חברת הטכנולוגיה הביטחונית האמריקאית אנדוריל (Anduril), שנוסדה על ידי ילד הפלא של התעשייה פאלמר לאקי, עושה צעדים ראשונים בישראל. לגלובס נודע כי משלחת של בכירי חד־הקרן תבקר בארץ השבוע. הביקור הנוכחי מגיע בהמשך להגעתו של פאלמר מוקדם יותר השנה, והפעם מוביל אותו המנכ"ל והמייסד השותף בריאן שימפף. מטרת המשלחת היא לקדם עסקאות למכירת מוצרי החברה למערכת הביטחון הישראלית, עם דגש על מערכת השליטה והבקרה. בכיר ישראלי המכיר את פעילות החברה מציין כי "כל מה שמעניין אותם בארץ זה למכור פה - והרבה. בתמורה הם יגייסו פה אנשים, אבל הם צריכים הזמנות גדולות".
● בהשקעה של 10 מיליארד דולר: ענקית הענן שמרחיבה פעילות בישראל
● ממיאמי לתל אביב: הקרן המקושרת שמביאה את הגנרלים האמריקאים לישראל
בעוד שהביקור הקודם של פאלמר אורגן על ידי משרד רה"מ וכלל פגישות עם הדרג המדיני ועם סטארט־אפים, הפעם המארחת היא מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה) במשרד הביטחון, בראשות דני גולד. במהלך השהות בארץ, שימפף וצוותו יראיינו לפחות שלושה אלופים במילואים, בהם מפקד חיל האוויר לשעבר עמיקם נורקין וראש אגף התכנון לשעבר אמיר אבולעפיה. המטרה היא למנות נציג ישראלי קבוע שינהל את הקשר השוטף מול מערכת הביטחון.
המשלחת צפויה להיפגש גם עם מנהלים בכירים בתעשיות הביטחוניות, ובהן רפאל. אחת התחנות המרכזיות בלו"ז היא חברת אלביט, שם ייפגשו חברי המשלחת עם המנכ"ל בצלאל מכליס וההנהלה הבכירה. בנוסף, מתוכננת פגישה עם מנכ"ל משרד הביטחון אמיר ברעם.
ה"רועם" בדרך לפנטגון
אלביט ואנדוריל הודיעו בתחילת החודש על שיתוף פעולה, שבמסגרתו הן יציעו לצבא ארה"ב את מערכת הארטילריה "סיגמה 155", המוכרת בישראל בתור ה"רועם". מדובר בתותח לירי ארוך טווח המותקן על גבי משאית קרבית מתוצרת אושקוש האמריקאית. המערכת תשלב את יכולות הירי והדיוק של אלביט עם מערכת השליטה והבקרה של אנדוריל, לצד יכולות עיבוד ה־AI והאוטונומיה שלה. שילוב זה מאפשר לקצר את לוח הזמנים מאיתור המטרה ועד הירי, ומשפר את יכולת ההתחמקות מירי נגד.

את המערכת המשותפת יציעו שתי החברות בישורת האחרונה של מכרז אמריקאי, שמטרתו להחליף את התותח הוותיק M-109 במערכת חכמה וגמישה יותר. ה"רועם" מגיע להתמודדות עם יתרון בולט, שכן הוא מהווה את אחת המערכות המתקדמות היחידות שכבר צברו ניסיון מבצעי מוכח.
במהלך הביקור, אלביט ואנדוריל צפויות לדון בהרחבת שיתוף הפעולה. במקביל, אנדוריל תמשיך לקדם מהלכים מול חברות ביטחוניות אחרות ומול מערכת הביטחון עצמה. שימפף וצוותו לא מגיעים רק כדי לסגור קצוות מול אלביט בנוגע לעסקה האמריקאית, אלא מכוונים בעיקר להציע מוצרים משותפים לצה"ל בליווי מפא"ת.
כישלונות בשדה הקרב?
העבודה מול מערכת הביטחון משרתת את החברה בכמה מישורים. ראשית, אנדוריל מסמנת את ישראל כשוק מרכזי, לאחר שניסתה בעבר לשלב את מוצריה באוקראינה ובהמשך לחוזי הענק שחתמה בארה"ב. מעבר לכך, הנהלת החברה שואפת לצאת להנפקה. באנדוריל שואבים השראה מההצלחה של ספייס אקס ופלנטיר, ומקווים להגיע לבורסה כשהם נישאים על גבי הצלחות מוכחות.
המטרה השנייה היא הוכחת היתכנות מבצעית, שכן למרות תדמיתה החדשנית, החברה סופגת ביקורת על סדרת כישלונות בשדה הקרב. לפי הניו יורק טיימס, ניסיונותיה לשלב את רחפן ה"גוסט" באוקראינה כשלו והשימוש בו הופסק לאחר שאיבד אותות GPS ונעלם שוב ושוב. החימוש המשוטט שלה, "אלטיוס", אמנם נחל הצלחה אך נחשב ליקר בהשוואה לחלופות.
"אנחנו לא לוקחים בחשבון אף אחד ממקרי הכישלון הללו, האתגר שלנו הוא בלהביא את המוצרים האלה לייצור בקנה מידה גדול", הודה לאקי. נוכח דברים אלו, כניסה של מוצרי החברה לישראל עשויה להביא אותם ישירות לחזית הלחימה במזרח התיכון. שותפות עם ענקית ביטחונית מקומית תבטיח לאנדוריל שהטכנולוגיה שלה תגיע לידיים מיומנות שיכולות להפיק ממנה את המקסימום ולספק קבלות.
המטרה השלישית של אנדוריל היא שימוש בחברות המקומיות כגשר למכירות באירופה. רק בחודש שעבר זכתה אלביט בחוזה ענק בהיקף של 1.4 מיליארד דולר למשך חמש שנים עבור מודרניזציה צבאית עבור לקוח אירופי שזהותו לא נחשפה. לאנדוריל אמנם יש שיתופי פעולה ישירים עם חברות ביבשת, אך העבודה עם התעשיות הישראליות עשויה להוות ערוץ הפצה נוסף בקרב צבאות זרים באמצעות מערכות שכבר הוכיחו את עצמן.
מלבד חימושים משוטטים, טילי שיוט ורחפנים, באנדוריל מקדמים בעיקר את מערכת השליטה והבקרה "לאטיס". מדובר בפלטפורמה המבוססת על AI ומאפשרת לשלב חיישנים, מערכות נשק וכלים אוטונומיים שונים. מערכת זו צפויה להתחרות ישירות בפתרונות דומים הנמכרים למערכת הביטחון, בהם המערכות של הסטארט־אפ קלע, חברת הציוד הביטחוני אונדס ומערכת "ציד" של אלביט.




















