גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  שוק ההון והשקעות

"רכיב המניות בת"א גדל ל-65%, האם כדאי לי למכור"? זו התשובה של סטפק

מהשקעה במניות, בארץ ובעולם, דרך החזקת מט"ח ורכישת זהב - על רקע התנודתיות בשווקים, רבים בציבור תוהים מה כדאי לעשות כעת עם תיקי ההשקעות שלהם ● התמקדתי במספר שאלות בוערות, לדוגמה כמה מהתיק להחזיק בדולרים ומתי - אם בכלל - למכור מניות

כמה מהתיק להחזיק בדולרים? / אילוסטרציה: Shutterstock
כמה מהתיק להחזיק בדולרים? / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

בימים האחרונים מתנהלים שוקי המניות (וגם המט"ח) בעצבנות רבה, הנגזרת מרמות המחירים הגבוהות שאליהן הגיעו, מחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי ומהחשש לחזרה לעליות ריבית (בחו"ל). כפועל יוצא מכל אלה, איבד מדד ת"א 125 כ-8% מרמתו בתחילת חודש יוני (אך עדיין עלה ב-11% מתחילת השנה). מדד S&P 500 האמריקאי איבד מתחילת החודש 1.4% (אך עלה ב-9% מתחילת השנה), ואילו בשוק המט"ח נחלש השקל מול הדולר ב-7% מתחילת יוני (ועדיין הוסיף כ-6% לרמתו בתחילת 2026).

הבורסה שהייתה מהטובות בעולם נתנה את האות לכאוס בשווקים
ורוניס בוחנת הצעות למכירה; המניה מזנקת בלמעלה מ-13%

על רקע התנודתיות בשווקים, תוהים רבים מה כדאי לעשות כעת עם תיקי ההשקעות. בשורות הבאות אנסה לענות על מספר שאלות אפשריות.

● אני מחזיק בתיק ההשקעות שלי רכיב מנייתי בשיעור של 30% מסך שוויו. זאת, כחלק ממדיניות ארוכת טווח שהפרופורציה המקורית שלה הייתה 50% מכך בשוק המניות בת"א ו-50% בשוקי העולם בדגש על ארה"ב. בחצי השנה האחרונה כתוצאה מתשואת היתר של שוק המניות בת"א, ולא מפעילות יזומה שלי, רכיב המניות בישראל עלה ל-65% ואילו בחו"ל ירד ל-35%. האם כדאי לחזור לפרופורציה המקורית?

כן. במצב שנוצר, שיעור המניות בישראל הוא גבוה מזה שקבעת לך כמדיניות וגם סוטה מן הרצוי. העליות החדות בשוק בישראל מראשית השנה (וגם אחרי הירידות בימים האחרונים) מול הירידות בכמה משוקי המניות בעולם, שינו את מאזן הסיכוי-סיכון, והפעם דווקא לטובת שוקי חו"ל כמו ארה"ב ואירופה.

● את רכיב המניות שלי בישראל אני בונה באמצעות השקעה במניות ספציפיות, ואת רכיב המניות בחו"ל משקיע באמצעות קרנות נאמנות אקטיביות. האם אני פועל נכון?

תשובה: השקעה במניות בחו"ל עדיפה שלא דרך קרנות נאמנות אקטיביות, שמתקשות מאוד להשיג יותר מהמדד, דוגמת ה-S&P500 או הנאסד"ק. עדיף לרכז את ההשקעות באמצעות קרנות סל פסיביות על המדדים.

באשר לישראל, השקעה באמצעות מניות ספציפיות דורשת ידע ויכולת מעקב, ולא כל משקיע בנוי לכך. עדיף במקרה הזה להשקיע בקרנות אקטיביות שמתמחות במניות, שבניגוד לארה"ב כן יכולות להשיג יותר מתשואת המדד. אם, בכל זאת אתה רוצה להישאר עם השקעה במניות ספציפיות, דאג לכל הפחות לפיזור מספיק.

● היה לי תיק עם מניות בשיעור של 60%, אך נבהלתי מהמלחמה ומכרתי את כולן. מאז השוק עלה ב-5%. האם לחזור ולהשקיע במניות?

תשובה: לגישתי, כל משקיע שיכול להרשות לעצמו, צריך להיות מושקע במניות כל הזמן. השיעור שלהן בתיק יכול להשתנות, אבל לא באופן דרסטי. הפעולה שעשית (במכירה) היא לא נכונה, כי ניסית לתזמן את השוק וזה לא עלה בידך, כמו שקורה להרבה משקיעים שנלחצים ופועלים מתוך דחף שאינו נשלט. הדרך הנכונה הייתה לפעול במינון אחר - לא למכור את כל המניות אלא חלק לא גדול מהן. אתה צריך להחליט כמדיניות מהו שיעור המניות שאתה יכול לחיות איתו, ולהתמיד בכך עם מרחב תמרון של כמה אחוזים למעלה או למטה משיעור זה.

● יש בחלק המנייתי של תיק ההשקעות שלי רק 3 מניות בסכומים כמעט זהים; באחת הרווח שלי הוא 30%, בשנייה של 15% ובשלישית - הפסד של 30%. אני זקוק לשליש מהכסף לצורך התחייבות שלקחתי על עצמי, מה למכור - את אחת המניות שהרווחתי עליהן או דווקא את המניה שאכזבה וירדה?

תשובה: התשובה כאן היא פשוטה. זה לא מעניין ולא רלוונטי אם המניה עלתה או ירדה ובאיזה שיעור. נכון שמבחינה פסיכולוגית קל יותר להחליט למכור את המניה שעליה הרווחת הכי הרבה כי זה נותן תחושה של הצלחה, הנאה וסיפוק, אבל מה שרלוונטי באמת זה לבדוק מהו הערך האמיתי של כל אחת משלוש החברות כיום, ולמכור את אותה מניה שנסחרת גבוה יותר מערכה.

זו יכולה להיות גם המניה שמחירה ירד. נכון שלהרבה משקיעים קשה מאוד למכור מניה בהפסד, והסבל מפעולה כזו גדול יותר מההנאה שמפיקים ממכירת מניה ברווח. יש תמיד את אלה שנמנעים באופן קטגורי מלמכור מניות בהפסד, ומנחמים את עצמם בחשיבה שזה "הפסד על הנייר" והם בעצם לא מפסידים עד שלא ימכרו את המניה. אבל כאמור, זה לא רלוונטי.

● קניתי בשעתו בית בארה"ב, השכרתי אותו ולאחרונה מכרתי וקיבלתי 200 אלף דולר - סכום המהווה 40% מחסכונותי. מה כדאי לי לעשות עם הסכום הזה, להשאיר אותו בפיקדון נושא ריבית, לרכוש קרן כספית נקובת דולרים, או להמיר את כל הסכום או חלקו לשקלים?

תשובה: זו שאלה אופיינית להרבה משקיעים שנקלעו לאחרונה לחשיפה גבוהה לדולר בתיק ההשקעות מאשר רצוי להם, ובינתיים הדולר יורד ויורד מול השקל החזק.
שיעור מטבע (דולר) סביר בעיניי בתיק הוא בין 15% ל-20%, ובמקרה שלך להשאיר סך של כ-85 אלף דולר, שיהווה כ-17% מחסכונותיך. בסכום זה לרכוש קרן כספית דולרית שאמורה להניב לך כ-3,500 דולר בשנה מהריבית (לפני מס). את יתרת הדולרים מומלץ להמיר באופן הדרגתי ובמנות קצובות, ובשקלים שתקבל לרכוש קרן כספית שקלית שתתן תשואה של כמעט 4% בשנה. בשתי הקרנות אתה שומר על נזילות יומיומית, שכן באפשרותך למכור אותן מתי שתרצה בכל יום מסחר.

● חשבתי לקנות את מניית "חלום בריבוע", אבל היססתי ובינתיים המניה "ברחה" ועלתה ב-100%. האם עדיין כדאי לי לקנות אותה במחירה הנוכחי?

תשובה: אין כמובן תשובה חד-משמעית לשאלה זו. ייתכן שהמניה הכפילה את ערכה מסיבות מוצדקות וייתכן שלא, צריך לבדוק אם ערכה הנוכחי מוצדק.

בכל מקרה, השאלה שלך מייצגת תופעה נפוצה המכונה פומו ( Fear of missing out - FOMO), חשש מהחמצה. משקיעים חשים לעיתים שפספסו הזדמנות שנקרתה בדרכם, בין שמניה מסוימת, השוק כולו, או השקעה בדירה, במגרש, או כל השקעה עסקית אחרת. אסור לנהל השקעות תחת תחושת פומו, שמובילה לעתים לביצוע החלטות שגויות.

● מדברים לאחרונה הרבה על הזהב כיעד להשקעה. מחירו עלה חזק מאוד (עד תחילת 2026) ומאז נפל ביותר מ-20%. האם כדאי להשקיע בו, ואם כן כיצד ובאיזה שיעור?

תשובה: מחירה של אונקיית זהב יודע להיות תנודתי מאוד כפי שאכן ארע לאחרונה, ולא תמיד ניתן להסביר את העלייה החדה או לחלופין הירידה החדה בפרק זמן קצר. עם זאת בראייתי, במונחים של טווח ארוך השקעה בזהב לא רק הוכיחה את עצמה כאחת הטובות ביותר, אלא שהיא תמשיך להוכיח את עצמה בטווח השקעה של כמה שנים מהיום.

יש לכך סיבות רבות שחלקן אפילו פוליטיות - מדינות שרוצות להקטין את התלות שלהן ושל הרזרבות שלהן באיגרות חוב של ממשלת ארה"ב ובדולר, והבנקים המרכזיים שלהן רוכשים זהב. לעתים הסיבות גיאופוליטיות, נוכח אי הוודאות שמייצר הנשיא טראמפ וסכסוכים בינלאומיים כמו זה של סין מול ארה"ב או טייוואן, ועוד. עם זאת, שיעור הזהב (בין שדרך קרנות נאמנות אקטיביות או פסיביות) לא אמור להיות גבוה: בין 5% ל-10% מתיק ההשקעות, כפונקציה של רכיב המניות בתיק.

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק. במיטב מנוהלות בין היתר קרנות נאמנות מהסוג המצוין במאמר

עוד כתבות

מה צפוי בשקל-דולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המוסדיים ביצעו התאמות, והדולר משנה כיוון

הדולר מתחזק לאחרונה, וביממות האחרונות כבר נגע בשער של 3 שקלים מלמטה, זאת אחרי שבחודש שעבר הגיע לרמות שפל שלא נראו כמותן שלושה עשורים ● בשוק תולים את העלייה בהסכם המסתמן בין ארה"ב לאיראן ובהתאמות של המוסדיים, ומנסים להעריך לאן מועדות פני המטבע האמריקאי

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

קרנות לסטארט-אפים ומרכזי פיתוח בינלאומיים בהיקף של 1.5 מיליארד שקל: הפתרון המסתמן להייטק

במשרד האוצר וברשות החדשנות מנסים להתמודד עם הבעיות שיצר שער הדולר לחברות ההייטק ובוחנים הקמה של שתי קרנות מענקים לסטארט-אפים ולמרכזי פיתוח בינלאומיים ● הקרן למרכזים תחלק מענק של אלפי שקלים על כל גיוס של עובד ישראלי

מועדוני נוסעים / צילום: צילומי מסך

המאבק בין מועדוני הנוסעים מתחמם, וכל אחד רוצה לשלוט בדרך שבה תבחרו חופשה

לקראת הקיץ עלו לאוויר שתי פלטפורמות חדשות, שמסמנות את הטריטוריה החדשה של חברות התעופה ומנפיקות כרטיסי האשראי ● מה מציעה כל אחת מהשחקניות והאם זה יספיק כדי שנזמין דרכן גם בית מלון

עופר מלכה / צילום: איל יצהר

הוועדה פסלה אותו מלכהן כמנכ"ל רש"ת. עכשיו מירי רגב מנסה לקדם אותו לדירקטור

לפני כשנתיים נפסל מינויו של עופר מלכה לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה ע"י הוועדה למינוי בכירים בחברות הממשלתיות, בנימוק של אי עמידה בתנאי הסף ● כעת, מנסה שרת התחבורה מירי רגב, לקדם אותו לתפקיד דירקטור ברשות שדות התעופה

משרדי מיקרון בסין / צילום: ap, Steve Helber

בוננזת השבבים: מאחורי אחד מדוחות הטכנולוגיה המרשימים של השנה

יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון ניפצה את התחזיות כמעט בכל פרמטר, סיפקה תחזית חזקה במיוחד לרבעון הבא וחתמה על חוזים ארוכי-טווח בהיקף של 22 מיליארד דולר ● הדוחות מחזקים את ההערכה שטירוף ההשקעות בתשתיות הבינה המלאכותית עדיין רחוק מסיום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

יותר מתקציב משרד התחבורה: היקף הריבית שהמדינה שילמה על החוב זינק ב-2025

הגירעון עמד בשנת 2025 על 98.6 מיליארד שקל שהיוו 4.7 אחוזי תוצר, והוא קטן משנת 2024, אז עמד על 6.8% תוצר ● הסיבות: עלייה בהכנסות ממסים וקיטון בהוצאות הביטחון ● הנתון המדאיג: הנתח של ההוצאה האזרחית היה בשפל ועמד על 65.5% מהתקציב ● וגם: בכמה הסתכמו הוצאות המלחמה מאז ה-7 באוקטובר?

שדרות / צילום: Shutterstock

כ־10 שקלים למ"ר: מגרש למסחר ותעסוקה בשדרות שווק במחיר חריג

מגרש בשדרות נמכר ב־55 אלף שקל בלבד במסגרת מכרז ללא מגבלת מחיר מינימום ● בית החולים הדסה עין כרם מקדם בוועדה המחוזית הרחבה שתכלול מנחת מסוקים חדש ותוספת של 770 מיטות ● כפר סבא מובילה בביקושים ל"דירה בהנחה" ● ומון אקטיב תשכור 11 קומות במגדל ביונד בגבעתיים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

אסף גריס ושירי הייסר, מנכ''לים משותפים ראובני פרידן / צילום: סלע קפיטל

חצי שנה אחרי הפרידה מיד 2: משרד הפרסום ראובני פרידן יטפל במתחרה madlan

ראובני פרידן, שליווה את יד2 במשך כשמונה שנים, יעבור לטפל במתחרה madlan במסגרת תקציב פרסום המוערך בכ־10 מיליון שקל ● במקביל, רשת בראון שבשליטת ישראל קנדה מרחיבה את פעילותה באירופה ונכנסת לראשונה לשוק המלונאות בגרמניה ● אירועים ומינויים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

המבקר: המדינה מאבדת מאות מיליוני שקלים מס משותפויות בשנה

ביקורת שערך מבקר המדינה על היבטים במיסוי שותפויות מעלה כי שותפים בשותפויות שעושות עסקאות במיליארדים לא הצהירו על היותם שותפים כלל או שהצהירו על הכנסות בחסר לצורכי מס ● עוד נמצא כי היעדר אכיפה נגד השותפים שלא מדווחים מוביל לאובדן מאות מיליוני שקלים מס בשנה ● משנת 2019 בוצעה חקירה אחת בלבד בעניינו של שותף אחד שלא דיווח על הכנסות השותפות

נוחי דנקנר מגיע לדיון בבית המשפט, היום / צילום: עמירם גיל

"מרים ידיים, נתתי את כל מה שיש לי": נוחי דנקנר הוכרז כפושט רגל וינהל מגעים להסדר חוב

ההחלטה התקבלה לבקשת הבנקים, לאחר שדנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, לא עמד בהסדר החוב האחרון והסיר את התנגדותו להכרזתו כפושט רגל ● ביהמ"ש הוציא צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, וכעת הבנקים ודנקנר צפויים לחדש את המגעים להסדר חוב ● עד כה החזיר דנקנר כ-110 מיליון שקל ● אמר היום: "עשיתי כמיטב יכולתי לפרוע את חובותיי"

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

דוחות מיקרון מזניקים את החוזים בוול סטריט; עליות חדות באסיה בהובלת הקוספי

חוזי הנאסד"ק מטפסים ב-2%, ברקע דוחות מיקרון וקוואלקום ● הקוספי הדרום-קוריאני מזנק בכמעט 6% ● הביטקוין חוזר לטפס ● הפד עומד למבחן "הנחיתה הרכה"

יוסי אסרף, ראש מועצת גבעת זאב / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

החשוד בשחיתות שנחקר השבוע: יוסי אסרף, ראש מועצת גבעת זאב

החקירה נפתחה כחקירה סמויה באמצעות מידע שהתקבל ביאח"ה, ועברה לחקירה גלויה, במסגרתה עוכב אסרף לחקירה, וכן בוצעו חיפושים בבתים ובמועצת גבעת זאב, ואף זומנו לחקירה בכירים נוספים במועצה

קרן קוזלוב / צילום: רוני כנעני

כתבת השטח שמנהלת תיק "מאוד סולידי" ומצפה להגיע למיליון הראשון בגיל 35

קרן קוזלוב עובדת כבר מגיל 17, אבל רק בגיל 25 בעקבות תאונה הגיעה להכרה שהפקדה לפנסיה וגמל זה לא מספיק, והיא "חייבת להתחיל להשקיע, ועכשיו" ● מרשה לעצמה ליטול סיכונים "של צעירים" אבל לא למשוך כספים מהתיק ● המשקיעים החדשים, מדור חדש 

ירון גזית / צילום: תמר מצפי

אחרי 25 שנה: גלוברנדס נפרדת מווינסטון וקאמל; זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט

יבואנית מוצרי הטבק והחטיפים גלוברנדס לא הגיעה להסכמות עם חברת JTI וצפויה לאבד את זיכיון היבוא וההפצה, המהווה כ-45% מהכנסותיה ● זכויות ההפצה יעברו לדיפלומט, שמעריכה כי ההיקף ההכנסות השנתי יעמוד על 2.2 מיליארד שקל ● בעקבות הדיווח מניית גלוברנדס צונחת

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בתל אביב ננעלה בעליות; מניות השבבים נפלו

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● מניית יבואנית מוצרי הטבק גלוברנדס צנחה, לאחר שבוטל הסכם ההפצה שלה עם חברת JTI ● איי.סי.אל הודיעה על עסקת יצוא אשלג להודו בסך 144 מיליון דולר ● קבוצת דלק הרחיבה את תוכנית הרכישה העצמית ל-200 מיליון שקל ● דריכות לקראת הדוח הכספי של מיקרון שיפורסם הלילה

מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה – חגיגה במפעל לציון יום הרפובליקה / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של נטפים טורקיה, netafimturkiye

חמת עזבה את טורקיה. מי החברות הישראליות שממשיכות לפעול במדינה?

סגירת מפעל הייצור של חמת באיזמיר באחרונה מצטרפת לנסיגה מתמשכת של חברות ישראליות מטורקיה מאז אמברגו הסחר שהטילה אנקרה ב־2024 ● עם זאת, חברות בהן נטפים וטבע עדיין שומרות על דריסת רגל שקטה במדינה, בעיקר עבור פעילות מקומית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מיליארדי שקלים עברו למשרדי הממשלה דקות לפני סוף השנה

77 העברות תקציביות בהיקף של 30 מיליארד שקל אושרו בדצמבר 2024 בוועדת הכספים, רובן המוחלט רק בימים האחרונים של שנת התקציב ● דוח מבקר המדינה מזהיר מפני אישור בדיעבד של הוצאות שכבר בוצעו כפרקטיקה נהוגה, פגיעה בפיקוח הכנסת וגלגול אחריות בין אגף התקציבים במשרד האוצר לחשב הכללי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות שר האוצר

שר האוצר יציג תוכנית סיוע לענף ההייטק; בוחן תשלום מסים בדולרים

שר האוצר הודיע כי יציג בשבוע הבא תוכנית סיוע לענף ההייטק על רקע התחזקות השקל, והגדיר את סביבת שער החליפין הנוכחית כ"ניו־נורמל" ● בנוסף, אמר כי נבחנת האפשרות לאפשר לחברות רב־לאומיות לשלם מסים בדולרים על סוגים מסוימים של הכנסות, אף שלדבריו "אין מדינה בעולם שמאפשרת את זה"

מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ

הסכם ההפצה בארה"ב שהקפיץ את מניית המכשור הרפואי הישראלית

פלסאנמור חתמה על הסכם מול חברת Ouma Health, חברת טלה-רפואה המתמחה בתחום ההריון והלידה ● חברת האולטרסאונד הביתי הונפקה בנאסד"ק בתחילת 2026 לאחר שקיבלה אישור FDA, מאז איבדה כ-40% ● המניה זינקה במעל 200% בתל אביב, אך במסחר בוול סטריט ננעלה בעלייה של כ-93%

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתון הכלכלי שחזר לרמות של ה-7 לאוקטובר - והכוכבית

לאחר ההסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן, פרמיית הסיכון של ישראל צנחה לרמות שלא נראו מאז פרוץ המלחמה ● אלא שביחס למדינות בעלות דירוג דומה, ישראל נותרה גבוהה ● וגם: מה המשמעות עבור החלטת הריבית הקרובה?