מפעילת חניונים: המכרזים בת"א פיקטיביים ו"תפורים" עבור ראובן גרוס ומקורביו

ביהמ"ש אסר זמנית לממש את זכייתה של חברת קסם חניונים במכרז להפעלת החניונים באוניברסיטת ת"א

חברת החניונים ב.ג אביב השקעות טוענת, כי ברוב המכריע של המכרזים שפירסמה אחוזות החוף (חברה עירונית בבעלות עיריית ת"א) להפעלת חניונים בשנה האחרונה, זכו באופן תמוה חברות ופרטים הקשורים לראובן גרוס. לדברי ב.ג אביב, אחוזות החוף נוהגת לקבוע במכרזיה באופן תמוה ובלתי סביר בעליל, אומדן נמוך ב-50% מדמי ההפעלה הידועים והצפויים, כדי לאפשר זכייה בטוחה של חברות ופרטים הקשורים לגרוס. לפיכך, מכרזיה פיקטיביים ותוצאותיהם ידועות מראש.

ב.ג אביב פנתה היום (א') לבית המשפט המחוזי בת"א, בבקשה לאסור זמנית על אחוזות החוף ליישם את החלטתה בדבר זכייתה של חברת קסם חניונים, שלטענתה עומד מאחוריה ראובן גרוס, במכרז להפעלת חניוני אוניברסיטת ת"א.

שינוי במכרזים בפנייה לבית המשפט נאמר, כי המבקשת מפעילה כיום את החניונים והיא אמורה לפנותם היום בהתאם לתנאי הזיכיון שלה. החלטת אחוזות החוף לגבי תוצאות המכרז נמסרה לה טלפונית רק ביום חמישי האחרון, ככל הנראה במכוון כדי להקשות עליה לעיין במסמכי המכרז ולשקול פנייה לבית המשפט מבעוד מועד.

המבקשת טוענת, באמצעות עוה"ד ארז הלל וגיורא גרינברג, כי לפני כשנה שינתה אחוזות החוף את תנאי המכרזים שפירסמה ובכללם המכרז של חניוני אוניברסיטת ת"א.

במסגרת זו נקבע תנאי, לפיו הפקידה אחוזות החוף בתיבת המכרזים אומדן חסוי ביחס לסכום דמי ההפעלה השנתיים. הצעה אשר דמי ההפעלה השנתיים שיוצעו בה יהיו נמוכים מהאומדן בשיעור הגבוה מ-10% או גבוהים מהאומדן בשיעור הגבוה מ-30%, תיפסל ולא תידון.

"שחיתות לכאורה" לדברי המבקשת, המתמודדים מוטים בשל תנאים אלו להגיש הצעות הקרובות באופן טבעי לאומדן הסביר בנסיבות העניין. אך לאור האומדן הלא-סביר באופן קיצוני שנקבע על-ידי אחוזות החוף, והתנאי הנוסף שבצידו המציב מחיר תקרה ומחיר רצפה להצעות, נפסלות הצעות המציעים.

בדיעבד התברר למבקשת, לטענתה, כי יש בתנאי זה במכרז כדי לשמש על פניו פתח למעשי שחיתות לכאורה, באופן שסכום האומדן הודלף לזוכה - במקרה הנדון: קסם חניונים.

לדברי המבקשת, לאחר פרסום המכרז הגיעו אליה שמועות ממפעילים אחרים של חניונים, ולפיהן קיומו של אומדן סודי כביכול, מנוצל לכאורה לרעה על-ידי אחוזות החוף מזה כשנה, כאמצעי לדאוג לזכייה של ראובן גרוס וחברות הקשורות עימו באותם מכרזים, בתנאים לא סבירים בעליל.

לפי אותו מידע, אחוזות החוף נוהגת לקבוע אומדן הנמוך משמעותית מהסכום הסביר. עוד נראה, כי סכום האומדן מודלף לגרוס או למי מטעמו, באופן המאפשר להם לתמרן ולהגיש את ההצעה הטובה ביותר.

"גרוס התהדר" המבקשת מציינת, כי סמנכ"ל אוניברסיטת ת"א, עופר לוגסי, מסר לה, כי אחוזות החוף הציעה באופן תמוה לקבוע את האומדן במכרז להפעלת חניוני האוניברסיטה, בסכום נמוך באופן משמעותי מהסביר. רק לאחר התערבותו ועימות עם נציגי אחוזות החוף, בוטלה הכוונה לקבוע אומדן בסכום נמוך עד כדי אבסורד.

עוד נאמר, כי גרוס התהדר בפני צדדים שלישיים בנצחונו במכרז, זמן רב בטרם נפתחה תיבת ההצעות, וזאת למרות שלכאורה הוא עצמו לא נטל כל חלק במכרז.

חברת ב.ג אביב טוענת עוד, כי אלו שזכו במכרזים השונים קשורים לגרוס, בין בקשרי משפחה ובין בקשרים עיסקיים. הלה פועל במסגרת חברת רם חן חניונים, ואולם כדי לטשטש את העובדה המחשידה על פניה - זכייתו כל פעם מחדש במכרזים של אחוזות החוף - הוא מגיש הצעות באמצעות חברה או אדם אחר מטעמו.

שמועות וחשדות לדברי המבקשת, הגיעו אליה שמועות מחברות הפועלות בתחום הפעלת החניונים, לגבי חשדות לקיום מכרזים פיקטיביים על-ידי אחוזות החוף, התפורים מראש למידותיהם של חברות ופרטים הקשורים לגרוס.

לסיכום טוענת המבקשת, כי בידיה הצטבר מידע מבוסס לגבי פגמים חמורים שנפלו בהליכי המכרז, ובכלל אלה הפרה בוטה של עיקרון השוויון לבין המציעים ולכאורה על פני הדברים קיום אפליה, משוא פנים וביצוע מעשי מירמה מצידם של אחוזות החוף ושל קסם חניונים.

בתיק העיקרי מתבקש בית המשפט להורות על ביטול זכייתה של קסם חניונים במכרז. השופט יהודה זפט הוציא צו זמני כמבוקש.

טרם הוגשו תגובות הנתבעים. (עת"מ 1413/04)