הגז הטבעי: "קיימים תנאים בלתי סבירים במכרז למערכת בקרה בפרויקט ההולכה"

לטענת גורמים במשק האנרגיה המכרז מקפח חברות ישראליות * חברת נתיבי גז: דוחים את הטענות

גורמים במשק האנרגיה אומרים, כי חברת נתיבי גז טבעי לישראל פירסמה מכרז בלתי סביר לרכישת מערכת הבקרה, עבור פרויקט הולכת הגז הטבעי. לטענת הגורמים, המכרז בהיקף עשרות מיליוני דולר, מקפח חברות ישראליות ומעניק יתרון לחברות גרמניות.

לדברי הגורמים, דוגמא לתנאי בלתי סביר במכרז היא הדרישה, כי החברות הזרות המתמודדות, יוכיחו שהן מייצרות בעצמן יחידות בקרה בשם RTU. התנאי מעניק יתרון לחברות גרמניות, כי רבות מהן אכן מייצרות את הרכיב.

לטענת הגורמים, היצרנים של הרכיב הם לא בהכרח חברות ההקמה והביצוע. חברת החשמל בארץ, לדוגמא, מבצעת פרויקט דומה של מערכת בקרה לשליטה על חלוקת החשמל, והיא לא הציגה דרישה לייצור עצמי של RTU על- ידי הזוכה במכרז, אלא איפשרה לו להשתמש בקבלני מישנה.

תנאי בלתי סביר אחר, לדברי הגורמים, הוא לוח הזמנים הקצר שהקצתה נתיבי גז כדי להגיש את ההצעה. ההודעה בעיתונות למציעים פורסמה רק ב-8 למארס, ובה צויין כי מסמכי המכרז יהיו מוכנים ב-13 במארס. תאריך הגשת המסמכים הוא 7 באפריל, דבר אשר על-פי הטענות, הותיר זמן בלתי סביר לחברות ישראליות למצוא שותף זר.

לדברי הגורמים, נדרשים לפחות חודשיים כדי להכין מכרז מסוג זה. במכרזים דומים של חברת החשמל ונציבות המים ניתנו 90 יום.

לגבי המכרז יש טענות נוספות, אחת מהן היא כי מספר חברות גרמניות קיימו קשרים עם החברה הגרמנית אי-און, היועצת המקצועית בפרויקט של חברת נתיבי גז, עוד בטרם פורסמה ההודעה בעיתונות.

כמו כן נודע ל"גלובס", שחברה ישראלית שהצטרפה לאחת החברות הגרמניות המייצרת RTU, הציגה את המיזם המשותף לנתיבי גז, כבר לפני מספר חודשים.

לדברי הגורמים, תנאי בלתי סביר אחר שנדרש במכרז הוא זמן סיום הקמת המערכת עד אוגוסט 2005.

מנכ"ל חברת נתיבי הגז הטבעי, דן ורדי, דוחה על הסף את הטענות. לדבריו, בתחום הגז הטבעי, בגלל גורם הבטיחות, כל זוכה במכרז ישראלי או זר, חייב להיות בעל יכולת יצור עצמי של רכיב ה-RTU. "מדובר בגורם שיהיה מופקד גם על עדכונה השוטף", אמר.

לדבריו, "לגבי הטענות לעניין לוחות הזמנים הקצרים של פרסום המכרז, הרי שלוחות הזמנים נגזרים מלוחות הזמנים לחיבור בתי הזיקוק ותחנת רידינג לפרויקט, המתוכנן לתחילת אוגוסט 2005".

עוד אומר ורדי, כי "כל המידע הנוגע למכרז הזה גובש רק לפני שבועיים - כך שכל טענה בדבר מידע מוקדם היא מופרכת".