המקומית דחתה התביעות בכיכר המדינה

הוגשו 440 תביעות לפי סעיף 197, בהיקף של 375 מיליון שקל

הוועדה המקומית ת"א דחתה בשבוע שעבר את התביעות שהוגשו לתוכנית ככר המדינה (תוכנית 2,500) לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, בגין ירידת ערך נכסים כתוצאה מתוכנית.

בחודש יולי 2003 הוגשו לוועדה המקומית 440 תביעות לפיצויים לפי סעיף זה, בהיקף של 375 מיליון שקל. מתוכם היוו התביעות של התושבים מחוץ לכיכר כ-202 מיליון שקל, ב-252 תביעות שונות.

התביעות הוגשו ביום השנה השלישי לאישור התוכנית, המועד האחרון להגשת התביעות. התביעות הוגשו במסגרת חוק התכנון והבנייה, המעניק לבעל מקרקעין, שערך הנכס שברשותו נפגע כתוצאה מתוכנית, עילת תביעה כנגד הוועדה המקומית, שבתחומה מצויים המקרקעין. על-פי החוק, בעל המקרקעין זכאי לקבל פיצויים של 100% בגין ההפרש שבין שווי הנכס טרם אישור התכנית הפוגעת, לבין שוויו לאחר הפגיעה. את התביעה יכול להגיש מי שהיה בעל זכות בנכס עצמו במועד אישור התוכנית, או בעל זכות בנכס גובל.

מדובר בתביעה של כמה מאות מהדיירים הגרים סביב הכיכר ובעלי עסקים באיזור. התביעות הוגשו על ידי שורה של משרדי עו"ד, בהם משרד עו"ד משה שוב, משרד עו"ד פישר-בכר-חן ועוה"ד הרטבי-בורנשטיין-בסון.

תוכנית כיכר המדינה אושרה כאמור בשנת 2000, והיא עלתה לכותרות לפני שנה וחצי בעקבות תחרות עיצוב הכיכר שעוררה הדים רבים. משרד האדריכלים יסקי-סיון נבחר כמתכנן של מגדלי המגורים: שלושה צמדי מגדלים בני 25 קומות כל אחד ובהם 387 דירות יוקרה.

הפרויקט המתוכנן כולל גם 15 אלף מ"ר שטח מסחרי, 2,700 מקומות חניה ו-6,000 מ"ר שטח ציבורי שיימסר לעירייה. על-פי הערכה, יוקצו 50% מהדירות לבעלי הקרקע ובני משפחותיהם, והיתרה תוצא למכירה.

חלקו של כל אחד מבעלי הקרקע הוא 7.7 דירות, 200 מ"ר בשטח המסחרי (שינוהל במאוחד) ו-35 מקומות חניה להשכרה. מדובר בחבילה ששווייה מגיע ל-8 מיליון דולר, ואחרי הוצאות ובנייה של 6-5 מיליון דולר לפני מס.

הוועדה המקומית הסתמכה בהחלטתה על חוות הדעת של משרד השמאים אחיקם ביתן ושות' במעגל הפנימי, וכן במשרד השמאים קציר, פרידמן, ברק הנדסה ושמאות מקרקעין, לתביעות במעגל החיצוני, שנדונו ונדחו כאמור בדיון הוועדה האחרון.