העליון: שינוי ייעוד קרקע שהוחכרה מהמינהל לאדמת בניין הוא אירוע מס

לדברי מצא, המס אינו מוטל על השינוי בייעוד התכנוני, אלא על הזכות לנצל הקרקע בייעודה החדש

בית המשפט העליון אישר אתמול (ד') פסק דין קודם שלו אשר קבע כי עסקה שנקשרה בין חוכר קרקע חקלאית לבין מינהל מקרקעי ישראל, בעקבות שינוי ייעודה של הקרקע המוחכרת לאדמת בניין, מהווה אירוע מס לעניין חוק מיסוי מקרקעין.

בכך דחה שופט בית המשפט העליון, אליהו מצא, בקשה של חברת הדרי החוף לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בחודש נובמבר שנת 2001.

מצא מציין עם זאת, כי קיימים חילוקי דעות בעניין בין המלומדים. פסק הדין מציין, כי שינוי יעודה של קרקע פרטית אינו מהווה אירוע מס. השוני לדברי מצא, הוא כי המס אינו מוטל על עצם השינוי בייעוד התכנוני, אלא על הזכות לנצל את הקרקע בייעודה החדש.

לדבריו, השוני נעוץ בכך שהזכות לניצולה של קרקע פרטית בהתאם לייעודה החדש נובעת רק משינוי ייעודה התכנוני של הקרקע, בעוד שזכותו של חוכר קרקע ציבורית מותנית גם בחתימת הסכם עם המינהל שתעניק לו זכות נוספת, אשר אין לו בהתאם לתנאי חוזה החכירה המקורי.

מצא קבע, כי נקבעה הלכה חדשה בפסק הדין המקורי שמבחינת השפעתה על עסקאות שינוי ייעוד עתידיות בקרקע מוחכרת ניתן למצוא בהן מידות של חידוש ושל חשיבות.

לדברי מצא, הנושא הוא במחלוקת בין המלומדים, אשר חלקם סבורים כי שינוי ייעוד אינו מהווה אירוע מס, אך בית המשפט העליון בחר להכריע כפי שבחר והלכתו של פסק הדין כבר אומצה בינתיים ב-3 פסקי דין מאוחרים יותר.

את חברת הדרי החוף ייצגו עוה"ד ליפקה ורחמני פלוטנו ואת מנהל מס שבח מקרקעין בבאר שבע, עו"ד היין לינדר. (דנ"א 02/2596).