רוצים לתת מתנה לנכד? עדיף לעשות זאת באמצעות ההורים

ערך ההמלצה הוא שליש מס רכישה נוסף, אבל הסב אינו "מבזבז" פטור ממס לדירת מגורים, ואילו הנכס ייאלץ להמתין תקופת צינון קצרה יותר

מתנות בין קרובים זכו לפטור ממס בכל דיני מיסוי המקרקעין: מס שבח, מס רכישה ומס מכירה. אף שמקורם של כל המיסים זהה והם חלים על אותם צדדים למתנה, יש הבדלים ביניהם ביחס להגדרת "קרוב".

כך, למשל, אחים אינם "קרובים" לעניין מס מכירה, אלא העניין חל על נכסים שקיבל נותן המתנה בירושה או במתנה מהוריו או מהורי הוריו. לעומת זאת, לעניין מס שבח ומס רכישה אחים נכללים בגדר "קרוב".

לעניין מס שבח, "גיס" או "גיסה" נכללים בגדר "קרוב", כיוון שההגדרה כוללת גם את בני זוגם של האחים. לעומת זאת, לעניין מס רכישה חלה הגדרת "קרוב" על אח או אחות בלבד, ללא התייחסות לבני זוגם.

זאת ועוד, לעניין מס שבח ניתן למצוא סוגי קשרים בין צדדים, אשר אחד מהם נחשב ל"קרוב" של חברו, אך לא להיפך. כך, למשל, שני אחים נשואים. אם אחד האחים ייתן מתנה לגיסתו, תהא המתנה פטורה ממס שבח, כיוון שהגיסה היא קרובתו, לאור הגדרת "קרוב" הכוללת את בת הזוג של האח. ואולם, כאשר תחפוץ הגיסה ליתן מתנה לאח של בן זוגה, הוא לא ייחשב לקרוב לה, והמתנה לא תהא פטורה ממס שבח, כיוון שהגדרת "קרוב" חלה על בן הזוג בלבד ולא על אחיו או אחותו.

כמובן, פתרון אפשרי במקרים כאלה הוא מתנה כפולה - מהגיסה לבן זוגה וממנו לאחיו. פתרון זה עולה במס רכישה נוסף, אם כי בשיעור מופחת של שליש (סה"כ מס רכישה במתנה הכפולה - שני שליש).

מלבד הפטור ממס כרוכה המתנה בהוראות נוספות המשפיעות על חבות המס. שתי הוראות מיוחדות הקשורות במתנה של דירת מגורים קבועות בסעיפים אלה:

1. סעיף 49 ו' קובע תקופת צינון למקבל המתנה בטרם ימכור את הדירה בפטור ממס. הסעיף קובע תקופה מקוצרת, אם מקבל המתנה הוא ילדו של הנותן.

2. סעיף 49 ב'(1)(א) קובע, כי מתנה לילד או לבן זוג אינה נמנית במניין הפטורים ממס של נותן המתנה.

בשתי ההוראות שצוינו לעיל יש הטבה או הקלה דווקא במתנה לילד. הטבה זו נוגעת הן לנותן המתנה והן למקבלה. לגבי נותן המתנה, ההטבה היא שהוא אינו מנוע מלמכור דירה נוספת בפטור ממס. לגבי מקבל המתנה ההטבה היא, שאם קיבל אותה מהוריו, עליו להמתין תקופת צינון קצרה יותר ממקבל מתנה אחר.

מן האמור עולה, כי במקרים שנתן נותן המתנה את המתנה לנכדו, הרי שהוא ונכדו אינם זכאים להטבות המפורטות לעיל. אם ההטבות חשובות לצדדים, מומלץ ליתן את המתנה מן הסב לילדו ומהילד לנכד. ערך ההמלצה הוא שליש מס רכישה נוסף. עם זאת, בפעולה באופן זה, הסב אינו "מבזבז" פטור ממס לדירת מגורים, ואילו הנכד ייאלץ להמתין תקופת צינון קצרה יותר.

קיימת בעיה דומה במתן מתנה משותפת לילד ולבן זוגו. גם במקרה זה תחייב מתנה ישירה לבן הזוג של הילד את בן הזוג להמתין תקופת צינון ארוכה יותר, מה גם שהיא נמנית במניין הפטורים של נותן המתנה.

לכן, עדיף גם כאן שנותן המתנה ייתן את המתנה לילדו וממנו לבן זוגו. ייתכן שבפעולה זו לא תהא כלל חבות במס נוסף, אם בני הזוג שקיבלו את המתנה עומדים בתנאי תקנה 21 לתקנות מס הרכישה, הפוטרת ממס רכישה העברת דירת מגורים בין בני זוג, בתנאי שהתגוררו בה יחדיו. כפועל יוצא, מתנה כזאת לא תיספר להורה נותן המתנה, ואף בן הזוג יידרש להמתין את תקופת הצינון הקצרה המתאימה למתנה מהורה.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי בינלאומי ומנהלת מחלקת מיסוי מקרקעין לשעבר בנציבות מס הכנסה. הכותב הוא מנהל מחלקת שומת מקרקעין לשעבר. האמור ברשימה זו הינו על דעת הכותבים בלבד ואינו מייצג עמדת גורם רשמי כלשהו.