לכל קרוב יש פטור

הגדרת "קרוב" המופיעה בחוקי מיסוי מקרקעין השונים אינה זהה באופן שלעניין מס אחד ייחשבו שניים כקרובים ויזכו לפטור, אך לעניין מס אחר לא ייחשבו ככאלה

ההבדלים בהגדרת קרוב בין מס שבח לבין מס רכישה: הגדרת "קרוב" לעניין מס שבח רחבה יותר מהגדרת "קרוב" לעניין מס רכישה, להוציא מקרה אחד הנוגע לבן זוג. בני זוג גרושים, המעבירים מהאחד לשני נכס ללא תמורה, לא יזכו לפטור ממס שבח לפי סעיף 62 לחוק, אולם בן הזוג הנעבר יזכה להקלה ממס רכישה (צווי מס - תקנה 20), אם ההעברה בוצעה תוך חצי שנה מהגירושין.

העברת נכס בין גיסים, למשל, אחות נותנת נכס במתנה לבעלה של אחותה, תהא פטורה ממס שבח אך לא ממס רכישה, מאחר שהגדרת "קרוב" בתקנות כוללת אח או אחות אך לא את בני זוגם. זאת ועוד, נכד שנותן נכס במתנה לסבו יזכה לפטור ממס שבח, אך הסב לא יהיה זכאי להקלה במס רכישה, כי הגדרת "קרוב" בתקנות לא כוללת הרי הורה.

הפועל היוצא הוא, שבמתנות בין קרובים יהיה קל יותר לקבל פטור ממס שבח, מאשר את ההקלה או הפטור ממס רכישה.

הגדרת קרוב במס מכירה: לעניין מס מכירה קיימת הגדרה נפרדת ועצמאית של "קרוב", השונה הן מההגדרה במס שבח והן מההגדרה במס רכישה. למשל, הגדרת "קרוב" לעניין מס מכירה מצומצמת בין אחים רק לנכס שנתקבל במתנה או בירושה מהורה או מהורי הורה. לכן, מתנה בין אחים חייבת במס מכירה אצל האח המעביר, אלא אם הנכס המועבר נתקבל אצלו במתנה או בירושה מהורה או מהורי הורה. לעומת זאת, העברה כזו פטורה ממס שבח וחייבת רק בשליש מס רכישה אצל האח המקבל.

בניגוד למס רכישה, הסבא שב והפך להיות קרוב לעניין מס מכירה. נמצאנו למדים, כי כל חוק והגדרתו הוא, וכי קרוב לעניין חוק אחד אינו בהכרח קרוב לעניין חוק אחר.

חשוב לציין לעניין מס מכירה, שכאשר הנכס המועבר הוא "דירת מגורים מזכה", כהגדרתה בסעיף (49א) לחוק, אז אין חשיבות להגדרת "קרוב" ומה נכלל בתוכה ומה לא, ובכל מקרה יינתן פטור ממס מכירה לפי סעיף 72ה לחוק, גם אם הצדדים אינם קרובים זה לזה.

העברות לקרובים לא ישירים בפטור ממס: במקרים שבהם אדם לא נחשב "קרוב" בהעברה ישירה אליו, ניתן לעשות שימוש בקרוב מקשר, כדי להגיע לפטור ממס שבח או ממס מכירה. למשל, כדי לפטור מתנה בין אחים ממס מכירה, יש לבצע העברה להורים ומהם לבנם האחר. שתי העברות אלו פטורות הן ממס שבח והן ממס מכירה. לעומת זאת, יהיה חיוב כפול בשליש מס רכישה, אולם עלות חיוב נוסף בשליש מס רכישה בד"כ קטנה מחיוב במס מכירה.

באופן דומה ניתן להעביר נכס לסב ולקבל הקלה במס רכישה, אם ההעברה מתבצעת באמצעות הורה כקרוב מקשר. במקרה כזה תהא עלות של פעמיים שליש מס רכישה במקום מס רכישה מלא.

הקרוב החד-כיווני: גם במס שבח ההגדרות אינן חד-כיווניות. לכאורה, הגדרת "קרוב" לעניין מס שבח כוללת גיס - "אח או אחות ובני זוגם". אך יש לתת את הדעת, כי רק גיס שהוא בעלה של האחות או אשתו של האח נחשב "קרוב", והעברה הפוכה לאחי הבעל או האישה אינה בגדר העברה לקרוב, ולכן אינה פטורה ממס שבח.

כאשר מיכל נותנת נכס במתנה ליוני גיסה, שהוא בן-זוגה של אחותה, זו העברה ל"קרוב" ולכן פטורה ממס שבח. ברם, כאשר יוני מעביר נכס במתנה למיכל, אחות בת-זוגו, אין זו העברה ל"קרוב" ולכן אין פטור ממס שבח.

גישה זו קיבלה תימוכין בעמ"ש (י-ם) 20/97 רפפורט. שם העבירה הגיסה את חלקה בדירה לאחי בעלה, וזאת לאחר פטירת הבעל. רשויות המס טענו, כי לא מגיע פטור ממס לפי סעיף 62, מאחר שאחי הבעל אינו "קרוב". יצוין, כי במקרה זה לא ניתן היה לבצע העברה כפולה, מאחר שבן הזוג נפטר.

בעניין עמ"ש 14/68 וילוצ'וק הועבר נכס במתנה לאחי האשה. על מנת שהעברה זו תהא פטורה ממס, היא פוצלה לשניים - הנכס הועבר במתנה מהבעל לאשתו וממנה לאחיה. מנהל מס שבח ראה בפיצול ההעברה עיסקה מלאכותית לפי סעיף 84 לחוק. ביהמ"ש קבע, כי השמטת אחי בן-הזוג מהגדרת "קרוב" בחוק מס שבח היא מקרית, משום שבני הזוג של האחים כן נכללים בהגדרה, ולכן נוצר מצב של הפליה בין גיס לגיס. לכן נקבע, כי הדרך בה נקט העורר היא עקיפה מותרת ותכנון מס לגיטימי ולא השתמטות פסולה.

פקודת מס הכנסה - "הבריח התיכון": בסעיף 76 לפקודה קיימת שיטה אחרת לבחינת הקרבה המשפחתית. בבג"ץ 61/81 מכתש וקבע, כי חברה תיחשב כחברה משפחתית גם אם לא כל חבריה "קרובים" זה לזה, ובלבד שלפחות לאחד מהחברים יש קירבה אל כל שאר החברים והוא משמש מעין "בריח תיכון" של החברה.

למשל, שני אחים ובנו של אחד מהם. החברה היא חברה משפחתית, כי אחד האחים הוא "הבריח התיכון" - הוא האח של האחר ואביו של השני.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי בינ"ל, והייתה מנהלת מחלקת מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה. הכותב הוא מנהל מחלקת שומת מקרקעין לשעבר. האמור ברשימה זו הינו על דעת הכותבים בלבד ואינו מייצג עמדת גורם רשמי כלשהו.