הולתנ"ע לקחה צד: אישרה הקמת חוות טורבינות רוח ברמת סירין

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אישרה תוכנית להקמת חוות טורבינות רוח ברמת סירין - לאורך שפת המצוק שמעל היישוב מנחמיה.

הולנת"ע דחתה את ההתנגדות שהוגשה לתוכנית על-ידי החברה להגנת הטבע, שטענה שהתוכנית תפגע בנוף בשטח פתוח לא מופר. במקביל, קיבלה הוועדה את עמדת המשרד לאיכות הסביבה, שטען שהוא רואה חשיבות עליונה בעידוד השימוש באנרגיה נקייה, גם אם מדובר באחוז קטן מאספקת החשמל.

חברי הוועדה ציינו גם את האטרקטיביות האסתטית של הטורבינות על רקע הנוף המקומי, ואת העובדה שחוות טורבינות קיימות מהוות במקרים רבים אטרקציה תיירותית.

התוכנית תבטיח כי כל השטח יישאר פתוח לציבור, וכי כבלי החשמל יוטמנו בקרקע לשם מזעור הפגיעה בנוף. טורבינות רוח הן עמודים בגובה 40 מטר, בעלות להבים מסתובבים באורך 40 מטר, שמייצרות חשמל המופק מרוח, בתפוקה של 450 מגה-וואט לשעה.

הטורבינות יצליחו לייצר 1 פרומיל בלבד מתצרוכת החשמל בארץ, שמספיקה לשתי ערים קטנות כדוגמת בית שאן ועפולה, וכמה יישובים בסביבה.

התוכנית להקמת הטורבינות הופקדה באוגוסט 2003 בוועדה המחוזית צפון, אך זכתה להתנגדות בעיקר בשל הפגיעה הנופית הצפויה, והחשש מפני הפגיעה בציפורים. מחקרים שהוגשו בתגובה טענו שהציפורים נזהרות מלהתקרב לטורבינות.

לדברי מנהל מגזר פיתוח מקורות אנרגיה וטכנולוגיות בחברת החשמל, אלי בן-דב, לולא התנגדות הארגונים הירוקים, כבר כיום 5% מהחשמל בארץ היה מיוצר מאנרגיה ירוקה.