשלפי ההערכות בין 2-3 מיליון עובדים במשק עשויים ליהנות מההעלאה ● במגזר הפרטי יעודכן התעריף ל-451.5 שקל ליום, ובמגזר הציבורי ל-511.6 שקל ליום

ביג פאשן גלילות / צילום: דרור מרמור

בביג מגלים: כמה תעלה סגירת המרכז בשבת

לקראת הדיון בעתירה הדורשת שעיריית רמת השרון תפעל בנושא, קבוצת ביג מודה במסמך רשמי כי לסגירת המתחם בגלילות בשבת עשויות להיות "השלכות כלכליות בסכומי עתק" ● גורמים בסביבת החברה טוענים כי עיקר הפגיעה צפויה בשוכרים, וכי חלק ממתחרותיה של ביג עומדות מאחורי המהלך ● מגישי העתירה מכחישים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בתל אביב; טאואר עקפה את בנק לאומי בשווי שוק

מדד ת"א 90 ירד בכ-2% לטריטוריה של תיקון ● המסחר בת"א התנהל על רקע "ההתקדמות המעודדת" שנרשמה בשיחות בין איראן לארה"ב ● חוזה גדול למגה אור ● רקח אשר בשליטת פימי זינקה לאחר הפרסום שמרדכי אלגרבלי פורש מתפקיד המנכ"ל ● ברן חתמה על מזכר הבנות להקמת שני קמפוסים אוניברסיטאיים במערב אפריקה

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

הבורסה נכנסת לשבוע גורלי והאם הדולר יעשה קאמבק

השווקים יבחנו את עמידות מזכר ההבנות בין ארה"ב ואיראן ● בעוד שוול סטריט זכתה לרוח גבית מהעסקה, הבורסה בת"א פנתה לכיוון ההפוך וצנחה ● מניות השבבים בת"א סיימו שבוע בעליות ● חששות האינפלציה בארה"ב התרככו לנוכח הירידה במחירי הנפט, אך החלטת הריבית הניצית של הפד הקפיצה את הציפיות להעלאה בהמשך השנה ● וגם: הדולר מתחזק ברחבי העולם ● כל מה שכדאי לדעת לקראת שבוע המסחר

סניף של רשת רמי לוי שיווק השקמה / צילום: תמר מצפי

רמי לוי רוצה למכור לכם רכב בפחות מ-100 אלף שקל. האם זה משתלם?

אחרי אושר עד, רשת הסטוק של רמי לוי הכריזה על שיווק רכבים חדשים בפחות מ־100 אלף שקל ● בפועל מדובר בדגם חשמלי של המותג הסיני BAIC, שהושק לפני שנים ומתקשה ליישר קו עם אלטרנטיבות עדכניות ● מנכ"ל רמי לוי הסטוק: "אם זה עבר את הרגולציה בישראל, אז קטונתי"

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוסים של 13 מיליארד שקל בפחות מחצי שנה: למה הלקוחות נוהרים למיטב?

בית ההשקעות שבשליטת משפחות סטפק וברקת רשם 5 חודשים היסטוריים של גיוסי כספים בשוק הגמל מהמתחרים, בין היתר בשל שיקום היחסים עם סוכני הביטוח ● גם במור יכולים להיות מרוצים כשהם עקפו את אלטשולר שחם והפכו לגוף הגמל השני בגודלו בישראל

מנכ''ל אפל היוצא, טים קוק / צילום: ap, Richard Shotwell

רגע לפני הפרישה, טים קוק מזהיר מגל התייקרויות. וזה לא ייגמר באייפון

מנכ"ל אפל היוצא, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי עליית מחירים של מוצרי החברה הפכה לבלתי נמנעת ● הסיבות: מחסור בשבבים קריטיים ושיבושי אספקה ● מיקרוסופט כבר מדווחת על משבר חומרה ב-Xbox, וכעת העיניים נשואות להשקת האייפון הבא

המנהיג העליון של איראן מוג'תבא חמינאי ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP

איראן סותרת את ההצהרות הרשמיות בארה"ב: "סוגיית מתן האישור לכניסת פקחי הסוכנות לאיראן לא אושרה"

סגן נשיא ארה"ב נשא הצהרה עם סיום המו"מ בשווייץ וסתר את הצהרות איראן בעניין הגרעין: "מצפים לביקור של סבא"א כבר השבוע" ● המתווכות: יוקם "מנגנון למניעת חיכוך בלבנון" - ללא ישראל ● הסתיים סבב השיחות הראשון בשווייץ בין איראן וארה"ב • הרמטכ"ל הזהיר: "אם ניסוג מהקו הצהוב בלבנון - איום הפשיטה יחזור" ● עדכונים שוטפים

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב, ומוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: AP

ארה"ב הסירה את הסנקציות על נפט איראני ל-60 יום

עפ"י מסמך של המשרד לבקרה על נכסים זרים, ארה"ב מאפשרת כבר כעת הקלה משמעותית ומסירה את הסנקציות על הנפט האיראני עד 21 באוגוסט - זאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין ארה"ב לאיראן ובהמשך למו"מ שמתנהל בשווייץ