מאחורי הקלעים של חניון הבימה

על רקע החשדות לקשר פלילי בין בכירי עיריית ת"א ל"ראשי אירגון פשיעה", יש מקום לבדוק את האופן בו מתגלגלת תוכנית הענק

המעצרים של מי שהוגדרו בידי המשטרה "ראשי ארגון פשע", כשלצידם פקידי עירייה בכירים בתל-אביב, צריכים להפנות תשומת לב לפרויקט הענק של חניון הבימה.

תוכנית מתחם הבימה (תא/3264) אמורה לאפשר לעירייה לחפור שבע קומות מתחת לפני הקרקע, על מנת לבנות חניון. שטחה של כל אחת מהקומות אמור להיות 40 דונם. השטח הכולל של התוכנית, על-פי הצעת העירייה, יגיע לכ-300 אלף מ"ר.

לשם המחשה, שטחם הכולל של מגדלי עזריאלי (כשיושלמו) הוא כמחצית מכך - 150 אלף מ"ר. התוכנית הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה על-ידי מחלקות התכנון בעיריית תל-אביב, בלא מפת מדידה, והיא אינה כוללת הוראות בינוי בסיסיות - ובהן גובה הקומות, גובה המתקנים מעל פני הקרקע, טבלת שטחים, קווי בניין ועוד. זאת, בשעה שבקשה להיתר בנייה בדירת מגורים לתוספת של 12 מ"ר דורשת מפת מדידה, תיאור מצב קיים וכמובן תיאור מצב מוצע. שלא במפתיע, דווקא בפרויקט ענק וראשון מסוגו, הוגשה תוכנית שאינה כוללת כמעט דבר.

התוכנית שהוגשה למתחם הבימה אינה מיועדת לענות לצורכי התושבים או לצורכי העיר: כיום עומד החניון הקיים בתפוסה חלקית במשך כל שעות היום, מלבד שעתיים ביום שבהן מתקיימים מופעים. היום נדמה, שמטרת התוכנית היא כנראה לספק הזדמנויות עסקיות למקורבים של בכירי העירייה.

התוכנית למתחם הבימה קודמה באמצעות החברה העירונית אחוזות חוף, שיעקב מאיר העומד בראשה נחשד גם הוא בקשרים עם אירגון פשע, שבראשו, כך נטען, עומד "מלך החניונים", ראובן גרוס. אף שהוגשה בצורה רשלנית, עמומה, וללא פרטים מינימליים הנדרשים בוועדות מחוזיות, התוכנית אושרה במהירות הבזק בוועדה המחוזית תל-אביב. הגדילה הוועדה המחוזית לעשות, ובתשובתה להתנגדויות של התושבים, טענה, כי אף שמדובר בתוכנית המוסיפה 1,530 מקומות חניה ועשרות אלפי מ"ר שטחים מסחריים מחוללי תנועה, היא אינה מחויבת בהגשת תסקיר השפעה על הסביבה. בינתיים, נדחו כל ההתנגדויות ובקשות רשות הערעור בנושא מתחם הבימה.

היינו מצפים, כי הוועדה המחוזית, כגוף ממשלתי מעין שיפוטי, תשמש משקל נגד למשולש המורכב מן הכת הצבאית במילואים השלטת בעירייה, החשודים כי הם ראשי אירגוני פשע הקשורים עמה, והקואליציה "הדמוקרטית" בה חברים כל חברי מועצת העיר, מלבד חברת מועצה יחידה אחת.

כתושב לב תל-אביב נדהמתי לגלות, כי לא רק שהוועדה המחוזית תל-אביב אינה בולמת את היוזמות שמקורן בשילוש הקדוש הנ"ל, אלא אף תומכת בהן תוך ויתור על עקרונותיה ואגב מעילה בתפקידה המקצועי. הוועדה המחוזית אישרה באחרונה מספר תוכניות בלב העיר, אשר מגבירות את היקף התנועה וזיהום האוויר, מעמיסות על התשתיות, וכל זאת באופן בלתי מקצועי וללא בדיקה ממשית. מאחר ורוב חברי הוועדה המחוזית הינם אנשי מקצוע, ייתכן כי אין מקום להאשים אותם ב"חוסר מקצועיות" גרידא, אלא שהיום אולי צריך להתעמק יותר במניעים ובשיקולים שהנחו אותם בהחלטותיהם.

הכותב הוא אדריכל וחבר בעמותת לב העיר.